1.010 visninger
|
Oprettet:
Hestens huld.. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Som mange af jer allerede ved, så står jeg pt. Med en hest der overhovedet ikke har energi. Men hans huld er perfekt lige nu.
Så sidder jeg og tænker tilbage, og han har altid været "tykkere" end perfekt huld hvor hans energi har været god.
Tror I at det kan være/er meningen at nogle heste bare er "ment to be" tykkere end hvad man normalt ville mene er det perfekte huld?
Og nej jeg taler ikke om overvægtig overvægtig tyk.
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Enten er en hest overvægtig eller også er den ikke.
Og nej, jeg tror ikke nogen har det bedre overvægtig end ikke.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Lise har en ideal vægt (er slank) på 60 kg. Hun tager 5 kg på. Det synes, men er hverken skadeligt eller grimt. Hun kan fortsætte sit liv som normalt og har blevet i bedre humør og har mere energi.
Karin har en ideal vægt på 60kg. Hun tager 5 kg på og får det dårligt og hårdt med de ekstra 5 kg.
Du tror så ikke at det samme kan gælde heste eller andre dyr?
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
For min easykeeper af en ollebolleblanding skal sultes, hvis han skal være slank, så at man nemt kan mærke hans ribben. Og så er der ikke meget energi at komme efter.
Får han lov til at være lidt til den kraftige side, så har jeg en hest der er glad og tilfreds, og som er i hopla i træningen.
Det er dog en snæver balancegang, da jeg udemærket er klar over at han jo ikke skal slæbe rundt på "for meget overvægt" ifht de øvelser vi ligger og træner i dressur. På den anden side skal han have noget energi, for ikke at gå sig selv til en skade af "træthed".
Det gør så også, at han er en hest, som ikke bare kan gå på græs 24/7 - så bliver han flommet og uenergisk.
Jeg skal fodre fornuftigt udfra, at han fx ikke skal fyldes med roepiller, men have grovfoder i afmålt mængde. Og krybbefodermæssigt gå efter noget, som kan udfodres uden de store mængder, men som også indeholder noget sukker og stivelse, for at han ikke går kold i sine depoter under træningen.
Det er MEGET nemmere med min dv'er, som man bare kan fodre med alt det man gider stoppe i ham - han kan gå på døgngræs, fodres tildels stivelses-/sukker lavt ect - han bliver aldrig overvægtig, og har altid rimelig med energi.
Mvh Charlotte
mar 2011
Så rigtig mange tak for at du gad at svare. Men som du siger er det en hårfin balance.
Mvh TT
sep 2007
Jeg tror ikke Lise har mere energi, fordi hun har taget 5 kg på ;o).
Jeg er med på hvad du mener - jeg er ikke super trimmet selv, men jeg er heller ikke overvægtig og ligger i ideal vægtområdet, men det ville ikke skade mig at komme i form - selvom jeg ikke er overvægtig. Jeg ville få det bedre, mere energi og flere kræfter - selvom jeg ikke er overvægtig.
Min kære pony, er ikke voldsomt overvægtig - men hun har et fedtdepot på skulderen, så hun kunne vel godt tabe 20-50 kg. Hun er altså ikke voldsomt overvægtig, men uanset om det er voldsomt eller ej, så er hun stadigvæk overvægtig og er en hest det ( eller mennesker ) er det mest optimalt hvis det er i form, i forhold til helbredet og kroppen - selvom man ikke er 100 kg overvægtig, hesten eller mennesket.
aug 2014
Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
På individ niveau giver det ikke helt så meget mening. Vægt fortæller ikke om det er fedt eller muskel der vejer til. Og så er der individuelle forskelle på, hvilke vægt folk lægger på, hvis de spiser varieret og dyrker noget sport. Det er dels genetisk præprogramneret - nogle få vil altid lægge sig til den tynde side, nogle vil altid være lidt overvægtige.
Men det fordeler sig som en normalfordeling, så ekstremerne er sjældne.
Jeg havde da prøvet at lade min hest gå en smule op i vægt. Og hvis det virker, holde den der.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Men tror du skal prøve at glemme at ville fodre stivelses- og sukkerfrit..
Selv topatleter skal have sukker og de spiser pasta simpelthen for at få noget energi.
Så i stedet for at ville finde et foder uden, så find et foder der skal doseres lidt, men som indeholder stivelse og sukker. Så tror jeg altså det kommer af sig selv
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
en hest skal aldrig være til den tykke side. jo mere vægt, jo mere belastning.
mar 2011
Sanne K - Ja jeg har tænkt tanken, men er jo bange for at få en meget overvægtig hest og at det vil skade ham på sigt...
Dr.Who - Ja jeg er med på hvad du siger. Og det er derfor jeg tænker på om jeg skal lade ham tage mere på...
Alt jeg ønsker er en hest i trivsel og energi som synes arbejde ikke er en pestilens. Jeg er rigtig rigtig ked af det da min hest ikke er okay pt. Derfor tager vi den fra en ende til anden.
Han får nu en deciliter Epona olie i foderet, jeg håber at mærke en forskel til undervisningen på Tirsdag. Jeg skal ligeledes til foderaften den aften og går i tanke om at kigge på andet foder..dog skal jeg tage højde for at han skal på wrap omkring oktober + måned så han ikke bliver det der er overvægtig i mine øjne..
Mvh TT
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Du får hvad du kan forvente, med andre ord.
Og nej, en hest bør ikke være overvægtig - men den skal heller ikke være spids på hoftehjørnerne. Rammerne skal være fyldt ud. En helt almindelig hobby-ridehest skal ikke nødvendigvis ligne en toptunet væddeløber.
mar 2011
Mener du så at han skal se ud som dette billede?
Mvh TT
mar 2011
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Jeg synes at han fylder lidt for meget på det første billede, men ville ikke være bange for at lade ham tage lidt på i forhold til det nederste.
Men altså: så længe hans grovfoder udgøres af noget gammelt, vissent græs så kommer der ikke meget energi ud af det...
Vi har jo robuste/kraftige ponyer, og de er "runde i begge ender", som man siger. For mange år siden, da vi begyndte at køre konkurrencekørsel, var der nogen som sagde til os, at de hopper dér, de var altså for tykke til rigtig at kunne løbe stærkt i maraton'en.
Det var garvede kørefolk, så vi lyttede naturligvis til dem, og slankede hestene. Det var en fejl. Én ting var, at de blev sådan lidt "tørre" at se på, det gør topatleter jo også - men de mistede altså en stor del af deres power. Hvor de før stæsede med fuld kraft både ind og ud af forhindringerne, så kørte de trætte, og tøffede ud igen - og det mister man tid på.
Ergo: vi lagde de forsvundne kilo på dem igen, og fik vore runde, glade, hurtige og stærke ponyer tilbage....
Disse første køreponyer blev 20 år gamle, før de blev pensionerede, og ingen af dem havde én eneste sygedag - og det er bevis nok for mig.
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Når han ikke har hverken EMS, forfangenhed, cushing eller mavesår ( ikke testet endnu ) så ville jeg ikke bekymre mig for at give en slat havre til ham inden ridning. Det feder ikke voldsomt.
Eller forsøge og sætte ham på noget foder med lav tildeling men lidt mere stivelse fx Natur Müsli.
Har han mavesår, så reagere han nok også på skiftet - min forsøgte det i tre dage også kom symptomerne med sur på ben, som var hendes eneste symptom på mavesår, dyrlægen troede det heller ikke men fik en sms om det var godt jeg fik det tjekket og troede på mavefornemmelsen selvom hun ikke lignede en mavesårs hest.
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Men jeg havde olien stående, og tænker jeg vil tage en snak med foder konsulenten på tirsdag for ja, olie er jo fedende
Mvh TT
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
så det hele går op i en højere enhed.
igen, 1-2 håndfulde havre inden arbejde, det plejer at give pote.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Hellere en tyk glad hest, der har energi til arbejdet, end en total strømlinede hest, der konstant er sulten og ingen energi har, er min holdning.
Så giv Tindur noget mad med lidt mere energi i. Og vær total ligeglad med at han ikke ligner en veltrimmet væddeløbs hest.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
Desuden er der stor forskel på om man giver Havre konstant, eller som Energi inden træning.
maj 2007
En hest behøver ikke ikke skulle øge vægt for at få mere energi, det gælder bare om at finde den rigtige foder
At han havde mere energi, tænker jeg syntes at han har fået mere eller andet foder/wrap, eller bedre græs end hvad han gør nu.
mar 2011
Ja jeg er med på at græssets næringsindhold har betydning, men jeg har ikke mulighed for at lægge alle folde om på en gang, samt at jeg er bekymret (da han er så nøjsom) for forfangenhed. Så jeg ønsker heller at kontrollere vægten i krybben end af græsset
Mvh TT
Hestens huld..