907 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Gigt eller anden skade? Gigt eller anden skade?

Min hest var sidste onsdag aften stokhalt på det ene forben (nærmest trebenet). Han var varm i benet, hoven og på ballen.
Smeden kom ud og tog skoen af, da de mistænkte en hovbyld, men uden at de kunne finde noget -så vi sæbebadet hoven to gange om dagen fra torsdag-tirsdag, hvor smeden var ude og se, om hun kunne skære betændelsen ud. Der var stadig ikke noget af finde, og han var næsten helt rengående, da hun kom (i tirsdags). Hun smed skoen på ham igen og sagde, at hvis der blev noget igen, så måtte vi ringe.
Efterfølgende snakkede jeg med dyrlægen om, hvordan vi skulle forholde os ift. fold og ridning - jeg skulle longere ham tirsdag aften og hvis han var rengående, kunne vi godt begynde at ride og han kunne komme på fold.
Han gik fint i skridten, men synes der var lidt i traven, men han var ikke stokhalt. Siden onsdag har han været på fold uden problemer og jeg har skridtet ham 15-20 min hver dag.
Problemet er, at han stadig er varm i benet og hoven samt har lidt puls i benet, men der ikke er noget at se eller mærke - han har ikke sår, mug, hævelser osv.

Jeg mistænker noget gigt, men har ingen anelse om, hvad pokker det kan være og om jeg overhovedet må ride ham. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gigt eller anden skade?
  • #2   11. okt 2019 Jeg ville også mistænke hovbyld, så det tror jeg som end du har grebet helt rigtigt an.

Røntgen og scanning synes jeg personligt er i overkanten.

Hos kvæg har vi noget vi kalder klovbrandbyld, som er betændelse i lamellerne, uden det er en akut forfangenhed eller en decideret klovbyld, der er forårsaget af enten et traume eller fremmedlegeme.
    Det behandles med smertestillende og penicillinkur, og man justerer sin foderplan. Det kan komme i perioder, især hvis en ration med højt stivelsesniveau ikke er balanceret med kridt (ofte set hos slagtekalve og kvieopdræt). Det kan også gå i sig selv igen, jeg siger ikke det er det, men det kan måske være en forklaring. Og så kan du ikke beskære det væk smiley

Jeg ved godt, at hestefolk sjældent er glade for man sammenligner heste med kvæg, men når det kommer til lemmelidelser, så kan man faktisk trække mange paralleller.

• #4   11. okt 2019 Thomine
    Ja, det er rigtigt. Men hvis det er spat, så skulle dyrlægen vel have lavet en bøjeprøve?

• #5   13. okt 2019 Står din hest på stald eller løsdrift?

• #6   13. okt 2019 Jeg har en dv, som har haft nogle hovbylder igennem sit liv - og han skjuler ikke at han har ondt smiley
    Han er nærmest død ved en lille hovbyld - tæt på springhalt.
    Og vi får nemt skåret hul på de bylder han har haft - og så er han super duper indenfor 1-2 døgn.

Min ollebolle Pinot piver ALDRIG - og har aldrig haft en hovbyld ! Ind til for nogle måneder siden, hvor han lige pludselig ikke kunne stå op, men måtte lægge sig ned både på folden, og inde i boksen. Hvor han så dog gerne ville ligge ned og græsse eller æde hø - så helt død var han ikke.
    Han var en lille smule varm på hoven, men ingen hævelser og ingen puls.

Jeg fik fat i smeden, som kom indenfor 4 timer - han kender også hesten og mig, så vidste det var nu han skulle komme.
    Og omend vi ikke kunne finde og skære en hovbyld fri, så var smeden 100% på at det var en hovbyld som ville gå ovenud i kronranden.
    Hesten kom på smertestillende, først fra dyrlægen - og efter 5 dage på pilebark og Harpagyl smertestillende. Han fik badet hoven 1 gang dagligt i sæbevand .

Der gik 3 uger før den lorte byld gik ovenud - i den periode havde jeg besøg af både smed og dyrlæge, som begge var enig i hovbyld. Hesten var urengående hele perioden trods smertestillende, og jeg var overbevist om at han måtte have brækket hovbenet e.l.
    Men smeden fik ret - bylden sprang der hvor han sagde den ville.

Hesten var rengående 3 dage efter.

Så hovbylder som evt skal ovenud kan tage tid og være luskede.

God bedring med hesten

Mvh Charlotte

• #7   14. okt 2019 Tak for svar og input smiley

Jeg prøvede at trave ham i går og han var ikke rengående - ikke stokhalt, men taktede slet ikke rent. Da jeg tog ham ned i skridt, var han heller ikke rengående i skridten, som han ellers var inden jeg travede ham.
    Han har ikke puls mere i benet og er kun meget lidt varm i benet og hoven.

Min dyrlæge holder ferie i denne uge, men tænker, at hun må ud og kigge på ham i næste uge, evt. få taget røntgen af benet - tror desværre det er noget gigt.. smiley

Kommentér på:
Gigt eller anden skade?

Annonce