{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

"når krybben er tom bides hestene" {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har altid kommet til at tænke på dette citat når jeg har læst om aggrasive heste :
"når krybben er tom bides hestene"

Jeg syntes selv at det faktisk er sandt! Har selv oplevet det med min egen hest.

Nu har jeg jo haft min lille pony i 3½ år, så jeg kender hende rigtig godt, og ved hvad det er hun "mener" når hun gør forskellige ting.
Jeg kan spotte lige med det samme når vi fx er på vej hjem fra ridetur og jeg bare går ved siden af, hvornår hun søger hen mod græsset og kan bare sige nej også går vi videre.

Når tilbage til emnet.
Det første opstaldningssted vi stod fik hestene ikke nok at spise. Ikke at de ikke fik noget, men de fik for meget af det forkerte smiley
Da jeg købte hende stod hun det samme sted, så jeg troede jo bare at jeg havde købt en hest med problemer når hun spise.
Med problemer mener jeg at man ikke kunne stå inde i boksen uden at du var ved at blive slået halvt ihjel fordi hun var sur på nabohesten!. Det var med sure ører, tænder der kom susende.
Det var ikke kun når hun spiste at der var problemer, det var også når folk skulle forbi med deres heste. Jeg stod med en hest som man ikke kunne få forbi uden at blive bidt ud efter!.

Når jeg ser i dag på min hest, ser jeg en glad, rolig hest som sjældent bliver sur. En hest som har ændret sig 100% efter vi flyttede ud til et sted hvor vi selv kan bestemme hvor meget de skal have.

Jeg kan tydelig mærke når hun er sulten, falder hun lidt tilbage på den gamle vane og bider ud efter folk igen.

Er der nogle af jer andre som har oplevet ligende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "når krybben er tom bides hestene"
  • #1   4. mar 2013 Jeg følger lige med her, ude på den gård hvor min pony står er der 2 MEGET sure heste, de har så samme ejer, om det er et tilfælde eller ej ved jeg ikke, men jeg vil da lige følge med her og se om det måske kunne være en forklaring at hente her smiley

  • #2   4. mar 2013 de gør det også af stress, for lidt aktivitet/motivation mv.
    og nogle heste er bare såen mere sure i det.. smiley
    vi har en hest i stalden som blir rørt max. 2 gange pr uge.. dagen efter hun er redet er hun rolig og afslappet.. derefter bygger energien sig op, og hun kan finde på at bide efter de andre heste.. ISÆR når de skal ud og lave noget.. smiley


  • #4   4. mar 2013 Julie og Lasse:
    Det kan self forstås på mange forskellige måder.
    Men det er jo at når der ikke er mere mad/fodre til hestene bliver de sure og aggressive.

    Kan også forstås som fx.
    Hvis du ikke får nok løn bliver du sur fordi at du mangler før at du kan yde 100%

    Self kan det være stress. Og det var det nok også det første sted vi stod, men mad var det også.
    Kan mærke nu hvis min hest er sulten er hun meget urolig og kan godt finde på at bide/nappe i mig.

    Skete bla. i dag da jeg var der nede. Der fik min ene håndflade lige et hak(Ikke hårdt!!) fordi at hun var sulten.


  • #5   13. mar 2013 Altså mine heste har fået præcist udregnet hvad de skal have af ALT fra kobber til Mangan, til kobolt, lysin osv. og jeg skal komme efter dig smiley men de er begge to møg sure når de skal have mad, min hopper er det klart fordi hun har være mishandlet, så det er kun et spørgsmål om tid før hun gerne skulle stoppe, men med min vallak er det altså bare fordi nabohesten også er sur. smiley


  • #6   13. mar 2013 Meget sjovt for her for leden dag læste vi "Hosekræmmeren" hvor dette citat præcis stod i.

    Men self er der også andre grunde til at hesten kan være sur når der er mad. Men jeg må indrømme at min hest bare er aggressiv når hun er sulten. Det er jo deres måde at vise på at de er sultne smiley


  • #7   13. mar 2013 Hosekræmmeren ?? smiley
    Og så skal man jo huske at heste lærer af hinanden, min vallak var aldrig sur når der kom mad lige da jeg fik ham, men så da naboen så gjorde det, så har han faktisk gjort det siden smiley


  • #8   13. mar 2013 Hosekræmmeren er en gaaammmmel klassiker som vi har læst i folkeskolen. Så gammel at selv min morfar har læst den smiley

    Jo selvfølgelig lærer hestene af hinanden, men kan ikke se nogle måde på at hun har skulle lære det fra andre, da hun ellers aldrig er sur eller noget hverken ved fodring eller andet smiley


  • #9   13. mar 2013 min vallak er også kun sur ved mad, men f.eks er han begyndt at tigge på præcis samme måde som den hest der står overfor ham, hvilket er en måde han aldrig har gjort det på ellers smiley

Kommentér på:
"når krybben er tom bides hestene"

Annonce