{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Part på pony {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg skal for første gang have part på min pony, og er derfor kommet i tvivl om, hvad man kan for lange af hinanden, og søger derfor inspiration til hvordan I har gjort.
Det er en pige på 12 år, som skal have part på ponyen.
Ponyen står opstaldet på en rideskole, med 2 ridehaller, 1 udendørsbane og skøn natur lige bagved.
Hun modtager i forvejen undervisning på rideskolen, men skal nu til at modtage undervisning på min pony fremfor en elevhest.
Prisen er der styr på, hun betaler halvdelen af opstaldningen + undervisning til sig selv.
Jeg står for hø og den anden halvdel af opstaldningen.
pt. går hesten uden sko, men hvordan har I gjort i forhold til betaling af smed?
Hvad med dyrelæge? og hvis der pludselig kommer en skade, hvem står så for at betale den, splitter man?

I forhold til forventninger til parten, hvordan arrangerer i så det?
Og generelt hvordan fungerer det for jer?

Hilsen Ida

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part på pony
  • #1   26. jan 2021 Når jeg har haft part, har parten betalt en andel af opstaldningen og ikke andet. Der betales hverken for smed eller en del af smeden, og hos mig har det været en selvfølge, at jeg som ejer selvfølgelig betaler dyrlægeregningerne. smiley

Vi har bare talt om mine forventninger og så har de fortalt deres forventninger, og hvis vi kunne møde hinanden, så har vedkommende fået part på min hest.

• #2   26. jan 2021 Jeg vil sige at det er ejeren der har ansvaret for at betale for hesten.. Dyrelæge, skader, smed osv.
    Ellers vil jeg sige at det er en god plan, at splitte opstaldning osv. Det gør man normalt ikke når man har en part, der betaler de kun for at ride hesten, men hvis det fungere lyder det fornuftigt smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   26. jan 2021 Jeg har endnu tilgode at skulle betale for at ride en andens hest.

Men jeg syntes det er fint at sige at det koster x pr. Måned, alt efter antal dage, og hvad der forventes at parten skal gøre af praktiske ting.

Smed, dyrlæge, bør ejer selv betale for - din hest, dit ansvar.

Jeg rider en hest gratis lige nu, men jeg betaler glædeligt til behandler, udstyr mm. Hvis jeg syntes at hesten trænger.

Jeg er dybt taknemmelig, og det samme er ejer.

• #4   26. jan 2021 Nu står der ikke noget om hvor meget parten må ride, men dyrlægen står du selv for. Smeden synes jeg også selv at ejer tager, medmindre andet aftales, hvis pony skal have sko på.

• #5   26. jan 2021 Med de parter jeg har haft har der altid været aftale jeg står for alt hov dyrlæge husleje fodder dækkender osv som den står nu

Skal hesten til at have mere fodder fordi så begynder de at bruge den så betaler de det mere fodder den skal have.

Eller vil de ride tur 5 dage i ugen på asfalt så betaler de de sko udgifter som vil komme på den.

vil de have den med til stævner jamen så er alle stævne udgifter deres

Udstyr det har jeg, og almindelig slid det betaler jeg for. Smidder de gamacher på fold ved en fejl eller hesten jokker på hovedtøjet fordi de ikke hængte den på plads skal udstyret erstattes med tilsvarende udstyr i samme stand / til samme pris som jeg vil kunne have solgt det brugt for.

De må gerne købe udtyr til at bruge på hesten så længe det er samme slags udstyr som de har adgang til til hverdag
    fx så har de ikke adgang til 4 cm spore eller et hovedtøj med 2 bid så det ikke det de må købe til brug på min hest

De må gerne købe ting der øger sikkerheden uden risiko fx gitter til stigbøjlerne så foden ikke falder igennem som jeg ikke har i forvejen.
    Underlag gemacher hutter strigler osv må de gerne købe, og det er selvfølgelig deres som de beholder når de stopper som part.

skulle hesten komme tilskade af sig selv/ noget de ikke er skyld i så står jeg for pasning af skaden og prisen på skaden

kommer hesten tilskade fordi de gør noget de ikke måtte forventer jeg
    betaling for skaden og hjælp til opretning af skaden

Så kommer det jeg mener er det som sætter prisen på parten hvor meget giver personen dig og hvad giver du personen

fixer personen boksen / hesten alle dage som h*n har part så du ikke skal tænke på hest 3 dage i ugen
    og motionere / øger personen salgsværdien / sundheden på din hest rettere sagt gør det nemt at være heste ejer
    så er prisen i mine øjne mindre

end hvis du skal til at bruge tid på at lære vedkommende at sadle op og lære vedkommende at ride og risikere den får unoder osv så stiger prisen

jeg har haft pris mellem 0 kr og 500 kr på part

Hende til 0 kr hun kommer kun gode ting i min hest og jeg høre aldrig fra hende og det køre bare det alle de penge jeg ikke får værd og er virkelig glad for den løsning.

Hende til 500 kr der var jeg ude konstant og undervise lære og holde øje og proppe selvtillid i hende hun kom tit forsent osv det var simpelthen for billigt og ikke det værd overhovedet. Hun gav også min hest et virkeligt dårligt ry og er der noget den ikke er over for børn så det en dårlig pony.

• #6   26. jan 2021 De parter jeg har haft har betalt et fast beløb per måned uanset smed, dyrlæger osv smiley

• #7   26. jan 2021 Jeg har aldrig betalt for ride andres heste. Har jeg redet undervisning eller vil jeg ride stævner (med lov fra ejer, naturligvis), så betaler jeg selv, men jeg har aldrig betalt for hverken udstyr, opstaldning, dyrlæge eller lignende.

• #8   26. jan 2021 Hos mig er det gratis, er bare glad for at der vil komme nogle og hjælpe til med at hygge og nusse og ride i det omfang folk har tid til og give et nap med i stalden. Har den selv hjemme

• #9   27. jan 2021 Hvis prisen er fastlagt, så kan du ikke efter min mening komme og bede om mere, hvis der opstår behov, med mindre det feks er opstaldningen, der stiger feks.

Man bør inden man aftaler prisen gennemgå hvad man forventer parten skal betale og hvad de må, så man ved om der kommer ekstra udgift herfor.

Dyrlæge, forsikring osv er noget ejer betaler uanset, jeg tænker at vil man have at parten skal betale for dyrlæge ved evt skade, skal det i kontrakten med en form for “bod” ved misligholdelse af hesten. Dog synes jeg at “din hest - dit ansvar”, så man bør forsikre hesten.

Hos os er udgift for smed og opstaldning regnet sammen og splittet ud på “ridbare dage” og så betaler parten pr dag. De skal intet andet end at ride, og hesten er mere lærehest end en hest man skal lære noget. Er der så dage hvor vi kan bruge partens hjælp, så er de selvfølgelig gratis, som feks hver anden weekend hvor sønnen er hos faderen, bogle ferier osv smiley

• #10   27. jan 2021 Tag en blok papir, eller lav en note, på din mobiltelefon.
    Når du kommer i tanke om noget, du har behov for at tale om, så skriv det på.

Få talt om parten om alt det, du synes er nødvendigt.

...
    Jeg har tidligere haft parter.
    Jeg har betalt et fast beløb.
    Hvis hesten blev syg, skulle have smed og alt det andet - det står ejer for.
    Et enkelt sted var aftalen "vi har ikke brug for at han får sko på. Ønsker du sko, betaler du merudgifter".
    Jeg har haft lov til at købe ekstra udstyr, hvis jeg har brug for det. Fx sadelunderlag med refleks, eller lignende. "Store ting", som fx ny sadel eller udskiftning af bid og andet der påvirker hestens ydelse kræver grønt lys fra ejer.
    Dyrlægen er ejers bord. "Den der bestemmer over grisen, betaler prisen".
    Hvis hesten blev syg pga min fejl - det er aldrig sket. Men, jeg ville nok insistere på at bidrage med betaling - men uheld sker og normalt er uheld ejers problem.
    (Hvis parten lavede et uheld ved at være uansvarlig, og havde part på min hest, ville jeg bare opsige.)

• #11   27. jan 2021 Har haft 2 parter, fordelt på 3 forskellige heste igennem tiden, og ingen af dem har betalt en eneste krone for noget som helst, medmindre de ville have undervisning, eller deltage i stævner..

• #12   27. jan 2021 Hvor meget må parten ride udover den ene gang i elevskolen? Hvis det kun er 1 omgang undervisning om ugen, så scorer du jo kassen...

De parter jeg har haft har altid været et fast beløb fx mellem 6-900kr for 2-3-4 dage om ugen, alt efter hvilken hest osv. Indtil jeg blev 18 betalte mine forældre dog.
    Efter 18 år har jeg selv stået for, både spring og dressur undervisning.

Stævner har også altid været på min regning.

Har aldrig betalt dyrlæge eller smed, så DW har helt ret der.

Udstyr har jeg altid måtte købe, i stride strømme hvis jeg ville! Underlag, gamacher, bandager, tæpper osv, Hesten havde tilpasset sadel og trense så alt udover det .

BTW, er det er pigens forælde der bertaler? I så fald, ville jeg passe på med at sætte prisen aaaalt for højt ift. hvad hun må med hesten (det nævner du ikke). Men forholder det sig således, at pigen kun rider din pony en gang om ugen, tror jeg hurtigt forældrene finder ud af et ikke er særlig lukrativt. Og de får meget mere ud af en part på en skolehest. (Ikke at det forholder sig sådan, men som sagt har du ikke nævnt noget om hvor mange gange hun skal ride).

Min helt ærlige mening er det er alt for dyrt for en 12 årig og hendes forældre, du beskriver rideklubben som en stor klub, og her går jeg ud fra at det koster plus 2000+ at stå opstaldet der. så 1000 + hvad undervisning en gang om ugen koster, er rigtigt dyrt.

Hvis jeg var forældrene have jeg forsat med at betale for en rideskolehest fremfor din, deres datter får jo præcis det samme ud af det. Men prisen er højere.

God dag smiley

• #13   27. jan 2021 jeg har haft lidt parter tidligere, jeg tog 200kr pr måned for 2 dage om ugen ca. jeg var altid fleksibel så hvis de havde uger hvor de ønskede flere dage måtte de gerne det. de 200kr var egentlig bare et symbolsk beløb, da det som andre skriver var det en kæmpe hjælp, men prisen sorterede lige de useriøse fra. Jeg havde en pony så der var mange useriøse henvendelser fra forældre der synes de havde den kommende OL rytter efter et år på rideskole.
    jeg betalte smed dyrlæge osv. nu kom jeg ikke dertil at nogen parter var skyld i dyrlæge besøg pga. uhensmæssig håndtering eller ridning, havde jeg ikke forlangt betaling, jeg havde bare sagt dem op, men det skulle jeg jo gerne som ejer være i stand til at opspore inden (det har jeg prøvet). Havde hesten styrtet i skoven eller lign. havde jeg betalt og tænkt det kunne også være sket for mig og hvis jeg eller var glad for parten, beholdt denne. og det samme med udstyr. nu gik min uden sko og hvis parten havde tænkt at ride hver gang 20km på asfalt havde de også fået lov til at betale med for sko, især fordi ponyen kun blev beskåret 3 gange om året (blev tjekket af smed hver anden måned), så sko havde været en kæmpe ekstra omkostning for mig. Hvis de ville ride stævner stod de selv for dette, som andre skriver.

• #14   27. jan 2021 Din hest - dine regninger.
    Ellers så det ikke en part du skal søge efter, men en medejer af hesten eller udlån af den.

Personligt så synes jeg egentligt det lidt er at tage røven på folk, hvis de skal op og betale halvdelen af staldlejen (medmindre det selvfølgelig er en billig staldleje) og betale for undervisning ved siden af.

• #15   28. jan 2021 Guldhesten.
    Mange regner cirka sådan her:
    Faste udgifter dele med 2 gange antal dage pr uge part har hesten.
    Og så har parten et fast beløb, som man betaler.

Om det er at tage røven på folk, at de giver samtykke til en aftale, hvor man spiller med åbne kort, det kan jeg ikke se.
    Om prisen er fair, afhænger af mange ting, inkl om den hest er lige det man har brug for...

• #16   28. jan 2021 Jeg ved da om en rideskole, der tog 1250 kr for en part på elevheste, hvor man kun måtte ride 2 dage pr uge og samtidig skulle muge hestens boks, blande foder og holde udstyret. Derudover skulle de så også betale for undervisning, såå....
    Nu fortæller TS ikke noget om hvor mange dage parten har hesten og hvis de er tilfredse med aftalen, så er der jo intet i vejen for, at de betaler halvdelen af opstaldningen og om det er 500 kr eller 1500 kr kommer jo ikke det smør ved. Der er jo også ret mange faciliteter og det koster det blege.
    Jeg vil på falderebet så våge den påstand, at de forældre, der vælger en parts hest, da lære deres barn, at ride. Det gør de ikke af, at futte rundt som Kongens Efterfølger. Mange lære ikke engang, at sadle op, da de overtager hesten i ridehallen. Selvom jeg har indtryk af, at der er kommet mere fokus på det, at omgås hesten.
    Jeg har selv, før i tiden, udbudt heste som part og jeg blev chorkeret over hvor lidt de viste om heste også selvom de havde redet i flere år på rideskole, ja så kunne de slet ikke ride når det kom til stykket.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   28. jan 2021 Sunshine: en rideskole er en forretning, derfor er prisen oftest også en anden smiley

• #18   28. jan 2021 Jeg kan sagtens forstå, at man tager et eller andet fast beløb for en part, som på rimelig vis tilsvarer, hvad parten bliver tilbudt. Det vil sige taget i betragtning af hestens niveau, hvad parten må, eventuel staldarbejde og faciliteter på stedet. Der er forskel på, om det er en pensioneret hest, der skal skridtes skovture på eller om det er en dressurhest i topform på et veludstyret ridecenter.

Jeg selv har haft et par parter på min islænder. Men jeg er meget bevidst om, hvad jeg tilbød, og det var ikke en tophest på et topsted. Den ene gav ingenting - tværtimod betalte jeg halvdelen af hendes undervisning. Jeg var bare lykkelig for, at hun havde lyst til at motionere min hest, og de var et virkelig godt match. Hun lavede tilgengæld lidt staldarbejde på "hendes" dage. Hun skulle desværre flytte og måtte opsige parten. Sidenhen har jeg dog besluttet mig for at have et symbolsk beløb på et par hundrede kroner, hvis jeg skulle have part igen. Af den simple årsag, at jeg har oplevet for mange, der er for ustabile. Tilgengæld ville de kunne ride lige så mange dage, de vil.

Jeg forstår ikke en betaling, der ligner en ligelig fordeling af de faste/løbende udgifter (altså: halvdelen af alle udgifter eller udgifterne divideret med antal ridedage), fordi man som partsejer også har hele beslutningsmagten. Det ift. om hesten skal have dyrlæge, hvilken behandling den i så fald skal have, hvad hesten må bruges til, hvilket udstyr den skal gå med/må gå med, om hesten skal sælges og om parten skal opsiges o.lign. Desuden, som illustrerende eksempel, kan (selvfølgelig ikke altid) ældre heste, der begynder at have skavanker, være dyrere i daglig drift end yngre heste i super form. Gider man betale for det som part? Jeg gjorde ikke.

• #19   28. jan 2021 Jeg havde engang part på en pony. Den gav jeg 500kr for, men jeg havde den så også som min egen og måtte med den hvad jeg ville (under aftale med ejer selvfølgelig). Jeg betalte hverken mere end mindre, udover undervisning, stævner osv. hvilket jeg også synes er fair. Jeg har nu en part i en skøn haflinger, som jeg intet betaler for, udover undervisning og stævner. Derimod laver jeg staldarbejde og passer hesten, på de dage jeg har ham. Jeg har heller aldrig været skyld i dyrlæge eller noget større - kun en ødelagt trense, som jeg selvfølgelig betalte for. Jeg vil hellere lave noget staldarbejde og så betale egne udgifter eller betale et fast beløb + egne udgifter, end at jeg vil betale halvdelen af alt, hvis jeg så ikke engang får hvad jeg betaler for, altså halvdelen af hesten i bund og grund smiley

• #20   28. jan 2021 AMT
    Hvad er forskellen? Ja forskellen er, at du, højest sandsynligt, må mere på privathesten end på rideskolehesten, hvor du skal dele den til stævner, måske endda med flere og som, måske, sidst i køen, hvor Lotte er brændt tør for luft. Men du har alt arbejdet med, at pudse, polere og klargøre Lotte og kan overtage en træt hest med fletningerne, der er gået halvvejs op og det hvide underlag ikke er hvidt længere, pga muderstøvler og chokoladekage. Så vil jeg hellere gi 1250 kr for privathesten, som jeg kun skal dele med ejer.
    Så jeg syntes ikke det er ok, at ta 1250 kr for så lidt fornøjelse, selvom det er en forretning. Men igen, kan de ta den pris for så lidt, så kan en privat da også ta det samme, for meget mere.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   28. jan 2021 Sunshine: selvfølgelig er ydelser fra erhverv dyre end en privat der kan smide pengene direkte i lommen.

Ved erhverv skal skal pengene dække div. Omkostninger, lønninger, vedligeholdelse af bygninger mm. Desuden skal der betales skat af indkomsten

• #22   28. jan 2021 AMT
    Det rykker ikke ved, at du får mere for pengene ved privat hesten.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   28. jan 2021 Sunshine: det er alligevel en voldsom generalisering

• #24   29. jan 2021 AMT
    Det er så ikke rigtigt.
    Hvis elevhesten skal kunne holde til elever også, kan det jo ikke hjælpe, at parten rider hver dag. Altså en begrænsning til max 2 gange pr uge. Så er der stadig mere arbejde end fornøjelse. Det gi en ulighed, hvor du får mere for pengene ved privathesten.
    Men så kan vil vel være enige om, at være uenige? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   29. jan 2021 Sunshine: det er stadig en kæmpe generalisering at man får mere for pengene ved en privat hest.

Og langt fra sandheden. Feter direkte umuligt og sige hvad der giver mest, da det handler om rigtig mange faktorer, som behov, kvalitet, aftale, økonomi mm smiley

Så at sige at det ene er bedre end det andet - det kan man ikke

• #26   29. jan 2021 Sunshine. Det kommer da i stor grad an på, hvilken rideskole det er og hvilke forventninger man har til en hest.

• #27   11. feb 2021 Det med den faste månedlige pris er ikke til diskussion, og mene at jeg tager røven på folk er jeg yderst uenig i. Det er et forslag fra min part selv, da jeg ellers ikke vil have mulighed for at flytte hende ren økonomisk. Både parten og jeg er interesserede i et samarbejde, og er derfor kommet frem til denne beslutning sammen, på hendes intiativ!
    Opstaldning er ikke specielt dyrt her hvor jeg bor, og det er et beløb under 1000 kr. hun skal give hver måned.

Jeg har besluttet at stå for alle andre øvrige udgifter, og hun har hesten som var det hendes egen de 3 dage i ugen.

Kommentér på:
Part på pony

Annonce