{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Tilridning. Hvad med saddel og bid? {{forumTopicSubject}}

Hello. Godt nok er der ca 10 måneder endnu til jeg skal igang med nogen form for tilridning af min dreng, men man må vel gerne skænke det en tanke smiley

Jeg kom bl.a til at tænke på hvad med saddel? For den skal jo ikke ødelægge hans ryg fra dag et, men omvendt har jeg ikke tænkt mig at ofre huse på at få tilpasset en saddel når han alligevel udvikler sig med muskler osv og bag efter skal stå hele vinteren over. Så kan jeg blive ved med at smide penge ud på at omstoppe ind til han er 'færdig'.

Hvordan gjorde i det med tilridning og saddel?

Det andet jeg tænkte på er, hvilket bid har i tilredet med?
Jeg overvejer lidt om jeg evt skal tilride bidløst, men bliver det så ikke bare sværre for ham når han senere hen skal have bid på? Vil jo nødigt forvirre ham mere end nødvendigt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning. Hvad med saddel og bid?
  • #1   17. jun 2013 Køb en bomløs, eller endnu bedre: en med læderbom smiley
    De tilpasser sig hesten, men trykket er stadig fordelt og man sidder ikke på rygsøjlen smiley

• #2   17. jun 2013 Jeg havde heldigvis en sadel der passede. jeg er ved at ride min ene til og bruger 3-delt bid smiley

• #3   17. jun 2013 Er sådanne sadler ikke hammer dyre?

Må de rides med til stævner?

• #4   17. jun 2013 du kan tilride med en kapsun som næsebånd og bidsamtidig, så slår du to fluer med et smæk smiley
    det har jeg selv gjort med GODT resultat!

angående sadel, så er en bomløs sadel super til heste som udvikler sig, så hvis du kan finde s¨dan en som du kan sidde i og føler dig tilpas i, så er det et hit.
    ellers er der altid sadler med udskifeligt kopfjern smiley dem kan man også tit komme til for rimelige penge smiley

• #7   17. jun 2013
    Bomløse er ikke dyre end en almindelig sadel, især ikke brugt :o)

http://www.hestegalleri.dk/marked/Udstyr/891525-velholdt-bomloes-voksen---byttes-evt-til-dressur

http://www.hestegalleri.dk/marked/Udstyr/905559-barefoot-cheyenne-str-0

Eller ofre lidt mere på fx en London der er godkendt til dressurstævner.
    http://www.hestegalleri.dk/marked/Udstyr/902741-barefoot-london

Eller en helt ny Cheyenne til 2500 kr
    (link fjernet)

Bare husk og have et trykfordelende under, lammeskind er ikke godt nok.

• #8   17. jun 2013 Jeg købte en sadel til 200kr som lå godt på min hoppe, da hun begyndte at udvikle sig gled sadlen og jeg købte en ny til 1300kr som passer hende super, på den måde kan jeg tillade mig at købe en mere hvis det skulle være..

Min vallak købte jeg en til 1000kr som faktisk i mange år lå fint på ham selvom jeg tilred ham og han udviklede sig, men blev træt af kombi og synes ikke den lå som jeg ønskede så købte en ny..

Ang. bid min vallak er tilredet med bid et ganske alm. 3-delt, og kan sagtens rides bidløst men trives ikke på det..

Min hoppe startede vi bidløst med, det fungerede ikke, vi gik til bid og efter 3uger i ridning begyndte hun at kaste med hovedet meget slemt og forstod ikke problemet da hun blev redet med løs tøjle osv men det var bidet hun ikke kunne lide så nu er hun bidløs igen og denne gang fungere det..

Så ja det er vidst bare at prøve, min startede som bidløs og fungere ikke med det på det tidspunkt.. men senere fungerede det og hun kan nu rides med begge dele men bidet er ikke lige hendes kop te

• #9   17. jun 2013 Jeg har en fra Barefoot jeg er super glad for, kostede 3200 fra ny inkl underlag.
    Den er ikke tilladt til stævner, men det er der flere der er. De skal bare ligne en normal dressursadel hvis det er dressurstævner. Denne her er fx tilladt:
    (link fjernet)

I spring er det lige meget om den er bomløs eller ej.
    Sadlerne med læderbom kan fåes til omkring 10.000 +/- men de ligner og skulle føles som en normal sadel. http://www.lusitano.mono.net/10149/Dressursadler
    Har fundet en enkelt kombisadel med flexbom til under 2000,- men om kvaliteten er god er så ikke til at vide. smiley

• #10   17. jun 2013 bomløse sadler er måske lidt dyrere smiley ved den bomløse skal du kun tænke på længde af sadlen, men det er det værd smiley Hellere det end at ødelægge hesten med en forkert bom størrelse og forkert balance punkt smiley

• #11   17. jun 2013 Hmm bomløs er ikke lige min smag hvis de alle ser sådan ud, men det er da beroligene at vide man kan få ok billige sadler, så kan jeg bare skifte dem ud med tiden, det er jo smart! smiley

• #13   17. jun 2013 Bettemus:
    Hvor kan det bid købes? smiley

• #14   17. jun 2013 de her bomløse er lækre! smiley
    https://www.nickerssaddlery.com/

• #15   17. jun 2013 Hvis du ikke bryder dig om de 'billiges' udseende, kan du jo invastere i en dyrere, de er bare svære at finde frugt da de er forholdsvis nye på markedet.
    På bla. http://www.lusitano.mono.net/ kan man finde bomløse sadler der ligner "normale" sadler 100% :P!

• #16   17. jun 2013 Husk inden du smider bid i munden på drengen at få ordnet tænder =) og kigget efter ulvetænder.

Jeg bruger alminelig 3 delt muffebid.. sadel pt ingen =) men ellers har hun haft en bomløs på hende..ellers er det og købe en sadel som passer rimelig.. evt en wintec hvor du kan skifte copjern i også kan du ligge en kile under sadlen hvis den ikke passer 100% det fin løsning nå det kun er til ridning og ikke nogen seriøs øvelser og sådan.. Så køb en ordentlig sadel evt nå han er rigtig tilredet og har fået lidt muskler

• #18   17. jun 2013 Ved de sidste unge har jeg brugt min Windsor Elite dressursadel, som har lagt okay på dem alle. Har dog haft et lammeskindspad under, for at fordele trykket lidt mere. Med hensyn til at tilride bidløst, er det ligesom at tilride med bid. Jeg selv tilrider altid i rebgrime, til de er styrbare i skridt og trav og kobler dem derefter over på biddet - med enkelte forberedende øvelser fra jorden, forstår de ligeså nemt biddet som rebgrimen og så kan man jo fortsætte tilridningen derfra. Har egentlig altid startet med at tage udgangspunkt i et almindeligt todelt bid, indtil de er vant til at have noget i munden. Når jeg skal til at videre med uddannelsen, har jeg skiftet til HS Dynamic muffebid, og det er der ingen af dem, der har reageret på smiley

Men det er dejligt, at du er ude i så god tid, så du kan nå at sætte dig ind i tingene i stedet for at få anskaffet en sadel, som ikke passer så godt osv.! smiley

• #19   17. jun 2013 Jeg tilred min med almindeligt tre-delt trense bid...
    og brugte en kieffer donau springsadel.
    Det er bestemt en god idé at bruge BÅDE gelé underlag OG et ægte lammepad.. det skåner ryggen for tryk og stød osv i ryggen mens det hele står på + at sadler ligger generelt bedre med lammepad og nogle sadler kan godt være en anelse hårde, hvilket du kan spare både tid og kræfter på at undgå ved gelé + lammepad...

HUSK som en tommelfingerregel at kammeret på sadlen skal være 4 fingre bredt for at den ikke trykker på rygsøjlen.. man kan sagtens finde en billig sadel til næsten ingen penge som man kan tilride med..

jeg brugte desuden kryds næsebånd på min trense da sådan et giver mere 'frie' luftveje ved næsen og mange heste finder dette mest behageligt.. (man kan ligeså godt gøre det så behageligt som muligt for den, når den jo ikke er vant til det.. )

Det var min mening... (:

• #20   17. jun 2013 Jeg tilred på 3 delt gummibid og Wintec sadel smiley

• #23   18. jun 2013 Han skal selvfølgelig have tandlæge inden jeg går igang med at smide metal i munden på ham smiley
    Jeg tænker det for han nok allerede i december sammen med mine 2 andre rideheste, så er det overstået og 'klart' til april/maj 2014 smiley

Jeg overvejer også lidt at invitere i røntgen, men ved ikke om det er nødvendigt eller om det bare er overdrevent pylerrig?

Tak alle sammen for jeres råd og vejledning! smiley

• #24   18. jun 2013 Bettemus biddet kan købes her
    (link fjernet)

Kommentér på:
Tilridning. Hvad med saddel og bid?

Annonce