{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.669 visninger | Oprettet:

Hestene falder + hesteloven {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne advare om at lukke heste ud på folde med is. Jeg læser flere steder, om heste der falder og slår sig, og om heste der falder <b>og må aflives</b>.

Ifølge hesteloven må heste <b>gerne holdes inde</b>, hvis dyrlæge påbyder det eller hvis der er vejrmæssige forhold, der gør at det bliver uforsvarligt.
Og når hestene har så stor risiko for at falde, så er det uforsvarligt at lukke ud.

Der er forskellige slags is- eller snelag rundt om i landet, og der må vi selv afgøre om hestene kan stå fast, og om de deraf skal være ude eller inde.
Husk at fordi din hest kan finde ud af at gå stille og roligt og passe på, så er det ikke sikkert den kan stå fast, hvis den eks. bliver forskrækket.

Hesteloven:

Kapitel 4

Adgang til fold

§ 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.

Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.

Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.

§ 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.

<b>Stk. 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.</b>

Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.

§ 18. Der skal for ethvert hestehold være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer på fold.

§ 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.

Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.

§ 20. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om adgang til og indretning af fold m.v. Justitsministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om, at § 19, stk. 1, kan fraviges for heste af bestemte racer.


Pas på jeres heste smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestene falder + hesteloven
  • #1   13. jan 2011 Her er der læsning om en der måtte aflives efter fald http://www.heste-nettet.dk/forum/5/581465/581465/
    bemærk at det kun var et lille stykke med is, og at der i forvejen var strøet grus på
    Stakkels hest og stakkels ejer


  • #2   13. jan 2011 Dyrevrns loven går over loven om hestehold og der står man skal behandle sinedyr ansvarsfuld (bla.) Iøvrigt vil jeg sk... på love og regler ! Vil hellere følge min alm. fornuft.
    Synd for de heste det er gået ud over. Den omtalte hoppe må have været frygtelig bange og det har gjort ondt!
    mvh merete


  • #3   13. jan 2011 Vores heste har også stået inde i dag og i går, vi havde dem ude i forgårs, og der havde vi 4 heste der faldt selvom der var strøet sand. Der skete heldigvis ikke noget med nogen af dem.
    Men vi tør ikke lukkes vores ud igen før isen forsvinder fra marken, det er simpelhen for farligt at lukke dem ud.


  • #4   13. jan 2011 Læste et andet sted, at en dyrlæge havde aflivet to heste samme dag. en med brækket ryg og en med brækket ben.

  • #5   13. jan 2011 Set i bakspejlet er jeg også utrolig ked af, at min hest kom så meget på fold i denne kolde tid som han gør.
    Han står med en meget alvorlig seneskade, og hans fremtid er usikker.


  • #6   13. jan 2011 merethe P
    jeg er enig... vi har pligt til at være ansvarsfulde og tage vores ansvar. jeg skriver hesteloven ind og oplyser om § 17 stk 2, fordi mange tror de SKAL have deres heste ud eller at andre SKAL have heste ude, men når det drejer sig om så farlige bundforhold, så er det fuldt tilladt at afvige fra loven..... og det er faktisk påbudt kunne man sige, ifølge dyreloven, som du jo nævner.

    Men HGere... husk at vi har forskellige bundforhold og vi er forskelligt ramt af is. Vigtigst er at vi er ansvarlige og at vi ikke lader os blænde af hvad andre mener, men at vi bruger den sunde fornuft


  • #7   13. jan 2011 Malene: Fat mod . et held&lykke herfra.
    Syns det er så synd når heste falder. De bliver rystede og ligner kameler når de rejser sig.
    Man burde tage loven om hestehold op til revidering så ikke nogen føler de SKAL lukke ud.
    Jeg er iøvrigt blevet skubbet af Nuser over i en hønsebæ og gled. Har et flot blåt mærke på albuen.
    mvh merete


  • #8   13. jan 2011 Jeg bliver helt nervøs over at mine to heste kommer på fold hver dag. Det er begge araber heste, den ene er mere stabil end den anden. De står på et islændersted, hvor hestene her er meget robuste og hårdføre. Alle heste bliver lukket ind og ud hver dag. Og jeg tror næsten at folkene i stalden ville se skævt til mig, hvis jeg valgte at mine heste skulle stå inde. (selvfølgelig er deres ve og vel vigtigere end hvad andre tænker)

    Men også fordi at det er umuligt at ride, og det jo ikke er til at vide hvornår sneen smelter. Jeg tror hestene ville blive skøre i hovedet af at skulle stå inde mere end en uge. Men der er virkelig glat udenfor, og én hest fra stalden er allerede faldet (der skete heldigvis ikke noget).

    Derudover har jeg fået pillet skoene af, så de bedre kan stå fast. Før gled de fuldstændig rundt.

    Hvad syns i, at jeg skal gøre?

    Er helt glad for, at jeg ikke er alene om, at gå rundt med de her bekymringer om hestene og det glatte føre


  • #9   13. jan 2011 Markerne rundt omkring er direkte livsfarlige både for heste såvel for os... Jeg var på gården i går.. Skulle hente en hest på marken og under sneen var det bare rent IS!!! Jeg var ved og tage den på enden gud ved hvor mange gange hele vejen ned i den anden ende for og hente en hest på 1.83 med 4 sko og jeg lover jer for vi var bambi på glat is hele vejen ned igen.... Jeg er så ligeglad med hvad loven siger.... Motion foregår i hallen med mindre man vil have heste med brækkede ben mv og ryttere ligeså... Jeg gider ikke og have flere hjerne blødninger og ligge i koma igen pga jeg skal glide på is.... Ja kæmpen er væltet en gang og har fået hold i ryggen og væltet igen sidste weekend... Det er jo vildt!! Og ja har man ikke ridehal og alt er is udenfor så ville jeg ikke lukke min hest ud, så hellere vade stalden tyndt med hesten i træk snor eller finde på noget andet....

  • #10   13. jan 2011 Zille Z.. Mordax er absolut os en god løsning med alt det is vi har, så står de os bedre fast.. Det er os overvejet med kæmpen.. Det andet her er virkelig livs farlig....

  • #11   13. jan 2011 Vi har ikk vildt meget is på vores mark, faktisk er der ikk rigtig noget på marken.. Men bare det at vi ska gå igennem en kostald også er der lige 6-8 meter med is og det gør at vi næsten aldrig lukker hestene på fold.. For traveren er ekstrem usikker når han ska gå på is

  • #12   13. jan 2011
    Er der græs hen imod folden - hvorfor spreder man så ikke noget grus, sand eller andet ud på folden? Hvis folden nu er fin?


  • #13   13. jan 2011 Ja jeg har overvejet det. Tror også det er det jeg gør. Så må de nøjes med på forbenene, men håber det går. Kan jo så eventuelt holde dem inde, indtil smeden har tid...

    Håber virkelig at den is meget snart forsvinder


  • #15   13. jan 2011
    Inden man propper mordax på hesten og propper den på fold med andre heste så syntes jeg man skal overveje hvordan skaden ville se ud hvis hesten sparkede en anden hest ( behøves den ikke løbe for at gøre ) og denne hest fik en meget grim skade pga. mordaxene der jo ikke gør sparkede blidere... tværtimod.


  • #16   13. jan 2011 vi har da også lidt is og sne på fiolden.. og især på vejen fra stalden til folden.. så en ny ind gang til folden vil være en god mulighed det har vi gjort... min hest kommer ud hver dag fra morgen til aften.. dog med dækkende på og de er gode til at pas på... de har ikke haft en inde dag endnu.. synes vi har været meget heldig omkring is m.m på folden... nå jeg hører hvordan det er andre steder...

  • #17   13. jan 2011 Vores marker er ren is. Kun nogle knolde fra de optrådte steder bryder isen. det er livsfarligt selv for os at gå på, og det har ikke hjulpet at isen nu er skjult under 5 cm sne.
    Isen er kommet fordi det sne der var har tøet uden at jorden kunne suge det, og så er det bare frosset til igen.
    Jeg ved ikke hvornår staldens heste kan komme ud igen men vi er alle enige om at holde dem inde, for alt andet er livsfarligt for dem.
    Men det er så heller ikke mere synd end det er for heste der skal stå i boksro.


  • #18   13. jan 2011 glemte lige.... mordax har vi talt om, men gået fra igen. Mordax kan flænse huden hvis de træder over sig selv eller sparker hinanden.
    Nu er det så heller ikke alle i stalden der har sko på... så det...


  • #19   13. jan 2011 MP: giver dig ret.

    Det er blevet til massehysteri med heste ude hver dag el. i løsdrift.
    Vi har det fint med vurdering fra dag til dag og de yngste får gåtur langs vejen hvor der ikke er trådt til i siderne (tilgengæld glat hvor jeg går).
    Tør ikke lukke dem ud på is.
    mvh merete


  • #20   13. jan 2011 Merethe P
    Vi lærer jo bedst af vores fejl, men nogle gange kan vi også lære af andres og ikke holde så stivnakket på en overbevisning. smiley Jeg synes også heste skal ud hver dag, men kun så længe det er forsvarligt (jeg er også hys med at få alle heste ind når det lyner)


  • #21   13. jan 2011 hold da op hvor bor i henne ?? vildt at høre om...
    for meget is & sne har vi ikke...


  • #22   13. jan 2011 Vi skal selvfølgelig passe på vores dyr og vi har ansvar for at sørger for at de ikke kommer galt afsted, men vi skal også passe på med at se potentielt farlige ting rundt alle hjørner,

    Heste dør hver eneste dag: sygdomme, ulykker, de stikker fra os, de falder på isglatte folde, de forsvinder endda i dybe huller i skoven, men tænk at vi skulle afholde os fra samtlige ting der gennem tiderne har kostet en hest eller to livet. Der er ikke meget ridning tilbage så.

    Jeg har selv valgt i disse glatte måneder (december, januar og måske også februar) at min ridning er indtillet. Vejen til ridehuset er en lang isbane, så det går ikke. Det er ikke livsnødvendigt for hesten at blive redet, så det er indstillet.
    Men at komme på fold synes jeg faktisk er livsnødvendigt for hesten så den ikke syner hen på 5 kvm i en indelukket boks. Så mine er ude hver dag. Nogle gange kun 2 timer andre gange fra 9-16. Det er forskelligt, men ud kommer de altså. De har altid foder med i rigelige mængder, så de ikke føler de skal kæmpe om det og dermed løbe rundt.


  • #23   13. jan 2011 Mp: Jeg hader også lyn og torden. Men også tæt tåge gør mig bange mht. hestene. Hvis de bliver forskrækket og brager hegnet ned har de ikke en chance mod bilerne.
    Heldigvis har vi mange gode folddage i løbet af året og jeg har bestilt forår lidt blæst tøvejr og sol. :O)
    mvh merete


  • #24   13. jan 2011 Merethe hvor har du bestilt det henne og hvor lang er leveringstiden? smiley

  • #25   13. jan 2011 Jeg har danset soldans(glatis i gummistøvler) og set de første små grønne skud i haven. Jo og Rosanne fælder den er 100% sikker hvert år så er forår+milde vinde på vej.
    mvh merete


  • #26   13. jan 2011 miki :
    lige mine ord.!!!!!!


  • #27   13. jan 2011 haha ihvor godt. jeg har overvejet om man kan lave markafbrænding og på den måde få smeltet lortet, men det er vist forbudt og ved ikke lige hvad jeg skulle brænde af

  • #28   13. jan 2011 rikke michelle J
    Fik ikke lige svaret dig. Jeg bor i nordjylland og jeg tror også det er her det er værst. Jeg var faktisk ude og teste isen den anden dag og faldt. Måtte KRAVLE tilbage fordi jeg ikke kunne komme op og stå!!!! smiley Ret skræmmende faktisk smiley


  • #29   13. jan 2011 ja så kan jeg godt se at de nordjyllandsk heste må være i hi i stalden.. det er jo forståligt nok.. her på sjælland er der også galt men da ikke i den grad..

  • #30   13. jan 2011 jeg bor i esbjerg og her ligger der is, men ingen sne pt...

  • L S
    L S Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #32   14. jan 2011 Det er lige sket i går, på den gård hvor jeg kommer En hoppe var faldet på folden og kunne ikke komme op igen. Der blev kæmpet for den hele natten. Det viste sig at bækkenet var brækket og den måtte aflives. Den skulle have folet om 3 mdr:o( Absolut skrækkeligt.

Kommentér på:
Hestene falder + hesteloven

Annonce