714 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Kostomlægning Kostomlægning

Hej Hg.
Som nogle måske allerede ved, er jeg type 1 diabetiker (sukkersyge)
- jeg er lige pt i en periode med lidt halv-træls svingende blodsukre, og en lidt halv-træls kost.

Ikke for at være omfattet af en stor portion selvmedlidenhed, eller ynk, men jeg er lidt træt af de mange ganges prikken, stikken, måling og medicin. Og anbefalet mad.

Jeg vil nu prøve, (til at starte med i en uge) at omlægge min kost. Spise på faste tidspunkter. Følge en madplan morgen, middag, aften og mellemmåltider. Som er.nemt med børn. Job, dyr, mv.

Jeg er ikke ude i et vægttab - men er ude i at jeg på andenvis gerne vil have stabiliseret kroppen, og få energi på andenvis. Dét kan tænkes at min planlagte nye madplan, tager et kg eller tre.

Madplan: lagt i kommentar som billede

Men jeg vil høre om der er nogen af jer, der vil med på denne plan, bare én uge. Så kan vi, (diabetiker eller ej)- have lidt sparring omkring, energi, træthed, vægt, ingredienser, mv.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kostomlægning
  • #1   27. sep 2019 Ideen er rigtig god - men hvor vil du få kostplaner fra? De koster som reglt penge - og bliver speciel lavet til hver enkelte person smiley

• #2   27. sep 2019 Little john, jeg laver den srlv - på baggrund af min viden fra min uddannelse om kost og ernæring og mine 10 år som diabetiker. smiley

• #3   27. sep 2019 Glæder mig til at se hvad du har i tankerne smiley
    Jeg kan jo fortælle om mine kedelige madvaner.
    Morgenmad : 1 portion havregryn med en teske sukker og mælk.

Når jeg er på arbejde spiser jeg lidt frugt kl 9.

Frokost : 2 stykker rugbrød med majonæse, pålæg (som regel kød) og ofte agurk/tomat på. Og en gang imellem avokado e.l. Sammen med.

Når jeg er på arbejde spiser jeg et stykke rugbrød/knækbrød og et stykke frugt kl 14.

Aftensmad: Meget forskelligt, men primært kylling og oksekød. Lidt røget medister og fisk. Også selvfølgelig enten ris, kartofler pasta eller nudler til. En gang imellem (har desværre blevet oftere på det sidste) pommesfritter smiley

Når jeg er hjemme så plejer jeg ikke at spise mellem måltider. Dog hvis jeg er inde i en sulten periode tager jeg et knækbrød e.l.

Mvh TT

• #4   27. sep 2019 Jeg synes at det er en rigtig fin ide.
    Skulderklap og tumbs up.

Hvis du har diabetes type 1, så er du sikkert tilknyttet et diabetes ambulatorie.
    De har diætister.
    Brug dem! smiley

• #5   27. sep 2019 Har gjort brug af diætist i mange år - men jeg vil gerne væk fra kulhydrater, selvom at kroppen har brug for det. Den vejledning jeg får af min diætist er ja... så nu går jeg lidt en anden vej, og fremviser min plan, og evt ændring af blodsukker, energi, vægt mv, til næste besøg.
    Så nu vil jeg prøve at ændre, for at se om der sker en ændring. Gør der, er det fedt. Gør der ikke - ja så var det forsøget værd.

• #7   27. sep 2019 Det er lidt svært, at få det hele samlet i ét.
    Som udgangspunkt er min plan at gå helt væk fra karoffler, ris, pasta, og brød(hader brød),
    Ingen mel, ingen sukker, og råvarer der er rå, og forarbejdet mindst muligt. Ingen hvede, havre, rug mv. Og satse på at få energi fra fedt og protein, da mit blodsukker bliver mindre påvirket af disse.

Her er (håber billedet kan ses)
    Dag 1
    Morgen: chiagrød på soyamælk, med skyr
    Middag: 1-2 kogte/smilende æg, 1 avokado, 1/2-1 fiberbolle m smør, 2-3 spsk kyllingesalat
    Aften: hakkebøf med løg, blomkålsmos, og dampet broccoli

profilbillede
  • #8   27. sep 2019 Og fri afbenyttelse af: agurk, nødder, tomat, salat/kål til hvert hovedmåltid, og som mellemmåltider.

• #10   27. sep 2019 Jeg synes det lyder meget fornuftigt smiley

Du kan vel egentligt bruge mange opskrifter fra HFLC kosten til inspiration? smiley
    En del antiinflamatorisk kost er også lav på div kulhydrater, men ikke uden. Så der må man sov lægge lidt fra og til.

Må du egentligt skifte fx ris og kartofler ud med perlebyg/spel, couscous og bulgur? Eller indeholder det også store mængder stivelse?

Hvis du ikke har læst Gaps Kogebogen endnu, så har den også nogle ret spændende bud på opskrifter, som du sagtens vil kunne bruge. Der er i hvert fald intet raffineret i den smiley

Jeg har selv en tarmsygdom og har prøvet alverdens kosttyper af. Ingen hjælper mig, desværre. Men har da fået lokaliseret nogle fødevarer, som jeg bare skal holde mig fra smiley
    Ved slet ikke om du egentligt søgte inspiration, men nu har jeg i hvert fald lige nævnt noget af det, som jeg er faldet over i min søges, som også vil kunne bruges til diabetikere.
    Er spændt på at se din madplan for de andre dage.

• #11   27. sep 2019 Rettede lige mit opslag smiley

Kunne godt tænke mig at høre opskriften på blomkålsmos?

• #12   27. sep 2019 Jeg synes det er fornuftigt at spise en kost dig på protein, fedt og grønt, lavt på kulhydrat. Det giver netop et stabilt blodsukker, jeg ved at anbefalingerne for type 2 diabetikere er blevet (bliver?) ændret til LCHF, men jeg ved ikke så meget om type 1, så det kan jeg jo ikke udtale mig om, men kan da kun forestille mig at en kost der er fattig på sukker og kulhydrat må være at foretrække.

Når jeg ellers kan tage mig sammen så spiser jeg i store træk efter LCHF princippet. Når jeg er ude over sukker/kulhydrat trangen så har jeg det faktisk rigtig godt med at spise LCHF, men der kommer altid noget og ødelægger det, så rygraden bliver en regnorm igen smiley

Jeg tænkte faktisk at jeg ville hoppe med på den, men Ud fra din madplan dag 1, må jeg hoppe over, jeg er slet ikke til Chia grød og alternative mælkeprodukter, resten tror jeg nok godt jeg kunne klare smiley

• #13   28. sep 2019 Min inspiration er taget ud fra både lchf, keto, og autoimmun balance. Så lidt en blanding af hver del. Formålet er at få kulhydraterne fra gode kilder.
    Vil helst holde mig fra bulgur, couscous også, selvom det ikke er helt så på påvirkende.

Her er resten, dog uden billeder
    Dag2
    Morgen: Chiagrød på soya-drik, skyr
    Middag: æggekage med puløg/løg, 1-2 stegte pølser
    Aften: pølsemix m hvidkål
    (Æggekagen spises med tilbehør som tomat, agurk, salat. Pølserne skal være høje på kødindhold og fedt, og lave på kulhydrater. Resten af pølserne bruges til aftensmad, til stegning med hakket kål/hvidkål, løg, squash, hvidløg. Steges i kokosolie. Smages til med salt, peber, evt chili)

Dag 3
    Morgen: Røræg og/eller, 1/2-1 fiberbolle med smør og kødpålæg
    Middag: æg(kogt eller spejlet) avokado med laks og laksesalat
    Aften: Lasange
    (Kødpålæg er evt røget skinke, kogt kyllingebryst. Avokado med æakesalat, pyntet med røget laks, spises med tomater, agurker, salat, knækbrød fra dag 1.
    Lasangen er alm kødsauce baseret på hak tomat, men med pastaplader lavet af æg, Philadelphia og loppefrøskaller. Proteinpasta. )

Dag 4
    Morgen 1/2 fiberbolle med ost, 1/2 fiberbolle med røget skinke
    Middag: spejlægstoast med ost og skinke
    Aften: brødfri burger
    (Spejl to æg, læg ost og skinke imellem, klap sammen og lad det være på panden til det er smeltet. Spises med agurker, tomater, salat, nødder, knækbrød.
    Brødfri burger er bøf på salat, med ost og tilbehør. Dog uden brød)

Dag 5
    Morgen: skyr med nødder, evt chiagrød
    Middag: spinatwrap med tun
    Aften: pizza m mozerella,  champignon og rucola
    (Spinatwrap er wrap lavet på æg, spinat og revet ost. Fyldes med salat, og tun eller tunsalat.
    Pizzabunden er lavet på ost, revet og flødeost. Fyldes med tomat, mozerella, champignon og rucolasalat.

Dag 6
    Morgen: kokosgrød/chiagrød, m nødder
    Middag: grøntsagsbrød med tun.
    Aften: feta-frikadeller med hvidkålssalat
    (Grønsagsbrød er lavet på pofiber, loppefrø, blomkål, broccoli, spinat, urter og krydderier. Tun fra dag 5. Fetafrikadeller er lavet på svinefars, feta, krydderier. Uden mel selvfølgelig. Hvidkålssalat som coleslaw, uden gulerødder. )
    Dag 7
    Morgen: 1/2 fiberbolle med ost, skyr med nødder
    Middag: Fritatta
    Aften: boller i karry med blomkålsris
    (Frittata er en pandekage/æggekage baseret på æg, hytteost, squash, spinat, revet ost. Spises med agurker, tomat mv som nævnt.
    Istedet for ris, laves der fintsnittet blomkål, der bliver let dampet. Sovs er uden jævning mv, men med fløde. Kødboller uden mel.)

Til alle dage kan der frit til alle måltider spises salat, agurk, tomater, peberfrugt, løg, nødder og knækbrød

• #14   28. sep 2019 Nu ved jeg slettes ikke hvordan du er som person.. Om du går hurtigt træt og død af ting.. Men for en del år siden så blev vi trætte af at skulle gå og opfinde aftensmad så jeg satte mig ned og lavede 5 uge planer, med en forskellig ret hver dag i de 5 uger. Efter et halvt år (+-) gad min eks mand ikke mere fordi han blev træt af det.. smiley så håber du ikke er ligesom ham ift mad smiley

Mvh TT

• #15   28. sep 2019 Vi handler stort ind, har fryseren fyldt, men glemmer at få taget tingene op dagen før.
    Jeg spiser med øjnene, og har svært ved at følge en madplan fordi jeg ofte har lyst til andet end dét jeg har planlagt.
    Nem og hurtig mad, men med variation kan jeg godt lide smiley
    Så jeg kommer helt sikkert på prøve ??

• #16   28. sep 2019 Vi byttede om retter i løbet af ugen, så det var ikke noget der skulle følges slavisk, men han kunne ikke leve med det..

Mvh TT

• #17   30. sep 2019 Jeg kommer ikke til at følge din madplan, men har stadig ideer du kan overveje ?? vi får sommetider burger uden brød, men hvor to portobellosvampe udgør hhv. under- og overbolle. Blot en variant hvis det bliver lidt for ensformigt.
    Derudover vil du også kan lave forskellige varianter af pizzabunde - ex med blomkål. Jeg tror, at hvis det var mig, ville en ostebund blive for meget ost.

• #19   30. sep 2019 Pizzabunden kan også med fordel laves af hakket kylling smiley

Kommentér på:
Kostomlægning

Annonce