{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
445 visninger | Oprettet:

Dansk Stil- Essay {{forumTopicSubject}}

Hej alle dejlige HG'er.. ville blive super glad hvis i lige ville sige jeres mening om denne stil... det er om " Lige muligheder for alle".. håber i gider..!

Lige muligheder for alle
I mine tanker, om hvad lige muligheder for alle er, har jeg ikke søgt svaret på lige muligheder for alle, men prøvet at stille nogle åbne spørgsmål, ikke mindst til mig selv, men også dig.
Danmark i dag er et velfærdssamfund, som bygger på at folk skal få den hjælp de er berettiget til. Lige muligheder for alle, er vel nok det, som de fleste stræber efter, retfærdighed. Definitnationen på en mulighed vil jeg nok betegne på denne måde. En mulighed er en åben vej, man frivilligt kan følge. Det er frihed, måske ikke til at gøre lige netop det, man foretrækker, men til at udføre noget som ikke kun er til gavn for en selv, men også til andre. Man skal dog ikke tro at mulighederne kommer automatisk til en, muligheder er noget man skaber og skal stræbe efter. Da vi ikke er ens, er det min overbevisning at vi ikke ender ud med ens muligheder, eftersom vi har forskellige interesser og prioriteringer at varetage. Nogle er dog så ressource stærke at de med lethed kan skabe store og betydningsfulde muligheder for sig selv, derfor er det, efter min mening, nødvendigt at staten prøver at få dem, der har knap så mange ressourcer, hævet til nogenlunde samme stadie som dem med mange, for at skabe lige muligheder for alle. Lige fra vi bliver født er der forventninger, håb og drømme lagt på vores skuldre, en plan er lagt for vores fremtid. Vi bliver født som små uvidende væsner, som lige individer, uanset hvilken hud farve vi har, hvilket land vi kommer fra og så videre, med samme ret til at være til på denne jord. Dog er der nogle der bliver født ind i en familie med mange ressourcer. Er dette retfærdighed? Jeg ved det ikke, men nu vi er ved retfærdighed, hvad er så retfærdighed? Hvilken definition vil høre dette ord til? Igen er det noget der afhænger af hvem man spørger, og hvilket miljø man er i. På tværs af lande vil man høre flere tusinde defineringer på hvad retfærdighed er. Alle har deres eget billede, i deres hoved af, hvad lige muligheder er og hvad retfærdighed er, og hvordan disse to ting, efter min mening, høre så unægteligt sammen, til en hvis grænse.
Lige muligheder mellem mænd og kvinder, er også et vigtigt emne at tage op. Kvinder skal, efter min mening, ikke vrages fra arbejdsmarkedet, bare fordi de er i den alder hvor de snart skal have børn, og derved på barselsoverlov. Kvinderne er jo oftest ligeså kvalificerede som mændene, men mændene bliver valgt i højere grad end kvinderne, fordi de ikke har så længe barsel. Men hvad ville der ske hvis mændene tog længere barsel, og kvinderne kortere? Et gæt kunne være, at vi ville se flere højtrangerende kvinder på arbejdsmarkedet, hvilket højst sandsynligt også vil ske.

Folk snakker så meget om hvad vi i Danmark kan gøre for at vores samfund bliver endnu bedre end det allerede er, og jeg ved godt at man altid kan gøre noget for at ting bliver bedre, men måske skulle man tænke lidt mere på andre end sig selv en gang imellem. Der er lande, der har det meget meget være, end vi har det. Vi har det jo godt, og man skulle måske gøre lidt mere for at Ulandenes samfund blev en tak bedre. Så ville man heller ikke have alle de ”problemer” med illegal indvandring til de bedre stillede lande, hvis man havde lidt mere lige forhold at leve under. Folk vil jo gerne derhen, hvor de kan se, at livet er til at leve. Græsset er altid grønnere på den anden side, det er noget vi tit støder på her hjemme. Man vil altid have det man ikke har, og man stræber efter at blive bedre end andre. Det er efter min mening en realitet vi desværre ikke kan komme uden om. Det er svært, at stille sig selv tilfreds med, hvad man har, selvom man har så meget, igen vi vil have hvad vi ikke har. Mere og mere, vi der bor i et land med gode muligheder, tager for os af retterne, og til sidst bliver det for meget af det gode.
En anden ting jeg synes er vigtig at tage op er uddannelses muligheder i de forskellige lande. Her i Danmark har vi et velfungerende uddannelsessystem, hvor det er gratis at blive uddannet og man kan få S.U og så videre. Men alligevel afhænger ens muligheder af hvem man er og hvad man vil, hvilke prioriteringer og interesser man ønsker at varetage. Man har nogle færdigheder, kompetencer, som man bør udnytte. Måske har ens sidemand ikke de samme færdigheder og kompetencer som en selv, og man bliver jaloux, eller bliver glad for det man kan. Men det jeg vil sige med det her er bare, at man skal være tilfreds med hvem man er. Men man skal huske at leve, nogle gange trække en joker op af hatten og se hvad der sker. For hvis man bare ser sit eget liv fra sidelinien, og ikke deltager aktivt, lever man ikke.
Man bør altid opsøge og deltage i sine muligheder, for at få det ønskede liv. Jeg vil mene at man kan næsten alt, hvis bare man får støtte, har troen på sig selv, og tør tage springet ud i det uvisse. En ting er sikkert, det er ikke altid græsset er grønnere på den anden side.

På for fånd tak..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk Stil- Essay
Kommentér på:
Dansk Stil- Essay

Annonce