{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.172 visninger | Oprettet:

chipmærkning af brændemærket pony {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Tænkte der måske var nogen som havde været i samme situation og kan svare mig på hvad der blev gjort ved jer.

Sagen er den at vi har en Tysk Sportspony med rødt pas og tuskerne er fremme i skoene så der er medicinsider i passet og alt er som det skal være på det punkt. Han har brændemærke med nummer og dette er en del af hans ID.

Øverst på hans medicinsider er der et felt man skal udfylde hvis man ønsker at udeelukke ham fra konsum og dette felt har jeg så udfyldt.

Jeg ønsker ham udelukket af 2 årsager: 1 at han aldrig kan ende på et slagteri. 2. at jeg øsnker at have muligheden for selv at give f.eks. penicillin, ormekur eller smertestillende ordineret af dyrlægen.

Nu har jeg så fået at vide og bagefter læst her på nettet at det kun er heste med chip der kan udelukkes fra konsum.

Nu til spørgsmålet: da han alligevel står og skal have sin årlige vaccine tænkte jeg at bestille chipning i samme seance. I dette tilfælde vil det jo give en dobbeltindentifikation af hesten med mindre de kan kode chippen med det ID-nummer han i forvejen har??
Hvis de ikke kan det, hvor registreres chipnummeret så, for kan ikke finde en ledig plads til dette i hans pas??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  chipmærkning af brændemærket pony
  • #1   29. maj 2011 Man får et klistermærke med nummeret på chippen som skal sættes på passets forside.
    Chipnummer og ID-nummer er ikke det samme, og kan ikke blive det samme da det er to forskellige indentifikationsenheder

• #2   29. maj 2011 Den får to forskellige numre, men begge vil være kodet til samme hest.

• #3   29. maj 2011 og så lige en kommentar til berits kommentar..
    Ved chipning får man ikke bare et klistermærke - det gør man hvis hesten skal registreres til konkurrencebrug. Passet skal sendes ind til Videncentret for Landbrug

• #4   29. maj 2011 jeg har altid fået afvide at det kun er heste med chip der kan udelukkes fra konsum og det sage min dyrlæge også.

• #5   29. maj 2011 Linda - er det også.. det er også det hun skriver smiley

• #6   29. maj 2011 Hvorfor skal passet sendes ind hvis han som ekstra får en chip - han er jo registreret her i DK med han ID-nummer?

• #7   29. maj 2011 fordi det skal skrives i hans pas, og det kan de kun der inde

• #8   29. maj 2011 Ej hvor bøvlet - har lige været det vildeste bøvl igennem med at skulle skaffe nyt ejercertifikat fra Tyskland. Orker ikke mere frem og tilbage med Landscenteret lige nu.

Tror jeg spørger dyrlægen om den blanket han sender ind til fødevarestyrelsen mht. udelukkelse i forbindelse med chipning ikke er ok i første omgang. Det er jo kun det jeg har brug for og ikke som registrering af selve ponyen. Ellers må det hele vente til den dag han evt. får brug for medicinsk behandling, så kan dyrlægen chippe der.

• #9   29. maj 2011 Du vil højst sandsynligt få nej til det, da det også vil komme til at stå i passet, at den er udelukket fra konsum.
    Mht at give medicin selv, kan du også få lov til det, ved at tage et medicinhåndteringskursus

• #10   29. maj 2011 Jannie: Underligt, jeg sendte alt ind undtagen passet i forbindelse med chipmærkning og fik så et klistermærke tilbage som skulle klistres på forsiden i passet

• #11   29. maj 2011 Det ved jeg ikke ... Ved bare at da jeg var i praktik ude ved en hestedyrlæge her i år, kunne det ikke lade sig gøre..

• #12   29. maj 2011 He he måske har jeg bare været heldig så

• #13   29. maj 2011 Var det på en i forvejen brændemærket pony eller hest?

grunden til at jeg spørger er jo fordi jeg synes det er forvirrende at pony så står og er med dobbelt identitet.
    Indberetningen til fødevarestyrelsen foregår jo altid gennem dyrlægen og har intet med Landscenteret at gøre med mindre man skal have lavet pas fra nyt af eller have opdateret med medicinsider, hvor man så skal vælge om der skal udelukkes fra konsum.

I mit pas er der jo som skrevet allerede medicinsider og rubrik jeg selv har udfyldt mht. til udelukkelse fra konsum. Hvis han så blev chippet og registreret hos fødevarestyrelsen fremgår det jo også af hans pas at han er udelukket.
    Det er fødevarestyrelsens database der bruges til søgning på heste udelukket fra konsum.

Ellers må jeg jo ringe og høre dem hos landscentret selvom jeg synes deres behandling af sager ofte er meget mangelfuld og en ting kan lade sig gøre for en person og ikke for en anden - det samme gælder deres information.

• #14   29. maj 2011 det var det.. og det var det samme da min gamle pony skulle have chip, hun var også brændemærket først. .

Kommentér på:
chipmærkning af brændemærket pony

Annonce