2.379 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 75 Svar

aflives eller gives væk? aflives eller gives væk?

min hest har gigt i forbenene og kan derfor ikke rides. nu er mit store dilemma bare om jeg skal få den aflivet eller give den væk?
jeg kan ikke klare tanken om at jeg skal tage beslutningen om at han skal aflives, men på den anden side ved man jo heller ikke hvor han kommer hen og hvordan de behandler ham..
derudover har jeg forsikring på ham, hvor lang tid går der før dyrlægen har sagt den skal aflives til forsikringen siger god for det?
håber i kan komme med nogle erfaringer smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  aflives eller gives væk?
  • #1   21. aug 2013 Jeg ville aflive.
    Så er du sikker på den ender sine dage godt.
    smiley

• #2   21. aug 2013 Du har taget et ansvar da du købte hesten og derfor mener jeg bestemt du skal aflive hvis der ikke findes en behandling der virker og hesten har ondt.
    Mht forsikringen plejer der at gå omkring 14 dages tid.
    Jeg måtte selv aflive min elskede dressur hest igår pga gigt i begge forben og selvom det gør ondt er det det rigtige valg.

• #3   21. aug 2013 ville nok give den væk, til et hjem der ik kun tænker På ridning! Men hvor den kan gå og få lov til at få massere a kærlighed! ;-))

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 144
    #5   21. aug 2013 Hvis du ikke selv kan beholde den, ville jeg aflive den, selvom det er helt vildt hårdt. Hellere dét end ikke at vide, hvordan hesten får det, eller om en kommende ejer "bare liiiige" skal prøve at ride på den..... Man ved aldrig, hvad folk kan finde på!

• #6   21. aug 2013 Hvis muligheden for et fantastisk hjem er der, så synes jeg du skal vælge den. Hvis du giver den væk/udlåner som selvskabshest til nogle rare mennesker, som du kan besøge når du vil så ville jeg gøre det.
    Så kan du samtidig holde øje med hesten. Aflivning er efter min mening ikke altid løsningen. Der findes ikke kun onde mennesker, og der findes mennesker der gerne vil have muligheden for at få en selvskabspony til deres hest. smiley :) smiley

• #7   21. aug 2013 Kommer an på hvor gammel hesten er og hvor slemt gigten er synes jeg.

• #8   21. aug 2013 det eneste er jo bare at han kan sagtens gå på folden uden at have ondt, det er kun under ridning det gør ondt på ham...
    øv hvor jeg altså bare syntes det er svært.
    og det gør det ikke ligefrem nemmere for mig at tage beslutningen når man har en familie der syntes det er "tarveligt" at aflive ham, "bare" fordi han ikke kan rides længere:(

• #9   21. aug 2013 Ian var jo faktisk Egentlig solgt, men havde så fejl i røntgen, (begyndende sammenvoksninger i leddene) men som dyrlægen sagde var det aldrig til at vide, om det nogensinde ville betyde noget (han har aldrig været halt) så vi satte ham meget ned i pris og på markedet igen, men syntes jeg fik så mange mærkelige henvendelser fordi han var så billig, og ja det føltes bare forkert. Så vi valgte at beholde ham. Jeg turde ikke tage chancen, hvis det pludselig brød ud, og de nye ejere så ikke havde råd eller lign til dyrlæge. Så ja. Jeg ville aldrig sælge en hest, hvor der var risiko for den kunne blive meget skadet. Du kan også risikere de rider den alligevel, hvis man nu ikke kan mærke noget på den, eller sælger den videre som ridehest?
    Men ja, mærk efter hvad du syntes er det rigtige smiley

• #10   21. aug 2013 Tja, jeg synes som din familie også, at det er tarveligt at aflive en hest, fordi den ikke kan rides. Hvis den havde ondt på folden, så var det en anden sag, men hvis den kun har ondt under ridning, synes jeg det er meget forkert at aflive.

• #11   21. aug 2013 Jeg kan se at du allerede for 2½ år siden oprettede en annonce på ham, - har han gået uden smertestillende siden da - og kan han gå uden at skulle medicineres - hvis han kun går på fold ?

• #12   21. aug 2013 Jeg synes godt du kunne prøve at låne/leje den ud - personligt ville jeg gøre det, hvis jeg kunne finde nogle der manglede en selskabshest. Jeg ville ikke sælge den, da den, som de andre siger, nemt havner i hænder, der ønsker at bruge den som ridehest!
    Lån den ud så du ved, hvad der sker med den eller afliv den! Det ville jeg gøre smiley

• #14   21. aug 2013 jeg har ikke oprettet annonce på den for 2½ år siden? det er højest 2 måneder siden jeg har gjort det smiley

• #15   21. aug 2013 Hvad ville hesten selv ønske ?;-)

• #16   21. aug 2013 Hmm så står der forkert dato .. Men er den på medicin ? Og hvorfor beholder du den ikke bare selv - og lader den gå og være hest smiley

• #17   21. aug 2013 den er ikke på medicin nej... jeg har ikke råd til 2 heste og jeg vil gerne have en jeg kan ride på

• #18   21. aug 2013 Må indrømme jeg altid undrer mig lidt over disse tråde.
    Dit dilemma er at du ikke kan vælge imellem om den skal aflives eller gives væk, da den ikke længere kan rides.
    Hvad med den 3. mulighed; beholde den som hyggehest, når nu den ikke har ondt?
    Ærligt; hvis du ikke gider beholde den som nusse-hygge-foldbums (og du har trods alt kendt hesten og ejet den), hvorfor skulle nogle vildt fremmede så?
    Forstå mig ret; jeg tror ikke at nuværende ejer er den eneste der kan elske hesten, men hvis du ikke gider beholde den pga. den ikke kan rides, hvorfor tror du så andre vil!?
    Beklager hvis det lyder hårdt, men undrer mig virkelig, og har altid ondt af hestene over at "nu kan du ikke rides, så gider jeg dig ikke mere". Sikke en måde at sige tak for lang og tro tjeneste smiley

• #19   21. aug 2013 Aflive, aflive, aflive!

Jeg ville aldrig satse på at finde en, der vil finde sig med hestens lidelse. Det kan godt være alle ikke tænker på at ride, men det kan man desværre aldrig være sikker på.

• #20   21. aug 2013 ^Kan godt se det lyder lidt hårdt, men bliver så ked af det på hestenes vegne.
    Du må selvfølgelig gøre det du finder bedst, jeg ville nok vælge at aflive, da man aldrig ved om ny ejer (på trods af aftaler/kontrakt m.m.) ikke liiiige beslutter at den alligevel godt kan rides.

• #21   21. aug 2013 Anna
    Det var da en virkelig mærkelig beskyldning at komme med!
    En død hest lider ikke! Og ofte kommer en selskabshest i 2. Række. Altså mange står bare og glor, mens de andre heste bliver striglet, kommer ud og ride eller på anden måde aktiveret. Siger ikke det er sådan alle steder, men mange heste bliver rastløse af bare af gå på fold og glo.

• #23   21. aug 2013 Behold ham!!! smiley Lad ham da gå og hygge sig..
    Har han ikke ondt, synes jeg ikke man skal tage livet af et dyr. Det er så etisk forkert i mine øjne.

Han skal da have lov at leve! Behold eller giv ham væk.. Der findes gode mennesker der ude, der godt vil give ham et godt hjem resten af livet. Ved godt det nogen gange er svært at finde dem. smiley Og det er svært at stole på andre, til at tage sig godt af sin kære ven.

Så den ultimative løsning! smiley Behold ham..

• #25   21. aug 2013 Der er allerede rigeligt med eksempler på heste med lidelser, der gør de ikke kan rides, eller kun rides let hvor de er endt hos en der enten ikke tager hensyn til dette, eller lyver omkring det, og kort tid efter sælger dem videre som rideheste. Lad nu vær med at smide endnu en hest igennem den tur...

• #26   21. aug 2013 Vi oplevede at der gik 2 år før forsikringen tog den da de mente af dyrlægen havde formuleret at den havde det godt på døgnfold, så vi skulle andskaffe os en hyggeven til den også lade den gå der. Men efter 1,5 år kom den ind fra folden med et brækket lårben, så blev de desværre nød til at tage den.

Mit bud er at du skal udlåne den som foldbums til en der står og mangler en som ikke har råd til st skal betale for en hedt nummer to. Så kan du til hver en tid trække den tilbage hvis de bryder reglerne smiley

• #27   21. aug 2013 Nu var jeg lige inde og se din bortgivnings annonce. Og ser at allerede 2-3 stykker har spurgt om den ikke kan rides "bare lidt"

• #28   21. aug 2013 Afliv. Meget simpelt.

• #29   21. aug 2013 Katt: jeg kan godt se at jeg formulerede mig lidt dårligt der, men det er ikke en beskyldning, men sådan er der bare lidt mange som gør, ikke folk som i denne her situation da hesten har smerte osv men den gang hvor markedet for salg af heste var rigtig dårligt hørte jeg ofte om folk der aflivede sunde og raske heste de ikke ville have mere af en eller anden grund fordi de mente den ikke vil få det godt hos en anden ejer og i de tilfælde mener jeg ofte at det er en dårlig undskyldning smiley

• #30   21. aug 2013 Anna:

" du skal ikke tro på det med at heste der bliver solgt/givet væk istedet for aflivning for det dårligt, det er bare en dårlig undskyldning nogle folk bruger for at kunne slippe for hestens afgifter så hurtigt som muligt "

^^ for det første så koster det penge at få aflivet, for det andet, hvorfor skulle vi så sige det, når nu det ikke bliver en udgift til os, ligegyldigt hvad hun vælger?

• #31   21. aug 2013 Jeg sys netop man tager ansvar for sin hest nå man afliver og ikke bare tager den billige og nemme løsning og give den væk så den kan blive andres hovedpine

• #32   21. aug 2013 Anne: Så du kender alle, der afliver deres uegnede heste, siden du ved, at de gør det for at slippe for afgifterne? Ellers er det da noget af en beskyldning at komme med.

Ts: Forstår udmærket din tvivl. Er det ikke muligt for dig at udlåne den til en der mangler en makker til sin hest? smiley

• #34   21. aug 2013 Anna
    Jeg syntes netop at det er at tage ansvar. Der er ofte en grund til at netop de heste ikke bliver solgt.
    Jeg håber faktisk altid, når jeg ser de annoncer med "køb eller den slagtes" at hestene bliver aflivet. For de ender ofte som kastebold når de gives bort. (Eller sælges for meget lille beløb). Og self er der folk som tager dem til sig og giver dem et godt hjem. Men 99% af alle hesten på markeder rundt omkring i landet, de kommer fra sådanne hjem!

• #35   21. aug 2013 Hoppedullen: Det var da pænt nedladende skrevet smiley
    Jeg har selv hest, og er helt klar over hvor dyrt det er.....men jeg ser så også min hest som en ven (selvom han ikke tænker på samme måde, da han jo er en hest), ikke som en sportsrekvisit, der skal hjælpe med at opfylde mit karriereønske.
    Det er ikke fordi jeg ikke synes det er ok at aflive, det skriver jeg sådan set også senere, men at man tænker; jeg gider ikke passe og betale for denne ikke-ridelige hest som jeg ejer, men der er da helt sikkert nogen derude (der slet ikke kender hesten eller har et forhold til den, der gerne poster 1000-vis af kroner i at den får et godt otium nu den ikke er sjov længere.
    Sorry, men det tvivler jeg bare på, for som du selv skriver; det er dyrt at holde hest - også selvom den ikke kan rides smiley

• #37   21. aug 2013 Jeg snakker om da heste markedet var rigtig dårligt og man kunne hænge på hestens afgifter i rigtig rigtig lang tid, der var der rigtig mange som valgte at betale pengene for at få hesten aflivning, og jeg har også oplevet nogle som sagde lige ud at det var derfor de aflivede hesten, så jeg prøvede enlig bare at sige at jeg ikke synes man skal tænke for meget på at hesten ender hos dårlige ejere da man altid har mulighed for at lære den nye ejer rigtig godt at kende for man sælger den smiley

• #39   21. aug 2013 Jeg har slettet kommentaren da jeg godt kan se den var formuleret meget dårligt og lidt anklagende, men jeg havde skrevet nogle bruger det som en undskyldning ikke alle, og jeg mener stadig at heste der har ondt bør aflives og ikke sælges videre, men heste der har det godt, synes jeg bør have muligheden for et godt nyt hjem smiley

• #40   21. aug 2013 Den var uanvenlighedsforsikret!;-) men dyrlægen havde formuleret sig forkert, og skrevet at den kunne trives hvis den bare gik på døgnfold og kun fik vandet hø:-) men det kunne den ikke for allerrede efter 5 min skridt eller 2 min løb på marken hostede den og pustede, den var blevet forkert behandlet mod lungebetændelse og havde fået for store lunger, har en hest det kan de ikke trække sig sammen igen:-)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #41   21. aug 2013 hvis jeg stod i din situation, og ikke havde mulighed for at beholde hesten, havde jeg valgt aflivning.

jeg har for dårlige erfaringer med salg, til at jeg tør tage risikoen og sælge en ''ubrugelig'' hest.

desuden, lider en død hest ikke, og det er ikke syndt at aflive en syg hest..

der imod syntes jeg det er syndt at holde en hest i live for at den kan leve på medicin---

• #43   21. aug 2013 det er jo ikke fordi jeg ikke holder af ham! syntes det er tarveligt at sige at man giver den bort fordi man ikke selv gider have udgifterne på den..
    mine eneste muligheder er aflivning eller at give ham væk.. jeg har skrevet til alle jeg kender der har hest om de ville have ham, men ingen vil.. som jeg også har skrevet ville jeg ikke kunne bære hvis det var mig der var skyld i at han døde.. men jeg ville da slet ikke kunne holde det ud hvis jeg gav ham væk og jeg nogle måneder efter så ham tilsalg fordi der var nogle der ville tjene nogle hurtige penge på ham.. havde jeg min egen gård havde jeg uden tvivl beholdt ham, men det har jeg ikke..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#44   21. aug 2013 os_3. nu spørger ejg bare af ren nysgerrighed..

det lyder til at du forlængst havde konkluderet at hesten bestemt ikke havde det godt, men faktisk gik og led på en måde??

hvorfor så lade en hest leve hvis det har det så skidt, bare pga. en forsikring??
    er det ikke totalt egoistisk?

ved ikke om jeg har misforstået dig - håber jeg lidt smiley

ved godt forsikringen gør at mulighederne for ny hest er større, men syntes bare det er ufattelig forkert.

• #45   21. aug 2013 Hoppedullen: Jeg konkluderede ikke TS´s tråd for andres tråde (er ikke engang helt sikker på hvad det betyder!?). Hvis du menerat jeg sammenlignede TSs tråd med lignende tråde, så har du ret; jeg skrev at det undrede mig i disse tråde (og jo, når der er tilpas mange sammenfald i indhold finder jeg det ok at konkludere at der er ligheder smiley ), og det står jeg ved. Jeg undrer mig over at folk tror at når de ikke selv gider bruge penge på en ikke-ridelig hest så er der sikkert en masse fremmede mennesker der gerne vil.
    Som en anden også skriver; i annoncen under "bortgives" er der allerede nogen der har spurgt om den ikke kan rides smiley
    Købsprisen er den mindste udgift for en hest, og tror langt de fleste hellere vil bruge 5-15.000 kr. og så få en hest de kan ride lidt på, fremfor at spare de par tusind og få en hest der ikke kan rides (som sikkert ovenikøbet bliver ret dyr i medicin og dyrlæge).
    Derfor synes jeg, at man i den situation som TS står i, enten må aflive, eller selv beholde den, da man statistisk set på nuværende tidspunkt nok er den der holder mest af hesten. Det kan selvfølgelig ændre sig hvis den får en ny ejer der ikke vil ride og som kommer til at elske den, men dem er der ikke mange af, desværre (for - som tidligere nævnt - det er dyrt at holde hest, og det koster stort set det samme at holde een der kan rides som een der ikke kan).

• #46   21. aug 2013 TS: det jeg skrev var ikke hentydet til dig, da jeg sagtens forstår det her tilfælde smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#48   21. aug 2013 melanie. syntes ikke du skal have dårlig samvittighed..

det er et forfærdeligt dilemma at stå i.. især at skulle være herre over en hests liv - men husk, hesten ved ikke at den dør, og når den er død er du sikker på at den har det godt

• #49   21. aug 2013 Min fejl, har formuleret mig'utydelig' hun havde formuleret sig sådan at den kunne 'bruges' hvis den havde gået på døgnfold.. Altså at han kunne rides hvis han bare gik på døgnfold, men sådan var det ikke:-)

• #50   21. aug 2013 Har selv været der, og vi fik på særlige sko med silicone indlæg gigt piller osv givet mig et ekstra år med min dreng hvor jeg ikke kunne se han havde ondt. Gigt går aldrig væk. At tage beslutningen er det hårdeste i ens heste tid. Folk der siger kæmp send vider osv... Tja giver jeg ikke meget for, en hest der har ondt og halt med rytter har også ondt på folden. Det bare mindre ondt så den kan skjule dette da den jo er et byttedyr. Som flere siger det ikke fair at give sorteper vider. Og den det ikke er fair mod er hesten. At skulle igennem ny ejer og have ondt med noget der ikke kan helbredes. Min sværeste beslutning som hesteejer at sigefarvel til min dreng mads ravnkilde du kan se billeder af ham på min profil. Men er ikke i tvivl om det var det rigtige. Vi havde en skøn tid sammen i medgang og modgang for kort tid sammen. Men gigt og diverse andre sygdomme er der ikke meget at stille op imod. De der sko kostede vist 1300kr hver 6 uge eller deromkring led smørelse kosteðe over 500kr bøtten blev der os brugt over en af om måneden. + kampen mod folk der konstant spørg hvordan går det med ham... Og du ved det går kun en vej smiley gode og dårlige dage. Men gigt bliver ikke helbredt.

Kort sagt farvel var det rigtige valg for mig og min dreng. Og respekt for dig hvis du tager ansvaret og siger stop inden hesten får rigtig ondt og lider af det.
    Pøj pøj med det. Skriv pb hvis du vil vide mere om hvad vi gjorde for min.

• #51   21. aug 2013 Giv ham væk det ville være en skam vis man skulle aflive en hest bare pga at den ikke kan rides. Så lad den da hellere leve videre og få nogle andre til at holde af hesten som du selv har gjort.

• #52   21. aug 2013 Syntes at du skal give den væk! Forstår ikke hvorfor at et dyr skal dø hvis den ikke lider! Så kan han ligeså godt komme hen til nogle små børn og blive hygget om og lidt tur ridning...... Hvis han ikke lider ville jeg give ham væk.
    Og du kan skrive at han desværre ikke kan blive brugt til det du vil bruge hest til derfor sælger du ham så han kan komme et sted hen og blive hygget om med hygger ridning osv. Skriv at du skal have en hest som kan rides og springes (med mere) så derfor ønsker du at han skal komme et sted hen som vil bruge ham fornuftigt! Og så se om han bliver solgt smiley

• #53   21. aug 2013 I det halve år vi har boet på gård, er jeg allerede blevet tilbudt 2 heste gratis (den ene fejler intet og er god dressurhest) men har takket nej begge gange. Det koster at have hest, og vil ikke "bare" tage imod en jeg Egentlig ikke har lyst til at eje. Men der er mange der bortgives når markedet er så dårligt

• #54   21. aug 2013 Sandra, en hest der ikke er blevet egnet skal IKKE rides, om det er træk ture eller hård ridning. Vægten på den ryg/ben er der stadig..

• #55   21. aug 2013 Sandra
    Hvorfor skulle andre ville have hesten ? De vil da hellere købe en der kan rides. Det er jo ikke selve hesten der koster, det er pasningen !

• #56   21. aug 2013 Jeg ville aflive. Gigt er smertefuldt. Det er ikke noget godt liv smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#57   21. aug 2013 sandra: det er jo at skyde sig selv i foden hvis man køber en syghest..
    syg hest = ofte mange kedelige og trælse udgifter..

om man så får hesten gratis, er udgifterne der stadig..

så hellere give 5000 mere, og få en rask hest.

• #58   21. aug 2013 Aflive!

• #62   21. aug 2013 Mav ved aldrig om der er nogle der mangler en pony som selvskab. Og så hvis man giver den gratis væk giver man jo intet. Og min pony har altså gået med gigt noget tid nu uden smerter dog er de begyndt at komme nu. Og jo man kan godt trække ture med den og ride små ture! Det gjorde vi ved min det kommer jo an på hvor slemt gigten er.
    hvis der er 2 små (eller flere eller mindre) der vil have en pony at hygge om og trække lidt med og nogle gange komme op og sidde på den syntes jeg at det er en god ide.
    Men syntes at det kommer an på hvor slemt det er. hvis den har ond eller lider syntes jeg at du skal aflive den. Men jeg ville også bare være bange for at den ikke får et godt hjem hvor de tager hensyn til at den har gigt! smiley

• #63   21. aug 2013 Nu er det her kun hvis det var mig..
    Hvis min hest fik gigt ville jeg ikke aflive ham, dette synes jeg er en alt for nem løsning og især ikke hvis det kun var under ridning han havde ondt. Jeg ville ikke bare give op, men det er nok også fordi at ridningen kun er en bonus for mig, og fordi jeg til hver en tid kunne droppe ridningen hvis jeg skulle. En hest er levende, ligsom os. Vi giver heller ikke op hvis en fra vores familie ligger indlagt over syg.
    Forstå mig ret smiley
    Jeg føler at jeg har et ansvar, og hvis jeg ikke havde råd, plads, tid eller hvad det nu skulle være, så ville jeg bruge massere af tid på at finde et ordenligt hjem til ham. Et sted hvor folk ville passe på ham og nusse om ham (:
    Det er også et levende væsen som ikke bare skal have en sprøjte når den ikke længere dur til ridning.
    Det er selvfølgelig noget andet hvis den har ondt konstant smiley

Men det er jo bare mig.

• #64   21. aug 2013 Hvis jeg måtte ville jeg med glæde tage imod din kære hest.

• #65   21. aug 2013 Følg din hest til regnbuebroen, undgå at den falder i de forkerte hænder. Sig pænt tak for turen, og giv ham fred...

• #66   21. aug 2013 Jeg ville tage den hårde beslutning, at send ham til de evige græsmarker.
    Det er hårdt, det ved jeg:(
    Men det bedre at han ender sine dage godt, end at skulle herfra pga. han har mange smerter og han lider!

• #67   21. aug 2013 Jeg spørger måske dumt, men hvordan ved i at han "kun" har ondt når han bliver redet?

• #68   21. aug 2013 "min hest har gigt i forbenene og kan derfor ikke rides" og "det eneste er jo bare at han kan sagtens gå på folden uden at have ondt, det er kun under ridning det gør ondt på ham..."

Håber det var svar nok. smiley

• #69   21. aug 2013 erhm det er det ikke. Hvordan ved TS at hesten ikke har ondt når den går på folden?

• #70   21. aug 2013 Jeg står i situationen, dvs. sige at beslutningen er taget.
    Min Pølle har en del gigt, og vil ik ku klare en vinter mere.
    Hun har haft en godt år på pension, hvor hun er født.
    Og når det begynder at blive koldt, og hun blir mere dårligt gående, ska hun afsted.
    Det er aldrig en nem beslutning, men den skal tages.
    Og der er 2 muligheder, enten blir det i fryseren, eller Zoo, det afhænger om jeg ka finde et slagteri der vil/ka slagte hende.

Så jeg vil sige, du ska aflive, gigt går hun en vej og ka være meget smertefuld om vinteren.
    Og det lyder som om, det er i middel grad.

• #72   21. aug 2013 Jeg ville aflive!
    Alene af kærlighed til min bedste ven!

Jeg vil gi den en værdig afsked i vante omgivelser, og jeg er så enig i, at har den ondt når den blir redet, har den også ondt på fold.

Lige nu har jeg 6 måneder i udsigt, hvor Georg skal stå på en fold og glo.
    Han har kun stået en måned, og kan allerede mærke ændring i adfærd. Han er blevet pågående, og sur overfor de andre heste. Han har altid været glad og hvilende i sig selv.
    Han skal ik stå som foldhest - det kan jeg allerede nu se.
    Han skal kunne rides på et eller andet niveau i alle 3 gangarter: skovtur måske lidt dressur ok.
    Kan den kun gå på fold når de 6 måneder er overstået, får han fred.

• #73   22. aug 2013 Jeg ville aldrig nogen sinde kunne inde på at give min hest væk hvis den havde en skade, som gjorde den havde ondt under ridning. Det mest humane er helt sikkert aflivning.

• #74   22. aug 2013 Hvad vil du helst?tage den sværre beslutning om aflivning nu.eller se hende blive redet/halte hos ny familie som ik vil aflive da de da ik ka se der er noget galt???

• #75   22. aug 2013 Jeg ville aflive af kærlighed til hesten, en trist besked med den kommer her fra mens den er glad, i godt huld og uden de store smerter. Den vil aldrig blive kastet fra den ene til den anden, den vil aldrig have smerter, den vil ikke blive redet af uvidne mennesker, eller komme i 2 række efter en hest der kan rides, og vil ikke skulle stå og passe sig selv på folden mens dens foldkammerater er ude og opleve alt det spændene og blive ladt alene tilbage gang på gang
    så jeg vil bestemt aflive af mit hjertes godhed og det vil jeg heller ikke tøve med hvis det var en af mine 3 heste der måtte ledes til de evige græsmarker. Hvor dem der er gået før venter længelselsfuldt på den. Der er allerede en hel del heste oppe jeg kender. Så jeg håber du tager den beslutning du best kan leve med. Og det er desværre en af de svære valg men det er et valg vi selv sætters os for ved at købe hesten og have ansvaret fir dens ve og vel. smiley Kæmpe medfølende knus fra mig

• #76   22. aug 2013 Hvis du finder en god familie, som gerne vil hygge om den, snakke, nusse og give den en masse kærlighed resten af dens liv, så vil jeg helt klart ikke aflive.
    Så længe han kun har smerter i forbindelse med ridning, så ville jeg finde et dejligt hjem til ham, hvor han kan gå og nyde livet.

Der findes mange rare familier, der gerne vil have en sød hyggehest gående. Så det er bare at søge! smiley

Men men men, har han en rigtig slem form for gigt, hvor det gør ondt hele tiden, SÅ ville jeg klart aflive...

//Selina Amanda

• #79   23. aug 2013 Tag dit ansvar som hestejer og få ham aflivet. Hvis ikke man kan nænne st aflive sin hest når den lider, bør man slet ikke have en hest. Hvordan vil du ha' det hvis du giver ham væk og 2 måneder finder ud af at han bliver brugt som ridehest??
    På trods af kontrakt osv. Er det højst sandsynligt det der vil ske!
    Undskyld min hårde tone, men jeg bliver så edder rasende når folk ikke kan tage et ansvar for deres dyr når dyret mest har brug for det.
    Det er en egoistisk handling at lade den gå fordi du ikke nænner at aflive.
    Han mærker intet ved at blive aflivet andet end at blive fri for smerter!

• #80   23. aug 2013 Du har valgt at anskaffe dig hest så du burde føle et ansvar i at beholde den. Ja det er ærgerligt at den ikke kan rides men det er chansen i branchen. Du ville vel heller ikke blive glad hvis feks din mand smed dig ud fordi du ikke kunne arbejde....Når man har valgt at skaffe sig et dyr synes jeg man skylder det i at gøre alt for at det skal have et smertefrit og værdigt liv. Så hvis den kan gå smertefri på folden synes jeg du skylder den at beholde den (lidt som i gode og onde dage;-) )

• #81   23. aug 2013 Der er mange zoo der henter dem gratis til føde til dyrene i zoo den mulighed ville jeg bruge

• #82   24. aug 2013 Ville aldrig aflive min hest fordi den har ondt i ridning! Synes godt nok nogle folk får det til at lyde som om, at der ingen gode mennesker er derude til at tage imod en dejlig hest, til foldbums. Ikke alle vil misbruge en billig hest. Jeg har selv stået med en hest i knap 2 år som endnu en gang er igang med genoptræning. Han bliver måske også erklæret uridelig desværre, men at aflive ham pga. det. Puha det ville jeg godt nok ikke kunne leve med. Hesten har jo som hun har skrevet ikke ondt, hvis den bare ikke bliver redet, så hvorfor aflive? Ville helt klart tage tiden om at finde den rigtige person og sørge for at den får det godt hvor den kommer hen smiley

Håber da du finder ud af det. Men tror nu ikke du bliver klogere af at spørger os, da vi vist alle har hver vores mening...

• #83   25. aug 2013 Jeg kunne aldrig nogen sinde, finde på at sælge en syg hest. I min verden har man et ansvar, når man har med dyr at gøre. En hest har ikke selv bedt om at blive købt.. Så hvis man ikke længere selv kan beholde den, pga en skade eller sygdom. Er aflivningen den bedste løsning. Der går ALT for mange syge og skadet heste rundt omkring på markedet, og forstår ikke hvorfor man udsætter sin hest, for en skæben man ikke er herre over længere. Ja det er pisse hårdt og aldrig sjovt at skulle tage beslutningen af aflivningen, men det er en del af livet.. Og jeg har det personligt bedst med at vide, at min hest ikke bliver solgt igen, igen og igen. Fordi folk mister interesse eller måske prøver at sælge den som ridehest, og jo det er der nogen der gør.

• #84   25. aug 2013 Jeg har en skadet hest.
    Og jeg undersøger muligheden for at bytte ham for en periode, mens han alligevel skal stå på sygefold.
    Sådan en "må Georg stå hos dig, mens jeg rider din?"

Men tør simpelthen ik, da jeg flere gange blir spurgt om man må skridte ham på tur ind i mellem osv...

Prøv kig min annonce, lægger det op til at han kan rides på??

• #85   25. aug 2013 Jeg aflivede min hoppe Donna pga gigt.
    Jeg havde hende til hun ikke kunne rides mere heller ikke engang 1 tur i ugen, men ville ikke aflive da jeg synes hun jo kunne gå som fold hest- så hun kom op til en veninde jeg har og gik som fold hest. Da var hun kun halt på venstre forben!! men efter nogen mdr ringede min veninde og fortalte Donna ikke ville løbe med de andre heste mere og hun kun stod og kiggede og kun gik når der var mad.. så mig i bilen og ud og så til min Dejlige Hest med dyrlægen i hånden og hvilket syn fik jeg smiley Min elskede hest kom da jeg kaldte på hende men hun var Halt og da dyrlægen gik hende igennem med bøjeprøve var hun Halt på ALLE 4 ben, hun fik Kraftig smerte stillende til DAKA havde en tid og kom forbi
    Gigt er en sygdom som driller lige som det danske vejr og det kan mærkes i hesten
    hvis du kender mennesker som har gigt så snak med dem om hvordan de har det når vejret skifter, de kan mærke det og det gør ondt.
    sig farvel til din hest imens han stadig har det godt og ikke ondt.

• #86   26. aug 2013 Well, nyt Hesteliv i Odense tager heste ind, så de kan nydes deres otium? Mon ikke der findes andre velgørenheder i den dur?

• #87   26. aug 2013 jeg har holdt på med heste i mange år og jeg ville anbefale dig at tage ansvaret ved at gøre det bedste for din hest som har tjent dig godt . det bedste for hesten er at få fred jeg har selv haft heste med gigt både beholdt de som foldheste og aflivet men det går ikke lang tid før de der har været foldeheste osse må aflives da de faktisk bliver dårligere og ikke får den motion som de tidligere har haft i vilde tilstand så ville den aldrig ha overlevet da hesten er flugt dyr og den ville aldrig kunne følge med smiley men jeg synes det e det bedste at hesten får fred da den vil osse blive ked af at ikke være et midtpunkt og se at du som ejer ikke vil bruge den mer .. det er min erfaring så jeg anbefaler at aflive da det er kostbart med en hest der bare står og skal have medisin og under alle omstendigheder skal ha foder og pleje og dyrlæge osv titt...

• #88   27. aug 2013 Der er jo mange grader af gigt. Nogle har enorme smerter, andre kun lidt stivhed, som aldrig bliver mere end det. Hvis din hest ikke har smerter på fold, vil han helt sikkert vælge at leve, hvis han blev spurgt.

• #89   28. aug 2013 Enig med Lakse, hvis hesten kunne tale, ville den vælge at leve.

Tænker også på organisationer som Nyt Hesteliv i Blommenslyst mm., var det ikke en mulighed?

• #90   28. aug 2013 Nu har jeg har en pony med slidgigt, ved ikk om det alm. gigt din har eller slidgigt, men synes helt klart det kommer an på om hesten har ondt.
    Hvis den har ondt, så er der ingen tvilv (ihvertfald fra min side af), at den så skulle aflives, selvom om det gør ondt på en selv ska hesten ikk leve pga. din bekostning.

Men hvis den ikk har ondt, eller kan få en behandling, så den ikk har ondt. Men bare ikk kan være ridehest, ville jeg finde et hjem eller lign. Hvor den bare kan blive hygget om hver dag.

Jeg ved sådan noget er utroligt hårdt, men hvis din hest har ondt, så afliv den, det vil også lette på dig selv er jeg sikker på, da jeg aldrig selv ville kunne have en hest der havde ondt hver dag resten af sit liv, det er direkte ondt bare fordi vi ikk vil leve uden den.

Kommentér på:
aflives eller gives væk?

Annonce