{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
602 visninger | Oprettet:

racen {{forumTopicSubject}}

jeg har lagt mærke til at der er nogle mennesker der opretter deres heste som en race som den slet ikke dokumentere til at være.
altså mange oprette deres heste som værene miniature bare fordi den er under 80 cm. det kan jo da ikek være rigtigt, en miniature er da først miniature hvis den har papire på det. og hvis ikke kender afstamningen må man da gå udfra at det er en blanding ?
det sammen synes jeg at mange tror at bare fordi deres pony er en 3er pony så er det en welsh mountain. det er jo ikke rigtigt. hvis den ikke har nogle papire på at være en welsh mountain må man da gå udfra at det er en blanding.

er dte noget folk tænker over eller at en hest bare en race bare fordi den er sammen højde som en kendt race ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  racen
  • Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
    #1   10. jun 2008 Aner det ikke:S

• #2   10. jun 2008 Jeg ved ikke hvad de tænker. Hvis hesten ikke har papire så er den ikke "ægte"... Det hjælper jo ikke noget med "jeg kender dens mor og far osv, og den er den og den race"... Hvad så hvis de heller ikke har papire, så er de jo nok heller ikke ægte..

Hvis den ikke har papire så er det en blanding. Det er MIN holdning. Så er det sku lige meget om det ligner en fjordhest eller en anden race der er nem at kende fuldstændig. Det kan være den bare ligner den selvom det ikke er en...

• #3   10. jun 2008 Miss perfect 2 (Rådgiver) * Team TWH *: jamen en karalsk bjørnehund kan man jo sagtens kende fra andre hunde racer. du ved jo også at hun er det... de fleste heste der bliver puttet under miniature ligner jo shetlændere. og de må en miniature jo ikke... og det er de færreste 3 ponyer der ligner welsh mountainene. men folk opretter den aligevel som sådan en

• #4   10. jun 2008 Altså, der er mange folk, der tænker over det, når de skal byde folk velkomne herinde. Det er en ting, som de ligger meget vægt på.

Men det betyder sådan set ikke så meget for mig; kun hvis det er i salgsannoncerne. Så bliver jeg irriteret over at kigge på en traver, når der står: "Anden særlig race"

(Har selv traver, så intet ondt om dem smiley ) Det var bare lige for at komme med et eksempel smiley

• #5   10. jun 2008 jamen jeg synes det er lidt irreterende når jeg selv har en welsh mountain og går op i racen at der så bliver oprette 14 3er rideskole ponyer som værene welsh mountain og ingen af dem ligner...

altså kun et eksempel.

• #6   10. jun 2008 sys da det også er mærkeligt at folk opretter deres heste under albinoer

• #7   10. jun 2008 Ja, det er super irreternde sådan noget.. Jeg har det selv sådan med islænder og fjordheste.. Hvis den er så "ægte", hvorfor fanden har man så ikke lavet papire på dem?
    Jeg kan slet ikke klare det.
    Ingen papire = ikke ægte..

• #10   10. jun 2008 tina:
    evt fordi at moren eller faren også godt kan være ægte uden at have papirer smiley

og når forældrene ikke har, så kan føllet heller ikke få medmindre man via dna kan teste dens afstamning, men det kræver jo at alle dem, som man siger hesten er i familie med også får taget en dna test..

så det er ikke altid muligt at få papire på at den er raceren..

det kan jo godt ske at en evt ukåret hingst løber ud af indhegningen og bedækker en hoppe.. Når hingsten ikke er kåret, kan man jo ikke få godkendte papirer på føllet, men derfor er føllet stadig ægte nok..

• #11   10. jun 2008 Man kan jo ikke starte et islandsk stævne på en hest der ikke har papire.. SELVOM den tølter noget så godt osv..

Der er mange fordele ved at have en ægte hest.. Selvfølgelig er hesten stadig lige så sød, hvis den ikke har papire, men jeg ville bare aldrig købe en uden papire..

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

#12   10. jun 2008 Ja, netop Rikke.. Desuden er det ikke sikkert at man får alle papirer med når man køber en hest..

• #13   10. jun 2008 Rikke og Silver = RoS .: en hest er jo en hest uanset hvad... men når man som jeg vil satse på noget seriøst avls arbejde. og også går efter genetikken og avleligheden er papire uhører vigtige for mig jo...
    jeg kan ikke bare bruge hvilken som helst pony fordi den er sød og ligner en welsh mountain...

men det virker som om at folk nogle gange ikke vil stå ved at de har købt en blanding og derfro prøver at få den til at være en race.. hvis man ikek vil havde at ens hest skal blive kaldt en blanding så må man lade være med at købe en blanding

• #14   10. jun 2008 Janni - Ja, det kan den da godt. Men det er den bare ikke i mit hovede. Hvis den ikke har papire, så er den ikke ægte.. Sådan tænker JEG, og det har jeg lov til.

Jeg vil ihvertfald ikke købe en uden papire.

• #15   10. jun 2008 Cecilie - Hvis du har stamtavlen på hesten, så er du jo også sikker på den er ægte.. Hvad for nogen ellers papire skulle du få med?

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

#16   10. jun 2008 Ved ikke, nu tænker jeg på forsikring, dyrlæge og smed mm..

• Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

#17   10. jun 2008 Men så lad mig formulere det på en anden måde; det er jo ikke sikkert man får papirer med på hesten når man køber den..

• #18   10. jun 2008 Tina:
    du må tænke hvad du vil, men det du tænker er forkert..
    man er slet ikke i tvivl når man ser en ren fjordhest, så hvorfor sige at den ikke er ægte, når man med det blotte øje kan se, at den er ægte..

me jeg vil give fæhesten ret i at det ikke giver nogen mening, at sætte blandinger ind under en race, når man kan se at den ikke er ren.. det er fuldstændig latterligt.. det er misvisende og forkert..

• #19   10. jun 2008 vi har samojeder uden papirer, men det gør dem ikke uægte af den grund.. man kan se at de er rene, så hvorfor sige at de ikke er, det er jo også forkert..

• #20   10. jun 2008 Janni - Det er jo ikke forkert det jeg tænker. Hesten kan godt ligne en fjordhest, selvom at der er blandet noget andet ind i. Det kan være at den "forkerte" hests enskaber ikke træder så meget frem som fjordhestens..
    Min søsters hest lignede da også, efter ANDRES meninger en fjordhest fuldstændig.. Men det var den jo så ikke..
    Man kan bare ikke sige den er ægte hvis den ikke har papire..

• #21   10. jun 2008 Cecilie - du har jo krav på papirene når du køber hesten.. Dem der sælger den kan jo ikke sige at de vil beholde papirene.. Det er dine, hvis du har købt hesten.

• #22   10. jun 2008 Jeg giver Tina ret.
    Uden papirer er en hest ikke ægte, uanset hvor meget man end kan se på hesten, at den er "ægte".

Du kan jo heller ikke sælge en hest og sige, at det er en fjordhest, hvis det så ikke er det, uanset hvor meget den så ligner en fjordhest.

• #23   10. jun 2008 man kan godt se om fjordhest er blandet eller ej..

blandinger af den race for næsten altid den gule farve og en lidt sjov bygning..

Men fx min shetlænder sofus.. ingen er da i tvivl om at han er ægte.. han har ingen papirere, men man er altså blind hvis man ikke kan se at han er en vaskeægte shetter.

jeg vil da ikke finde mig i at nogen kaldte min for en blanding, hvis jeg viste at moren og faren er rene, men en af dem bare ikke har papirer.. det gør ikke min hest til uægte.

• #24   10. jun 2008 Det er ikke sikkert man kan.. Du kan ikke sige at du ALTID kan..

Jamen hvis faderen havde papire, og moderen ikke havde.. Hvordan ved du så at moderen er ægte? Der KAN altså godt være blanding i den, selvom man tror der ikke er.. Det kan være langt ude osv.

• #26   10. jun 2008 moren kan jo godt være ægte uden at have papirer også.. hvis morens mor har papirer, så ved man jo at den er ægte..

vores samojeder er da også ægte, selvom de ikke har nogen papirer og deres forældre heller ikke har..
    men okay, hunden er også meget nem at genkende, fordi den er speciel.

• #27   10. jun 2008 Så en hvilken, som helst anden race! Nu var det bare for at bruge det samme eksempel, som du selv brugte.

Det er da ofte, at arabere og travere bliver krydset og hvis araberen træder mest frem, så kunne man da måske godt snydes til at tro, at det er en araber. Men det er det altså ikke. Det er en blandingshest og derfor er det ikke en ægte araber eller en ægte traver. Og hvis ingen af disse to er ægte, hvad er hesten så? Svaret er jo logisk, den er ikke ægte og derfor må den være en blandingshest.

• #29   10. jun 2008 michelle:
    ja det er rigtigt, det giver jeg dig fuldstændig ret i.

men en fjordhest ligger langt fra alle racer i udseende osv..

• #30   10. jun 2008 har da oprettet vores shetlænder Emil under shetlænder, selvom den ikk har papire, fordi man kan se at det er en shetlandspony smiley
    min lillesøsters pony Merano er oprettet under Araber racer, den har heller ikk papire. men har fået af vide af avler at dens far og morfar er ox araber, og alle kan se at det er en araber smiley

• #31   10. jun 2008 normalt siger man også at det fx er den race, men uden papirer.. men derfor kan den stadig godt være ægte, man får bare ingen papirer på at den er det..

• #32   10. jun 2008 Janni . - Hvad så hvis hingsten ikke havde papire der? Så er den jo ikke ægte..

Michelle W - Ja nemlig..

• #33   10. jun 2008 tina:
    det kan da godt være at den er det?
    hingsten kan da godt have en far og mor med papire uden selv at få det..
    Men papirerne kan ikke blive godkendt hvis ikke hingsten er kåret..

• #34   10. jun 2008 Der står ingen steder hesten SKAL have tavle.. Den skal bare være race typisk..

Dog ved "ryste sammen racer" som DV og Pinto SKAL hesten enten have tavle eller være kåret for at være denne race..

Og ja jeg har spurgt en HA'er om det, da jeg i sin tid oprettede mine 2 shetlandsponyer UDEN tavle

• #35   10. jun 2008 Janni - Ja den KAN... Men det er ikke sikkert det er det. Hvis den ikke har papire er man jo ikke sikker på den er ægte. For hvis man var sikker på det, ville det sku være dumt at lade være med at få papire.. Det ville alle mennesker jeg kender da få gjort.

Lige som igen jeg nævner islænder, du kan ikke bruge den til noget som helst hvis den ikke har papire. Jo selvfølgelig hyggeridning, dessur og spring osv. Men den kan ikke komme til et islænder stævne, og ikke engang de ture vi holder !

• #36   10. jun 2008 i øvrigt burde de fleste DV heste jo så oprettes under anden særlig race, da det er de færreste som ikk har flere forskellig racer i sig..

• #37   10. jun 2008 nej, men så må man jo evt stole på folk eller lade være... papirere er dokumentation for at den er raceren, men selvom den ikke har papirere, kan den stadig godt være raceren. det er bare der jeg vil hen..

nu er det jo heller ikke ligefrem fordi at man vinder noget ved islænder stævner andet end ære og hæder..
    OG jo, nogle steder må blandingsheste godt deltage i ture med islænderryttere..

• #38   10. jun 2008 Janni - Ja du har sku vist ingen forstand på islænder kan jeg høre.. Vi får da akkurat det samme som ved storheste stævner, måske endda mere !!! Vi får da flotte rosetter (og ja de er flottere end storhestenes), og vi får pokaler... Og altid sponser gaver selvfølgelig også.. Hvor er det latterligt at du udtaler dig om noget du ikke ved en skid om.

• #39   10. jun 2008 Janni - Nej det må de så ikke ... Ikke på vores fælles ture som Råbjergmile turen og Molsturen osv.. Der SKAL hesten være ÆGTE MED papire!

• #40   10. jun 2008 tina:
    jo jeg har redet på en islændergård på rigtig mange forskellige islændere.. ja man får rosetter og pokaler, men jeg tænkte nu mere på store pengepræmier.. de sagde der hvor jeg red, at man ikke fik penge ved det.. Og jeg har set islænderstævner været afholdt, men synes altså ikke rosetterne er pænere, snarere tvært imod, men det er ikke noget at diskutere her..

og jeg ved at min veninde har deltaget på hendes blanding til en udflugt med islænderryttere.. Men jeg skal ikke udtale mig om de må det andre steder end her..

• #41   10. jun 2008 hele sidste sommer tilbragte jeg på ryggen af islandske heste et sted hvor de ejer omkring 120 styks.

• #42   10. jun 2008 Janni - Nej man får ikke penge ved det. Det har jeg ihvertfald ikke set indtil videre. Men det er jo heller ikke det vi rider for nogen af os. Vi rider for at være med og for at snakke med alle dem der er med. For at more sig og for at vise sin hest(e) frem..

Hvis det er et privat sted hun red med, så er det jo nok ligegodt. Man skal jo ikke holde folk uden for sådan nogle steder. Men på de store fællesture der er det altså kun rigtige islændere der må komme med.

• #43   10. jun 2008 men tror nu også at grunden til at min veninde måtte komme med, var fordi de også ejer en islænder.. kan ikke huske om hendes mor red med på den også

• #44   10. jun 2008 Ja.. Det gjorde jeg også. Rider jo islænder hver dag og arbejder der hvor min heste står i sommerferier, og nu skal jeg arbejde der på fuld tid i et år frem... Så jeg ved hvad jeg taler om også

• #45   10. jun 2008 tina:
    så er det heller ikke ligefrem fordi man vinder det store ved at starte islænderstævner, som jeg nævnte tidligere smiley

jeg skal ikke kunne udtale mig om de fælles ture.

• #46   10. jun 2008 tina:
    ja det gør du helt sikkert... men du anklagede mig for ikke at vide hvad jeg snakkede om ang. islænderstævner og islandske heste, og det gør jeg jo vist alligevel smiley

det eneste jeg ikke ved noget om er de fællesture

• #47   10. jun 2008 Janni - Nej det er rigtig.. Men det er vi også ligeglade med .. Det er ikke det at det handler om ved os. Jeg synes det er nogle flotte præmier ihvertfald, og det tror jeg også andre synes der rider islænder stævner smiley

• #48   10. jun 2008 tina:
    ja det er det da.. det er jo for at gøre opmærksom på sit eget sted og sin måde at ride på, at man tager ud til de stævner med sin islænder.. og for at gøre reklame for det sted man rider, men self også for at hygge sig og snakke med andre med samme interesse for islænderen

• #49   10. jun 2008 Janni - Ja det er nemlig helt rigtig..

• #51   10. jun 2008 davidsen:
    medmindre faren og moren er hver sin race, ellers ikke

• #52   10. jun 2008 Ida T: Nej, da ikke hvis både mor og far er dansk varmblod?! Så skal den ikke oprettes under særlig race!

• #53   10. jun 2008 Michelle W: det jeg mener er at meget få DV er ren race, de er tit et miks af forskellig varblods racer, og der er fuldblod i næsten alle DV! der bliver til DV kårring i herning også kårret halvblods hingste.
    vores egen DV hoppe er da også både kårret i DV og oldenborg hovedstambog i Tyskland.

Kommentér på:
racen

Annonce