Jeres forhold til uddannelse? {{forumTopicSubject}}
Hamrende indebrændt sidder jeg her & tænker lidt for mig selv. Men syntes efterhånden tit man ser indlæg om uddannelsesvalg, & veje. Men gal hvor er der mange som mener at en uddannelse kun er en uddannelse vis den er gymnasiel. /: Tit virker det faktisk som om folk mener at det er forkert man ikk har en gymnasiel uddannelse, men bare går videre direkte efter 9 eller 10.
Det irritere mig faktisk rigtig meget. Men det måske fordi jeg er en af de mennesker i Danmark der bare ikk kan overskue skolebænken. :s Jeg har brug for at lave noget, og så er jeg et gøremenneske. Men er det så forkert at vælge en uddannelse der ikk behøver kræve en hue, eller er det bare ikk ligeså fedt at være uddannet dyrepasser, frisør, eller andre uddannelser uden disse optagelseskrav?
<b> Giv din mening til kende ! </b>
apr 2005
Følger: 108 Følgere: 91 Heste: 6 Emner: 178 Svar: 1.001
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ser altid kun en dag frem ad gangen.
Skal på gym efter sommerferien ved jeg og hvor, men at blive meldt ind og alt det der nej aner jeg ikke en brik om.
Når de så beder mig lave en 5års fremtidsplan vil jeg smække den her i hovedet på dem;
" rolig rolig folkens, min lille hormonforstyrrede kan ikke overskue alt det der. Så glem i bare alt om at få mere end 1år ud af mig af gangen med mindre i vil have en yderst seriøs plan hvor jeg nedskriver mine største fantasier om hvad jeg vil i livet "
For jeg kan ikke se fremmad, fordi min hverdag ændre sig konstant og gør mine meninger også.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
røvvasker=social og sundhedshjælper
jun 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 2.268
Krikken - Kan jeg skam godt forstå. Og fed holdning.
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
jun 2007
pernille - har selv været i gang som social og sundhedshjælper. Og det giver da mere end handelsskole eller gymnasiet.
jun 2007
Vil gerne påpege at jeg mener da det er fonuftigt at ha en gymnasiel uddannelse vis det er det man vil. Men hvorfor ødelægge undervisningen for andre vis man ikk ønsker at sidde der?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Efter folkeskolen og gymnasiet får de stakkels unge jo et shok, når de skal ud og arbjede og ikke har alle vennerne om sig og udflugter og lang ferie. Jep ved jeg af og til rammer nogle på tangenterne her, og fint nogle gidder sidde i flere år på skolebænken og blive kloge, men helt ærlig, ja så min mening at mindst halvdelen og sikkert enda flere burde lette bagdelen og komme ud i erhverslivet.
Så kunne man følge op med korte skoleophold ind imellem.
jun 2007
jun 2007
jun 2007
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 26 Svar: 311
jun 2007
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Der er mange måder at være klog på. Dem, der er kloge med deres hænder, vil sikkert hellere omgåes typer som dem selv, end boglige mennesker, der gerne vil kunne bruge deres viden i diskussioner med andre på højt fagligt niveau. Det er vel ganske naturligt.
Det ene er ikke bedre end det andet.
Og lfolk burde lade være med at rakke ned på andres meninger, for at få deres egen til at stå i et bedre lys
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 227
jun 2007
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 227
rodet nemlig selv rundt i uddannelser fra handelskole og alt muligt men fik også nok af at side på min røv og få hovedpine af alle de lektier så jeg gik bare efter min drøm og det er jeg super glad for.
jun 2007
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
Synes nærmere at alle folk er sådan, at man SKAL tage en uddannelse!!1!1 når man er temmelig ung, ELLERS BLIVER MAN ALDRIG TIL NOGET.
Har man ikke lyst når man er tyve, er det sgu bedre at vente. Også med sin studentereksamen, hvis man vil have den. (så bliver resultatet også langt bedre)
det er JEG ved at brække mig over.
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
F.eks. har jeg en veninde fra min gym tid der læser til sygeplejerske, hun kan ikke forstå at folk gidervære SOSU assistener når man kan være **** SYGEPLEJERSKE.! ***
Utroligt nogen ikke kan forstå, at det man har lyst til er en kort uddannelse.
Bestod landet KUN af akademikere så det kraftædme skidt ud.
jun 2007
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 363 Svar: 4.370
Jeg læste om dyreassistentuddannelsen (dyrepasser) og tænkte "det er lige mig!!!". Derfor startede jeg på denne uddannelse som varede 3 år og 8 mdr. Halvvejs gennem forløbet kunne jeg godt se at der ikke var nogen særlig fremtid i faget - arbejdstiderne var elendigt fordelt, arbejdet er fysisk hårdt (det kan man sagens klare, når men er ung, men når man bliver ældre er det nok ikke så ligetil længere) og næsten ingen har råd til at betale den løn man havde krav på, når man blev udlært. Jeg overvejede undervejs at skifte over til landmandsuddannelsen, da der er mere fremtid i dét fag. Men jeg tænkte, at jeg ville færdiggøre min uddannelse, så jeg ikke stod med endnu en halv uddannelse uden papirer. På sidste skoleophold havde jeg så malkekvæg som speciale ud over heste. Her gik det op for mig, at jeg var for langsom til at kunne arbejde i en malkestald og droppede derfor ideen med landmandsuddannelsen.
Efter endt uddannelse arbejdede jeg ca 1 år som dyreassistent til en ussel løn og dårlige arbejdsvilkår. herefter fandt jeg mig et arbejde som pædagogmedhjælper i en børneinstitution. WOW sikken en forskel!! Man har fri HVER weekend, man skal kun arbejde 37 timer om ugen, man skal kun arbejde om aftenen én til to gange om måneden, man får tillæg for at arbjede efter kl 17, man får afspadsering for overarbejde osv osv.
Nu er mine planer at jeg skal tage Pædagogisk grunduddannelse (medhjælper uddannelsen) med merit, så jeg kan få mig en uddannelse inden for området, der ikke er for hård og stiller for store krav til mig. Desværre kan jeg ikke bruge min dyreassistentuddannelse til særligt meget nu, på trods af at jeg brugte 3 år og 8 mdr på den! Så tænk dig om, når du vælger uddannelse! Er det noget, du kan arbejde med HELE livet? Findes der overhovedet arbejde inden for området? Kræver det, at du har en særlig forhåndsviden? Har du kræfterne til at gennemføre uddannelsen? Kan du bruge uddannelsen til noget andet, hvis du en dag ikke vil arbejde med det mere?
Held og lykke.
(",)
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Nu ved jeg, at jeg ikke kan klare det! - Jeg har ikke tid til alle dyrene, osv, og det er ikke fair for dem.
Desuden får jeg ikke karakterene til dyrlæge alligevel, så jeg dropper ud, når jeg har fundet en læreplads, enten som dyrepasser, eller som frisør.
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
Synes det er en mærkelig indstilling at have "jeg er skoletræt, jeg kan ikke holde ud at gå i skole, jeg orker det ikke". Det gør vi andre da heller ikke, jeg synes ikke det er sjovt at gå i skole, men jeg vil gerne have en uddannelse at falde tilbage på. Man kan, hvad man vil!
Men man kan da sagtens klare sig uden uddannelse, for igen - man kan, hvad man vil!
jun 2007
Men så ved jeg da hvem jeg kan snakke med.
nov 2006
Ja, der er meget mere fremtid i pædagoguddannelsen end i dyrepasseruddannelsen. Til gengæld er den nok også hårdere at gennemføre, derfor holder jeg mig til "Pædagogisk Asistent"!
(",)
jun 2007
nov 2006
Det skal nok også gå for dig Jeg overvejede også at tage den fulde uddannelse. Men jeg går tit i sort, når der skal skrives opgaver og kan ikke overskue enten at skulle på SU i 3½ år eller at skulle arbejde mens jeg går på skole med merituddannelsen, nu hvor jeg har stiftet familie. Desuden kan jeg ikke opfylde adgangskravene til den fulde uddannelse - Men jeg kan jeg evt bruge min "pædagogisk assistent-uddannelse" hvis jeg en dag skulle ombestemme mig
(",)
jun 2007
nov 2006
Mht optagelse på Pædagog merit er der flg krav:
"Du skal have erfaring fra pædagogisk arbejde eller tilsvarende i et omfang, der svarer til mindst 5 års arbejde på fuldtid, fx som pædagogmedhjælper, omsorgsmedhjælper, dagplejer eller legepladsmedarbejder.
Du skal desuden opfylde de almindelige adgangskrav til pædagoguddannelsen, dvs. have én af følgende baggrunde:
1: En gymnasial eksamen eller gymnasialt indslusningskursus for fremmedsprogede (GIF)
2: Uddannelsen til social- og sundhedsassistent med dansk og naturfag på C-niveau samt engelsk på D-niveau
3: Pædagogisk grunduddannelse (PGU) med dansk og samfundsfag på C-niveau samt engelsk på E-niveau
4: 4 enkeltfag - dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau, samfundsfag samt et valgfrit fag på C-niveau
5: Anden uddannelse, der efter en realkompetencevurdering kan sidestilles med ovenstående"
Her ved jeg så ikke om min dyreassistent uddannelse kan komme ind under pkt 5... Da jeg spurgte for 7 år siden, fik jeg et "ja" til at den var adgangsgivende og inden for det seneste år har jeg hørt at adgangskravet er skærpet, så den ikke længere er adgangsgivende... Men det betyder ikke så meget for mig, om jeg kan komme ind eller ej, da jeg har valgt at tage Pædagogisk assistent uddannelsen i stedet, den vil tage ét år for mig - med løn - når min arbejdsgiver giver grønt lys til uddannelsesorlov.
(",)
Jeres forhold til uddannelse?