{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Ridning efter knæskade {{forumTopicSubject}}

I starten af marts faldt jeg på ski (jeg er ret nybegynder på ski), tog i akutmodtagelsen næste morgen og blev henvist til mr scanning.

Mr scanning viste et delvist overrevet ledbånd, et delvist overrevet korsbånd og en knæskal der har været slemt af led (men selv er hoppet på plads). 3 forskellige læger har dog sagt 3 forskellige ting ifht. hvad der har været værst og forudsaget den store hævelse, og det at jeg ikke kunne støtte på benet.

Anyway! Nu er der snart gået 4 måneder - jeg kan stadig ikke gå ned ad trapper, men kan mere eller mindre strække knæet/benet helt, og jeg har fuldt bøj. Derudover fungerer min hverdag ret normalt, jeg kan så småt løbe agility med hunden igen (skal dog stadig passe lidt på). Jeg kan godt mærke lidt til mit knæ i hverdagen, men ikke noget alvorligt.

Jeg var oppe for første gang på hest i torsdags, og det gik fint. Jeg lavede en masse skridtøvelser, knæet gjorde ikke ondt. Tøltede lidt, gjorde ikke ondt. Travede en lille bitte smule, gjorde ikke ondt, men jeg lavede IKKE letridning!

Min fornemmelse er, at jeg ikke kan lave letridning endnu - men er der ellers nogen, der har erfaringer? Kan det måske endda være godt at få redet lidt, som hjælp til at opbygge musklerne i knæet igen?

Jeg var noget øm i knæet dagen efter, men det gjorde ikke decideret ondt, og gik over i løbet af dagen.

Det er måske også værd at nævne, at det er 1-2 år siden jeg sidst red før min ulykke, men da jeg er begyndt at fotografere islænderstævner, har jeg bare fået vildt meget lyst til at ride igen! Jeg er så, så heldig at kunne låne min mosters dejlige islænder, som jeg har kendt fra føl (men ikke redet på super meget) smiley

Jeg er desværre afsluttet i genoptræningen pga flytning, og har derfor ingen fysioterapeut at spørge. Lægen havde ikke rigtig nogen mening til det, men sagde jeg aldrig bør stå på ski igen.

Mon et knæbind ville være smart?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning efter knæskade
  • #1   23. jun 2019 Et knæbind vil nok være rigtig godt for dig smiley knæbindet hjælper dig til at du ik laver dumme vrid i knæet, også selvom du rider. Om du nogensinde kommer til at lave letridning, ved jeg ikke. Det er en stor belastning for knæet samtidig med at det bliver let vredet i knæet i op ned bevægelsen. back on track har lavet et godt knæbind, som indeholder keramiske tråde. Både jeg og hesten bruger keramiske produkter. Jeg kunne se effekt på hesten og jeg kan mærke en forskel, når jeg bruger det. Jeg døjer bla med et gammelt piskesmæld som desværre ik blevet bedre, når nakken tér sig skidt så skal jeg aflaste ved at ligge. Det ik altid at det kun hjælper og her hjælper back om track til løsne godt op i de spændte muskler. Man kan ikke undgå at spænde op når man har ondt. Det kan blive en ond ring.

• #2   23. jun 2019 PS: Der findes ridefysioterapeuter som kan være dig behjælpelig, nu ved jeg ik hvor du bor henne i landet nu.

• #3   23. jun 2019 Jeg er ser ikke at knæskaden er en hindring for at komme til at ride letridning.
    Men genoptræning er hammer vigtigt! Det er din bedste forudsætning. Så find en ny fys!??

Hilsen Fysioterapeuten.

• #4   23. jun 2019 #3 Hvis det gør ondt, er det jo en hindring - og det gør ondt at gå ned af trapper smiley

Ny fys er ikke en mulighed, har ikke råd desværre og er afsluttet kommunalt så vidt jeg ved..

• #5   23. jun 2019 Jeg tænkte at det på sigt ikke ville være en hindring ??

Har du ikke fået nogle målrettede øvelser som du kan fortsætte med hjemme?

• #6   23. jun 2019 Jo, jeg synes bare ikke der sker så meget smiley Men det tager nok bare mere tid.. smiley

• #7   24. jun 2019 Ring til en fys?

• #8   24. jun 2019 #7 Som skrevet - vi står i en ret uheldig økonomisk situation lige nu, så ingen penge før slut august smiley

• #9   24. jun 2019 har du ikke en ulykkesforsikring? - og hvis så er skaden vel meldt til forsikring - måske de kan hjælpe med mere genoptræning?

• #10   24. jun 2019 Jeg har ikke lige haft overskud til at snakke med forsikringen, havde faktisk helt glemt jeg havde den, til efter min sidste lægesamtale, hvor jeg blev spurgt og kom til at sige nej.

Min méngrad er ikke nok til at de dækker skaden i hvert fald, for lægen snakkede om 1/2%,men ville ikke nærmere bestemme det, hvis jeg ikke var forsikret (hvilket jeg havde glemt jeg var, fordi vi tegnede dem i januar), og forsikringen dækker først fra 5%.

Må lige læse, om de dækker genoptræning, men jeg tror det ikke

• #11   24. jun 2019 Hvad med at ride helt uden bøjler, på den måde er der jo ikke ret meget belastning på knæet.

ang. knæbind, kan jeg anbefale et bot knæbind, de er rigtig gode, og virker smerte stillende.

• #12   24. jun 2019 #11 Min balance er ikke længere god nok, til at trave uden bøjler, der er for stor risiko for at jeg så får lavet noget dumt med knæet smiley Men synes heller ikke at bøjlerne har irriteret mig endnu i al fald - jeg skal jo ikke springe, så de er lange smiley

Jeg kan også godt cykle uden belastning - så at bøje i knæet er ok, bare ikke at bøje med vægt på

• #13   24. jun 2019 Din forsikring kan tænkes at dække dine udgifter til genoptræning. Ring og få en snak med dem. Det er da gratis og du kan kun få et nej. De procent din læge taler om, er den skade du har pådraget dig i varigt meen = varig skade, der ikke kan blive bedre og der dækker din forsikring nok ikke, fordi du ikke er skadet nok i procenter. Altså at du ikke får erstatning for selve skaden. Men det kan altså tænkes, at de dækker den behandling du har behov for.

• #14   24. jun 2019 Jeg vil også virkeligt kraftigt råde dig til at finde en fys. der kan hjælpe dig.
    Alternativt kunne du måske finde en ridefysioterapeut - de køre ofte gerne ud, hvis du ikke har overskud mm. til at finde en almindelig fysioterapeut endnu pga. flytningen smiley
    Hvis du kommer til en almindelig fysioterapeut, vil jeg anbefale at du IKKE træner på hold. Jeg fik intet ud af kun at træne på hold én gang i ugen, med begrænset opsyn. Nu går jeg ved en fysioterapeut, hvor det er inviduelt - har hjemmeøvelser, som vi gennemgår hver gang jeg er der, og får evt. behnadling på briksen med ultralyd osv.

Angående knæbandager er jeg ultroligt glade for mine fra back on track smiley De giver mig lige lidt ekstra støtte, og hjælper meget på smerterne og hævelsen smiley

Min historie med knæproblemer:
    Selv døjer jeg med smerter i knæene, hævelse mm.
    Først var det en slimfold i venstre. Var hele møllen igennem læge -> scanning -> forundersøgelse -> fys. Fik at vide hvis fysbehandling ikke hjalp efter et halvt år, skulle jeg til forundersøgelse igen, hvilket så resulterede i at jeg blev opereret.
    Underoperationen fandt de ud af at jeg har meget løse knæskaller (over 30% bøjet, over 70% strakt), pga. en række bygningsfejl, hvilket gør jeg er disponeret for at mine knæskaller går af led (hvilket den venstre har gjort én gang, hvor den selv hoppede på plads)
    Skulle følge et genoptræningprogram, men ikke udmiddelbart til fys. Øvrige smerter mente de skyldes mine hypermobile led. Måtte begynde at ride efter endt genoptræning. Går de af led igen, skal jeg have lavet en stabiliserende operation.

Et par år efter begyndte jeg at døje med det andet knæ: Læge -> scannning (blev lavet om til røngten )-> overlægen troede jeg havde meniskskade og ville operer -> jeg valgte at søge anden læge -> scanning -> ingenting galt andet end mine bygningsfejl -> har været ved fysioterapeut lige siden.

Mine knæ er ikke ligeså slemme som dine, men bliver aldrig 100% gode igen, og jeg er derfor forholdsvis begrænset i funktionsniveau. Jeg kommer til at skulle gå til fysioterapeut, og lave øvelser for at opbygge styrke og stabilitet resten af mit liv smiley

Kommentér på:
Ridning efter knæskade

Annonce