866 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

udelukkes fra konsum? hjælp udelukkes fra konsum? hjælp

Hej
Jeg står og skal ha min hest aflivet og jeg er i tvivl om hun må slagtes.
Jeg havde for 3 år siden(slut september 2016) en dyrlæge ude til hende fordi hun havde symptomer på en forstoppelse af en form. Men det viste sig at hun havde så ondt i munden efter den samme dyrlæge havde ordnet tænder på hende og hun fik noget smertestillende, og så sagde dyrlægen at hun skulle udtages af konsum. Men jeg har aldrig modtaget en erklæring på det, som jeg kan læse mig frem til jeg skulle ha fået.
Hvem skal jeg kontakte for at finde ud af det, er det SEGES?
Og skal lige siges at jeg aldrig har brugt den dyrlæge siden, da den dyrlæge kun var ude på at få så mange penge ud af en som muligt.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  udelukkes fra konsum? hjælp
  • #1   30. dec 2018 er der ikke stemplet i passet på sider for konsum?

• #2   30. dec 2018 Der står ihvert fald et eller andet, men der står på samme side at det er gældende 6 måneder fra dagen medicin er givet.
    Og der for er jeg lidt i tvivl da jeg har læst inde på SEGES side at jeg skulle ha modtaget en erklæring også fra dyrlægen og hvis det var efter den 1 januar 2016 skulle passet ha været sendt ind og ha sat attest i.
    Jeg er lidt træt af den dyrlæge, for han/hun har lavet samme nummer med mange andre jeg kender.

• #3   30. dec 2018 min er udelukket på side 42 i passet. tror du ikke bare din er udelukket fra slagtning i 6 mdr efter den har fået medicin og gerne må slagtes i dag?

• #4   30. dec 2018 Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at ringe til SEGES.
    Er deres svar uforståelig, så spørg din nuværende dyrlæge om råd.

Næste spørgsmål.
    Hvordan skal hesten aflives?
    Betyder det nødvendigvis noget?

• #5   30. dec 2018 Jeg vil gerne ha hende sendt til slagt, fordi det er den billigste løsning.
    Misforstå mig ikk, men jeg kan ikk klare tanken om at hun skal lægge ude ved vejen med en presenning over og så kommer der en lastbil med en grab og smider hende op i en container som affald.

• #6   30. dec 2018 Jeg synes virkelig du skal vælge at give hende sprøjten. Du kan være her hende 100% og personligt synes jeg ikke det var voldsomt at se min gamle blive hentet med kran. samt at jeg faktisk synes det var rart at kunne gå ud og se til hende hvis jeg var ked af det. Du behøver heller ikke være der når hun bliver hentet. Jeg ville aldrig vælge slagt.

• #7   30. dec 2018 Den slagter hun skal op til, skyder dem når man kommer med dem.
    Min ridelærer plejer altid selv at holde hesten. Han siger at han vil se at den bliver skudt for så er han sikker på at den har fået fred.

• #8   30. dec 2018 Men jeg tænker at lige meget hvad er slagtning den hvor der ingen udgift bliver.
    For daka og dyrlægen bliver nok tilsammen godt og vel 2000 kr til sidst.
    Og om hun bliver til menneskemad eller shampoo er vel underordnet:)

• #9   30. dec 2018 Det er helt op til dig. men i sådan en situation havde jeg ikke tænkt udgifter. for mig er det vigtigt at min hest er i dens vante og trygge rammer. og hvor der er fred.

• #10   30. dec 2018 Jeg kørte til dyrlægen med min da han skulle aflives. Så skulle han netop ikke ligge ved vejen der hvor jeg ville kunne se ham hele tiden..
    Så kunne jeg tage derop med ham, og skulle derefter ikke tænke på noget praktisk. Dyrlægen tilbyder endda at sende passet ind.

Jeg har også været ved slagteren med heste, og må sige det da bestemt er noget jeg vil overveje igen hvis jeg får en hest jeg skal af med.
    De bliver i traileren til det er deres tur, og så bliver de tjekket i traileren og derefter trukket direkte ind og skudt.. De falder lige med det samme og slut er det.
    Da min blev aflivet med sprøjte var det noget voldsomt at se på..

Men hvis ikke din hest er stemplet i passet, der er en side med konsum, vidst nok side 42 i et dansk pas, så må du..

• #11   30. dec 2018 Hvor i passet er der skrevet noget om medicin? For man kan sagtens komme ud for at hesten får noget medicin, som udelukker hesten fra slagtning i x måneder men ikke permanent.

Jeg har kørt to heste til slagt, fået en skudt på marken og så har jeg været med til en del opstaldede heste der er aflivet med sprøjte.
    Det er langt fra altid kønt når de sprøjtes ned, og selvom det foregår hjemme i vante omgivelser, så fornemmer de fleste heste altså at der skal ske noget, så den idyliske opfattelse deler jeg ikke.

Jeg vil til enhver tid vælge slagt eller skydning hvis det kan lade sig gøre.

• #12   30. dec 2018 Kan godt forstå du vælger slagt havde jeg os gjort vis min ikk var udelukket- hvilket den desværre var blevet da tidl. ejer fik lavet pas. Daka alene koster 1800 dertil dyrlæge oveni og dyreparker har 4-6 måneders ventetid..
    Så vidt jeg fandt ud af så skal der være stempel fra Seges på side 42 eller underskrift fra både dig og dyrlæge for den er udelukket. Er du i tvivl så ring til Seges og spørg

Bryder mig heller ikk om sprøjten min kæmpede i mod så længe for den gav efter- hæv voldsomt efter vejret og var slet ikk rart at se på- nej så hellere en kugle på panden så de væk med det samme

• #13   31. dec 2018 Jeg vil også selv vælge slagt, om muligt.
    Alternativet kan være at få den skudt hjemme og give/sælge til BARF.

Ikke om jeg begriber hvorfor DAKA skal have lov at have monopol på afhentning af døde dyr og tilmed skal malke så mange penge ud af folk som mister deres bedste ven! Det er i mine øjne usmageligt, når man ved hvad det koster at få hentet en ko!

Hvis der er gået mere end de 6 måneder efter den har fået medicin, og du ikke har erklæring på udtagelse, så vil jeg mene den godt kan slagtes, men for at være sikker så ring til SEGES eller din dyrlæge.

• #14   2. jan 2019 Tak for svar, jeg har snakket med SEGES og hun kan ikk slagtes.

• #15   2. jan 2019 Det var ærgeligt, men prøv at undersøg muligheden for BARF, for der er vist et ret godt marked for heste kød der

• #16   2. jan 2019 Hvad er det?

• #17   2. jan 2019 Det er hunde foder, hvor hundene fodres med kød og grøntsager, ved ikke om man kan finde noget på Facebook, men ellers kan du Google det, jeg ved min veninder overvejer det og er ved at undersøge, ifht. hendes shetlænder.

• #18   2. jan 2019 Men hun må overhovedet ikk bruges til mad:-\

• #19   2. jan 2019 heller ikke dyrefoder? for der er forskel, selvfølgelig må hun ikke hvis hun er på medicin, men hvis ikke, så tror jeg altså godt de må bruges til dyrefoder, det var derfor jeg foreslog at undersøge det.

• #20   2. jan 2019 Det er jo ikk i Danmark de laver det, det er i Tyskland. Jeg vil ikk byde min hest at skulle transporteres helt til Tyskland, og tror næppe de vil bruge penge på at sende en kølebil helt op til vest Jylland for at hente en dø hest.

• #21   2. jan 2019 Jeg ville spørge inde på nogle hestegrupper inde på FB - har lige set nogle med Broholmerhunde på Sjælland, som aftog høns til BARF, og mon ikke nogle gerne ville få en slagter ud og skyde en hest, hvis de har en stor nok fryser og får plads på marken til at parterer hesten.

Mvh Charlotte

• #22   2. jan 2019 Du kan prøve at kontakte k foder, det er et dansk firma, som ligger i Juelsminde.

https://kfoder.dk/information/contact/

• #23   5. jan 2019 Hun må gerne doneres til en zoo, selvom hun er taget ud af konsum, og det koster ikke andet, end at få hende fragtet dertil. Fordi det betragtes som en donation, så får man penge fra skat. Jeg fik ca. 1500,- da jeg donerede min pony, til Ålborg zoo, for lige over et år siden.

Kommentér på:
udelukkes fra konsum? hjælp

Annonce