897 visninger
|
Oprettet:
saddel til 3 årig. {{forumTopicSubject}}
Min tre årige er igang med tilridning og havde lånt en saddel af en veninde da jeg ikke ville købe en til ham endnu da han jo udvikler sig rigtig meget det næste stykke tid. men min underviser har sagt at den er for lille.
Så er det jeg står med det problem om jeg skal købe en helt nye saddel til ham nu eller købe en brugt nu og en ny om nogle år. pengene kaster jeg jo ikke lige med herop til jul.
mar 2006
Følger: 117 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 220 Svar: 940
aug 2005
Følger: 108 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 56 Svar: 407
Jeg har spliinter ny springsadel til min
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 123 Svar: 881
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
mar 2006
mar 2006
mar 2006
Præstation og harmoni
Sadlen er et af de vigtigste bindeled i dialogen mellem hest og rytter. En forkert sadel eller en dårligt tilpasset sadel umuliggør den korrekte dialog. Desuden vil den kunne forvolde ømhed, smerter og skade hesten pga tryk og forkert belastning, og rytteren vil ikke kunne arbejde korrekt. Heste er forskellige – meget forskellige. Ryttere er også forskellige. Og om det er en mandlig eller en kvindelig rytter har også betydning for valg af sadel. Bækken og siddeben er nemlig ikke ens.
Eftersom heste og ryttere er forskellige, er der også forskellige faconer på bomme, forskellige vidder og sædestørrelser. Sædets størrelse, f.eks. 16? eller 17?, er afhængig af rytterens sædestørrelse.
Sidst, men ikke mindst, er der bommens konstruktion og udførelse. Hver sadelmager har sin filosofi om sadlens opbygning. Kvalitet og pris står – som regel – i et naturligt forhold til hinanden, dog kan “skindet” engang imellem bedrage.
Sadlen er et fornemt arbejdsredskab, der skal skabe harmoni mellem hest og rytter og virke positivt for præstationen.
Bommen er sadlens hjerte
Jo bedre bom, jo bedre sadel. Bommen skal være fjedrende, må ikke være stiv og skal kunne arbejde med hesten. Det er en forudsætning, at bommen/kopfjernet har samme vinkel som hesten bag skulderbladet. Der findes bomme, som kan ændres utallige gange i takt med hestens udvikling eller til anden hest, og der findes bomme, der ikke kan ændres. Nogle bomme kan holde i mere end 30 år, og nogle har kun 5 – 10 år i sig.
Kammeret og polstringen
Sadelkammeret bør være bredt for at give hesten maksimal rygfrihed. Bør bestå af lange fibre, som giver den bedste tilpasningsmulighed og den optimale stødabsorbering. Polstringen bør ikke bestå af korte uldfibre som bruges i mange sadler eller af andre spildprodukter, som kan give en ujævn polstring og klumper sig sammen ved fugt. Ej heller bør polstringen bestå af formpresset skum.
Luftpuder
Ved temperatursvingninger reagerer luften i puderne. Luften udvider sig ved varme og trækker sig sammen i kulde, hvilket kan have en skadelig effekt på hestens rygmuskulatur. Hyppig justering af luftpuderne er nødvendig. Garantien på en sadel bortfalder, såfremt luftpuder indmonteres
Sædet og taljen
Medens sadelkammeret skal være bredt for ikke at skabe problemer for hesten, bør sædets talje give rytteren en tæt kontakt med hesten. Taljen bør derfor være smal i sædet. Alt for mange dressurryttere rider i sadler med for bred “talje”, hvilket kan give ryg-, bækken- eller hofteproblemer foruden at den optimale kontakt med hesten ikke er mulig.skal stemme overens med rytterens anatomi og må ikke fixere rytteren. Sædets størrelse skal være afpasset rytterens størrelse, ellers kommer rytteren til at sidde med et forkert tyngdepunkt og balance, hvilket giver en forkert belastning på hestens ryg. Bredden på sædet er sammen med bommens konstruktion afgørende for vægtfordelingen og kontakten med hesten.
Sadelklap og schenkelstøtte
Bredde og længde skal være tilpasset rytterens anatomi og schenkelstøtten skal ligeledes stemme overens med ryttterens behov – både i form, i placering og størrelse.Præstation og harmoni
Sadlen er et af de vigtigste bindeled i dialogen mellem hest og rytter. En forkert sadel eller en dårligt tilpasset sadel umuliggør den korrekte dialog. Desuden vil den kunne forvolde ømhed, smerter og skade hesten pga tryk og forkert belastning, og rytteren vil ikke kunne arbejde korrekt. Heste er forskellige – meget forskellige. Ryttere er også forskellige. Og om det er en mandlig eller en kvindelig rytter har også betydning for valg af sadel. Bækken og siddeben er nemlig ikke ens.
Eftersom heste og ryttere er forskellige, er der også forskellige faconer på bomme, forskellige vidder og sædestørrelser. Sædets størrelse, f.eks. 16? eller 17?, er afhængig af rytterens sædestørrelse.
Sidst, men ikke mindst, er der bommens konstruktion og udførelse. Hver sadelmager har sin filosofi om sadlens opbygning. Kvalitet og pris står – som regel – i et naturligt forhold til hinanden, dog kan “skindet” engang imellem bedrage.
Sadlen er et fornemt arbejdsredskab, der skal skabe harmoni mellem hest og rytter og virke positivt for præstationen.
saddel til 3 årig.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside