{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
457 visninger | Oprettet:

Saddel til tilridning {{forumTopicSubject}}

Jeg ligger en lille føler ud, da jeg skal tilride min skønne men smalle hoppe næste år. Jeg går efter en let men sikker saddel til tilridning, gerne i den ikke alt for dyre pris, da hun forhåbentlig vokser godt til, og vil gerne vente med at købe en dyr saddel til hende.
Hvad kan i anbefale? hvad har i selv brugt, og giv gerne en begrundelse smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Saddel til tilridning
  • #1   10. sep 2018 Vel jeg har en Kieffer Master 17" small/medium bom til salg for 2500kr. Det er jo en kvalitets sadel med mange gode år tilbage. Den havde jeg til en tidligere Frederiksborger hoppe. smiley den har et dybt sæde og god støtte. Jeg har været meget glad for den smiley Den er desværre ikke bred nok i bommen til min nuværende hest. Derfor er den til salg. smiley

Mvh TT

profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   10. sep 2018 man undgår ikke at skulle ud og finde en sadel der er tilpasset.

så jdg kan kun anbefale at finde en passende sadel i samsrbejde med en sadelmager smiley

der er flere faktorer end bare bom vide der spiller ind for om sadlen passer smiley

• #3   10. sep 2018 Jeg ville gå efter noget Wintec eller andet med udskifteligt kopfjern, og så få hjælp til at få den tilpasset ordentligt. Du kan så være heldig at du kan bruge den efterhånden som hesten vokser til (den skal selvfølgelig reguleres), men du kan også være uheldig at den ikke kan komme til at ligge ordentligt på din hest uanset hvordan den reguleres.

Jeg har haft en enkelt hest, som det aldrig lykkedes mig at få en wintec til at passe til, selvom jeg prøvede mange modeller, men jeg har også haft flere heste hvor de kom til at passe godt.

• #4   10. sep 2018 Det kan være en dum idé at købe en billig sadel til tilridning fordi man er nervøs for at der skal ske noget med den. Hvis du først får en sadel op på hesten som giver den ubehag, får den en negativ oplevelse med sadler. Og det kan give bagslag. Desuden vil den ikke bevæge sig rigtigt under sadlen, hvis denne ikke ligger korrekt.

Så gå ud og find den sadel der passer dig og hesten. Og som kan justeres løbende.

• #5   10. sep 2018 Som sagt er det dumt at købe "noget billigt lort" som eventuelt kan give hesten ubehag og dårlige oplevelser smiley En unghest skal sætte muskler ja, men ikke mere end en hest ude af form. Jeg ville måske vælge at få bygget en masse muskler på først, en masse gåture, bakketræning osv, og "sadelvænne" hesten med en barebackpad, hvis man gør sit arbejde ordenligt kan man sagtens tilride i en pad. Når hesten så er ved at have den ønskede muskelsætning (altså nok til ikke at ligne en plag) så ville jeg købe en ordenlig sadel. Vi snakker om at man for 8000 kan få speciallavet en kentaursadel fx, de er brugte i høj kurs også, så videresalg er jo altid muligt hvis der skulle ske det at din hest ændrer sig så meget at den slet ikke kan gå med sadlen smiley Husk på at det er en investering i det der skal være en kommende ridehest.

• #6   10. sep 2018 Jeg ved at der er flere hvor jeg står der har tilredet i en lammeskindssadel, eller en bomløs. Hvis du selv kan enes med det, synes jeg det er et ganske fint alternativ. De er ikke super dyre i indkøb - og de klemmer ikke hesten.
    Tilgengæld skal du så stadig ud og have en "rigtig" sadel før eller siden smiley

• #7   10. sep 2018 Jeg startede tilridningen uden sadel og efterfølgende i en Grandeur lammeskindsadel. smiley

• #8   10. sep 2018 Jeg kommer aldrig til at tilride i en bomsadel igen. Det kræver alt for mange tilpasninger, hvor hesten står stille imens.

I stedet bruger jeg en af mine bomløse, som kan følge hestens udvikling uden at klemme eller trykke den. Det kræver selvfølgelig at man køber en bomløs af ordentlig kvalitet og kan affinde sig med at sidde i sådan en.

• #9   11. sep 2018 Jeg mener bestemt heller ikke man skal gå efter billigt lort, og det er bestemt heller ikke målet. Men der er forskel på at give 3-6 tusinde for en saddel end 18-20 tusinde for en saddel. men det bliver nok noget wintec jeg køre med. men det var for at høre jeres erfaringer.

• Cecilia
    Cecilia Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 29
    #10   12. sep 2018 Jeg har god erfaring med at købe sadel igennem en sadelmager, der forhandler brugte sadler. Vi købte først en Bates Caprilli og da ponyen voksede fra den, fik vi en Windsor Elite istedet, hvor vi bare betalte differencen. Meget nemmere end at skulle sælge igen osv. smiley

• #11   12. sep 2018 Jeg rider til i ride-on-pad fra Barefoot. Jeg synes, at jeg sidder bedst fast på en sådan "sadel". Og føler at det er mest sikkert, for hvis jeg skulle falde af, er der intet jeg kan blive hængende i. Og dem jeg tilrider har allerede fået trænet deres rygmuskler fra jorden, så intet problem der.

Kommentér på:
Saddel til tilridning

Annonce