Fodring af tynd hest! {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Sagen er den, at jeg for en måned købte den skønneste hest.. som er skide tynd om vinteren!
Han er en ældre herre på 15 år, han er fuldblod og vejer ca. 550kg +/-, hvilket ikke er nok, da han er 171 cm høj, og har TYDELIGE ribben og overlinje!
Han er IKKE i arbejde lige nu grundet kværke, og isolation.
Jeg har siden jeg fik ham hjem, givet ham dagligt, i foderautomat:
1,5 kg duvil basic
200g horselux extra
300g horselux omega3 lucerneblanding
1,5 dl olie
..og ved siden af har han fået en halv liter equsana hash med 200g havre flager i.
Herudover får han 7-10 kg hø og 5-6 kg wrap HVER DAG.
Jeg har haft kontakt til fodrings vejleder, som mener at det er en fin blanding til ham, men jeg er godt nok kommet i tvivl da han ikke har taget mere end 10kg på..
Han går ikke på græs pt, da vores stald er lukket grundet kværke, og han står med dækken med hals, 300g og han har en super god temperatur.
Hvad tænker i?
Jeg har hørt godt om Linamix, men kunne godt tænke mig et fuldfoder istedet, da det bliver træls OG DYRT i længden, at købe mange forskellige slags foder.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg ville starte med at hive alt det stivelse han får langt, langt væk.
Der udover 1 - få tjek på tænderne, af en uddannet ( dyrlæger er ikke altid skide gode til det medmindre de har efter uddannelse ) og ormestatus - dvs. gødningsprøve med dyrkning.
Også havde jeg nok smidt ham på noget andet foder.
Fx Hippolyt Solo eller Struktur E fra Hippolyt, eller alternativt Horselux Plus.
Han kunne også få Hövler Puritan eller Mühldorfer Mucovital prebiotic.
Og holder han ikke huld på det, kan man give fx fiberpiller eller linocrunch udover som fedende. Evt. blande det med noget Metamash fra Dangro ( kommer på markedet snart ), Agrobs mash eller Glyx mash fra hippolyt.
Man kan også blande nogle Glyx Weise cobs, andre græs produkter fra Agrobs i eller Dangros Metafiber.
Og hvis han står på boks hele døgnet, burde han hive 20 kg grovfoder ind i døgnet.
En anden ting man skal ha' i baghovedet på heste der taber sig er mavesår, hvis man stopper alt i dem og intet nytter.
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 10
Til jeg får købt nyt foder her d. 1, kan jeg så fortsætte på duvil basic og så bare give mash ved siden af?
Og, har du nogle erfaringer med noget af det du nævner? Og er der noget af det der kan købes i pilleform?
Han spiser ikke mere end 15-17 kg grovfoder om dagen MAKS, det bliver for kedeligt for ham.
Når kværken er ovre er der aftale med dyrlægen om gødningsprøve, jeg må snakke med ham om han kan undersøge for mavesår ofte, for han udviser ingen tegn på det.
sep 2007
Hippolyt Solo fås i pille form. Dog skal det deles ud på en del gange om dagen eller opblødes.
Hvis fodervejlederen sælger Duvil foder, så tænker jeg det er årsagen til hun ikke siger andet ;o).
15-17 kg er også ok - det vigtigste er at han får alt han kan trække.
Hvis tænderne og ormeprøve er fin og hesten får godt foder, så burde den tage på og gør den ikke det efter fx 3 måneder så ville jeg ha' mavesår i baghovedet.
Du kan godt forsætte på nuværende foder, du skal alligevel hen og skifte stille og roligt og blande rundt når du skal over på nyt foder :o).
Og når han må komme på fold, er det vigtigt at han har hø eller wrap på folden og ikke står og kukkelure eller tygger i halm. Grovfoder er ikke kedeligt for heste - de er lavet til og spise hele tiden, fordøjelsesmæssigt :o).
jul 2008
Super godt, så fortsætter vi til jeg får købt nyt, og så kommer han stille og roligt over på det!
Hm, så må min være noget specielt, eller måske være mæt, han spiser nemlig ikke særlig tit hans hø op
Men mange tak for dit input, jeg vil helt sikkert have det med mig når jeg køber nyt! Så håber jeg det virker!
sep 2007
Jeg gætter på Hippolyt anbefaler dig Struktur E eller Solo også evt. noget High Perfomance.
Det er mit bud hvis du spørger dem :o).
Heste der er vant til ad libitum grovfoder får et afslappet forhold til det - de grovæder ikke og ligner ikke nogen der tror de aldrig får mad igen.
Min egen er også vant til ad libitum og kan sagtens holde pause fra grovfoder og bare stå, men det vigtigste er ad libitum - at der hele tiden er adgang, især hvis man har en der mangler huld.
Hestens mave producere modsat os menneskers konstant mavesyre, derfor har de brug for grovfoder til at neutralisere den mavesyre, går der mere end 4 timer mellem de spiser grovfoder begynder mavesyren at ætse i mavesækken også er det man har problemerne med mavesår.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Min lille hoppe med rigeligt gang i forbrændringen for pavo sport (fordi det er det eneste hun har gidet æde, og udover huld, lader det også til at fungere godt for hende) + linamix for at holde huld. Herudover alt det hø hun gider æde.
Hun har ikke rigtigt villet spise op den første tid og fik også halvstore mængder, men efter tilskud af Linamix for hun nu kun 1,9 kg krybbefoder i alt om dagen (mod tidligere cirka tre, hvis hun da spiste op) og holder vægten og tømmer nu sin krybbe ved hvert måltid, så jeg er tilfreds
Allerførst ville jeg få tjekket tænder, orm osv. - alle de gængse syndere når det kommer til dårligt huld.
Umiddelbart giver de 200 g havre ikke rigtigt mening for mig - der er (sammenlignet med meget andet man kunne give som ekstra) ikke voldsomt mange FE i havre, så for en hest der er tynd, ville jeg vælge noget andet at hælde oveni. Er man ikke bange for stivelse, så er majsflager noget mange bruger til tynde heste.
Ender du med at give tilskud af Linamix e.l. produkt, så vær opmærksom på, at det jo indeholder meget olie og når du så også giver ren olie i foderet kan det ske, at du skal supplere med lidt e-vitamin.
Selv ville jeg vælge ET godt fuldfoder og så efter behov give et enkelt tilskud af f.eks. Linamix, maxirice, majsflager e.l. (og så ad lib hø/wrap).
Begynder man at blande diverse ekstra oveni fuldfoderet skal man i hvert fald være noget opmærksom på, at man ikke få rykket alt for meget rundt på balancen mellem div. vitaminer og mineraler (hvilket i sig selv kan give dårligere udnyttelse af foderet)
jul 2008
Jeg har læst jeres kommentere og har det med når jeg skal finde foder.
Majsflagerne er udelukkende med fordi det havde en suveræn virkning på min gamle hest, så jeg havde jo håbet at det også ville give resultater på min nye
sep 2007
Nopes, ikke lige med Brogården - det er ikke lige noget jeg råber hurra for generelt.
Selv for en tynd hest, er udfodringsmængden meget høj og det er endda kun til vedligehold også propper de byg i deres foder, som andre - jeg fatter det ikke.
Der udover står der " NB. Vær opmærksom på, at blandingen indeholder Devils Claw Root (Venustorn), som er på FEI’s dopingliste
per. 1. Januar 2016 " - hvis den evt. skulle gå stævner.
Og af foder der er til senior heste og skal fede, har det mindre FE i end et slankefoder, men det vejer kiloene måske op for det skal udfodres i.
sep 2007
Hvis du vil fodre med Brogården ville jeg nok gå over i noget ERS Pellets - er fra Dodson & Horrel.
Det har en del flere FE i, end deres senior diet og mere fornuftigt indhold.
jul 2008
sep 2007
Du kunne også ringe Pavo op eller bare starte fra en ende af med foder producenterne - jeg gætter på Pavo anbefaler noget All sport eller Condition, ikke lige noget jeg er fan af, men fred være med det.
Kunne være spændende egentligt, hvad diverse fodermærker kom med af forslag.
Især også, om de af sig selv nævnte grovfoder ad libitum eller bare sagde " 1-2 kg pr. 100 kg hest ". Skrev en mail rundt på et tidspunkt til alle fodermærker, fik nogle brugbare svare tilbage men fik også en del pænt bekymrende med foder de ikke burde anbefale til den slags hest i beskrivelsen.
jul 2008
Men ja, jeg må hellere ringe rundt og høre hvad de forskellige kan anbefale.
Bare jeg ikke skal købe foder hjem til over 500kr i måneden
sep 2007
Måske når den har taget på men ikke imens.
Det er fordelen ved foder med foder med masser af stivelse fra fx byg dom duvil - det er billigt.
jul 2008
DuVil Basic er med i opstaldningsprisen på hesten, derfor han får det.
sep 2007
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 488
Min egen hest er et ordentlig skur på 1,80 og han kan også være lidt svær at holde form på. Jeg var ude i at blande linamix, havre, lucerne, vitaminer og soyaskrå plus mash ved siden af, men det blev for besværligt og dyrt. Jeg ville gerne bibeholde linamixen, men ville også gerne have ét foder. Derfor har jeg skiftet til Equifirst Basic Omega 3 og det står han snorlige på. Den er lidt høj på stivelse, men Casio er MEGET rolig så jeg er ikke bange for lidt pep
sep 2007
Følger: 94 Følgere: 94 Heste: 14 Emner: 39 Svar: 218
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg ville også kigge på et fuldfoder med mange FE og så lidt sukker og stivelse som muligt. Kig rundt på diverse produkter og vælg det DU føler er det rigtige. Også ville jeg i et par uger også tilsætte sojaskrå og se hvordan det så ser ud, måske give nogle flere uger, måske holde en pause så der ikke kommer en protein forgiftning.. Kig på din hest
Mvh TT
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
mar 2007
Følger: 120 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 310
Malinos har jeg døjet det samme med, min gad ikke hippolyts foder, og jeg kom alligevel til at skulle give 4 forskellige slags foder når jeg fodret med hippolyt, så jeg er gået helt fra deres foder og over på Equifirst..
Basic omega 3 derfra indeholder 20% linamix i fodret i forvejen, jeg gav 1,5 kg som Mallen kunne holde sig på. Men synes helt sikkert du skal prøve det, jeg har en hest der spiser sit foder, og har gjort det i al den tid jeg har fodret med det, ved hyppolyt foder kunne jeg smide 3-5 kg ud af hver sæk fordi hesten ikke ville spise det.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Hun skiftede til Krafft men jeg kan ikke huske om han fik senior sensitiv eller plus energy, tror det var den sidste da den er lavest på sukker/stivelse... + linamix, Han kom altså til at se rigtig fin ud.
Det er pilleteret, så passer godt i automat, går jeg ud fra...
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Jeg er nu begyndt at give Hippolyts Naturmusli solo og jeg har nu for første gang en hest der ser helt vildt flot ud. og samtidig spare jeg også en del penge da hun ikke skal have lige så meget af det i forhold til de andre vi har prøvet.
Jeg supplere dog også med Irish mash et par gange i ugen.
Jeg fik også anbefalet Brogaardens Trotting cubes, men besluttede mig for at prøve soloen først.
jul 2008
Han får selvfølgelig ikke hash, jeg var lige hurtig nok på tasterne da jeg lavede opslaget!
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvad med dækken?
Hvis du vil have kalorie overskud, skal du øge det han optager - eller reducere det han forbruger.
Hvad med varmere dækken?
jul 2008
Fodring af tynd hest!