Kostomlægning Kostomlægning
Hej Hg.
Som nogle måske allerede ved, er jeg type 1 diabetiker (sukkersyge)
- jeg er lige pt i en periode med lidt halv-træls svingende blodsukre, og en lidt halv-træls kost.
Ikke for at være omfattet af en stor portion selvmedlidenhed, eller ynk, men jeg er lidt træt af de mange ganges prikken, stikken, måling og medicin. Og anbefalet mad.
Jeg vil nu prøve, (til at starte med i en uge) at omlægge min kost. Spise på faste tidspunkter. Følge en madplan morgen, middag, aften og mellemmåltider. Som er.nemt med børn. Job, dyr, mv.
Jeg er ikke ude i et vægttab - men er ude i at jeg på andenvis gerne vil have stabiliseret kroppen, og få energi på andenvis. Dét kan tænkes at min planlagte nye madplan, tager et kg eller tre.
Madplan: lagt i kommentar som billede
Men jeg vil høre om der er nogen af jer, der vil med på denne plan, bare én uge. Så kan vi, (diabetiker eller ej)- have lidt sparring omkring, energi, træthed, vægt, ingredienser, mv.
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg kan jo fortælle om mine kedelige madvaner.
Morgenmad : 1 portion havregryn med en teske sukker og mælk.
Når jeg er på arbejde spiser jeg lidt frugt kl 9.
Frokost : 2 stykker rugbrød med majonæse, pålæg (som regel kød) og ofte agurk/tomat på. Og en gang imellem avokado e.l. Sammen med.
Når jeg er på arbejde spiser jeg et stykke rugbrød/knækbrød og et stykke frugt kl 14.
Aftensmad: Meget forskelligt, men primært kylling og oksekød. Lidt røget medister og fisk. Også selvfølgelig enten ris, kartofler pasta eller nudler til. En gang imellem (har desværre blevet oftere på det sidste) pommesfritter
Når jeg er hjemme så plejer jeg ikke at spise mellem måltider. Dog hvis jeg er inde i en sulten periode tager jeg et knækbrød e.l.
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Skulderklap og tumbs up.
Hvis du har diabetes type 1, så er du sikkert tilknyttet et diabetes ambulatorie.
De har diætister.
Brug dem!
apr 2008
Så nu vil jeg prøve at ændre, for at se om der sker en ændring. Gør der, er det fedt. Gør der ikke - ja så var det forsøget værd.
apr 2008
Som udgangspunkt er min plan at gå helt væk fra karoffler, ris, pasta, og brød(hader brød),
Ingen mel, ingen sukker, og råvarer der er rå, og forarbejdet mindst muligt. Ingen hvede, havre, rug mv. Og satse på at få energi fra fedt og protein, da mit blodsukker bliver mindre påvirket af disse.
Her er (håber billedet kan ses)
Dag 1
Morgen: chiagrød på soyamælk, med skyr
Middag: 1-2 kogte/smilende æg, 1 avokado, 1/2-1 fiberbolle m smør, 2-3 spsk kyllingesalat
Aften: hakkebøf med løg, blomkålsmos, og dampet broccoli
apr 2008
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.966
Du kan vel egentligt bruge mange opskrifter fra HFLC kosten til inspiration?
En del antiinflamatorisk kost er også lav på div kulhydrater, men ikke uden. Så der må man sov lægge lidt fra og til.
Må du egentligt skifte fx ris og kartofler ud med perlebyg/spel, couscous og bulgur? Eller indeholder det også store mængder stivelse?
Hvis du ikke har læst Gaps Kogebogen endnu, så har den også nogle ret spændende bud på opskrifter, som du sagtens vil kunne bruge. Der er i hvert fald intet raffineret i den
Jeg har selv en tarmsygdom og har prøvet alverdens kosttyper af. Ingen hjælper mig, desværre. Men har da fået lokaliseret nogle fødevarer, som jeg bare skal holde mig fra
Ved slet ikke om du egentligt søgte inspiration, men nu har jeg i hvert fald lige nævnt noget af det, som jeg er faldet over i min søges, som også vil kunne bruges til diabetikere.
Er spændt på at se din madplan for de andre dage.
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.966
Kunne godt tænke mig at høre opskriften på blomkålsmos?
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
Når jeg ellers kan tage mig sammen så spiser jeg i store træk efter LCHF princippet. Når jeg er ude over sukker/kulhydrat trangen så har jeg det faktisk rigtig godt med at spise LCHF, men der kommer altid noget og ødelægger det, så rygraden bliver en regnorm igen
Jeg tænkte faktisk at jeg ville hoppe med på den, men Ud fra din madplan dag 1, må jeg hoppe over, jeg er slet ikke til Chia grød og alternative mælkeprodukter, resten tror jeg nok godt jeg kunne klare
apr 2008
Vil helst holde mig fra bulgur, couscous også, selvom det ikke er helt så på påvirkende.
Her er resten, dog uden billeder
Dag2
Morgen: Chiagrød på soya-drik, skyr
Middag: æggekage med puløg/løg, 1-2 stegte pølser
Aften: pølsemix m hvidkål
(Æggekagen spises med tilbehør som tomat, agurk, salat. Pølserne skal være høje på kødindhold og fedt, og lave på kulhydrater. Resten af pølserne bruges til aftensmad, til stegning med hakket kål/hvidkål, løg, squash, hvidløg. Steges i kokosolie. Smages til med salt, peber, evt chili)
Dag 3
Morgen: Røræg og/eller, 1/2-1 fiberbolle med smør og kødpålæg
Middag: æg(kogt eller spejlet) avokado med laks og laksesalat
Aften: Lasange
(Kødpålæg er evt røget skinke, kogt kyllingebryst. Avokado med æakesalat, pyntet med røget laks, spises med tomater, agurker, salat, knækbrød fra dag 1.
Lasangen er alm kødsauce baseret på hak tomat, men med pastaplader lavet af æg, Philadelphia og loppefrøskaller. Proteinpasta. )
Dag 4
Morgen 1/2 fiberbolle med ost, 1/2 fiberbolle med røget skinke
Middag: spejlægstoast med ost og skinke
Aften: brødfri burger
(Spejl to æg, læg ost og skinke imellem, klap sammen og lad det være på panden til det er smeltet. Spises med agurker, tomater, salat, nødder, knækbrød.
Brødfri burger er bøf på salat, med ost og tilbehør. Dog uden brød)
Dag 5
Morgen: skyr med nødder, evt chiagrød
Middag: spinatwrap med tun
Aften: pizza m mozerella, champignon og rucola
(Spinatwrap er wrap lavet på æg, spinat og revet ost. Fyldes med salat, og tun eller tunsalat.
Pizzabunden er lavet på ost, revet og flødeost. Fyldes med tomat, mozerella, champignon og rucolasalat.
Dag 6
Morgen: kokosgrød/chiagrød, m nødder
Middag: grøntsagsbrød med tun.
Aften: feta-frikadeller med hvidkålssalat
(Grønsagsbrød er lavet på pofiber, loppefrø, blomkål, broccoli, spinat, urter og krydderier. Tun fra dag 5. Fetafrikadeller er lavet på svinefars, feta, krydderier. Uden mel selvfølgelig. Hvidkålssalat som coleslaw, uden gulerødder. )
Dag 7
Morgen: 1/2 fiberbolle med ost, skyr med nødder
Middag: Fritatta
Aften: boller i karry med blomkålsris
(Frittata er en pandekage/æggekage baseret på æg, hytteost, squash, spinat, revet ost. Spises med agurker, tomat mv som nævnt.
Istedet for ris, laves der fintsnittet blomkål, der bliver let dampet. Sovs er uden jævning mv, men med fløde. Kødboller uden mel.)
Til alle dage kan der frit til alle måltider spises salat, agurk, tomater, peberfrugt, løg, nødder og knækbrød
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Jeg spiser med øjnene, og har svært ved at følge en madplan fordi jeg ofte har lyst til andet end dét jeg har planlagt.
Nem og hurtig mad, men med variation kan jeg godt lide
Så jeg kommer helt sikkert på prøve ??
mar 2011
Mvh TT
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.170
Derudover vil du også kan lave forskellige varianter af pizzabunde - ex med blomkål. Jeg tror, at hvis det var mig, ville en ostebund blive for meget ost.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
Kostomlægning