{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

At flytte hjemme fra {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Mig og min veninde sidder lige og kigger på en hel masse ting fordi vi har planer om at flytte sammen her efter sommerferien.
Men der er jo en hel masse ting der skal huskes, så kan i komme med nogle vigtige ting vi skal huske?

Også har jeg et spørgsmål hun er ikke fyldt 18 når vi flytter sammen, vil vi så kunne få boligstøtte for at der bor et barn hvis hun ikke er mit barn? Og jeg er kun lige fyldt 18 på det tidspunkt?

Tusind tak på forhånd.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At flytte hjemme fra
  • #1   1. feb 2017 Du kan gå ind på borger service og lave en "test" for at se om du kan få boligstøtte smiley

• #2   1. feb 2017 Hak: Har lavet testen og vi burde sagtens kunne få boligstøtte, men spørgsmålet er om vi kan få boligstøtte for 1 barn indtil min veninde fylder 18?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   1. feb 2017 nej du kan ikke få bologstøttende som værende forældre.

så dkal du have forældre myndighed/andet tilknytning til barnet (hvilket du ikke har til din veninde.

• #4   1. feb 2017 1. Tænk jer nu om før i flytter sammen. Jeg overvejede det engang med min veninde. Vi var (og er stadigvæk) bedste veninder. Og jeg var sikker på at jeg aldrig kunne blive træt af hende. Men efter 1 uge hvor vi delte hus sammen (vi passede et hus) så begyndte vi at skændes om åndssvage små ting.
    Var vi flyttet sammen havde det nok kostet vores venskab.
    Og jeg har hørt mange lignede historier smiley

2. Lav buget inden i flytter.
    Mad, husleje, forbrug, tv internet, dagligdagsting(bind, sølvpapir, tandpasta osv) er der overhovedet råd til det hele når din veninde er under 18 tænker jeg det er svært st få til at hænge sammen da hun formentlig ikke får særlig meget hver måned.
    Jeg bor alene og bruger lige omkring 5000 i måneden på faste udgifter ved at bo selv. Og så har jeg endda droppet både TV og Internet smiley

3. Lav kontrakt inden i flytter sammen. F.eks hvornår og hvor tit nuværende eller kommende kærester må være på besøg.
    Hvad er konsekvensen hvis man roder.
    Hvem betaler det depotium som i måske ikke får tilbage når i flytter ud?
    - hvis nu den ene flytter sammen med en kæreste og den anden bliver boende yderligere et år? Hvad gør man så med økonomi.

• #5   1. feb 2017 AMT: Okay tak for svaret, regnede heller ikke med at man kunne.

Luna:

1: Det burde ikke være noget problem da vi allerede har været roomates i et år.

2: Selvfølgelig skal vi have et budget, det er vi igang med at abejde på, kan du evt. komme på nogle ting som er nemme og glemme i et budget?
    med hensyn til hende og penge så betaler hendes forældre indtil hun for SU så vi vil begge få omkring 5000.

3: Er det virkelig nødvendig med en kontrakt?

• #6   1. feb 2017 Lav for guds skyld et budget fra start!
    Jeg regner med at skulle flytte sammen med min kusine næste år, da vi begge to vil til Viborg og studere til fotograf - derfor har vi valgt at det er rarest at dele en lejlighed.
    Hun er også under 18, og derfor er det første prioritet at hun vil få en praktikplads (selvom jeg selvfølgelig også skal have en), fordi at hun ikke vil kunne hjælpe med indtægten inden, da hun jo ikke kan få SU som jeg kan.
    Jeg vil på daværende tidspunkt være 20 og min kusine vil stadig være 15 i et par måneder.
    Hvordan vil din veninde skaffe indtægt?

Tænk jer om! Det er også kun fordi at jeg har prøvet at bo med min kusine i et hus før, at jeg godt tør det her projekt, og hvem ved om hun ombestemmer sig.

Aftal hvem der skal betale til hvad, osv. har du / din veninde dyr i skal have med, hvem skal så betale til dem? Du skal ikke forvente at i, bare fordi flytter sammen, deler udgifter til alting.

Jeg skal have begge mine heste og min ene kanin med til Viborg når jeg skal flytte, og jeg er så heldig at min kusine har sagt ja til at hjælpe med at betale, fordi at hun få noget ud af det i den anden ende, og fordi hun ved at det vil gøre livet så meget nemmere for mig. Hun vil få gratis undervisning af mig på min ridehoppe, og så få lov til at "lege" med min pony som hun ønsker. Kaninen vil blive huskanin og derfor være selskab til os begge. Jeg ville stadig gerne have mine dyr med, selv hvis ikke hun skal flytte med mig, så skal budgettet bare lægges om.

Har du mulighed for at bo med din veninde en overgang, og set hvordan i fungerer sammen over længere tid?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   1. feb 2017 sørg for inden at have aftalt hvad i hør med uforudsete udgifter, som f.eks. vand og el.

hvad hvis noget går i stykker, og i selv skal betale?

hvad med forsikring?

hvis i er smarte, så får i lavet en fælles konti hvor i sætter x-antal kroner ind hver til mad, og div. husholdning, så betaler i lige, og har styr på hvad der er til rådighed.

• #8   1. feb 2017 og btw;
    I skal jo også lige finde ud af hvordan og hvorledes med møbler. Bliv enige om, hvor stor lejligheden skal være, hvad den må koste i husleje osv. For eksempel vil min kusine og jeg gerne have hver vores værelse, men udover det, behøver vores lejlighed ikke være gigantisk stor. Som det er lige nu (nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan det er om et år!) så kan vi sagtens finde en lejlighed til vores krav til omkring 4.500 hvis ikke under,

Hvor meget i vil betale for møbler, hvem der betaler møbler, og så videre!

i skal huske at ligge penge af til forsikringer, a-kasse, internet, tv, daligdagsting, mad, lommepenge, husleje, transport penge, el, vand, varme, mobil you name it. På vores post vil der jo så være opstaldning med også for eksempel, som vil være en okay stor post pga. at jeg jo skal have begge 2 med.

Hvor længe skal i bo sammen? altså er det under uddannelse, eller?

• #9   1. feb 2017 Jeg kan ikke lige hjælpe så meget da jeg selv stadig bor hjemme. Men jeg har et fandens godt råd til dig.

Tænk dig nu rigtig godt om når du skal flytte sammen med en veninde.

- Vil du kunne holde hende ud 24/7 også selv på hendes værste dage og omvendt kan hun også det ved dig.

- hvordan har i det begge to med budget, er i gode omkring penge eller er det ustyrligt når det kommer til budget

- har i uenigheder så få dem på bordet før i flytter sammen.

Den er meget farlig den der med at flytte sammen med en veninde. fordi der skal ikke meget til og så kan noget gå galt. også selvom man tror man kender hinanden ud og ind.

Jeg selv overvejer at flytte med en veninde da det så bliver billigere og nemmere men jeg føler mig selv splittet fordi jeg ikke ved om jeg vil kunne holde en anden person ud 24/7. måske lidt hårdt at sige om en bedste veninde men jeg er ekstrem glad for "mig-tid" og generelt at være alene så jeg føler måske også bare jeg vil være træt af at ha en room-mate.

Så tænk virkelig over om du nu kan håndtere en roommate smiley

• #10   1. feb 2017 Hope: Min venindes forældre betaler indtil hun selv for SU (det er et par mrd vi snakker om)
    Hvem der betaler hvad snakker vi allerede om og er enige.
    Møbler for vi fra mine forældre, fordi de har været lidt samlere til når vi skulle flytte hjemmefra så størstedelen af det har vi allerede.
    Og ja vi skal bo sammen under uddandelse, sjovt nok også i Viborg.

AMT: Uforudsete deles vi om og har begge støttende forældre til hvis vi nu skulle få en uforudset der var helt uventet.
    Ting der går i stykker og forsikringer har vi også styr på hvem der betaler hvad der. Og forresten er vi enige om at det kun er en indbo og en ulykkes forsikring vi skal have?
    Til den med fælleskonti så er det allerede planen.

Mason Falls og alle jer andre: Til det med om jeg ville kunne holde hende ud er det ikke nogen bekymring, vi gik på efterskole sammen sidste år og var hinandens roomates hele året.

Men tusind tak for jeres svar.

• #11   1. feb 2017 Det lyder som om i faktisk er meget godt forberedt.

Med hensyn til kontrakt så vil jeg sige det skal laves. At blive uvenner over dumme ting som f.eks. Penge.

Men med 5000 kr pr mand burde økonomi ikke være et problem. smiley

• #12   1. feb 2017 Luna: Hehe tak jeg prøver ihvertfald of få styr på det hele xD

Ja det har du nok ret i er en meget god idé

• #13   1. feb 2017 kailie hvad med dine heste og er du nu sikker på at kunne få de der 5000 i su
    der er noget med afstanden til forældres hus og noget med skole

• #14   1. feb 2017 har i flytte hjemmefra ting så som den forbandede piskeris som man ikke lige vidste man manglede

det er pisse dyrt at købe ordentlige flytte hjemmefra ting
    og det er pisse dyrt på en gang at skulle købe en masse midlertidige til man finder det rette udstyr.

• #15   1. feb 2017 Ina: hestene vil blive hos min mor indtil jeg for limo solgt.

Ifølge kravene skulle jeg få 5000 udbetalt i su

Og til flytte hjemmefra ting så har mine forældre en masse og resten køber vi med penge vi har sparet op

• #16   1. feb 2017 så du har ingen udgifter til heste
    det skal være 100 procent afklaret med de gamle hvad så når den ene er solgt står du så med resten fra dags dato eller er der en overdragelsesperiode

en ting er helt sikkert jeg er ikke flyttet hjemmefra før jeg har en lokumsbørste skraldespand og brandalarm og støvkost (ud over alle de andre ting)
    har du virkelig tænkt på de der helt vildt små trælse ting.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   1. feb 2017 ina: man behøver altså ikke eje alt for at flytte hjemmefra.

mange ting kan undværes, eller erstattes af andet, indtil at man får købt det.

• #18   1. feb 2017 Ina: nej ingen udgifter til hest

• #19   1. feb 2017 Men det er pisse dyrt pludselig at skulle skaffe, og så er det sgu billigere lige vente et år og finde tingende på tilbud.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   1. feb 2017 kailie: i lyder til at have gennemtænkt det til mindste detalje smiley

så syntes jeg bare at i skal hoppe ud i det.

man dkal måske også passe på med at gøre det til en videnskab at flytte

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   1. feb 2017 ina: det er det altså ikke.

mange ting kan findes til billige penge, og god kvalitet - eller brugt.

• #22   1. feb 2017 Ina: at vente et år er sidste mulighed

Amt haha jeg er bare bange for noget går galt så ALT skal være planlagt xD

• #23   1. feb 2017 Her er jeg enig med AMT smiley
    Har du ikke en elkedel så har du en gryde at koge vandet i.

Jeg havde ikke det store da jeg flyttede hjemmefra. Men fik lidt fra søstre og lidt fra forældre. Det er ikke så slemt at flytte.
    Min store udgift da jeg flyttede var nye møbler til lejligheden, men det var jo et valg jeg tog at jeg gerne ville have flere møbler smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   1. feb 2017 kailie: det bliver ofte pgså gjort værre end det er.
    men sandheden er, at de fleste ikke har styr på halvdelen inden de flytter (ud over økonomi, som også er den vigtigste del) smiley

et godt råd jeg kan give, er at droppe tv de første par måneder, også se an om det er noget der er brug for eller ej - så spare man en masse penge, og mange finder ud af at det faktisk ikke er så livsnødvendigt som man troede smiley

• #25   1. feb 2017 jaaa nogen kan nøjes med midlertidige løsninger

jeg skal have det rette ellers så undvære jeg

det giver ventetid eller dyre løsninger

men min holdning er at det er billigere på lang sigt at vente på det rette end at skulle købe alle midlertidige billige ting og så købe det rette med tiden

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   1. feb 2017 ina: om du køber et piskeris til 20 kr. eller til 300 kr. gør sjældent en forskel smiley

• #27   1. feb 2017 Kallie; det lyder super, i lyder som om at i har styr på det! smiley
    Sjovt at i skal studere i Viborg, held og lykke med det! Men helt sikkert, når i er vand til at bo sammen, ser jeg ikke det store problem.

Og alle de der små ting i skal købe (skåle, piskeris und so weiter, det tager i som det kommer!)
    Det skal ikke virke som om at det at flytte sammen med nogle er forfærdeligt og smadrer alting! Det kan sagtens lade sig gøre.

• #28   1. feb 2017 Hope hehe i lige måde xD og tusind tak for alle svarene

• #29   1. feb 2017 Ina:
    En gryde skal du bruge uanset hvad. Hvor en Elkedel er en luksusting. Den kan sagtens undværes.

Tallerkner kan købes til en 5er stk hvis du kigger i genbrug. Lidt det samme med bestik.
    En gryde til 150
    Og en pande til 150

Så er du faktisk rigtig langt.
    Et ildfast fad til 50 kr.

Et målebærger igen brugt til 20 kr.
    Og så et par skåle til måske 100 i alt.

Så kan jeg ikke komme i tanke om hvad man mere skal bruge. Tror ikke jeg bruger mere. smiley

• #30   1. feb 2017 amt hvis du har forelsket dig i Margrethe skålene, og gerne vil have dem, frem for 3 skåle til 30 kroner i fakta.

Og du så efter 1 år måske skifter skålene ud til de rigtige Margrethe skåle for nu har du råd, så har du lige brugt 30 kroner mere, på det som du så kunne have brugt på en piskeris hvor du er fuldstændig ligeglad med mærket.

• #31   1. feb 2017 Ina:
    Så er det jo fordi du er til luksus ting. Så er set klart det koster en krig at flytte ud.
    Men mange unge mennesker kan godt klare sig med billigere mærker.
    Når man så engang er færdig med at studere og mega rig. Så er de gamle skåle alligevel gået i stykker og så kan du købe de der dyre skåle man har drømt om smiley

• #32   1. feb 2017 Jeg har stadig de fleste af midlertidige gryder jeg købte for to år siden. Det er først nu her jeg er ved at skifte dem ud smiley

Husk at i skal betale licens også. Det er altså en reel udgift. Internet et også lige noget man skal tænke over. Nogle steder er det inkluderet, nogle steder skal man vælge mellem nogle bestemte, man kan ikke regne med at det virker med det samme. Ellers lyder det til at i har styr på det meste.
    Jeg er helt enig i, at man ikke behøver alt til den første dag i det nye hjem - men man bliver rigtig glad for skraldeposer, opvaskebørste, opvaskemiddel, klude, viskestykker og toiletpapir smiley og så er det virkelig et plus, hvis man har mulighed for nem mad de første dage mens man prøver på at finde alle sine ting: Noget mad der er nemt at varme op eller meget hurtigt at lave, så man ikke skal bekymre sig om at købe ind på flyttedagene.

• #33   1. feb 2017 Ina; synes det er øv at skulle gøre det på den måde der.. for så er der pludselig ikke råd til at flytte hjemmefra, hvis alt skal være "rigtige mærker" fra dag 1 af. Jeg vil langt hellere købe billigt og spare op til det jeg gerne vil have.
    I min kusine og jeg's situation sparer vi op fra i år af, og vil egentlig gerne bare have råd til alle de basic ting til en start. Specielt fordi jeg kun får 934 kr i SU og hun får kun 1000 i lommepenge.

Jeg ville være ked af at sidde herhjemme om et år og sige at jeg må vente et år til, fordi jeg ikke har råd til de mærker jeg vil have..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#34   1. feb 2017 ina: lad dog være med at gøre det til en videnskab at flytte hjemmefra.

hvis 30 kr. til en midlertidig ting ødelægger ens budget, då har man nok heller ikke råd til at bo selv.

desuden kan man også ønske sig ting, og spare op, selvom at man bor selv. der er masser af muligheder for at skifte ud løbende.

hilsen hende på su - som altid ender med at kunne købe de ting jeg vil have - også selvom at det er stole til 3000 stk.

det handler bare om at starte ud i det små, også løbende skifte ud når man har råd og lyst.

• #35   1. feb 2017 Hahaha ina nu går du godt nok i små sko..

Helt ærligt hvis du bare hurtig skal bruge 3 skåle så er de 30 kr squ givet godt ud smiley

Du ser helt helt forkert på tingene.

• #36   1. feb 2017 30 kroner her 30 kroner der 10 kroner der 200 der 450 der 5 kroner der det løber op

og hvis man har muligheden (og også lysten til at bo hjemme) så udnyt da den mulighed for at spare de 30 kroner her og der

(hilsen hende der lige købte en tefal stegepande plus en 2 liters Margrethe skål med låg til 121 kroner i dag)

• #37   1. feb 2017 Jeg har ikke læst tråden, men vil anbefale jer at undersøge om i kan få udeboende SU. Man skal være fyldt 20, gå på videregående uddannelse eller have x antal kilometer mellem forældre og uddannelse.

• #38   1. feb 2017 Jamen hurra for dig ?

Men hvis andre er total ligeglad med om de har billige skåle og tellerkner fra ikea som fungere og ser ganske fornuftige ud. også heller vil ud og bo med en veninde og have det skønt. Så er det jo deres valg. smiley

Hilen personen som ikke ejer en mikro ovn eller en æggekoger og som har hygger sig med og koge æg i en gryde da jeg var for nærrig til og give 300 kr for en lorte elkedel jeg kunne for for 80 på tilbud i fakta. som forresten er ret pænt og virker forrygende smiley

• #39   1. feb 2017 Jeg købte nogle billige (og elendige...) gryder til ingen penge, fordi jeg altså skulle flytte NU, og hellere ville have 3 halvdårlige gryder end 1 god. Det er rart at have en gryde til pasta og en til kødsovs, i stedet for at man skal lave en ting af gangen.

Nogle gange er det ikke en mulighed at vente og spare op, så må man nøjes med det basale og billige, indtil man får sparet igen. I de tilfælde er de 30 kr altså godt givet ud.

• #40   1. feb 2017 Selvfølgelig bliver det penge i længden! Men stadig, synes godt nok at det er en sur måde at gøre tingene på.

Altså godt nok har både min kusine og jeg lov til at bo hjemme, men fordi vi bor i Sønderjylland og uddannelsen ligger i Midtjylland (eller er det Nordjylland? Fisk!), vil det være nemmest for os at flytte dertil. Og vi kan sagtens leve med at miste 30 kr der; 200 kr der, osv! Det handler om at tænke sig om, hvordan man bruger dem istedet for. Det er klart, at sker det hver uge, at vi lige skal have det og det, så går det galt.. smiley

Men ikke om jeg vil vente til at tingene kommer på tilbud med at flytte hjemmefra, nix. Så kunne jeg vente længe, for med den indkomst jeg har, ville jeg ikke kunne komme ud af huset i laaang tid.

• #41   1. feb 2017 Cammilla 80 kroner for en elkedel i fakta dyrt

gav 60 for min i netto i lyserød

• #42   1. feb 2017 Men hvis man ikke har behov for de dyre skåle men sagtens kan nøjes med dem til 30kr, så skal det da ikke være det som stopper en fra at flytte hjemmefra nu -.-.

Du vil gerne vente et ekstra år og få råd fra start til de dyre ting. Fair nok. Men det er altså ikke alle som har det på den måde.

• #43   1. feb 2017 Haah vil squ ikke have en i lyserød. og jeg sys 80 kr var en fin pris..

OG det jo ikke derhen jeg vil.

Jeg vil hen med at du fungere fint med du kan eller kunne bo hjemme og spare penge op til dyre ting mm.

Men mange er altså røv ligeglad hvad mærke de steger deres kød i eller koger deres grønsager i. Der er andre ting som er vigtige for dem. så derfor sys de 30 kr for 3 skåle er fint. og behøver ikke blive et år mere hjemme og spare op nå de kan flytte nu..

Folk er forskellige.

• #44   1. feb 2017 siger heller ikke at de ikke må flytte hjemmefra

siger bare at jeg vil anbefale at vente hvis man ikke har noget problem med at bo hjemme for så har man lige det mere tid til at lige finde en elkedel på tilbud til 60 kroner i den rigtige farve

man har lige de flere mønter til at købe en ordenlig skål og så måske kun 2 dårlige når man flytter hjemmefra

man har lige liiidt mere tid til at få det rigtige i stedet for bare lige at skulle have noget ind til man finder og har råd til det rette

• #45   1. feb 2017 Men hvis de er ligeglade så der jo ingen grund til og vente.

kan jo være de faktisk har fundet det rette sted.

• #46   1. feb 2017 Hold da op... smiley
    Spring ud i det Kailie, i lyder til at have godt styr på det, og det er altså slet ikke så farlig endda smiley

• #47   1. feb 2017 Camilla godt for mig at du ikke vil have den i lyserød for så havde jeg sgu nok ikke fået den til den pris.

Og i sidste ende så er vi faktisk enige om at nogle vil det ene andre vil noget andet.

Man skal bare gøre op med sig selv om man kan finde sig i at om 3-4 år så skifter man hele lortet ud fordi nu har man råd til det rigtige og man så får en senere udgift

eller at man om 3-4 år har det rigtige men kun har boet ude i 1.5-2 år

• #48   1. feb 2017 Jeg har massere af billige skåle og beholdere. og ved du hvad jeg elsker dem. de holder uden problemer. og bliver en væk eller går i stykker ved man taber den på gulvet så nå ja i hvad så.?.

jeg vil 20 gange hellere bruge mine penge på en helt masse andet. Er der noget køkken udstyr jeg gerne vil have har jeg ønsket mig det i gave. Ligesom jeg har haft et flip med trip trap nisser så ønskede jeg mig bare det i julegave og fødselsdags gave. for jeg gider squ ikke selv betale så meget for en lille nisse.. smiley

• #49   1. feb 2017 Jeg husker tydeligt da jeg gik ned i imerco og købte nogen dyre plastbeholdere, fordi jeg endelig skulle skifte mine 3 års gamle ikea beholdere ud... Sandheden var dog at mine Ikea beholdere stadig lever her 4 år efter købsdato smiley

• #50   1. feb 2017 eifos det er fint du kan lide at kigge på ikea skåle fortsæt du bare med det

så er jeg glad for at kigge på mine Margrethe skåle, og have ro i min krop om at jeg ikke skal have flere forskellige slags skåle og flere forskellige farver fordi alle størrelser ikke er der i et design

• #51   1. feb 2017 Hov hov, plastbeholdere smiley

• #53   1. feb 2017 Hehe så der vist ingen som skal kigge i min plast beholder skuffe der er både plastbeholdere fra is mm. =D skal da have noget for mine penge. =D så vi vasker og genbruger de gode af dem. =D =D Jah jeg er virkelig ikke sart hvad det angår haha.

dog vælger jeg ens glas, tellerkner og bestik =D fint skal det jo være.

• #54   1. feb 2017 Haha Camilla M jamen skyr beholdere og carte dor udgør fantastiske beholdere!

Jeg har dog også magretheskåle - som du siger, fint skal det være smiley

• #55   1. feb 2017 Jaah nemlig er også carte dor beholdere jeg har =D de super gode og holdbare..

jeg ved ikke engang hvad Magretheskåle =D men de må vist virkelig være vilde siden i hele tiden snakker om dem haha

Jeg har lidt le creuset i the kopper, skåle og fade og mm =D

• #56   1. feb 2017 Heeey jeg har da også magrethe skåle =D =D også helt uden og vide det. =D smiley smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#57   1. feb 2017 okay, det giver ingen mening kun at ville have rosti skåle - men så samtidig købe en elkeddel til 60 kr. smiley

sorry, men den priotering kan jeg slet ikke forstå

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#58   1. feb 2017 camilla: bare til oplysning - en magrethe skål kan ikke holde til at falde ud af et vidue på anden sal - men det kan en billig ikea skål faktisk smiley

• #59   1. feb 2017 Sådan en ikea skål er altså bare svær og slå ihjel =D

Men tror gerne på den ikke kan holde til det. smiley

• #60   1. feb 2017 Camilla siger heller ikke at jeg ikke køber billige ting så længe det er de rigtige ting

falder jeg for ikeas tallerkener og de bare er de helt rigtige for mig
    så køber jeg dem da (når de self er på tilbud) gider da ikke betale fuld pris for lortet smiley

det er det med "tålmodigheden" og "hvor forfærdeligt" er det at bo hjemme kontra at få de "rigtige ting" med fra starten

(og nej self kan man ikke have en hel lejlighed stående hjemme på ens værelse så man kan ikke købe de helt rigtige sofaer eller kommoder mm.) og måske får man heller ikke bestemt sig for hvad er det helt rigtige med alle ting

men er det ikke "forfærdeligt" at bo hjemme så "udnyt" det da
    det anbefaler jeg om man vil bruge det eller ej er så noget andet.

• #61   1. feb 2017
    Jeg tror det er de færreste 18 årige der tænker over, at de gerne vil samle på et stel i et bestemt mærke. Jeg samler fx på Grand Cru ting, men det er altså ikke det jeg bruger når jeg får gæster - der har jeg noget billigt fra Ikea, så Grand Cru tingene er noget jeg har fået i gave, købt billigt osv, det er ikke noget jeg har SKULLE ha for at flytte.

Jeg flyttede i november og ind imellem er jeg kommet i tanke om noget jeg har manglet, så har jeg købt det. Fx havde jeg ikke tænkt over at jeg godt kunne bruge en toaster - fandt en i Kvickly til 100 kr næste dag, så er den købt.

Jeg mangler stadigvæk ting, men de er altså ikke livsnødvendige. Man finder ud af hvad man mangler når man flytter og køber det man mangler, større videnskab er det ikke.

Mht SUen så vær lige sikker på i er berettigede til den. Den udeboende sats kræver man enten er over 20 eller hvis man er under 18, så opfylder nogle krav. Bla. at ens forældre - ikke en selv, skal bo over 20 km væk - hver vej.

• #63   2. feb 2017 Haha hvordan kan man dog glemme og proppe vandt i en elkedel =D =D gør men ikke det normalt inden man tænder ? haha

• #64   2. feb 2017 Huske at skaffe en dåseåbner!

De fleste ting kan man undvære, ved at gøre ting på en alternativ måde eller bruge en alternativ ting. Men du kan altså ikke åbne en dåse uden dåseåbner, uden at være decideret voldelig.

• #65   2. feb 2017 Det ikke rigtig hønen. =D

Jeg havde smidt en dåseåbner væk her da jeg flyttede i sommers det havde jeg ikke registret. så da jeg stod midt i aftensmaden og skulle åbne min dåse så havde jeg ingen dåse åbner. så hvad gør man så lige? man finder en lange tynde skarpe kniv frem fra ikea også åbnede jeg lidt dåsen som man endelig ville gøre med en dåse åbner. fordi kniven kunne godt skære i dåse uden de helt store problemer. men altså coctails pølserne fik da lidt snitter i sig indrømmer jeg gerne men smagte fint. jaaah man kan meget nå man er opfindsom. har heldigvis husket og købe en i rema til 15 kr til næste gang hahahahah

• #67   2. feb 2017 Så længe man da er glad for sin gode blanding af billigt og dyrt,
    og at det er det rigtige for en så er det fint.

Har ikke sagt det ikke er i orden at have billige ting.

Jeg har da en billig dåseåbner fordi den er mere rigtig for mig at have, end en fin åbner med drejeskive og håndtag, fordi jeg skal da nok ødelægge den der fine en med håndtag og drejeskive. Den billige standard er så meget finere til mig.
    #mener den kostede en 10'er

• #68   2. feb 2017 C.Sværke det altså for morsomt alligevel. jeg havde engang en elkedel som gik lidt o stykker sådan at den ikke slukkede nå vandet kogte så smed jeg den bare i stalden det fik fint end til den dag jeg liiiiiiige glemte jeg havde sat vandet over da jeg lige stod og snakke med hesten så da jeg kom i tanke om det og tænke nåh ja det må også være færdig så gik jeg ud til den såååh var de 1 liter vand fordamper smiley smiley ups. Men var ikke død af det smiley

• #69   2. feb 2017 Det blev da en lang debat xD

Ina, jeg er ihvertfald ikke personen der vil have fine dyre mærke ting, det har jeg ikke råd til så bare jeg har noget der fungere.

C sværke: Hvordan kan man brænde den af, så må du da have ventet længe for jeg kender godt den der ''nå nå der er vand'' xD

Nå men ehm så af hvad jeg kan høre har vi vidst styr på det hele, og til det med SU så falder jeg under begge
    Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    Transporttiden (med offentlige transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter.

Så der burde ikke være noget problem der, men ja man ved aldrig med SU.

• #70   2. feb 2017 Men kan i egentlig nævne de ting vi SKAL have inden så jeg lige kan få styr på hvad vi har og hvad der skal købes?

• #72   2. feb 2017 kailie siger heller ikke det skal være dyrt men bare at du skal overveje om du kan overleve det er til nød nu og her eller om det skal være mere fremad rettet udstyret

men du virker til det bare er nu og her ting du vil have og så er du ligeglad med udseende

af de der særeting man skal have med er
    en lokumsbørste undskyld men der er ikke noget mere vammelt end et over belortet lokum

brandalarm
    førstehjælpskasse

• #73   2. feb 2017 Puha, jeg dør altså lidt af grin her xD smiley sorry smiley

Jeg er ligeledes ved at lægge budget, da jeg flytter sammen med min kæreste (som også er min bedste ven) den 1. september ca - så har heldigvis tid endnu smiley

De ting jeg har med i mit budget er:
    - Husleje
    - Mad
    - El/vand/varme (nogle steder er det inkluderet i huslejen, andre steder ikke)
    - Mobilabonnement
    - Evt. TV pakke - nu ser jeg ikk TV, men det kunne tænkes at min kæreste gerne vil have et xD
    - Indbosforsikring
    - Ulykkesforsikring
    - Evt. fagforening
    - Internet
    - Medielicens - husk at I begge skal betale medielicens - altså x2, da I ikke er et par
    - Transport
    - Øvrig, tøj og gaver
    - Personlig pleje (herunder p-piller, bind/tamponer, tandpasta, toiletpapir, makeup mv.)
    - Evt. opsparing - den er rar at have med!

• #74   2. feb 2017 Magter ikke ar læse det hele men vil sige at en støvsuger er uundværlig ! Er der kun glatte gulve= ingen tæpper kan en rimeligt billig sagtens klare rengøringen smiley

Mvh Ponymor

• #75   2. feb 2017 Jeg kan som regel lige få mit regnskab til at løbe rundt på SU, hvor det kun er mig selv og jeg går primært kun på tilbudsjagt for mad smiley nogle måneder har jeg så sparet nogle steder eller lavet posterne om for at kunne bruge pengene på noget andet

Mit budget inkluderer:
    - Husleje (+aconto vand og varme)
    - El
    - Internet
    - Udgifter til transport (både til skole men også hjem på besøg i weekender)
    - Mad + husholdning
    - Personlige ejendele (tøj, tørshampoo, bind osv.)
    - Medicin udgifter

Har sparet TV-udgiften væk ved at låne play-funktionen fra mine forældres abonnement smiley

Jeg har så en opsparing jeg betaler de årlige udgifter fra:
    - Forsikringer (indbo, ulykke, rejse)
    - Medielicens
    - Materiel til UNI (bøger osv.)

• #76   2. feb 2017 Nødvendigheder: Ting

Soveværelse:
    Sengetøj + ekstra sæt lagen og betræk
    Klædeskab / garderobeskab / lignende
    Vasketøjskurv
    (Sengelampe og sengebord)

Er rart at have: hel-krops-spejl

Indretter i så i også studerer og arbejder på jeres værelser, se kontor smiley

Stue: (I bund og grund behøver man ikke en stue... smiley )
    Spisebord + stole

Er rart at have: Bogreol(er) (jeg har to mast ind på mine 50 m2), fjernsyn, musikanlæg, sofa

Badeværelse
    Toiletbørste + toiletrens
    Toiletpapir (for guds skyld, køb en pakke og hav med den dag i flytter ind!)
    Håndsæbe

Rart at have: Dingeldangel til at tage bad med og kvindeprodukter smiley

Køkken
    3 gryder vil jeg anbefale. Jeg har en lille til 1½ L, en mellemstor og en rigtig stor gryde
    1-2 pander
    Standart sæt med paletknive, pastaske, tang og grydeskeer
    Jeg vil også anbefale mindst 4 af alle slags tallerkerner og 4 skåle.
    Bestik
    Glas og krus (også 4 stk af hver, mindst)
    1 vase (I får blomster af nogen på et tidspunkt. En enkelt, billig vase er en god invistering)
    Viskestykker (10 stk)
    Karklude (1 pakke)
    Opvaskemiddel og opvaskebalje
    Krydderier og konserves (det er forøvrigt en lækker ting at ønske sig i indflytter-gave, sådan en kasse med alt fra tomat på dåse til oregano :))
    Vægt
    Måleskeer

Kontor
    Skrivebord og stol
    Arbejdslampe

Diverse
    Støvsuger
    Afkalkemiddel
    Gummi-handsker til rengøring
    Afløbsrens
    Rodalon
    Kasser til at putte ting i hvis i roder. Det gør jeg, jeg elsker kasser.

Det er hvad jeg nok det ALLER mest skrabede jeg lige kan komme på. Men med ovenstående skulle i nok lige kunne holde jer i live og lave et måltid mad smiley

• #77   2. feb 2017 Hej.

Jeg har igennem 2 år boet med en god kammerat, det er skide hyggeligt når det fungere og vil har aldrig haft problemer uden kontrakt, men husk at få snakket tingene godt igennen smiley

Nu kan jeg se du først fylder 18 og selvom det ser ud til at du kan få 5000 kr i SU så er reglerne anderleds når du er under 21. Min kammerat kunne f.eks. ikke få til at starte med da han ikke opfyldt kravene som under 21 årig. Så tag den lige med en SU-vejleder for ellers får man kun hjemmeboende og reglerne kan godt være ret komplicerde smiley

God aften

• #78   2. feb 2017 Charlotte: Jeg opfylder kravende til udeboende men er allerede forberedt på at risikere ikke og få det.

• #79   2. feb 2017 Kailie: selvfølgelig får du udeboende hvis du opfylder kravene, det skal du ikke være bekymret for smiley

• #80   3. feb 2017 selvom du bor ude bliver din SU. stadig gjort op i hvad dine forælder tjener til du bliver 21, så det er ikke sikkert at du for 5000 det kommer an på dine forælder, men 5000 er det højste man kan få og det laveste er vidst på 3000 smiley

• #81   3. feb 2017 Team nesha: jeg opfylder kravene til udeboende og mine forældres indkomst er lav nok til den højeste

• #82   3. feb 2017 nu nævner jeg det også bare da man ikke kan være helt 100 før man for udbetalt sin første SU. smiley

• #83   3. feb 2017 Team nesha hvilken sats man for kan man da godt være sikker på

• #84   3. feb 2017 ud fra hvad? det skema de har? fordi det gik vi nemlig også efter og den var vi forkert på smiley
    i skal også huske at det ændre sig fra år til år så det kan godt være i for den høje sats nu men hvad så til næste år? smiley

• #85   3. feb 2017 Team nesha jeg ligger så langt fra grænsen at det ikke er noget der bekymre mig

• #86   3. feb 2017 og det er din veninde os? smiley

• #87   3. feb 2017 Hun har en lidt anderledes situation end mig

• #88   3. feb 2017 det skal i også være obs
    og ikke fordi det er sådan for dig, men jeg er gået fra lavest til højste her ved nytår så det kan hurtig skifte smiley

• #89   3. feb 2017 Uanset hvad Kallie, vil jeg ihvertfald anbefale at i begynder at spare op allerede nu. I skal jo bruge penge til depositum på lejlighed, osv! smiley Og så er det altid rart at have noget at tage af, til nødstilfælde.

• #90   3. feb 2017 Har i husket alle de små ting som også skal med i budgettet? Altså ting som toiletpapir, internet, DR licens osv smiley
    Og husk som studerende er datovare din bedsteven, de fleste ting som sælges meget nedsat fordi de går på datoen snart - kan sagtens holde sig nogen dage over datoen smiley Også gå i genbrugsforretninger og second hand forretninger - man kan altså gøre sig nogen gode fund sådanne steder. Jeg har f.eks købt en sprit ny Tefal stegepande til 50kr i sådanne forretninger.

• #91   3. feb 2017 En ekstra fryser kan også være meget værd. jeg køber blandt andet datovarer og smider i fryseren. F.eks. stege og sådan til når der er gæster ovre til halv pris, det er mega lækkert smiley

Kommentér på:
At flytte hjemme fra

Annonce