{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

vinter depression {{forumTopicSubject}}

Jeg er desværre så heldig at have vinter depression langt tilbage i mine gener fra min mors side. Noget der allerede nu påvirker mig meget. Jeg skal have fat i en lysterapi lampe og tager ekstra stærk D3 vitamin. Det hjælper på det. Men kunne godt tænke mig at høre fra andre der lider af det og hvad i gør for at have det godt i hverdagen ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vinter depression
  • #1   23. aug 2018 Jeg har så ikke decideret vinterdepression, men min depression vender tilbage on/off hele året rundt.

Jeg fik en ret høj dosis medicin i mange år, men bivirkningerne var for ødelæggende, så jeg stoppede med det. For mig hjælper det at danse, det lyder måske lidt fjollet, men der hjælper altså virkelig. Derudover så prøver jeg så vidt muligt at undgå ting der kan tricke, som fx trist musik, triste film etc. Og så sørger jeg for at sove ordentligt, spise fornuftigt og skrue op for de ting der gør mig glad - fx at gå tur i skoven.

Jeg har os prøvet en lys lampe, men det havde ingen virkning på mig - måske fordi mit ikke er en decideret vinterdepression, det skal jeg ikke kunne sige.

• #2   23. aug 2018 Solarie kunne også være godt for dig.. smiley Personligt skærer jeg alt overflødigt fra.. For jeg kan ikke overskue det jeg kan om sommeren.. Så jeg bruger min tid på de vigtigste ting - mit arbejde og passe mine dyr.. Og ja, så har jeg et par måneder hvor jeg er kedelig, men sådan er det.. smiley Sund kost og motion giver mig også mere energi, så det prøver jeg virkelig at finde overskud til i de måneder.. smiley

• #3   23. aug 2018 Pernille- solarie er helt udelukket det vil jeg ikke udsætte min krop for smiley men tak for svar begge 2!

• #4   23. aug 2018 Helt ok, det var bare min læge der anbefalede mig det.. smiley

• #5   23. aug 2018 Ud i Guds friske natur - og få så meget sollys du kan lappe i dig smiley

Jeg har ikke vinterdepression, men jeg kan mærke forskel på humøret og energien de år jeg har haft heste, og været meget udendørs, og de år jeg læste og ikke havde heste og derfor var mindre udenfor.

Mvh Charlotte

• #6   23. aug 2018 Har anden diagnose, men har også tendens til vinter depression.

Jeg sørger for at være så meget ude jeg kan og bruger sollampe for resten. Det er ikke mirakelkur, men det gør vinteren lidt nemmere at komme igennem.

• #7   23. aug 2018 for mig hjælper det at komme ud at gå, være sammen med venner og familie, male og generelt bare opsøge den smule sollys jeg kan.

Jeg har også fundet ud af at indretningen i mit hjem har stor betydning. rummene skal helst være lyse og åbne. desuden skal jeg holde det rydeligt og overskueligt.
    grunden til dette er at jeg har fundet ud af at jo mindre fysisk rod man har, desto nemmere er det at holde styr på sit indre rod smiley

• #8   23. aug 2018 I Matas kan du få et naturmiddel der hedder tryptonat det virker super godt på mig og min vinterdepression. Jeg har også lysterapi som jeg også har rigtig meget glæde af.

• #9   23. aug 2018 uhh Tina det vil jeg lige undersøge ??

• #10   24. aug 2018 Jeg er praktisk taget en zombie i vinterhalvåret uden d-vitamin og lysterapi.

Jeg plejer at sidde med lampen en halv time om morgenen mens jeg drikker min kaffe. Skal jeg være længe oppe tager jeg også lys om eftermiddagen, men som regel undgår jeg det så jeg kan sove på et respektabelt tidspunkt.
    Jeg tager så sjovt nok også d-vitamin

Motion hjælper også, ISÆR hvis det kan være mens der er lyse timer udendørs.

Og så sund kost som muligt. Der er sku dage hvor selv med lys og vitaminer at jeg bare krøller op på sofaen med chokolade, og det skal der være plads til.

• #11   24. aug 2018 Motion og sund kost kan afhjælpe depressioner.
    Så måske find en fysisk hård sport (som ikke er heste) hvor du virkelig kan bruge din energi.
    Selvom heste også kræver energi så skal vi her hele tiden være fint-følende.
    Hvis du løber kan man f.eks løbe mange frustrationer af sig.

Så find en sport hvor der er plads til aggressioner.

Og så sund kost - evt kig livsstilen Sense smiley

• #12   24. aug 2018 bettemus det har jeg slet ikke tid til. Jeg håber fra 13-21/23

• #13   24. aug 2018 Arbejder*

• #14   24. aug 2018 bettemus er vegetar og spiser både varieret og sundt

• #15   24. aug 2018 Sandra:
    Tid er ALTID noget man selv vælger.
    Det handler om at prioritere.

Og i forholds til veganer så kan de også sagtens spise usundt. Måske du enda har problemer med netop at få den rette kost når nu der er så mange ting du ikke spiser. Har du overvejet at få lavet et tjek ved lægen? smiley

Jeg kender udemærket følelsen med at man ønsker en lampe i 30 minutter eller en lille pille kan fixe ens problemer.

Det er desværre bare ikke fakta. Vil man have det bedre så må man prioritere det og knokle for det.

• #16   24. aug 2018 Arh. Jeg har også hus og dyr der skal passes ved siden af mit arbejde så nej lige pt er tiden der ikke.

• #17   24. aug 2018 Bettemus: der er ingen problemer med min kost og mine tal. Ja det kan de, men det gør jeg ikke.

• #18   24. aug 2018 en lampe kan netop hjælpe og faktisk gøre stor forskel i og med at lyset øger seratonin indholdet

• #19   24. aug 2018 prioritere? Jo det gør jeg men jeg kan altså ikke ændre på mine arbejdstider.

• #20   25. aug 2018 Jeg ved ikke om jeg har decideret vinter depression, men bliver trist, træt og uoplagt om vinteren.

Umiddelbart gør jeg ikke noget ved det, det burde jeg måske, men jeg orker sku ikke at skulle alt muligt!

Jeg går tur med hunden og forsøger at fokusere på det positive, nyde vejr osv.

Har overvejet en lampe men ved ikke lige hvornår jeg skulle sidde med den, når jeg i forvejen står op kl. 04.45 så nægter jeg at skulle 30 min tidligere op for at sidde med lys i skærmen... Så jeg tænker jeg fortsætter som hidtil.
    Jo jeg spiser også sund og varieret.

• #21   25. aug 2018 Maria: du kan evt stille den i køkkenet og have den tændt når du laver og spiser morgenmad?:)

• #22   25. aug 2018 Ho tid er prioritering om så du arbejder 14 timer.
    30 minutter kan man godt vælge at give sig selv 3 gange i ugen til lidt motion.

Dejligt dine tal ser fine ud.

Og ja lys hjælper men hvis den havde fixet dine problemer så havde du ikke lavet emnet her smiley

• #23   25. aug 2018 Jeg får motion, men nej jeg gider ikke ud at løbe eller lign. Det siger mig så absolut intet. Det siger jeg heller ikke at den gør. Nu har jeg slet ikke fået lampen endnu. Jeg har udelukkende oprettet dette emne i interesse for at høre hvad andre med samme problem gør.

• #24   25. aug 2018 Jeg går fx meget tur og får meget motion igennem mit arbejde.

• #25   25. aug 2018 Sandra: min morgen ser således ud: stå op, i bad, mens hunden spiser morgenmad, ud med hund, på arbejde.
    Vil den hjælpe noget hvis man bruger den senere på dagen eller om aftenen?

• #26   25. aug 2018 aftenen er ikke optimal men tror sagtens du kan bruge den hen ad dagen også smiley

• #27   25. aug 2018 Tak, det tror jeg at jeg vil prøve i år smiley

• #28   25. aug 2018 Jeg har ikke vinterdepression; men jeg har en vis tendens til depression efter en periode, hvor jeg gik rundt syg uden at blive behandlet (8 år). Da den endelig blev opdaget tog det mig faktisk næsten 2 år at komme af med den, men jeg har stadigvæk en tendens til depression.

Hvorfor det er gået, som det er gået, er frygtelig kompliceret. Men jeg er i kompetente hænder i dag, og det er det vigtigste.

Meditation er et af mine bedste værktøjer.
    Jeg mediterer på en spirituel måde, som man mere eller mindre "studerer" hele livet - og det er livsstil, men mindre kan også gøre det.

Derudover: Gør noget der gør dig glad. Det er vigtigt at bringe glæden ind i livet igen.

Jeg kan heller ikke overskue at motionere, men det er mere fordi jeg fysisk ikke kan holde til særlig meget med min ankel, men jeg går 1-1½ time hver dag med hunden. På de dårlige dage lidt mindre - jeg har en permanent ankelskade.

Desuden så har søvnrytmen en enorm påvirkning på dit dit humør. Både for meget og for lidt kan være noget skidt. Så find det passende niveau - og hold sengetiderne også i weekenden.
    Jeg har så også andre ting "oveni", der komplicerer min tilværelse vældig meget, men jeg gør så også andet udover det, som jeg nævner. Bruger ikke lysterapi, da jeg slet ikke får udbytte af det dog.

• #29   25. aug 2018 Maria, du kunne overveje en lampe der vækker dig med naturligt lys? (nr 3 på listen)
    https://forbrugsguiden.dk/lysterapilampe-test-bedste-lysterapilamper/

Jeg kan ikke anbefale at bruge lampen sent på eftermiddagen / aftenen hvis du er sensitiv overfor den. Jeg kan i hvert fald ikke finde ud af at sove hvis jeg har siddet med den senere end 15 stykker smiley
    Men det er nok også individuelt fra person til person, så prøv dig frem på et tidspunkt hvor det ikke gør alt for meget om du ikke lige sover til tiden.

Generelt synes jeg også det hjælper med faste rytmer også, så jeg sover mellem 22:30 og 6 cirka. I weekenden sover jeg længe, helt til kl 7 smiley
    Jeg tager også d-vitamin, men mine tal er ikke gode på den front, selv ikke i sommerhalvåret.

• #30   26. aug 2018 rynkedullen: lækkert, tak for link! Det kan være jeg skal prøve sådan en, og håbe at min mand ikke bliver påvirket, da jeg står før op end han gør.
    Ved du om den også kan bruges som de andre, eller kun som opvågning, for jeg synes ikke det stod der..

• #31   27. aug 2018 Det aner jeg ikke, har ikke selv en. Men skriv til producenten og spørg smiley Eventuelt kan din mand jo sove med natmaske

Kommentér på:
vinter depression

Annonce