{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

Dækken på i trailer.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Da det er mange år siden jeg sidst havde dækken hest, og vi aldrig var ude at køre. Så er min viden ift dækken og kørsel, meget lille smiley Når man nu har en hest der IKKE behøver dækken, men han køres med efter træning hvor han har svedt. Er der ikke så en god ide at lægge svededækken over ham?
Hvornår Ca (i °C) gør I det?
Og jeg ser også heste være sadlet op og have svededækken over. Er det godt/skidt ift en hest i løsdrift at stå med dette på vej til træning, og har I oplevet skader på sadel ved at hesten stod færdig opsadlet? (dressur sadel)

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken på i trailer..
  • #1   31. jan 2019 Når jeg har fået lov at tag med i trailer om vinteren, så lægger jeg normalt et fleece over hende når vi skal hjem for hun har svedt meget på turen. Har hun også ydet meget på en alm tur, så står hun inde i 20 min med fleece inden hun kommer ud og ruller sig.
    I år går hun med dækken på fold, så hun får fleece på når vi køre ud og hjem smiley
    Min frieser hoppe var stabil med at blive læsset i trailer, så hende kunne jeg sagtens læsse selvom hun havde sadel på og fik ingen skader på sadlen.

• #2   31. jan 2019 F smiley

• #3   31. jan 2019 I forhold til at køre med sadel på, ville jeg kun turde hvis den er meget rutineret i kørsel, da risikoen for skader på sadlen ellers er for stor smiley
    Jeg har altid dækken på mine, men det er fordi de går med dækken på fold. Ellers ville jeg kun smide dækken på hvis den har svedt smiley

• #4   31. jan 2019 Ville du ligge sveddækken på hesten hjemme når den står på staldgangen efter træning? Og så må du sammenligne ændrede forhold i traileren, er der gennemtræk osv. som gør at det måske føles koldere end når hesten står derhjemme våd for at vurdere om det er nødvendigt.

I forhold til at have dækken på tør hesten for at beskytte udstyret under kørsel, så vil jeg mene det afhænger meget af hvordan hesten håndtere at blive kørt. Er hesten helt cool, så gør det næppe nogen forskel men stresser hesten lidt så producere den nok mere varme/sved end hvis den ikke havde dækken på. Antaget af temperaturen i traileren tilsvarer udendørstemperaturen.

Opsadlede heste i trailer, giver mig personligt myrekryb. Har set en pony blive fanget på vej ud af traileren fordi et eller andet på lige fik fat i en stigerem eller bøjlen. Desuden hvis uheldet er ude og der sker noget under kørsel, er det allerede bøvlet at få hestene ud af trailerne uden ekstra risiko i form af flere ting der kan hænge fast eller fastlåse hestene.

Tror dog i langt de fleste tilfælde af det går helt fint, der er jo en del som gør det både med og uden dækken udover. Jeg løber dog ikke selv risikoen og møder hellere op i god tid og sadler op på stedet hvis hesten er vanskelig.

• #5   31. jan 2019 Køre ikke med opsadlet hest. Tidligere hvor mine hest gik uden dækken, havde han sved dækken på efter ridning, hvor han var svedt. Sørgede altid for han var "tempereret" inden han kom ud til natten. Andre gange har han haft dækken på ude nat og fået det af igen om morgenen.

• #6   31. jan 2019 Har hesten ikke dækken på normalt får den det heller ikke på I traileren ??

• #7   31. jan 2019 Min dækkenfrie hest får altid et tykt fleecedækken på traileren. Hvis det trækker lidt, så opfanges det af dækkenet, og på vej hjem er han altid lidt svedt (vinterpels), og så kan dækkenet nå at trække en del væde af ham, før han kommer hjem.

Jeg kører aldrig med opsadlede/opselede heste i bilen - det har jeg mit sadel- og seletøj for kært til smiley

• #8   31. jan 2019 Vi kører trav og den eneste der får dækken på i traileren, går med dækken til dagligt. De andre får ikke på vej ned på banen - men på vej hjem har de tæpper på. De sveder også rigtig meget!

Jeg ville aldrig kører med en opsadlet hest - heller ikke selvom den har tæppe på over. Det er besværligt at få en hest ud af en væltet trailer - og tænker ikke det bliver nemmere med sadel smiley

• #9   31. jan 2019 Jeg har både tykke ulddækner, tynde uld og fleesedækken til trailerkørsel - og så afgøre vejret hvad jeg vælger.

Jeg kører oftest med opsadlede heste, og har kun haft en sadelskade - jeg var i skoven med begge heste om sommeren, og da Caspian som den første skulle bakke ud stoppede han halvvejs. Så sagde jeg til ham, at han skulle fortsætte..... og det viste sig så at den ene gjordstrop havde sat sig fast på en knop på skillevæggen....så gjordstroppen sprang.

Men det er den eneste skade jeg havde haft - og jeg skulle jo bare pænt have lyttet til Caspian, så var det ikke sket.

I starten da de var urutinerede kørte jeg også om sommeren altid med et let dækken hen over for sadlens skyld.

Mvh Charlotte

• #10   31. jan 2019 Jeg kunne aldrig finde på at køre med sadel på uden dækken over! Men ift klargøring osv, så ville det være bedre for Rocky at blive sadlet op hjemmefra. Derfor tænkte jeg at høre hvad jeres erfaringer med skader osv var når der lå dækken over sadlen. Ja det ift dækken og sved burde jeg jo have tænkt på, for jeg lægger altid dækken over når de har svædt meget om vinteren så det tager det værste før de kommer løs igen..

Mvh TT

• #11   31. jan 2019 I forhold til uheldet jeg nævnte skete det en vinter hvor ponyen havde fleecedækken udover, så det kan altså også ske med dækken. Men det er jo op til dig selv om du synes det er en risiko eller ej.

Det er jo bare min personlig holdning at jeg synes det er en risiko jeg ikke vil løbe og så foretrækker bare at få lært hestene at sadle op ude hurtigst muligt.

• #12   31. jan 2019 På lørdag er det min plan at vi skal et par timer på skovtur.

Der tager jeg refleks dækken og fleece dækken med - for er han varm og luften kold kan jeg stoppe træk.
    Men jeg forventer at vi kører uden noget.

Jeg har ikke selv tænkt mig at køre med sadel på.
    Jeg bliver paranoid ved tanken om at noget sidder fast. Og min sadel KAN ikke gå i stykker uden videre.
    Men, kan udstyret knække før hesten skades, så går det nok.

• #13   31. jan 2019 That's it! Jeg dropper tanken om at sadle ham op her hjemme..

Mvh TT

• #14   31. jan 2019 Det er ikke for at male fanden på væggen, ponyen havde kørt opsadlet massere af gange inden og gjorde det massere af gange efter. Her var det bare uheldigt at dækkenet var blevet skubbet op af skillerummet og derved var de ophængte bøjler og remme ikke længere under dækkenet.

Men det bekræftede ihvertfald bare mig i hvorfor jeg ikke gør det, selvom jeg også har bandet når man have ny hest med som skulle opsadlet ude og den keglede rundt. Det tvinger dog en selv til bare at få lært hesten at det kan vi altså godt, og det altid en bonus senere hen.

• #15   31. jan 2019 TT.
    Din sadel KAN jo gå i stykker.
    Det er bare min, som ikke kan.

• #16   31. jan 2019 Sabrine - Han har blevet sadlet op ude rigtig mange gange, så det er ikke der den ligger. Den ligger i det tidsmæssige ift at spænde gjord. Her hjemme bruger jeg naturligt rigtig lang tid på det. Men ude så er han klar, også er der træls at bare stå og glo fordi gjorden skal spændes så langsomt smiley Det var derfor jeg ville høre om I havde haft dårlige oplevelser med et dækken på smiley

Mvh TT

• #17   31. jan 2019 Ja, okay det kan måske omgås ved at skridte ham for hånd og så spænde lidt løbende imens han skridter varm. Så udnytter du da ihvertfald tiden, imens han får tid med gjorden.

• #18   4. feb 2019 Den "pony" jeg rider er fulklippet, og køre meget. han bliver næsten altid sadlet op hjemmefra, udover dette et BOT netdækken. når jeg køre hjem bliver han sadlet af og netdækkenet kommer på igen. og er det koldt får han enten et ekstra fleece eller tykker dækken oven på. så har jeg en tør hest når jeg kommer hjem, og kan ligge stald-dækken på med det sammen. ... så jeg både køre med opsadlet hest, med dækken på, og den bliver aldrig bundet. ( da den selv går ind, når jeg beder ham om det ) den metode har fungeret fint for alle vores (datterens og mine heste) gennem tiden de sidste min 20 år nu, hvor vi har haft egen trailer. Så jeg forsætter med metoden.
    Men generelt, vurdere jeg vejret og temperaturen, justere på ventilationen i traileren, vil heller have mere luft ind og flere dækkener , end en lun trailer, og ingen dækken. om sommeren står han som regel uden noget, men igen hvis luften er kølig, vil jeg heller mide et tyndt tæppe på, en at lukke for ventilation eller vinduer......

Kommentér på:
Dækken på i trailer..

Annonce