DERFOR er jeg vegetar! {{forumTopicSubject}}
Jeg har flere grunde til at være vegetar.
Læs dem eller lad være ;o
Og nej dette er ikke ment som en prædiken eller andet, men blot til at oplyse jer om nogle interesante facts.
ETIK
Først og fremmest er det helt klart fordi jeg mener det er etisk ukorrekt, at spise ngoet der har været levende.
Jeg mener det er helt forkert, at avle dyr blot for, at slagte dem.
Det er bevist, at en gris er ligeså klog som en hund -Ville du spise din hund hvis den smagte af gris?
Hvad er det der gør, at nogen mener man har ret til, at bestemme over en anden skabnings liv?
Hvordan ville du have det, hvis der kom nogle kæmper, satte dig i en bås, fedede dig op og så slagtede dig?
SMAG
Så er der jo det, at vegetarisk da smager meget bedre! Især når man kan sidde og tygge med en god samvittighed!
SUNDHED
Vegetarer bliver langt sjældenere syge, har langt mindre risiko for cancer, blodsygdomme, hjertesygdomme, forstoppelse, slagtilfælde, sukkersyge og mange flere!
MILJØET
Det er LANGT bedre for miljøet at være vegetar!
Man siger at danske kødspisere i gennemsnit udleder 1.6 tons Co2 om året, hvorimod en vegetar kun udleder 0.6 tons!
PRISEN
Bønner og tofu er langt billigere end kød! ;o
TANKEVÆKKENDE FACTS
1. Engelske kreaturers fødebehov svarer til hvad 250.000.000 mennesker kan leve af.
2. 20 vegetarer kan leve af den samme mængde vegetarmad som 1 kødæder.
3. Hvert 3. sekund dør et barn af sult.
4. Hvis amerikanerne reducerede deres kødforbrug med blot 10 % ville det betyde at 12.000.000 tons korn blev til overs – nok til at forsyne 60.000.000 mennesker med føde.
5. Hvis alle amerikanerne blev vegetarer ville det betyde et kornoverskud, stort nok til at forsyne 600.000.000 mennesker med føde.
6. Hvis man fortsætter med at rydde de amerikanske skove med samme hast som man gør det i dag, for at få plads til kvæg, vil der, om 50 år, ikke være nogle tilbage.
7. 1 acre (0,4ha) land kan give 165 pund kød eller 20.000 pund kartofler.
8. 80 % af den opdyrkede jord i England bruges til at forsyne kvæget med føde.
9. Der skal 16 pund meget proteinrigt soja til for at kunne producere 1 pund kød.
10. Så tidligt som i 1961 skrev Journal of the American Medical Association: 90-97% af alle hjertesygdomme kan forebygges ved at undgå animalsk føde.
11. Efter tobak og alkohol er kødspisning den vigtigste dødsårsag i Europa, USA og Australien.
OG
For de ressourcer det kræver at mætte en person med en bøf på 150 g, kunne man mætte 40-50 mennesker med et sundt vegetarisk måltid! Ikke så dårligt, når man tænker på at ca. 15 millioner dør af sult hvert år.
Kilde "Diet for a small planet, Frances Moore Lape."
Og apropos de 15 millioner der dør af sult hvert år; ud af disse 15 millioner dør der 13 millioner børn under fem år.
Med denne tanke in mente er det skræmmende, at over halvdelen af verdens kornproduktion anvendes til opfedning af slagtedyr.
Kilde: "The Vegetarian Society/London"
55% af amerikanernes indtag af gift i maden stammer fra kød, mens korn, frugt og grøntsager er nede på 1-6%
(23% fra mejeriprodukter)
Kilde: http://www.dyrenesret.dk/122.htm
Nedsatte amerikanerne deres kødforbrug med bare 10%, ville der frigives så meget vegetabilsk protein, som nu ædes af slagtedyr, at det kunne brødføde 60 millioner mennesker.
Kilde: Ernæringsforsker Jan Meyer
97,5% af det Dioxin (kræftfremkaldende og hormonforstyrende kemikalie) som amerikanerne udsættes for stammer fra animalske produkter (34% mejeriprodukter, 32% oksekød, 11% hønskekød, 11% svinekød, 7% fisk og æg 3%)
Jane Plant, dit liv i dine hænder
JEG synes det bedste argument for at spise vegetarisk er, at det ser helt vildt lækkert ud. Frugt og grøntsager har alle mulige farver og smager fantastisk! Efter min mening er det bare lidt mere fristende end et stykke dyrelig.
En kødspiser i Danmark belaster miljøet med i gennemsnit 1.6 ton CO2 om året, mens vegetaren bidrager med 0,6 ton.
"Det kærlige køkken", Kirsten Skaarup
Har set den her video inde på youtube, tror den hedder go vegan eller noget der hen af - der fortælles, at hvis man kun spiser plantemad kan man lade vandhanen løbe hele dagen alle 365 dage om året, og man ville stadig spare mere vand end hvis man støtter kvægindustrien. Det er da lidt vildt.
Husdyrproduktion udgør 18% af den globale opvarmning (større end transportsektoren). Det er estimeret, at der slagtes 56 milliarder dyr årligt
I år 2050 vil der være dobbelt så mange slagtedyr, dvs der vil blive slagtet over 100 milliarder årligt .
Kilde: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18470284
OVERKILDE = http://vegetarkontakt.dk/?-gode-argumenter-for-at-spise-vegetarisk=12061
TANKEVÆKKENDE FILM (Stødende billeder!)
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Mangler den med film, det får i lige her:
http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4 ( Meet your meat)
http://www.youtube.com/watch?v=DpBQvdq7jj8 (Endnu en meet your meat - ikke den originale)
http://www.youtube.com/watch?v=1Zz-Ubsn-2U ( 30 reasons to become a vegetarian)
http://www.youtube.com/watch?v=9Gt99Z5tBIE (Animal cruelty)
OG DER ER MANGE FLERE, HVIS MAN BARE SØGER PÅ "VEGETARIAN", "ANIMAL CRUELTY" OG LIGNENDE PÅ YOUTUBE!
jul 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 2.205
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.670
maj 2006
de "kæmper" om at få andre til at ride/spise som dem:D.
håber lidt på jeg ikke får bidt hovedet af nu:).
jul 2006
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 52 Svar: 2.205
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
- nej. Gris smager jo af helvedes til.
sep 2008
Ikke nogle man ikke kan få gennem soja, tofa, bønner osv.
POSELEON:
Det er jo som man tager det, Føler man, at man bliver trådt på, bør man nok overveje hvorfor?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Hvis ikke vi spiste nogle af de dyr der findes på jorden, så ville de æde stortset alt grønt, og dermed ville der ikke være noget mad tilbage til vegetare..
Ang. dine punkter du har skrevet op:
ETIK - Det er jo som man har det med dyr.. jeg er vokset op på landet, og ser ikke det forkerte i at slagte et dyr.. Hvis min hund smagte af gris og det var det kød man kunne få, ja, så kunne man nok vende sig til at spise hund.. Siger ikke jeg vil spise min hund, men ser stadig ikke noget galt i det, da der er lande der spiser hunde..
SMAG
Om vegetarmad smager bedre.. Vil nu sige der er intet der stikker en dejlig mør bøf på grillen en sommeraften..
SUNDHED
Hvis de husker at få nok proteiner, så ja, men kød indeholder essentriste proteiner som ens krop har behov for.. Der er jo også forskel på godt kød og så en McD bøf..
MILJØET
Tja, jo flere dyr der er på jorden, jo mere Co2 udleder de også.. så det er vidst hips som haps..
PRISEN
Gad ikke leve et liv af Tufo og bønner, derfor bliver vegetarmad en lidt dyr fornøjelse.. og hellere 50 mere om ugen og så kunne få noget godt kød..
Og de TANKEVÆKKENDE FACTS..
Det kød de sparer i USA bliver næppe fløjet til Afrika hvor børn og voksne dør af sult.. Desværre..
sep 2005
sep 2008
Så du spiser ikke flæskesteg?
maj 2008
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 41 Svar: 579
hvad præcist er dit formål med det her ? udover at få os der spiser kød, til at fremstå som mishandlere, miljøforurenere og pis&lort -.- ..
som helene siger, det er ved at være ligesom bid - ikke bid, kæmper om det
maj 2006
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
vi har snart fattet I ikke kan klare andre spise kød - men nu må I gerne snart holde det for jeg selv, vi har snart fattet det.
Os som kan li kød - kan I ikke bare acceptere det? Kød er sundt, med alle de proteiner(staves) og det smager godt
Jer som er vegetar/veganer - det er fint I ikke kan li at vi andre spiser kød - men vil I for guds skyld ikke bare snart acceptere at vi spiser det?
(:
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
Der er SÅ meget her i verden der er uetisk, men man skal da ikke nedgøre andre bare fordi man selv mener man er perfekt på ET område.
Hvad med noget så simpelt som de bomuldst-shirts du går i til hverdag, tænker du nogensinde på at der er en lille kineser der arbejder med giftstoffer til fordel for DIG?!
DU synes at vegetarmad er lækkert det gør andre ikke....get over it, og lad dog være at nedgøre andre bare fordi de ikke har valgt samme livsstil som dig. Måske køre en kødæder på cykel, hvorimod du måske kører i bil....derved går CO2 udslippet nok lige op......
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
sep 2008
Har i overovedet læst, hvad der står elelr skyndte i jer bare at disse?
ANDEN linje står der: "Og nej dette er ikke ment som en prædiken eller andet, men blot til at oplyse jer om nogle interesante facts."
Men måske i skulle overveje hvorfor så mange af jer føler jer trådt over tæerne?
maj 2006
sep 2008
maj 2008
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 41 Svar: 579
jan 2007
- jeg er bare ved at få nok - KAN det virkelig der skal være et indlæg fra dig (trådstartet) hver dag om hvorfor er du vegetar!
maj 2006
sep 2008
Hvorfor stoppede du?
Ingen vrænger på næsen. Jeg har ikke en eneste ven/veninde, der er vegetar eller veganer (Bortset fra en x, som jeg ikke taler med længere NETOP FORDI han ikke kunne finde ud af, at ernære sig ordentlig og ikke spiste andet end frugt.)
Jeg kan da sagtens spise med mine venner/familiemedlemmer osv. osv. uden, at vrænge på næsen af deres mad? Men det betyder ikke jeg selv ville spise det, eller at jeg ikke fortæller dem om hvad de spiser ;O
sep 2008
jul 2005
Vi skal jo høre på alt jeres ævl og kritik dagligt.........synes ikke det passer til et HESTE-galleri.....
sep 2005
Jeg ved udemærket godt, hvad der er grisekød, så take a chillpill. Og nej, ikke rigtig mere.
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
Har kigget forbi mange af de her slags indlæg men aldrig taget mig sammen til at læse det, det gjorde jeg så nu!
Jeg sys virkelig det er nogen skræmmende facst du oplyser og jeg sad og lavede store øjne hele vejen igennem mens min kæft åbnede sig mere og mere!
Jeg kan virkelig nu se grunden til at blive vegatar!
Men tror ikke umidelbart jeg kan for mine forældre vil nok ikke købe ind efter mine behov..
Men jeg må virkelig sige du fik mig til at tænke over tingene der!
Til al´le jer andre? hun starter jo hele emnet ud med at sige at det netop ikke er for at belærer?
<i><b> Sofie Mortensen </i></b>
sep 2008
jul 2009
Vil gøre opmærksom på at jeg ikke føler mig trådt over tærne, da jeg er en utrolig glad for og stolt over at spise kød... Er overbevist over at menneskeracen aldrig havde udviklet sig ligeså "genialt" hvis vi stadig tyggede græs hehe
jan 2007
- men kan én gang om ugen eller måneden ikke være nok - jeg tror ligesom der er andre end mig der er ved at fatte hvorfor du er vegetar (og andre for den sags skyld) og hvordan det er at være vegetar - så hvorfor de indlæg?
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
Så læs lige dit eget indlæg igen, for hele vejen igennem disser DU dem der ikke er vegetarer ...
Og hvis det bare er interessante facts, så del dem med nogle der syns de er INTERESSANTE... Det er der jo ikk rigtigt nogle af os der syns.. Ja jeg føler mig sku trådt over tærene . for det er et frit land vi lever i, og så skal jeg ikk beberejdes fordi jeg spiser kød...
maj 2006
det er lidt det samme med kandaret, der er efterhånden også oprettet mange emner med kandaret:D.
Blogger
Ja, jeg har læst det du har skrevet, og nej, føler mig ikke trådt over tæerne.. Men synes folk skal blande sig udenom hvad vi andre spiser og hvordan vi rider vores heste og hvilke etiske grunde vi har til at spise kød osv..
Selvom du skriver det ikke er ment som en prædiken eller andet, så den måde du skriver det hele på, så bliver det til en prædiken..
sep 2008
jan 2008
jan 2008
desuden kan man ikke lave et forum der interesserer <b>alle</b>
jul 2005
Altså skal vi nu ikke slå fast at bare fordi man er vegetar, bidløs rytter om så videre, så er man ikke en disse bedre end alle andre. Der vil ALTID være et eller andet uetisk man gør!
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.625
Ö
jan 2007
- det kan godt være at det er 2 dage om ugen (siger du) men nu ved jeg ikke hvor mange indlæg jeg har set af dem her efterhånden - ikke kun fra dig, men også fra andre.
Det kan godt være det hedder off topic - men selv om det lige som er til sådan noget, så tror jeg altså ikke vi behøver at blive mindet om hvad det betyder at være vegetar, vi får CO2 fra træerne, så kan det ikke skade at vi ligesom spiser kød..?!
& hvis i hele tiden vil minde jer om det - så hold deet inde i gruppen om vegetar/veganer.
Trådstarter - nu vil jeg ikke kalde dig vegetar - da jeg i går faktisk læste din profil tekst, at du spiser fisk!
derved synes jeg ikke jeg kan se logien i at du kalder dig vegetar - da det da er lige så synd for fisken som det er for koen/grisen/fjerdyret? seriøst jeg forstår det ikke?
sep 2008
THUMPS UP TIL DIG - VIRKELIG!
Du er en kødspiser jeg kan respektere!
Kan godt være du spiser kød, men du er åben for det man fortæller dig, lytter og tager det vidst til dig.
DEJLIGT at der endnu findes mennesker, som ikke absolut skal læse alting negativt!
Blogger
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Men det får mig nu ikke til, ikke at sætte tænderne i en saftig bøf igen imorgen aften. Eller smide noget pålæg, bestående af kød, på mit næste stykke brød.
Ville, for alt i verden, ikke kunne undvære kød.
JEP, KØDÆDER FOR LIFE!
jul 2009
Bortset fra det, så bliver der forsket i at den øgede co2 udledning fremmer væksten for bla. soya og det er en ting bønnerne er glade for
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
Isedet for at de fodre løver med en hest! Eller et andet dyr. Kom til virkeligheden, sådan er verden, og den vil forblive det i LANG tid.
jan 2008
apr 2006
Følger: 97 Følgere: 107 Heste: 1 Svar: 2.259
maj 2009
apr 2006
Følger: 97 Følgere: 107 Heste: 1 Svar: 2.259
jan 2008
ellers ville det jo være mishandling at gå på græsset og plukke en blomst! Oo
ej, come on.
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
jan 2008
okt 2004
Mennesker er planteædere, - vi blev udviklet til homo sapiens (mennesker med hjerner), - før vi begyndte at spise kød. Faktisk var grunden til at vi begyndte at spise kødet, - fordi rovdyr angreb mennesker - og man blev nødt til at forsvare sig mod dem, - og slå dem ihjel - og så valgte man at "drage nytte" af det døde dyr, og anvende det til bla. ekstra mad. Det er der skrevet flere historiske bøger om - og mange har forsket i det.
"Kødspisende dyr har korte fordøjelseskanaler - tre gange længden af dyrets krop - som lader det hurtigt nedbrydelige, giftfremkladende kød, passere hurtigt igennem (og dermed ud af) kroppen. Planteføde er derimod langsomt nedbrydeligt, hvorfor vegetariske dyrs tarmsystem er mindst seks gange kroppens længde. Mennesket har samme lange tarmsystem som planteæderne, så hvis man derfor spiser kød, har giftstofferne tid til at overbelaste nyrerne, hvilket kan medføre gigt, ledbetændelse og i værste fald kræft. For at gøre ondt værre, bliver kødet tilsat kemikalier. Så snart et dyr er slagtet, begynder kødet at gå i forrådnelse og efter få dage ser det sygeligt grå-grønt ud. Kødindustrien maskerer denne misfarvning ved at tilsætte kødet nitrit, nitrat og andre konserveringsstoffer, hvilket giver kødet dets oprindelige røde farve. Men undersøgelser har vist, at mange af disse stoffer er kræftfremkaldende.
Men lige et øjeblik! Var mennesket ikke oprindelig kødspiser? Har vi slet ikke brug for animalske proteiner? Svaret på begge spørgsmål er NEJ! Selvom nogle historikere og antropologer hævder at mennesket historisk set er altædende, er vores anatomiske (kropslige) udstyr - tænder, kæber, og fordøjelseskanal - kun egnet til vegetabilsk føde. Som the American Dietetic Association skriver: "De fleste mennesker har i den overvejende del af menneskets historie levet af vegetarisk eller næsten vegetarisk føde." Og en stor del af menneskeheden lever stadig på denne måde."
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Vi har nu indrette og forsket os frem til, hvad man kan spise, for at opveje man ikke indtager kød. Jeg vælger nu at følge naturens gang.
Hvis folk har en anden mening om hvad de kommer i munden må de jo om det.
Var det ikke 7 år i tibet. Rimeligt humor, at de brugte 100 år, på at redde alle regnormene da de skulle bygge deres biograf.
det da fint, at nogle går så meget op i det. Men i min verden meget unaturligt.
Vi ligger hvor vi ligger i fødekæden, har tilkæmpet os denne plads.
Måske ikke altid lige fair, men ja planter er jo faktisk også levende væsener!
Nå ja hver sin mening, sålænge man ikke pådutter andre t de skal have samme mening, må man for min skyld mene lige hvd man vil.
Jo heldigvis et frit land.
jan 2008
jan 2008
en plante har ikke følelser, hjerne, sanser o.a. dens vækst er udelukkende styret af klimaet, det er ikke noget den selv styrer. den fanger ikke selv sin næring. en plante bestemmer ikke selv om den vil "leve". den bliver heller ikke parringssyg. og den kan ikke mærke hvis du træder på den.
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 5
jan 2007
Følger: 138 Følgere: 132 Heste: 4 Emner: 217 Svar: 2.928
Jeg er kødæder. Det vil jeg altid være. Jeg kan ikke leve uden at spise kød, det falder mig på ingen måde naturligt ind. Det betyder dog ikke, at jeg er et usympatisk og snæversynet menneske, da jeg er åben på så mange andre områder.. Og jeg dømmer ingen.
jan 2007
Følger: 138 Følgere: 132 Heste: 4 Emner: 217 Svar: 2.928
Jeg kan ikke se forskel..
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Jeg synes det er fint du informerer om hvorfor du har taget dit valg, men måden du for det formuleret ud til folk, gør at de tager mere afstand til vegetarismen. hvilket jo ikke er din hensigt, du modarbejder dig selv gevaldigt.
jul 2005
jul 2005
gid HA'erne snart gad tage affære.... X) så der bliver sat en stopper for disse intetsigende indlæg
sep 2008
Tror efterhånden det bare er folk herinde, der ikke er åbne for nye ting ;o
Sidst fik jeg beskeden fra MANGE, at jeg skrev ondt og, at det ville være bedre og de kunne bedre forholde sig til det, hvis jeg fortalte hvorfor jeg er vegetar istedet for at give dem skylden for en masse ting.
Det er hvad jeg har gjort idag.
Har fortalt folk hvorfor jeg er vegetar, og kommet med kildehevisninger på det jeg har sagt.
jul 2005
Har set flere af dine andre indlæg, og det hjælper absolut ikke at ophøje sig selv og få andre til at fremstå som komplet idioter. Dette skaffer sq ingen stemmer i boxen.
Der er SÅ mange issues rundt omkring i verden, at du så har valgt at koncentrere dig om vegetarisme er fint nok, men forvent ikke at ALLE andre også vil tage del i dit trip.
maj 2009
jul 2005
Det er da efterhånden spam med alle de indlæg om vegetarisme og bidløse ryttere.....og det er vel ikke lovligt herinde.
jul 2005
okt 2004
Jeg er sådan set "ligeglad" med hvad andre spiser - men når nogle skriver f.eks. "man kan ikke få protein nok hvis man ikke spiser kød" - så kan jeg ikke lade være med at skrive "det er ikke korrekt - fordi sådan og sådan, o.s.v."- med en seriøs kildehenvisning.
Hvis vi skulle gå rundt og hade folk der spiser kød - skulle vi vidst nærmest hade størstedelen af hele verdens befolkning - og det ville da være et ret trist liv at have.
Mine forældre spiser kød, hele min familie spiser kød, og langt størstedelen af alle mine venner spiser kød - og jeg elsker dem da højt alligevel, og har intet imod dem
Jeg er vegetar fordi jeg elsker dyr - fordi jeg tit føler mig tættere knyttet til dyr, end jeg gør til mennesker - og jeg synes det er forkert at fratage andre levende væsener retten til et værdigt liv, - når der reelt set ikke er nogen grund til det (ud over menneskers lyst til at behage os selv, med at spise kød som nogle synes smager godt). Og så er der jo 1000 andre gode grunde til at vælge kødet fra, som miljø, sundhed, dyrevelfærd.... Når folk spørger mig hvorfor jeg er vegetar ved jeg aldrig helt hvad jeg skal svare - for der er jo sååå mange grunde til det... Tit siger jeg bare "hvorfor ikke?"
jul 2005
1. Kød er en naturlig del af den afbalancerede kost
Ifølge Fødevaredirektoratet får raske mennesker med normal appetit tilstrækkelig dækning af energi, protein, vitaminer og mineraler gennem den daglige kost. Anderledes forholder det sig med mange unge, der fejlagtigt spiser enten for fedt eller er på ”kur” og bl.a. får for lidt af specialnæringsstoffer.
Når storkøkkener vælger at skære ned på kødmængden for at spare på madbudgettet til fordel for f.eks. økologiske råvarer, forekommer det ulogisk set i lyset af, hvor nødvendig en ingrediens i måltidet, kødet i virkeligheden er. Tag f.eks. menuen til de ældre, der som følge af mindre mobilitet og nedsat appetit skal være særlig nærings- og energitæt, og syge, der også har behov for ekstra næringstilførsel.
I de fleste tilfælde kan det ”dyre” kød blive billigere ved at vælge de rigtige udskæringer, tilberede kødet mere hensigtsmæssigt og hermed spare på budgettet ved at få mere ud af råvaren.
2. Kød er en af vore vigtigste proteinkilder
Kød indeholder en række næringsstoffer, der er uundværlige for organismen, herunder ikke mindst protein af høj biologisk værdi. Kødprotein tilfører organismen alle livsvigtige aminosyrer i mængder svarende til aminosyrerne i æg, som man ofte sammenligner med, når proteins ernæringsmæssige værdi skal vurderes. Kød – det gælder alle typer inkl. fisk og fjerkræ, er dermed en af vore allervigtigste kilder til protein. Kødproteinet udnyttes effektivt i vores organisme, op til 90%. Det betyder, at kroppen direkte kan danne 90 g protein ud fra 100 g kødprotein.
Børn og unge har særligt behov for et optimalt indtag af protein til brug for vækst og vævsopbygning, men også ældre har brug for en stabil tilførsel af protein for at opretholde vigtige livsfunktioner og modvirke tab af egen vævs- og muskelmasse. Proteinforsyningen er af særlig betydning under både fysisk og psykisk belastning, som f. eks under sygdom og efter operation. Til raske voksne anbefales 0,8 g protein pr. kg. legemsvægt, mens anbefalingerne til syge og nyopererede ligger på næsten det dobbelte. (se Økonomaskolen og Fødevaredirektoratet: Anbefalinger for den danske institutionskost, 1999).
3. Kødprotein er velegnet i slankekosten
Protein mætter pr. energi-enhed bedre end kulhydrat og fedt og sætter samtidig stofskiftet i vejret. Omsætningen af animalsk protein i kroppen er mere energikrævende end af vegetabilsk protein og øger derfor stofskiftet mere.
Udvalget af magre kødudskæringer er større end nogensinde inden for alle typer af kød, og det er nemt at undgå fedtet. Alene for svinekød er der nu 17 udskæringer, der indeholder mindre end 12 g fedt pr. 100 g, og mange af dem under 5 g fedt pr. 100 g.
4. Kød er rigt på vitaminer
Ifølge Fødevaredirektoratet bidrager kød til danskernes gennemsnitskost med ca. 30% af vitaminerne B1, niacin, B12 og vitaminerne A (retinol) og D.
Vitaminer af B-gruppen virker som coenzymer for en række stofskifte- processer, bl.a. for energistofskiftet, og de er desuden vigtige for nervernes funktion. B12 vitamin er bl.a. nødvendigt for dannelsen af de røde blodlegemer. Mangel på vitaminet kan medføre træthed og, især hos ældre, perniciøs anæmi og demens. B12 vitamin findes kun i animalske fødevarer, vitaminet lagres godt i organismen, men er man vegetar, skal man have B12 vitamin som kosttilskud.
Kød og fisk er gode leverandører af D-vitamin, der er nødvendigt for optagelsen og udnyttelsen af calcium og fosfat og dermed modvirker risikoen for knogleskørhed. Vitamin A forekommer i sin aktive form i kød i fine mængder, især i indmad. A-vitamin spiller en vigtig rolle for øjets lysopfattelse og for farvesynet, det er desuden vigtigt for immunsystemet.
5. Kød er rig på livsvigtige mineraler
Kød bidrager til kosten med en række mineraler, både makromineraler som fosfor, magnesium og kalium, men især skal nævnes mikromineralerne jern, zink og selen, hvor kød bidrager med henholdsvis 20%, 33% og 27% i den danske kost (Levnedsmiddelstyrelsens kostvaneundersøgelse, 1995).
40% af danske kvinder i den fertile alder har lav jernstatus, og mange børn og unge, især teenage-piger, har lave jerndepoter. De skal både bruge jern til vækst og til kompensation for tabt jern ved menstruation. Derfor er det særlig uheldigt, når teenage-pigerne fravælger kød i deres kost, fordi det ikke er ”smart” at spise kød. Tværtimod tilrådes kvinder i den fertile alder at sammensætte kosten, så de gode jernkilder udnyttes optimalt, og de unge piger at spise en næringstæt blandet kost, som modsvarer deres energiforbrug.
Kød er en fortrinlig kilde til jern. Det indeholder både non-hæmjern og det let optagelige hæmjern. Navnlig for optagelsen af non-hæmjern er måltidets sammensætning vigtig, hvorimod optagelsen af kødets hæmjern ikke er så afhængig af måltidets øvrige ingredienser eller af jerndepoternes størrelse. Det jernrige måltid bør også indeholde C-vitamin, f.eks. fra kartofler, grøntsager og frugtjuice, fordi ascorbinsyren fremmer optagelsen af non-hæmjernet i måltidet. I et måltid, der indeholder kød, fremmes optagelsen af non-hæmjern fra vegetabilske jernkilder af måltidets køddel, den såkaldte ”kødfaktor”, hvis reaktionsmønster endnu ikke er helt kendt.
Jernoptagelsen hindres af ”jernhæmmere”, som f.eks. kalcium fra mælk, æg og te, hvis de forekommer i det samme måltid.
De små børn mellem 6-12 mdr. har særlig risiko for at få for lave jerndepoter, når de, samtidig med at de vokser hurtigt, overgår fra modermælk eller modermælkserstatning til blandet kost som resten af familien. Undersøgelser på Institut for Human Ernæring på Landbohøjskolen har vist, at børn, der fik lidt mere kød/fisk i deres mosmad (27 g i forhold til 10 g) fastholdt deres blodprocent, mens de børn, der fik 10 g kød havde et fald i blodprocenten. Lidt mere kød i kosten, når barnet nærmer sig et år, kan altså anbefales for at modvirke jernmangel.
Zink indgår i en række proteiner og enzymer og virker bl.a. ved omsætningen af energigivende næringsstoffer. Zink er f.eks. vigtig for normal vækst. Optagelsen af zink følger mønsteret for optagelsen af jern og er på samme måde afhængig af kostens sammensætning. Kød fremmer optagelsen af zink i kosten lige som af jern.
Zink hører sammen med selen til antioxidanterne. De modvirker dannelsen af frie radikaler, som er frie iltforbindelser, der kan forårsage skade på celler og væv og være første stadium i udviklingen af cancer.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
jul 2005
Man kan sagtens komme med gode ideer osv, som mange af jer vegetarer også gør, men når det bliver til mudderkastning hvor man som vegetar skriver: "du er som kødspiser skyld i 15. mio. mennesker dør hvert år", "du er skyld i jordens undergang", "for meget udslip af co2 pga dig".....SÅ synes jeg vi er nået en meget tydelig grænse for hvad der skal være tilladt/ ikke tilladt at skrive i et Hestegalleri-forum.
fred være med jer der er vegetarer fordi i vælger den livsstil, men lad os kødspisere spise kød som vi altid har gjort.
okt 2004
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
jul 2005
okt 2004
okt 2004
jan 2008
nej ved du hvad, jeg tæller til ti og svarer fornuftigt (i modsætning til dig, der tilsyneladende ikke har den mindste respekt for andre):
er du godt sød at snakke ordentligt til folk istedet for at sidde og lukke alt muligt løgn og latin ud? synes det er dybt respektløst at kalde folk hjernevaskede her, bare fordi de tager andre valg end du gør!
- tak!
jan 2008
og du kan <b>sagtens</b> sige det på en ordentlig måde, i stedet for at kalde det for lort, bare fordi det ikke lige interesserer dig. og nej, det prøver ikke at hjernevaske folk.
jan 2008
smid en udstemme hos personen i stedet, så undgår man også dén konflikt.
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1368 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
Spiser ikke hest fordi jeg rider.
Ved en ko tænker jeg på at koen har haft et langt og godt liv og derfor går den tilsidst til noget godt.
Men sys det er syndt folk går glip af alt det gode (:
Men self. hver sin mening
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 350 Svar: 816
Og det har aldre været megning menneske skulle blive kød æder, som i bl.a kan se på de tænder i har i kæften.
Og fordi i ikke har den samme megning skal den gode tone være her i nu.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Og nu er en gris jo klogere end end en hund. men det jo ligesom ude i det vildt der må man dræbe for at leve nå man er kød æder nu har vi bar fundet på en god måde og gøre det på sådan at vi ikk bare slå alle dyr ihjel uden og avle nye frem..
Folk må æde hvad de vil de skal bare ikk blande sig i hvad jeg skal spise det helt sikkert.. bliver aldrig vegetare eller noget andet.. hader sådan ngoet mad og det viser sig faktisk at det ikk er synt intet kød mælk eller ost og andet ikk og psise det da du ikk få dækket hele dit vetamin behov medmindre du vil æde en masse piller og det squ ikk bedre i længden
sep 2009
ligesom i mener at vi ikke er skabt til og spise kød..
Endelig er i ude hvor i ikk kan bunde for det nogle ret dårlige agumenter i kommer med og det er da i fint i er vegetare eller vegataianer i dont care. og er ret sikker på alle herinde er ligeglad med om i er det og i selv må om det.. men så må vi andre også selv om det.. i vil ikk have vi blander os i hvad i spiser er jeg ret sikker på men vi andre har det på samme måde nok så glem det der.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
sep 2008
Personligt vil jeg ti gange hellere vænne mig til ting jeg ikke bryder mig om, istedet for at sidde og tygge i et lig, der er blevet udsat for en masse mishanding.
Kalder du det en god måde, at avle et dyr, lade det vokse op i en mini bås uden frisk luft, lade det stå der så det til sidst ikke kan stå op eller gå, og så slæbe det hen til slagteriet? Alt sammen bare for at DU kan sidde og tygge i et lig?
Og jo, det er langt sundere at droppe kødet, hvilket der også er MANGE undersøgelser der beviser. Undersøgelser lavet af folk, der rent faktisk ved hvad de taler om, og som ikke bare er "hellige vegetarer" elelr hvad i kalder dem.
Så de kilder jeg kom med, er faktisk ti gange mere troværdige end den ENE kilde Jolly kom med, som var "Danish MEAT Research Institute". tROR DU SELV DE VILLE lave en undersøgelse, hvor de skrev at kød faktisk er usundt?
Ingen af os er ude hvor vi ikke kan bunde .. Indtil videre er det "jer" kødspisere, der kommer med elendige argumenter ..
sep 2008
JEG VIL VÆRE MED! xD
sep 2009
Vil du gerne have jeg blander mig i hvad du spiser og bestemmmer hvad du spiser er jeg ret sikker på du ikk vil så drop det og værd glad for du har det godt med hvad du spiser..
Vi andre gider ikk høre på det pjat vi har det 100% fint med og spise kød og fordi vi gør dette skal du ikk komme og nedrakke os for det er da for latterligt.
Vi har selv haft slagte kvæg. og kan fortælle dig de lavede i bedste velgående i løsdrift og fik og hyggede sig.. ved udemærket godt det ikke er alle som har det sådan men du skære alle over en kam og skal du bestemt ikk. heste blvier også slagtet og spist og de laver squ også et fint liv de fleste af dem lgieosm med mennesker som bliver "midhandlet" sker dette jo også ved dyr
Men lad være med det der mudderkastning og mene det er bedre og vegatar eller vegetaraner. i har det bedre med det fint nok det er jo dejligt for jer men lad være med og bland jer i havd vi andre spiser det er for latterligt og bliver til en gang latterligt mudderkastning.
jul 2005
Jeg kan komme med MANGE undersøgelser/ links/ argumenter/ whatever der beviser at kød OGSÅ er sundt for mennesket, men jeg synes ærligtalt ikke jeg behøver stå "til regnskab" overfor jer snæversynede vegetarer/ veganere (og her mener jeg ikke alle, kun de snæversynede) som der desværre er en del af, og som ødelægger vi kødspisere's syn på vegetarer så det bliver kritisk og negatvit......tillykke bidløse veganer, du har ændret mit syn på vegetarisme så det er blevet EXTREM negativt!.
jul 2009
Den er fyldt med gode agumenter for at det er ligeså "dumt" at omvende verdenen til vegetarisme som hvis vi alle lever af kød..
Det sjoveste af det hele er at den bidløse vegetar vælger at oprette en ny tråd, da hun ikk kan få ret i den gamle... Et meget stort tegn på umodenhed fra hendes side af
jan 2008
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
jan 2008
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Den pure sandhed hurts.
jan 2008
jul 2009
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
<b>Til trådstarter. </b>
Har du ikke noget bedre at tage dig tíl end at belærer andre?
Jeg vil desuden mene at det ville klæde en utroligt meget at lade være med at lave en debat hvor alle ens kilder ikke er tydeligt farvede af deres holdninger.
jan 2008
sep 2008
Tråden jeg oprettede i tirsdags var netop med facts, som Ciløøh siger.
Der brokkede I JER OGSÅ! I sagde at i ikke kunne forholde jer til det, men roste tilgengæld en vegetar der forklarede HVORFOR hun var vegetar.
FAIR NOK! Nu gjorde jeg det samme = Skrev hvorfor jeg er vegetar, men det kan i heller ikke tage?
Det er jer der har et problem og ikke mig ..
maj 2009
Og jeg sys det er nogen skræmmende oplysninger du gir' os og i mit vedkomne sætter det da tankerne igang!
sep 2008
maj 2009
Men tror ikke jeg ville kunne bare sådan blive vegetar jeg bryder mig faktisk ikke om kød fx. en 'god' bøf eller ligende men der er bare noget jeg ikke kan undvære
sep 2008
Det at blive vegetar kan også være et stort skridt for nogen.
Du kan jo altid prøve at starte med, at erstatte nogle af dine kød-måltider med vegetariske..
Du kan finde mange meget lækre opskrifter på www.anima.dk
og www.anima2.dk
Du kan også melde dig ind i vores gruppe her på HG, hvor mange helt sikekrt gerne vil hjælpe dig med at finde på nogle lækre opskrifter, som kan være gode til at komme igang!
maj 2009
Vil du sende et link til den gruppe?
Men hvad så med forældrene? de er helt sikkert i mord det..
sep 2008
Der er jo forskellige måder, at gøre det på, og så må man bare prøve sig frem
Men det vigtigste er, at når man først har besluttet sig så skal man holde fast!
Det er desuden en rigtig god ide, at tage det stille og roligt.
F.eks. starte med at skære kødet fra sin kost, og så stille og roligt skære kylling fra, og ønsker man også at skære fisk fra så gør man det stille og roligt.
Men det hele skal gøres i langsomt tempo, da men ellers får kraftige mavesmerter, diarré osv.
Det får man bl.a. fordi kroppen renser ud i ens system.
MEN! Værsgo her er et par råd ;o
Find ud af HVORFOR dine forældre ikke vil have det?
Er det fordi det er for besværgeligt at lave seperat mad?
- Isåfald tilbyd, at lave en aftale. Du laver mad til alle en gang om ugen? Eller mere? Det gælder om at være fleksibel, og på den måde vise at man virkelig vil det her. Hvis man taler det igennem og forsøger at blive enige, om noget der er fair for begge parter plejer det at gå.
Er det fordi de mener du bliver syg af det?
- Isåfald kan du søge lidt inde på www.anima.dk og de andre vegetar sider, hvor du kan finde lange lister over hvor meget sundere det faktisk er at være vegetar. Du kan f.eks. bruge argumentet, at en almindelig dansker udsender 1.6 tons CO2 om året på mad, mens en vegetar kun udsender 0.6 ton.
Desuden kan du finde utallige kilder på nettet, der siger at vegetarer har en mindre risiko for flere forskellige slags kræft, hjertesygdomme, og mange andre.
Er det for dyrt?
- Tværtimod. Rigtig meget vegetar mad er faktisk en del billigere - og lettere! - at lave end kød. Og så smager det meget bedre!
Jeg mener, at en god måde at tage emnet "Jeg vil være vegetar" op, er f.eks. at tilbyde at lave mad en eller anden aften.
Bed om penge til at købe ind for, og vis så hvor lækkert og billigt vegetar mad der kan laves. Når de så sidder og smæsker sig med vegetar mad og undrer sig over der intet kød er, kan du altid sige "Som i har bemærket er det faktisk en vegetar aftensmad osv."
http://hestegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=6477
sep 2008
Men efterhånde begyndte de at indse, at det her var noget jeg virkelig ville, og jeg havde sat mig ind i stoffet, og vidste hvad det krævede.
Min moar respekterer det stadig ikke, og vil sikkert aldrig komme til det, men nu er hun da begyndt at lave seperat mad til mig for fredens skyld ;o
maj 2009
Kigger forbi gruppen og tager helt sikkert råddende til mig!
maj 2009
jan 2008
sep 2008
Altså sådan foregår det jo ikke? En pels eksisterer jo ikke bare fordi et dyr tilfældigvis døde, hvis du forstår?
Men hvis du mener, at hvis et dyr er dødt, om jeg så mener det er iorden at rive huden og pelsen af det, for at bruge det?
Nej det mener jeg ikke er okay ..
Jeg mener det er ret grotesk ..
jul 2005
Der er da ikke de ting vi kødspisere IKKE bliver beskyldt for/ får skylden for i det indlæg. Det viser efter min mening også en vis portion umodenhed/ uvidenhed/ snæversynethed........
sep 2008
Det er da som man tager det!
Hvis man som Ciløøh og Sofie lytter og tager det til sig, som nogle spændende facts - Så er der intet problem!
Men hvis man som dig, og flere andre tager det som "Uuuh nu angriber de mig, med nogle holdninger igen!" og ikke kan finde ud af, at tage det jeg har skrevet positivt, så ja så er det da klart det lyder "umodent/uvidende/snæversynet".
Men ærlig talt så er det vidst jer der er de umodne og snæversynede her.
Husk forresten lige på at i selv valgte at åbne emnet!
I valgte selv at læse det!
Der er INGEN der har tvunget jer. Derfor er det direkte latterligt, at i begynder. at brokke jer over indlæggene.
Desuden bør i virkelig overveje, hvoror i føler jer så meget ramt og udpeget, hvis i er overbeviste om at i intet har gjort.
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.268
jan 2008
og er du klar over hvor meget det kræver "bare" at blive vegetar? man kan altså ikke bare springe ud som veganer fra den ene dag til den anden.
sæt dig ind i stoffet.
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.268
Og mange af disse vegetar/veganerindlæg indeholder facts ikk deres mening.
sep 2008
Dette indlæg indeholder jo sådan set min mening, og med beviser for hvorfor jeg har den mening.
jul 2005
du må også som vegetar tage til dig at vi er nogle der spiser kød og er tilfredes med det, i stedet for at putte HELE verdens mistrivsel ned over hovederne på os. Tænk lidt mere realistisk...Det er ikke KUN kødspisernes skyld, hele verdens befolkning er skyld i noget på den ene eller anden måde. Kan komme med MANGE eksempler X)
sep 2008
Lad vær at udtale dig om ting du ikke ved.
jul 2005
halvdelen af dine facts kan desuden overhovedet ikke bruges i denne her sammenhæng.
Du skriver "en gris er klogere end en hund", "der dør et barn hvert 3. sek". Hvordan i alverden har det relation til emnet vegetarisme??
Altså ,Så kan jeg også skrive "Hvert minut fælles der et træ som bruges til toiletpapir som du kan tørre din røv i".....så om du er vegetar eller ikke er du stadig med til at skade naturen/ jorden.
Desuden er en af dine kilder: The Vegetarian Society/London......som sagt går man vel ind for sin egen ideologi!
sep 2008
Den om grisen og hunden, er jo ligesom fordi folk spiser gris!
jan 2008
jan 2008
Selv har du indsat nogle grunde til at spise kød, og der var kilden førhenværende Danish Meat Association.
jul 2005
Det er fint det du skriver med at det er sundere for kroppen, prisen osv, men det andet synes jeg bare overhovedet ikke har relevans.
'Cilløøøh **Team Lukøje** : Jeg skriver som jeg gør fordi jeg fik det at vide da jeg satte min kilde ind.....debatstarter har samme kildehenvisninger rent ideologimæssigt.
sep 2008
Aha my mistake ;o
Altså igen så bliver de fleste dyr jo aflivet fordi de er syge, og så kan man da ikke spise dem?
Men hvis man nu kunne, så ville jeg stadig synes det var forkert .. Det er stadig en levende skabning, som så godt nok bliver aflivet af en anden årsag, men personligt bryder jeg mig ikke om tanken, at sidde og tygge i et forhenværende levende dyr.
Men så kan man selvfølgelig sige, at det er lidt det samme som at være organdonor når man dør, og det har jeg tænkt mig at blive ..
Interesant problemstilling ;o
sep 2008
I mine øjne har det relevans for ens samvittighed. Så jo det har relevans.
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
mar 2007
jan 2008
mar 2007
jul 2005
Come on, nogen mennesker er efterhånden for langt ude hvor de ikke selv kan bunde. Man skal ikke tro at verden bliver et bedre sted at være bare fordi alle mennesker ikke spiser kød. Der er SÅÅÅÅÅ mange andre faktorer der spiller ind og der er SÅÅÅÅ mange andre ting der er mindst lige så dårligt for miljøet.
Hvis i absolut SKAL lave om på verdens sundhed, så start andre steder...bliv politikere, stift jeres egen organisation......GØR noget, for i får dælme ikke meget ud af at sidde herinde og moralprædike......det er denne debat et prakteksemplar på
DERFOR er jeg vegetar!