{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
848 visninger | Oprettet:

Derfor vegetar! {{forumTopicSubject}}

Den største grund er jo helt klart slagteindustrien! Ved at vælge at blive vegetar redder man gennemsnitligt 85 dyr fra store lidelser, hvert år.(Det er virkelig mange liv!!)
Selv på de bedste svinefarme, ligger grise, som er et aktivt dyr meget lig hunde, tæt sammen, uden plads til at lege og uden nogen aktivering. Søer er fikseret så de kun kan ligge og stå i samme stilling konstant, mens de har smågrise. Det ville svare til at sætte hunde i transportbure og lade dem leve der hele deres liv, uden at få lov at komme ud og blive leget eller aktiveret på noget tidspunkt.
Små grise bliver kastreret uden bedøvelse. Kyllinger får deres følsomme næb skåret ned, med mange smerter til følge, samt får foder der gør, at de vokser så hurtigt at kroppen bliver deform og de ikke kan gå. Og mange flere rædsler skal dyrene gennemgå i deres korte liv, som jeg vælger at lade være at komme videre ind på, af hensyn til indlæggets længde.

Desværre er dette sandheden for alle slagtedyr – og ikke kun nogle få tilfælde, som nogle kødspisere elsker at pointere. Og dyrenes lidelser slutter ikke her. Selv på slagterierne, bliver de behandlet barsk og uden hensyn til at de er levende individer, mens de kan krybe sammen i angsten, skabt af lugten fra deres fællers blod.
Det etiske spørgsmål er der også. Hvorved får vi ret til at tage andres liv og hvis liv har vi ret til at tage? Hvor går grænsen, for hvem der må mishandles og spises? Aber bliver spist - Selvom de er mere intelligente end småbørn. Grise bliver spist, selvom de er ligeså intelligente som hunde.
Engang mente man sorte mennesker ikke skulle have samme rettigheder som de hvide. Nu mener man at dyr ikke skal have samme rettigheder som mennesker. Hvorfor? Spørgsmålet er vel ikke hvor forskellige vi er og hvor vores forskelle ligger, men hvorvidt det individuelle væsen kan lide og føle smerte.
(link fjernet)
Ville det være okay, hvis det var hvad der lå i køledisken? Og hvori adskiller det sig fra en gris. Hvad giver os de større rettigheder? Ja, vi har magt. Men med magt følger ansvar. Ansvar overfor dem, der ikke kan kæmpe deres egen sag. Engang var det de sorte. Nu er det dyrene.

Bare det her var nok til at få mig til at blive vegetar, hva med jer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Derfor vegetar!
  • #1   10. okt 2009 hmmm njaaarrhhh. jeg forbliver kødspiser, har selv været svinepasser i to år, og vil faktisk påstå at i den stald jeg var ansat i havde grisene det meget bedre end de fleste kæledyr har det.
    Men det er da en meget sød tanke du har gjort dig, men har du sat dig rigtigt ind i hvordan menneskes fordøjelse er sammensat og hvilken mad du så skal spise ?
    Har du sat dig ind i den statusførelse der er i dansk kødindustri og hvad det betyder ?

• #2   10. okt 2009
    Ikke for mig..
    Landmænd hvis far, farfar og bedstefar har været landmænd som dem opgiver ikke deres fag fordi der ikke er flere kunder i biksen, de finder en anden mulighed = at transportere dyrene til udlandet og dermed længere transport tid inden de bliver slagtet.
    Nej tak til det.

Hvorfor skal der altid fokuseres på det negative? Hvorfor ikke fokusere på at forbedre forholdene her i DK?

• #3   10. okt 2009 Ikk nok til at få mig til at blive vegetar.
    Elsker kød for meget
    og er vokset op med at alle vores heste bliver slagtet når vi ikk kan bruge dem mere - og det sammen skal min pony gennem 18 år også når han engang skal væk herfra - og det er den måde jeg helst ser ham forlade denne jord på.

-Rikke

• #4   10. okt 2009 Jeg forbliver også kødspiser, har faktisk lige fået bøf.

• #5   10. okt 2009 Ja du har helt ret, det er bl.a. derfor jeg er veganer smiley

Det er faktisk også videnskabeligt bevist, at vegetarer/veganere har en gennemsnitlig højere intelligents end kødspisende mennesker.. Det sys jeg er vildt fedt at tænke på smiley Einstein var også vegetar smiley

• #6   10. okt 2009 Veo !
    haha hvor fedt:P
    det har jeg aldrig hørt før - men synes det er lidt sjovt:P

• #7   10. okt 2009 jeg er vegetar og har været det i ca. et halvt år nu, på grund
    1) af kødets konsistens (som jeg SLET ikke bryder mig om)
    2) Tanken om at jeg presser gaflen og kniven ned i et dødt dyr (kan IKKE klare den)
    3) Fordi jeg ikke vil støtte mishandling af dyr eller at dyr bare blive behandlet som industri produkter (ved godt at det ikke sker alle steder)
    4) Og fordi jeg lige så godt synes man kunne æde ens hund, kat eller hest i stedet.. -nu når man nu så godt kan li' kød. Hvad er forskellen, spørger jeg bare?

Det her er bare MINE grunde til at jeg ikke spiser kød smiley

-Laura

• #9   10. okt 2009 Der er faktis kontrol på slagterier, af dyrlæger. Min søster er lige begyndt at læse dyrlæge, og de har været uden at se et svine slagteri. Grisene blev slagted i små flokke, da de er flok dyr og derfor mest trygge ved det. De bliver gasset, hvilket går meget hurtigt, og der kommer derfor ikke noget blod. Så kan ikke lige se hvor det med angst og lugt af blod kommer fra?
    Vi har selv økolgiske kød kvæg. De har et godt liv, hvor de går ude hele døgnet. Dem nyder jeg at spise smiley
    Desuden ser jeg ikke noget galt i at spise en hund, for mig er det et dyr ligesom en gris osv. Der er bare ikke tradition/kultur for at spise det i Danmark.

• #10   10. okt 2009 Det eneste jeg hører når jeg læser det der, er "bla bla bla bla bla bla".. Syntes det er latterligt at være vegetar, fordi man tror man redder verden. For det gør man IKKE. Hvis man skulle redde noget, så red da alle de stakkels børn i afrika.
    Tænk på det tøj i sidder i. Det er håndsyet eller fabriksarbejdet af små børn, der ikke tjener mere en nogle kroner om dagen. Men alligevel tager I det på? Det er da præcis det samme.

• #11   10. okt 2009 ja, selfølgelig er der da steder i DK, hvor dyrene bliver behandlet som dyr og uden fysiske smerter, men der er også RIGTIG MANGE steder hvor de bliver behandlet som industri produkter!!

• #12   10. okt 2009 Enig med STÒLPI&LISE^^ Tror der er mange dyr i danmark som har det bedre end mange børn i asien og afrika, hvor børnearbejdere nærmest lever som slaver:/

• #13   10. okt 2009 Jeg eeelsker en god rød bøf. beklager, men det gør jeg og jeg er også ufattelig træt af vegetarer der skal belære kødædere om at vi ikke skal spise kød, men hvis du foreslår dem at æde en lækker mør rød bøf, så har man ligesom bare totalt fornærmet dem. det synes jeg er til grin smiley jeg har 2 vegetarer i min klasse, og de sidder og råber op om kød er yt, prøv noget nyt og at det skulle være meget sundere men de har seriøst misorstået noget, for det er på INGEN måde sundere at være vegetar. og det har jeg lige skrevet en 10 sider lang opgave om, som jeg ved glæde vil referere for jer, hvis nogle sætter spørgsmålstegn og mener jeg tager fejl.

mvh. eva (:

• #14   10. okt 2009 STÓLPI&LISE .

Der er jo forskellige grunde til at vælge at blive vegetar. Og det er jo også et valg at tage om man vil "risikere" at støtte dyremishandling eller spise økologisk kød (selvom det self. er dyrere, og nogle ikke har budgget til det smiley desværre).

• #15   10. okt 2009 jeg synes det er fedt nok med alle de kampanger osv. med at man skal blive vegetar, men kunne ikke selv finde på at sige til nogen at de skal blive det eller noget i den retning. Det er FULDSTÆNDIG ens eget personlige valg.

• #16   10. okt 2009 Børn i afrika ? hvorfor skulle vi gi' en krone til dem ? fortæl mig det ?

• #17   10. okt 2009 STÓLPI&LISE .
    Jeg kan ikek være mere enig..

Jeg nyder gerne min bøf, og jeg spiser også gerne hestekød her fra danmark, for netop at UNDGÅ at de bliver transport til udlandet med smerte følgende til død af sult/ tørst!!

• #18   10. okt 2009 det da også utroligt som i selv kalder jer ' kødædere'.. i blære jer jo næsten mere man!

• #19   10. okt 2009 LSJ - Stallone :i smiley .
    Man kan jo ikke leve et liv, uden at risikere noget som helst! Alle de sko vi køber, kan vi risikere er lavet af små negerbørn, der ikke får mad. Alle de dyre tasker vi køber, kan være skind af en stakkels ko, der enten har levet godt eller skidt. Alle de smykker vi bærer, kan være gravet ud af miner, med hjælp fra stakkels mennesker, slaver.

• #20   10. okt 2009 Mütze
    Vi blærer os ligeså meget, som i blærer jer med i er Veganere!

• #21   10. okt 2009 Undskyld..
    Men hvad pokker er forskellen på grise som er født for de skal ædes..
    eller børn der er født til og arbejde ?
    Helt ærligt.. jeg fortrækker og være barnet så..
    =
    jeg støtter grisene og tro mig, en dag :]

• #22   10. okt 2009 Mütze ~Go Vegetar~ .

De sidder og laver dit tøj for små kr. i timen, de sulter dagen lang og bliver grov udnyttet på deres arbejdsplads, men alligevel køber du tøjet?

• #23   10. okt 2009 Det med børnene i Afrika - det kan jeg da udemærket godt forstå. Og ja, det er da også forfærdeligt! Og det er nok også derfor, jeg håber på at få bestilt tøj hjem til mig, fra fairtrade af..

• #24   10. okt 2009 Jeg spiser altså også gerne en god bøf - sorry...
    Hvis man bare sørger for at købe det danske kød, så kan jeg ikke se problemet? Vi har superbe forhold i DK, hvor ingen af dyrene lider - det er de lange dyretransporter til udlandet, der er problemet...

Så synes derfor, at fokus i stedet skal flyttes til dette...

Men respekterer din holdning og beslutning: Selvfølgelig gør jeg det smiley

• #25   10. okt 2009 Foretrækker at være barnet som lever i et helved dagen lang?
    Grisene får da i det mindste noget at spise..

• #26   10. okt 2009 Mütze: Blærer vi os med at vi er kødædere ??? Næsten alle jer som er vegetare/veganere skriver det i jeres navn, så alle kan se det ! Vi skriver jo ikke kødædere i vores navn

• #27   10. okt 2009 Mutze: lægen gør forskellen.. de grise der født til at blive slagtet bliver tæt fuldt af dyrlæge besøg, det gør barnet i Afrika.
    Og siden hvornår er du blevet så gudelig at du kan bestemme hvor etik bør være ?
    Synes godt nok du lyder som om du har storheds vanvid som aleksander den store lige i dine to sidste indlæg, hvilket er utroligt ærgeligt, da jeg faktisk hade et helt andet indtryk af dig, men det er måske bare internettets ord der driller mig nu ?

• #28   10. okt 2009 AHEM!
    Dk er en af de værste steder med slagterier...

hvis et slagteri havde glasvægge ville alle være vegetar!

og forresten så syntes jeg stadig det mere syndt for grisen end de børn der ^^

• #29   10. okt 2009 Forstår ikke hvorfor du heller vil være et barn, som lever som en slave.

• #30   10. okt 2009 sikke noget crap!!
    jeg kørte selv til slagteren med min hest, og min veninde og far så ham blev skudt og gik ind med ham! så synes du skal overveje hvad du skriver for hvis folk sælger deres hest til en slagter og han siger han først slagter torsdag, og man fx. aflevere mandag. så er man godt dum! for så er det de bliver solgt videre. er langfra enig med dig!

• #31   10. okt 2009 STÓLPI&LISE .
    Ja, det ved jeg jo udmærket godt, men nu er det bare sådan at jeg IKKE har råd, (da jeg kun er et barn), til at købe en masse tøj fra fairtrade osv. der er det jo nemmere med kødet, for det koster ikke noget at blive vegetar og så støtte dyrene, og det er det jeg har valgt.

• #32   10. okt 2009 fæhesten
    Nårh ?!
    jeg ved det ikke rigtig, men ´jeg har da fundet ud af efter jeg blev fotograf har jeg lige pludselig fået flere 100 venner osv. 75 % af dem er spild ?
    Hvordan kan man være venner over nettet ? jeg spørger bare..
    Og hvorfor et intryk dannede du da af mig ?

• #33   10. okt 2009 Mutze: dk har ikke rigtig nogen slagterier tilbage.. og dem vi har kører på CO2 gasaflivning. hvis jeg skulle dø ville det da helt klar være CO2 aflivning frem for alt andet

• #34   10. okt 2009 fæhesten anbefaler vejledning
    Well Spoken ;o)

• #36   10. okt 2009 Mütze:

Se dog på naturen?
    Er det synd for musen at den lever en pinefuld død inden den er slået helt ihjel af katten, eller er det også synd for zebraen der bliver bidt ihjel af løven og spist halv levende..
    Grisen får en kugle i panden og så er det game over på 1sek, den mærker intet.

• #37   10. okt 2009 Mütze
    Du siger altså, at du syntes det er mere synd for grisene end børnene?
    Hvor ville jeg ønske du var et barn i afrika. Så ville du hurtigt ændre mening.

Grise har heller ikke hjerne nok til at tænke: "Wauw hvor er det her bare synd for mig" eller "Hvor lider jeg bare meget". Det har mennesker!

• #38   10. okt 2009 Michael Jackson Girls - Puma :
    Enten er man vegetar eller ikke.. der ikke noget halvtid / fuldtid smiley

• #39   10. okt 2009 jeg kunne forstå at grisen kunne blive spist af en løve nede i akrifa hvis den boede der.. for en løve skal have kød ( prof. bevidst )

Mennesker kan leve fint uden... :]

• #40   10. okt 2009 Sjovt nok, - så hjælper man bla. fattige i Afrika, ved at spise vegetarisk føde. Princippielt set, vil der være færre menensker der sulter - jo flere vegetarer der er smiley Læs punkt 4 + 5.

Lev og lad leve!

1. Engelske kreaturers fødebehov svarer til hvad 250.000.000 mennesker kan leve af.
    2. 20 vegetarer kan leve af den samme mængde vegetarmad som 1 kødæder.
    3. Hvert 3. sekund dør et barn af sult.
    4. Hvis amerikanerne reducerede deres kødforbrug med blot 10 % ville det betyde at 12.000.000 tons korn blev til overs – nok til at forsyne 60.000.000 mennesker med føde.
    5. Hvis alle amerikanerne blev vegetarer ville det betyde et kornoverskud, stort nok til at forsyne 600.000.000 mennesker med føde.
    6. Hvis man fortsætter med at rydde de amerikanske skove med samme hast som man gør det i dag, for at få plads til kvæg, vil der, om 50 år, ikke være nogle tilbage.
    7. 1 acre (0,4ha) land kan give 165 pund kød eller 20.000 pund kartofler.
    8. 80 % af den opdyrkede jord i England bruges til at forsyne kvæget med føde.
    9. Der skal 16 pund meget proteinrigt soja til for at kunne producere 1 pund kød.

• #41   10. okt 2009 Det er da fuldkommen ligegyldigt, hvem der spiser grisen!

• #42   10. okt 2009 STÓLPI&LISE .

jeg ville ønske du var en gris så! Ved det værste sted her i DK! så ændre du hurtig mening!

• #43   10. okt 2009 Stolp - omvendt har vi selv "gjord dem fattige", før vi rejste på ferie derned og viste dem hvad vi havde og hvordan vi havde det, havde de jo det ikke på samme måde som idag. men fordi vi tager derned og viser vi har mobil, og får mad hver dag, og kommer ibad, og har tøj. så føler de et mangel. det gjorde de jo ikke hvis du går flere ar tilbage i tiden ;).

men ja! grisen ved ikke den lider på samme måde smiley

• #44   10. okt 2009 Veo !: Ja i en IQ-test er de klogere, men nu findes der altså MANGE forskellige intelligensformer...så sådan kan man vidst ikke helt udtae sig.....

• #45   10. okt 2009 nej, men grise er faktisk lige så intelligente som hunde..

• #46   10. okt 2009 Nemlige Fæhesten ! Som jeg også har skrevet tidligere bliver grise gasset i små flokke, fordi så er de rolige da de er flok dyr. Der går hurtigt og der er ikke noget blod. Så kan stadig ikke se hvor det med at de er angst af lugten af blod kommer fra?

• #47   10. okt 2009 Så tidligt som i 1961 skrev Journal of the American Medical Association: "90-97% af alle hjertesygdomme kan forebygges ved at undgå animalsk føde.

Efter tobak og alkohol er kødspisning den vigtigste dødsårsag i Europa, USA og Australien."

smiley

• #48   10. okt 2009
    Ja... Man kan godt undvære kød men så skal man bare spise tilskud i stedet - genialt, for det er jo super naturligt.

• #49   10. okt 2009 <b>Hvis jeg var et dyr, ville jeg hellere skydes end ædes ihjel.</b>

• #50   10. okt 2009 nemmerlig ^^

• #51   10. okt 2009 LSJ: Kan heller ikke se at der er noget i vejen med at spise hunde, bortset fra at der ikke er så meget kød på dem. De bliver da også spist i nogle lande. Der er bare ikke tradition/kultur for at spise dem i danmark.

• #52   10. okt 2009 Min mor's kommentar EFTER jeg blev vegetar :
    gud hvor er du dog billig... du skal jo bare have noget frugt og salat og nødder ? osv.
    Min mor har mærket forandring i pengene smiley

• #53   10. okt 2009 Krikken: Hvilke tilskud skal man spise??
    Nu du åbenbart ved så meget om det - kan du måske fortælle mig det - for jeg er vegetar og spiser ingen tilskud. Jeg er ikke død endnu smiley

• #54   10. okt 2009 Hvis alle blev vegetar, så ville man da også måtte aflive millioner af dyr hvert år, for så vil der pludselig ikke være nogen til at spise dem???

• #55   10. okt 2009 Tænk en fed drøm hvis alle danskere blev vegetar / veganere... shit vi ville hjælpe dem der har det dårligt...

• #56   10. okt 2009 Einfari: endelig en der kommer et ordenligt argument. heldigvis kan man jo regulere sin menu.

LAMA: de bliver bådet gasset skudt og punkteret hovedpulsåren. inden de spises.

• #58   10. okt 2009 LAMA :
    Så avlede man nok ikke så mange!

p.s jeg får heller ikke tilskud ? jeg ikke død smiley ?

• #59   10. okt 2009 Lama - Nemlig
    Hellere at de går til føde, end de bare skal stå og dø af sig selv.

• #60   10. okt 2009 Mütze:

næ sikkert ikke, men det gør de jo i naturen selv!

• #61   10. okt 2009 tro mig ;] jeg ved meget om det der smiley men det var min mening det før. ^^

forresten ;i kan ikke lade være men michael Jackson sagde engang :
    Jeg syntes vegetar / veganere er fantastiske.. IKKE LØGN! :] ikke for og overdrive men det sagde han, og så vidst jeg ved elskede han dyr smiley

• #62   10. okt 2009 LAMA: På sin vis korrent tanke - men du glemmer lige at tænke over - at dyr bliver AVLET i massevis kun for at vi kan æde dem. Dyr bliver produceret - avlet - for ellers var der jo slet ikke nok til at vi kunne dræbe alle dem vi bruger til mad. Så ville alle "kød-dyr" være uddøde for længst!
    Hvis der ikke er nogle der vil købe kød - så bliver landmændene nødt til at slagte færre dyr - og derfor også nødt til at avle færre dyr til kød.
    Forstår du pointen? smiley

• #63   10. okt 2009 Cecilie Gram :-*
    haha den havde jeg dog ikke hørt før smiley

• #64   10. okt 2009 fint at vegetaerer er af den holdning, at de ikke vil spise kød - fred være med det.

men det er forkert at tro at man frelser verden ved at være vegetar.
    de 5 dyr hver vegetar ikke spiser, vil ikke hjælpe situationen for alle de andre dyr i kødindustrien.

det bedste man som forbruger kan gøre er at handle ind med omtanke. vælg økologisk og frilandkød, vælg æg hvor de har haft det godt, køb kød hvor du ved at dyrene har haft det godt, og slagtes ordentligt... på den måde blir der flere penge i den anstændige form for kødindustri, når det er der forbrugerne lægger deres penge. fravælg tilbudskød fra dyr opvokset i dk, slagtet i udlandet eller andre kombinationer. når forbrugerne fravælger et produkt, ophører producenterne med at kaste penge i et produkt der ikke aftages på markedet.

• #65   10. okt 2009 Cecilie Gram
    Ja, det har du faktisk ret i.

• #67   10. okt 2009 5 dyr :s ?
    Det er da flere tons man :s!

• #68   10. okt 2009 Fra samme læge-journal som det jeg postede tidligere:

"Forskning igennem de sidste tyve år har vist en entydig sammenhæng imellem kødspisning og kræft i bryst, livmoder, tyktarm og endetarm. Disse kræfttyper er yderst sjældne blandt Syvende-Dags-Hellige, japanere og indianere, men er almindelige blandt kødspisende befolkninger.

Mennesker fra områder med høj hyppighed af tyktarmskræft, er samtidig mennesker som spiser store mængder fedt og animalske proteiner, mens de som bor i områder med lav forekomst af sygdommen, hovedsagelig spiser vegetarisk mad med små mængder fedt og animalsk fedt."

• #69   10. okt 2009 Michael jackson :
    Desvære lever jeg med min BV der er MJ fan så alle væggende er fyldt med plakater xD tsk! og så enda mine egne børdre og far er det smiley så man høre da lidt xD

• #70   10. okt 2009 ¨
    Årh suk altså, fair nok at folk har holdninger :D.
    Men når de begynder at prædike, generalisere og bruge provaganda som Jehovas vidner så har jeg ikke meget til overs for dem.
    Begynder man først på det over for mig, så kan man egentligt godt droppe tankerne om at få mig til at tænke på det.

• #71   10. okt 2009 Jeg acceptere skam, at de kun spise grøntsager og andet ukrudt. Fred være med det. MEN det er vegetarer, der ikke kan tåle at VI spise kød!

• #73   10. okt 2009 Einfari !:

Ja det gør jeg smiley

Jeg synes bare det er mærkeligt at lave sådan om på naturen, vi er jo beregnet til at kunne spise kød. Selvfølgelig kan vi sagtens leve uden, men min holdning er også lidt at man burde bevare traditionerne med en god steg juleaften osv.

Selvfølgelig er det synd for de dyr som lever i et helved, men hvad så med de slagterier hvor dyrerne egentlig har det godt, de må jo også lukke pga. en lavere efterspøgsel på kød og så er der pludselig ingen mening i, at man laver en stald hvor dyrerne har mulighed for at leve godt.

• #74   10. okt 2009

Oh yeah, så finder jeg også vegetare utroligt dobbelt moralske i mange tilfælde..
    Fair nok også at man er så meget imod at dyr skal slagtes men så skal man også huske på ikke at bruge ting der er fra dyr, dvs. læder ( sadeler, trenser, bøjleremme mm. ) tilsætningsstoffer i diverse madartikler og tjae... Meget meget andet.

• #75   10. okt 2009 * Den lykkelige hingsteejer *
    Enig .. det er forfærdeligt det andet! :S puha! folk tænker kun på prisen!

men ville faktisk gå med til hvis man spiser kød men det skal være fra vesterhavet - fanø-rømø-blåvand og deromkring..
    Jeg har aldrig set så glade køer i mit liv :}! og de døer af alderdom de fleste og så blir de spist efter :]! og mange af dem har navne osv. og nogle blir enda malket med hånd og spand :] Det er fornuftigt.. smiley

• #76   10. okt 2009 Jeg vil stadig gerne vide hvilket tilskud det er jeg er nødt til at tage - for så må jeg da vidst overveje at skaffe det smiley
    Men det fik jeg ikke svar på.....

• #77   10. okt 2009 MJ pigen der xD ? ;
    gud jeg tror jeg har 10 eller sådan noget xD

• #78   10. okt 2009 Har været vegetar siden 1994 og har aldrig fortrudt det smiley

• #79   10. okt 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) . :
    Det altså kun veganere smiley Mine idoler smiley

• #80   10. okt 2009 Nix - vi er ikke beregnede til at spise kød - overhovedet.
    Citat fra læge-journalen:

"Kødspisende dyr har korte fordøjelseskanaler - tre gange længden af dyrets krop - som lader det hurtigt nedbrydelige, giftfremkladende kød, passere hurtigt igennem (og dermed ud af) kroppen. Planteføde er derimod langsomt nedbrydeligt, hvorfor vegetariske dyrs tarmsystem er mindst seks gange kroppens længde. Mennesket har samme lange tarmsystem som planteæderne, så hvis man derfor spiser kød, har giftstofferne tid til at overbelaste nyrerne, hvilket kan medføre gigt, ledbetændelse og i værste fald kræft. For at gøre ondt værre, bliver kødet tilsat kemikalier. Så snart et dyr er slagtet, begynder kødet at gå i forrådnelse og efter få dage ser det sygeligt grå-grønt ud. Kødindustrien maskerer denne misfarvning ved at tilsætte kødet nitrit, nitrat og andre konserveringsstoffer, hvilket giver kødet dets oprindelige røde farve. Men undersøgelser har vist, at mange af disse stoffer er kræftfremkaldende.

Men lige et øjeblik! Var mennesket ikke oprindelig kødspiser? Har vi slet ikke brug for animalske proteiner? Svaret på begge spørgsmål er NEJ! Selvom nogle historikere og antropologer hævder at mennesket historisk set er altædende, er vores anatomiske (kropslige) udstyr - tænder, kæber, og fordøjelseskanal - kun egnet til vegetabilsk føde. Som the American Dietetic Association skriver: "De fleste mennesker har i den overvejende del af menneskets historie levet af vegetarisk eller næsten vegetarisk føde." Og en stor del af menneskeheden lever stadig på denne måde."

• #81   10. okt 2009 Rikke -Team Mellemgård- R
    Gid det var mig 8D men jeg er og forblir vegetar retsen af mit liv.. men som 18 året blir jeg veganer fra lige præcis 29/12 00:25 om natten af smiley

• #82   10. okt 2009 * Den lykkelige hingsteejer *
    Spiser din hest det OO'

• #83   10. okt 2009
    Well.... Syntes det er dobbelt moralsk at vegetare prædiker om at man ikke må slå dyr ihjel men selv bruger ting fra døde dyr, hvad er så formålet med det?

• #84   10. okt 2009 Mütze: Tror vidst at du lever lidt i en drøm nu ? smiley Jeg bor altså ved vesterhavet, og kør her har det som andre kør. Man kan jo heller ikke spise en ko der er død af alderdom. Desuden bliver en ko heller ikke lykkeligere af at have et navn.

• #85   10. okt 2009 Det er sværheds grader i vegetar / veganer verden.. mange syntes det lginer sådan noget budda noget osv.

men mine idoler er klart veganer... og sær rå veganer.. det er ligesom -guder- og vi andre er tjenere der ( mange af os ikke alle ) ønsker og blir det.. men kæmper en kamp med os selv, og tro mig smiley jeg har da prøvet et par gang men mine forældre smed mig ud af huset sidst >.<'

ja undskyld veganer / vegetar.. men sådan er sandheden lidt..
    Sværhedsgrader smiley godt ment!

• #86   10. okt 2009 Ida T :
    En ko med et navn blir dobbelt så meget mælk videnskabeligt bevidst xD

men de steder jeg har været har jo været helt fantastiske smiley

• #87   10. okt 2009 ej man >.<' kan slet ikke stave i dag z.z

• #88   10. okt 2009 jeg gir min side kammerat tæsk hver gang hun driller mig med, og slå en flue ihjeld på mit bord... og jeg kan sige jer jeg slår hårdt.. man skal jo ikke drille os med det.. Og kender flere der total driller os med det! og de helt seriøst slår små uskyldige dyr ihjeld foran os.. !
    Sidste gang blev jeg desvære forvidst 1 dag for skolen!

• #89   10. okt 2009 Mûtze: Flad af grin xD Hvis jeg går hen og giver en ko et navn, så begynder den jo ikke pludselig at give dobbelt mælk.

• #90   10. okt 2009 Einfari !: Forstår nok dit budskab, og er til dels enig, MEN tænk lige på hvor mange farlige stoffer, midler osv der er i alle mulige andre fødevarer......man kan jo ikke groft sige at kun kød kan give sundhedsproblemer... smiley for selv æbler, appelsiner og andre frugter, grøntsaker osv, kan sq være kræftfremkaldende, fyldt med sprøjtemiddelrester....

• #91   10. okt 2009 hold da op smiley Det må jeg sige.. xD

• #92   10. okt 2009 hmmm utrolig spændende tråd må jeg indrømme. men jeg synes ligesom at der er nogle debattører der kommer lidt væk fra emnet eller opfører sig som om de har røget noget... vil i ikke i respekt for trådstarteren og andre bruge holder jer til emnet ?

• #93   10. okt 2009 Ida T
    Seriøst man :s! helt seriøst xD

• #94   10. okt 2009
    Så bare fordi du ikke har nok vilje er det iorden at være dobbelt moralsk og prædike et budskab man ikke selv fører 110%... Fair nok, sådan kan man også gøre det

• #95   10. okt 2009 Jeg spiser kød, ikke is tore mængder men kan ikke undvære det lige pt.
    Til gengæld så sørger jeg også for at være 100% sikker på at dyret har levet under gode forhold, altså været frie, og blevet slagtet ordentligt og humant. Ellers er jeg hellere fri, og venter med at spise kød til jeg finder noget jeg kan vide mig sikker på.
    Men jeg drømmer om en dag at blive vegetar, og tor såmæn også at jeg bliver det :O) Hvornår ved jeg ikke :O)

• #96   10. okt 2009 ..Jolly&Camino-: Det er rigtigt - bortset fra hvis man køber økologisk smiley - hvilket er uden sprøjtemidler smiley

• #97   10. okt 2009 En ko giver fandme ikke mere mælk, fordi den har et navn! Den aner jo for satan ikke at den overhovedet har et!
    Nu må i da for søren lige bruge hjernen.

• #98   10. okt 2009 Ida T
    VENT I 5 MIN OG JEG BEVISER DET JEG SIGER!

• #99   10. okt 2009 BEVISER 2 min!

• #100   10. okt 2009 100 % enig med stormont!

Slå en flue, myg edderkop ihjel er lige meget, men en gris, ko eller hest?
    Hvad er forskellen, størrelsen og ikke en dyt mere?

• #101   10. okt 2009 nej en ko giver ikke dobbelt så meget mælk fordi den har fået et navn, der er godt nok blevet blandet rundt i det forsøg kan jeg hører.. og det er utroligt sjovt at folk allerede nu mener at de har fået resultaterne fra det forsøg, eftersom det stadigvæk er igang på forsørgsgården.
    Maren, Tagi og Nuller, hører stadigvæk klassisk musik og går med brysteholdere og de giver indtil nu ikke mere mælk end de tre nummeret køer de går sammen med og hører musik med.
    Det eneste man har fundet ud af endnu med det forsøg er at klassisk musik for dem til at 2 lt mere om dagen, det er ikke det dobbelte.
    Så lad venligst være med at overdrive og lad især hver med at find på test resultater der ikke findes

• #102   10. okt 2009 Mütze: okay da, men jeg tror stadig ikke på det. Vores kør er i hvert fald ikke blevet anderledes af at vi er holdt op med at give dem navn. Men det er jo selvfølgelig også kødkvæg.
    Hvor meget mælk en ko giver, har noget med de forhold den lever under at gøre, og hvad den er avlet frem til.

• #103   10. okt 2009 http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=196404
    BEVISER! Det er bevidst mange gange!

jeg lyver altså ikke!

• #104   10. okt 2009 nårh der blev i lige stille hva xD ?

• #105   10. okt 2009 det er den aleternative Nobelsfredspris... du er sikker på at den artikel ikke er fra april vel ?... den alternetive Nobelspris bliver givet ud for sjovt, ikke til seriøse forsøg og test resultater

• #106   10. okt 2009 Fæhesten
    Skulle lige til atskrive det samme.

• #107   10. okt 2009 Arg skal nu jeg fotografere datoen også man :3 ?
    ville det hjælpe jer ?
    9/ 10 og det kom i går med posten :s

• #108   10. okt 2009 Jeg er ligeglad med hvad folk spiser det må de helt selv om. Nu har jeg tilfældigvis en svigermor der er 100 % vegetar og har været det siden hun var lille hun har haft parantose i alle tænderne og har gebis idag min kæreste er også opvokset som vegetar og har også meget dårlige tænder, og det er simpelthen fordi man som vegetar ikke kan få protein nok via bønner og alt det andet så bliver ens tænder dårlige.

• #109   10. okt 2009 ved ikke om det vil hjælpe mig hvis du fotograferede datoen. jeg er ret sikker på at du kan finde på noget at lave. men nu er det jo bare det at jeg har personlig kendskab til det forsøg, de det er fire af mine gamle kollegaer der er med i det og jeg selv var med til at transportere det såkaldte "superkøer" til forsørgsgården, så ved jo godt hvad de er igang med, og der går lang tid endnu før test resultaterne kommer, da der er mange omspendende forsørg igang med det lige nu

• #110   10. okt 2009 Jo også forstår jeg ikke hvorfor feks vegetarer har så travlt med at presse deres holdninger ned over hovedet på andre som om at os der spiser kød ikke ved at en ko på græsset og bliver slagtet osv osv...

• #111   10. okt 2009 så ligger dme ind på Hg og der kan i selv se jeg ikke har lavet den om!

• #112   10. okt 2009 Damn, Mütze, du kan fyre noget fis af.. magen til dobbeltmoralskhed.

Btw, vegetarer er fine. Jeg har intet imod hverken det eller veganere. Men jeg ville ønske, at folk herinde ville stoppe med at prøve at omvende hele verden. Det kan have den modsatte effekt at fremsætte nogle af de voldsomme kilder, som der bliver fremsat. Det skaber trodsige modstandere. Vi er forskellige, er det så svært at se? Så må man leve med den mening, at man er bedre end andre - fint nok, men gør det dog i stilhed.

• #113   10. okt 2009 Tenna
    Well spoken

• #114   10. okt 2009 http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=196404

Se nu smiley beviser nok og i kan ikke modsige nu smiley

• #115   10. okt 2009 datoen ændre jo ikke at der er et forsørg anlagt til den alternetive nobelspris... hvorfor læser du ikke hvad der bliver skrevet ?

• #116   10. okt 2009 Mütze
    Syntes det er cool du skriver "Tror vidst lige jeg har vundet veganer debatten" inde på din profil.
    Gu har du ej.

Som fæhesten siger, er det en alternativ nobelpris, og ikke noget der er bevist.
    Du må da også være klog nok til at vide, at en ko ikke kan vide om den får et navn eller ej.

• #117   10. okt 2009 Læs lige hvad i selv skriver ikke :p<3
    og så var det nok ikke kommet i avisen nu her i gpr hvis det ikke var for nylig.. de jo ikke dumme journalister..

• #118   10. okt 2009 Mütze: Nu er journalister jo ikke altid de skarpest knive i skuffen, og man kan ikke tro på alt hvad man læser i avisen. Noget af det som står i aviser er faktis noget være vrøvl smiley

• #119   10. okt 2009 Mutze: ligrsom sidste uge hvor de havde taget fejl af danske og spanske tomater ?..
    Nu er det sådan at min Farfar har været chef juornalist for fyens stiftidne og han skiftede sjovt nok fordi de havde nogle meget dårlige historier.
    Men jeg tror du er blevet lidt forvirret nu

• #120   10. okt 2009 jeg forstår bare ikke at "i kød ædere" siger at vi vegetarer presser oplysningerne om at i burde stoppe med at spise kød osv. ned over hovedet på Jer. Der er mange der ikke gør sådan noget, og jeg har også en masse venner og famlilemedlemmer f.eks. der ikke går og reklamerer med at de er veganere og vegetarter og synes alle der spiser kød er nogle ubarmhjertige "nogen". Jeg har det da helt fint med at i spiser kød, og er glade for det smiley Så længe det er det der gør jer veltilpassede. Det er jo et personligt valg smiley

• #121   10. okt 2009 og med: og synes alle der spiser kød er nogle ubarmhjertige "nogen
    - mener jeg selfølgelig " og synes ikke at dem der spiser kød er nogle ubarmhjertelige nogle" - min fejl smiley

• #122   10. okt 2009 LSJ - der bliver ikke sagt, at alle gør det, men at mange HERINDE gør det, og fordi nogle af dem er så fremtrædne, så har folk en tendens til dømme alle som én. Sådan er der i hvert fald mange, der er smiley
    Jeg ved dog, vegetarer er forskellige - de er jo mennesker som os andre. Nogle er mere fremtrædne end andre. Nogle ønsker at blive hørt og bekræftet, andre - som dig - reklamerer ikke med det og lader folk drage deres egne beslutninger.

• #123   10. okt 2009 ja, det ved jeg godt. Men synes bare I for det til at lyde som om alle vegetarer bare er nogle der gerne vil høres og bekræftes hele tiden. Det er egentlig lidt trist at høre på, for andre "går stille om dørene" med det, og synes egentlig ikke at det rager nogle smiley altså det er da ikke med det at ændre på en person eller hvordan man opfattes når det ikke er noget man går og snakker om hele tiden osv.

• #124   10. okt 2009 LSJ. Helt enig.. ikke for at pudse glorien - men nu gør jeg det alligevel - så vil jeg helst undgå at blive forbundet med al den råben og skrigen om kød eller ikke-kød. Det har jeg valgt at holde mig ude af, fordi det rager mig, hvad folk gør, bare jeg kan få lov at styre mit eget liv og holdninger. Jeg prøver bare at forholde mig neutral i den her sag, for der er helt bestemt nok kød-"elskere", der har krydset grænsen og været mindst lige så slemme som nogle vegetarer. Og bare fordi, der er nogle enkelte, der er højtråbende, så skal alle jo ikke skelnes over én kam. Jeg kommenterede bare den her tråd, fordi jeg havde lyst til at sige noget, ikke for at tage nogens parti. Så når du skriver "Men synes bare I for det til at lyde som om..." så vil jeg helst ikke være en del af "I" smiley
    Lidt uskyldig må man vel gerne være.. hehe.

• #125   11. okt 2009 Tenna *
    Nej, jeg prøver også at forholde mig neutral i alle de debatter om kød eller ikke-kød. Opfordrer ingen til at stoppe med at spise kød og blive vegetar (;

Kommentér på:
Derfor vegetar!

Annonce