Semester i udlandet som freemover Semester i udlandet som freemover
Hej,
jeg håber på at tage et semester i udlandet her i foråret 2018 men på grund af nogle problemer med udvalg af fag og studiepladser i aftalerne min uddannelse har, er jeg efterhånden nødt til at begynde at se på muligheden for at tage afsted som freemover.
Jeg synes dog at det virker enormt uoverskueligt at skulle afsted som freemover da jeg ikke rigtig har nogen fornemmelse af præcis hvad det er jeg skal gøre for at klare processen selv og jeg synes ikke rigtig der er nogen steder at få hjælp.
Jeg vil egentlig helst afsted via studiet da det er langt det nemmeste men som det er nu skal jeg enten vælge nogle fag jeg ikke er interesseret og/eller allerede nu lukke for muligheden for at tage den ene af de 3 kandidater jeg er mest interesseret i (den kræver nogle specifikke fag).
Hvis jeg tager afsted som freemover kan jeg i meget højere grad selv vælge fag men da jeg allerede skal afsted om et halvt år synes jeg ikke der er så meget tid til at få styr på det.
Er er nogen af jer der evt har været afsted som freemover som vil fortælle mig lidt om det? F.eks. hvor svært det var, hvor lang tid det tog og om det var det værd, hvor man kan få hjælp henne?
Måske endda bruge lidt tid til at hjælpe mig i gang med processen?
Jeg er virkelig tæt på at opgive det hele men jeg har længe drømt om at tage et semester i udlandet og dette kunne sagtens være den eneste chance jeg får i meget lang tid.
Jeg vil gerne til Spanien da jeg bl.a. studerer spansk og jeg ikke tror jeg ville kunne klare en tur til sydamerika (jeg bekymrer mig for meget om ting) derfor er EDU og Kilroy ikke muligheder for mig da de ikke tilbyder universiteter i Spanien.
På forhånd tak for hjælpen!
- Zebrakatten
maj 2015
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
Hvert studie/fakultet har (så vidt jeg ved) sine egne aftaler med diverse udenlandske universiteter. Mit studie har indtil nu hørt under BSS på Århus Universitet. Der var der mange rigtig gode aftaler med mange forskellige fag og muligheder.
AU har så valgt at mit studie skal høre under ARTS fremover, jeg er stadig BSS-studerende men administrativt kører alt via ARTS nu. Derfor har de fjernet ALLE de tidligere aftaler og er begyndt at lave nye. Dette gjorde de dette forår.
Dette har medført at der pt kun er 7 aftaler med diverse universiteter og samtlige disse aftaler er meget begrænsede. F.eks. er flere af dem udelukkende oversættelse (d.v.s at du kun kan tage fag der direkte har noget med oversættelse at gøre).
Jeg har brug for at kunne tage 10 ECTS indenfor marketing eller økonomi for at komme ind på den ene af de kandidater jeg håber på. Jeg vil helst ikke allerede nu lukke muligheden for at vælge kandidat.
Jeg kan teknisk set bare tage hvad der nu er og så håbe på at marketing bliver tilgængelig på 6. semester hvor jeg også har 10 ECTS valgfag men ifølge de ældre studerende på mit studie har der ikke været marketing de sidste 2-3 år og derfor vil jeg helst ikke risikere det.
Derudover vil jeg også helst have nogle fag jeg er interesseret i imens jeg er afsted. Jeg kan godt lide oversættelse men jeg tror helt ærligt jeg ville kede mig meget hvis det var det eneste jeg skulle bruge min tid på i et halvt år.
maj 2015
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.214
Jeg læser selv en hel uddannelse i udlandet - har stået for alt selv mht. finde information, optagelse, bolig, godkendelse til SU osv.
Min erfaring er at hvis du rækker ud til universiteterne, så vil de tit rigtig gerne hjælpe og gøre processen nemmere for dig som studerende.
maj 2015
Aless: Det havde jeg faktisk ikke overvejet. Ved ikke hvorfor det ikke faldt mig ind at kontakte universiteterne og bede om hjælp. Tak for forslaget!
Hvor lang tid tog det dig at få det stablet på benene, tog det lang tid med at skrive frem og tilbage og var der noget der var særligt svært?
jun 2008
De var to af universiteterne der rent faktisk ændrede deres krav til mig fordi jeg kontaktede dem og sagde sådan ligger landet, har det nogen betydning? Selvfølgelig ikke min første prioritet, men sådan er det jo. Når du først har noget konkret så er der ret gode til at hjælpe dig.
Jeg fik bekræftet mit tilbud sådan cirka 2 uger før jeg skulle af sted, så alt bolig og lign. var væk. Dog var de ansvarlige på universitet ret hjælpsomme, så det var super. Jeg endte dog med at måtte overtage et værelse privat for at det passede ind i mit budget. De fleste universiteter har en hel afdeling sat af til at hjælpe med at falde til som studerende, så det er bare om at række ud til dem når du ved hvor du skal hen
Det der tog længst tid for mig var at få godkendt min uddannelse hos SU. Det tog halvandet år og har været en kamp uden lige. De er på fornavn med min far i udlandsafdelingen, så meget har vi måtte være efter dem. Så hvis du er afhængig af din SU, så send ALT ind i første omgang og vær klar på at kæmpe for at få den. Hvis universitet allerede har været godkendt, så få noget dokumentation på dette og send det med ind. Ellers risikere du at stå uden indkomst overhovedet i et fremmed land, og det er altså virkelig hårdt!!
Min uddannelse blev savet ned af Metropol's fysioafdeling - de havde læst på hjemmesiden om uddannelsen og det var alt de behøvede for at udtale sig negativt = afslag. Jeg har sendt udtalelser fra min programleder, min ene lærer (som sidder i BASRAT - vores governing body), udtalelser fra professionelle fodboldklubber og private klinikker som bakker op om uddannelsen/jobmuligheder samt komplet gennemgang af alle fag på alle 3 år, før de overhovedet valgte at snakke med anden instans om uddannelsen. Disse var så positive at den blev godkendt få dage efter .. Så skal du have SU, så skal du være klar på at det kan blive virkelig hårdt og en meget langtrukken kamp ...
maj 2015
jun 2008
maj 2015
jun 2008
Semester i udlandet som freemover