{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

overvejelser - flytte hjemme fra? {{forumTopicSubject}}

Halløj kloge HG! smiley

Jeg overvejer at flytte hjemmefra, men vil gerne hører om nogle af de ting man skal tænke over inden man flytter, da det jo ikke bare er sådan lige at gøre, så jer der er flytte hjemmefra hvad gjorde i af overvejelser?
og hvad bruger i ca. på de forskellige ting om måneden altså mad osv.

Kom med alt brugbart tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  overvejelser - flytte hjemme fra?
  • #1   9. nov 2010 er ikk flytte hjemme fra endnu, men snakker tit med kæresten om det, man skal selv gøre rent, lave mad, vaske tøj, betale regninger, husk at der skal betales, strøm, vand og varme smiley .. og Husleje.. man skal selv handle ind osv osv

• #2   9. nov 2010 kan se at du er 17, jeg ville vente til jeg havde fået en uddanelse, så jeg er HELT sikker på at jeg har råd! smiley

• #3   9. nov 2010 Først og fremmest har man råd??
    Hvor maget har man råd til og betale i husleje osv.
    Hvis man har hest, har man så råd til den ? Hvis ikek hvad vægter man så mest for. ??

Vi betaler 4000 i husleje med det hele.
    Mad, ting i daglidagen så som toilet parpir, opvaske middel osv. 1500 i ugen.
    Og så er der mobil regninger, og gæld det er forskelligt =)

• #4   9. nov 2010 Jeg flyttet lidt hov hjemme fra...
    først ved min kæreste så boet jeg på den gård hvor jeg arbejdet og så fik jeg egen lejlighed som min far betalte indskyd til da jeg var gravid og blev syemeldt og skulle have et sted og bo og vi måtte ikke flytte hjem ¨på gården da min fars kæreste havde dårlig never...
    så er jeg flyttet sammen med min kæreste og vi har det rigtig godt nu...
    men tror man skal tænke sig lidt mere om end jeg gjorde...

• #5   9. nov 2010 uha.. smiley
    der er jo pokkers meget at tænke over, lige fra vand og el til div. forsikringer.
    Men det kommer alt sammen meget an på hvad du har tænkt dig at flytte i. Altså om det er en studiebolig eller en almindelig 2-væresles. smiley
    Og selvfølgelig spiller din økonomi en kæmpe rolle. Så er du på SU, ville det helt klart være værd at overveje at blive hjemme til du er færdig med at studrere. smiley Det er sgu noget nemmere, og en hel del billigere. smiley
    Brug tiden på at spare op i stedet. til indskud og den slags.
    Du skal jo også ud og bruge en pokkers masse penge på møbler og andet inventar. smiley
    Overvej det grundigt- og træk på dine forældre, de har altså ind i mellem nogle kloge ord at sige. smiley

men held og lykke med det. smiley

• #6   9. nov 2010
    Hvis du kun er 17år og dermed ikke får SU og ikke har en du vil bo sammen med vil jeg sige at mulighederne for at du kan skaffe nok oenge meget små.

Så skal du arbejde meget og jeg ved at det kan jeg ikke udover gymnasiet...

• #7   9. nov 2010 helt ærlig, med mindre der er tale óm et "nødstilfælde", så vent til du er min 20år.
    Der er SÅ mange udgifter ved at flytte hjemmefra, og egentlig kommer man til at savne det hjem man havde hos mor og far....hvor der altid er mennesker omkring en, og hvor "mor laver mad hver dag" smiley

Som ung virker det ofte UTROLIG attraktivt at flytte hjemmefra, men det er oftes SLET ikke så fedt når man pludselig står i en tom lejlighed og uden sine vandte omgivelser......

så hellere spare en masse penge sammen mens du stadig bor hjemme, og få dig en masse oplevelser mens du stadig kan.......

nogle af de udgifter du skal betale til når du flytter er bla.
    Husleje
    Vand, varme, el
    Indboesforsikring
    Licens
    Kabeltv/ internet
    Vedligeholdelse af boligen (i form af fx maling osv).

• #9   9. nov 2010 Jeg flyttede hjemmfra da jeg stadig gik i skole som 19årig blev 20 måneden efter. er 22 idag og igang med min praktik.

Jeg fortryder jeg flyttede hjemmfra på det tidspunkt jeg gjorde.
    su rækker ikke særlig langt, udboende oveer 20 til højeste sats. når jeg havde betalt husleje vand varme, el og tlf. havdejeg ca. 400kr tilbage. så arbejde en hel masse. for at betale min hest, og bare at kunne leve lidt.
    når lønnen også var kommet skulle der også betales af på lån, som jeg måtte tage for at kunne flytte samt til kørerkort. og selvf buskort til skole. jeg stod med i alt hver mdr, omkring 900-1000kr. og det var til mad, tøj sæbe you name it alt.

Havde ikke råd til indboforsikring eller bytur.

Men jeg var selstændig, idag står jeg med gæld. så wuhuu jeg var selstændig og boede ikke hjemme. (Fortryder lidt idag)

Rigtig godt råd. Spar rigtig godt sammen , det er ikke bare et indskud på en lejlighed, det er møbler også. og du skal være sikker på at kunne klare alle udgifter. Ellers får du virkelig ondt i hovedet.

bare en lille fortælling om hvordan det stod til ved mig.

• #10   9. nov 2010 Hvor meget er en inbosforsikring ca. på? smiley

Min alder skal i ikke tænke på, jeg gør det hvis jeg overhovedet kan finde ud af det!
    Og pengene bliver ikke det store problem, jeg får pt. tilskud af kommunen pga. personlige problemer i hjemmet hvilket er 3,5 tusinde, som hjemme boende og 4,5 som udeboende smiley
    Min dejlige kæreste vil flytte ind sammen med mig hvilket giver os en del penge hver måned, da han kan få ca. 5500 som udeboende i SU pga. han er 20 smiley
    Så penge bliver intet problem! smiley

Det eneste jeg søger er hvad vi skal tænke over der skal betales?
    intet er bestemt endnu, vi snakker bare meget om det, og har fundet et sted vi kan bo for 1500 + vi kan få boligtillæg smiley

• #11   9. nov 2010 Lidt sjovt at læse som mor :o)

Jo det er en stor beslutning. Der er rigtig mange udgifter forbundet med en flytning, som i andre skriver, et sted at bo, varme i radiatoren, vand i hanen, og lys i kontakterne. Skal man nu tage cyklen eller er der råd til bussen, er der penge til en ny grimme eller skal biffen spares væk for at få havregryn i morgen. Lidt sjovt at læse jeres tanker.
    Har en datter som nu er på efterskole 2oo km hjemmefra, uha det er lidt træls :o) Hun vil starte på HHX og derefter universitetet og jurastudie i 6-7 år, hun har allerede meddelt at hun bliver boende hjemme til hun er færdig med uni. Bare efterskolen er rigeligt....
    Som hun siger, mor alt koster altså bare.....
    Så har i mulighed for at blive "hjemme" så gør det. Det er meget mere frit....... selvom man måske har en anden opfattelse... :o)

• #12   9. nov 2010 Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg boet hjemme i længere tid og sparet en masse penge op til indskud, møbler osv.

Men det handler jo meget om, som de andre siger, hvad du vil bo i og om du skal bo alene.
    Jeg må indrømme at jeg blev meget overrasket over hvad det rent faktisk koster at bo alene. Havde aldrig i mit liv tænkt over at der også skal købes toiletpapir, sæbe, opvaskemiddel osv. Det var jo bare noget der var der, da man boede hjemme (tak til min søde mor - men hun gjorde mig nok bare en bjørnetjeneste!)
    Samtidig er der licens, internet, telefon, tv, forsikringer osv. udover huslejen og mad! Derudover evt. også buskort, tøj og byture...

Jeg har for ca. 5000 i faste udgifter om måneden - incl. bil og mad.

Det er DYRT - så tænk dig godt om...

• #13   9. nov 2010 du skal også have køkkenudstyr, service, håndklæder, støvsuger og andre rengøringsartikler, ud over møblerne... værktøj og også gerne en lile forsikring, hvis ikke dine forældres indbo forsikring dækker dig til du er 21, uanset hvor du bor... der skal betales licens, og en hel masse andet- tandlæge er heller ikke gratis længere når du bliver 18...

tænk dig rigtig godt om, inden du flytter, det er vist en noget slukøret fornemmelse at flytte hjem igen, og den der frihed til selv at bestemme alting bliver meget hurtigt overskygget af ansvaret for alting selv- og for de flestes vedkommende en konstant mangel på penge...frihed til selv at bestemme ja, men der er ikke ret meget ved at bestemme selv, når det eneste man kan bestemmer er om man skal have havregryn eller spaghetti at spise og hvornår man gør hvad af alle de huslige pligter...

jeg flyttede da jeg var 17... har stadig ingen færdig uddannelse, men 2 børn, mand hus og heste... jeg vil ikke sige jeg har fortrudt jeg flyttede tidligt hjemmefra, med det har været meget svært nogen gange at få det hele til at hænge sammen- og som du nok kan læse ud af det her, er det uddannelsfronten det er gået mest ud over

men held og lykke hvis du tager springet allerede smiley

• #14   9. nov 2010 Jeg er 16 smiley
    Jeg skal flytte hjemmefra til januar pga uddannelse, jeg skal på praktik i et år.
    lejligheden koster 2600 incl. forbrug! Jeg har en hund ved siden af som jeg også skal tage vare for selv... hesten sørger mine forældre for.
    Jeg skal have en scooter, så jeg kan komme på arbejde.
    Men ellers har jeg styr på det, jeg har allerede inventar da jeg har et stort værelse hos mine forældre... sofa, sofa bord, skrivebord, computer, alt det der... og jeg har selvfølgelig også ting til min hund.
    Jeg kommer til at klarer det med min løn, da det ikke er SU!
    Så jeg glæder mig, og da det ikke er så langt væk fra min hjem, hvor mine forældre bor, så kan man jo altid tage der hjem, hvis pengene ikke strækker, indtil man er lidt mere inde i det, og kan styre sin økonomi 100 % smiley
    Men jeg glæder mig, og der er ingen der kan trække armene ned på mig, selvom det nok bliver lidt stille, men så har jeg jo min hund smiley men held og lykke!

• #15   9. nov 2010 jeg har også overvejelser om det !:-)
    Kommer jo helt an på hvilken lejlighed eller lign. man vil flytte ind i og hvor stor SU man kan få (mener jeg først og fremmest)
    jeg har tænkt mig på en studiebolig til max. 2500 incl forbrug - er muligt!
    jeg vil have en stor chance for at få en SU på omkring 5000 ..
    arbejde ved siden af.. her opstår problemet så bare at jeg skal have fordelet mit frikort på min månedlige indtægter, da eller ville SU'en tage hele mit frikort på et halvt år.

jeg er i gang med at ønske mig ting til at flytte hjemmefra - så jeg ikke står og skal låne fra gud og hver mand til sidst hvor jeg endelig beslutter mig det q-: ..
    indboforsikring kommer jo an på lejligheden, men jeg kan se den er gennemsnitlig 4-500 kr, hvis man er 'så' heldig :-).
    jeg vil på tidspunktet gå på gymnasium i 2.g - hvilket gør at jeg højest sandsynlig ikke er særlig meget hjemme og nok ikke har så højt forbrug i hjemmet :-).
    og til min 'fordel' spiser jeg ikke forfærdelig meget, så jeg kan spare lidt der xD.
    Men jeg går heller ikke i byen eller lign. ( i hvert fald ikke endnu ) så lærer nok at priotere bedre :-).

hvis man har en sambo, er det jo en del lettere at spare sammen om tingene!

• #16   9. nov 2010 du skal tænke på at når i er to om indtægten så er det begrænset for hvad i kan få i bolistøtte da det også hænger sammen med hvad huslejen er og det er uden vand varme og el,samt hvor stor lejeligheden er,samt at i skal have udlejer til at skive under plus i skal have en lejekontrakt,samt at lejeligheden kan bliver for stor,kan ikke lige huske hvor mange m2 det bliver uderegnet pr.person.
    jeg synes at i skal sætte jer ned og lave et buget over jeres udgifter samt hvad jeres indtægter er og så se hvad i har tilbage når i har betalt det i skal, har i så ca 5100 kr tilbage til mad,tøj osv hvis man var på overleves hjælp fra kommune ville man få 86 kr pr person i døgnet det villle sige at har i omkring de 5100 kr om månden ville i kunne klare jer men det er ikke det helt vilde i ville kunne. jeg flytte hjemmefra som 16 år er i dag 40 men gud hvor ville jeg ønske at jeg havdet vente til jeg havdet sparet nogle penge op men held og lykke med fremtiden
    Diana

• #17   9. nov 2010 Det kommer meget an på hvordan man er som person. Jeg flyttede da jeg var 17, men jeg har også altid været meget selvstændig. Og jeg klarede det uden at komme til at skylde penge, og jeg havde endda hest. Men byture var en af de ting jeg benhårdt prioriterede fra! Der er både en masse at bruge tid på i egen lejlighed og økonomien var stram!

Jeg fik uddannelse alligevel, men havde job ved siden af HHX, men det mener jeg kun er sundt. Er i dag uddannet bankrådgiver.

Flere personer i min omgangskreds fik et fast beløb i 'tilskud' af deres forældre, det synes jeg var lidt noget pjat kan jeg huske. Så hellere vente til man er helt klar til at stå på egne ben.

Men var realistisk økonomisk, det er dyrt at bo alene, man smider meget mad ud fordi man simpelthen ikke når at spise det hele.

Og lad være med at flytte alt for langt væk. Selvom jeg var imod dem hvor forældrene bar dem igennem, så var det altså rart at ha forældrene inden for en rimelig rækkevidde. Ung sjældent hjem for at spise, men det var rart muligheden var der.

• #18   9. nov 2010 nåh ja... så kan jeg lige nævne noget som ingen andre har nævnt.. når du flytter så flyt ind et sted så du kan klare dig selv og ikke skal være afhængig af at du skal have en kæreste/bofælle for at økonomien hænger sammen. Man kan så hurtigt uvenner, og man kan riscikere at stå uden tag over hovedet, hvis den anden smutter, eller man selv bliver smidt ud...(jeps jeg har været på den galej 3-4 gange nu... det er simpelthen for dumt, at leve sådan en "rakkerliv" når du har muligheden at være den der sidder med boligen på hånden fra starten af...for det er da fint og praktisk og meget udviklende at flytte sammen med en anden person, men sørg for at det kun er dit navn der står på lejekontrakten og bliv boende til du har fået din uddannelse, så det "kun" er et forhold der går i vasken og ikke både forhold, hjem og job/uddannelse der skal startes på en frisk, hvis du nu skulle blive træt af den du er flyttet sammen med...- det er sikkert ikke sjovt og give nogen sparket- men nøj hvor må det bare nemmere end at skulle begynde forfra fra ingenting med mere og mere gæld...

• #19   9. nov 2010 Tilskud fra kommunen på 4500 som udeboende, og 5500 fra kæresten.
    Efter huslejen har i så ca. 8500 kr hvis i er fælles om ALLE pengene. På en husleje a 1500 kr skal i ikke forvente at få tilskud. Jeres intægt er temlig sikker for stor. En anstændig kost til 2 personer 3000 kr. Hygiejneartikler sæbe/toiletpapir/fryseposer/p-piller o.s.v. ca. 1000 kr. I skal sikkert med bus eller har vedligehold på 2 cykler, 1000 kr for 2 personer Varme og el anslået til 600 kr. diverseudgifter tandlæge/gaver/tøj o.s.v 1500 til 2 personer, I har nu brugt 7100 ud af de 10.000 kr der er så 2900 tilbage til alt det som ikke er nævnt her, ex. møntvask, frisør, fastfood, tobak, pyntenips til lejligheden, telefon, internet. opstaldning af hest, dyrlæge o.s.v.
    Det tegner ikke til en dans på roser, men hvis i samtidig kører en stram okonomistyrring kan det til nød lade sig gøre.
    Held og lykke.

• #20   9. nov 2010 heh... "Så penge bliver intet problem"

Det er altid dyre end man regner med. Mig og min kæreste har 22.000 efter skat, og jeg synes ikke vi lever som konger. Ja vi har mange regninger og udbetalinger. Men det er bare skide dyrt at leve.

Jeg kommer super hurtigt op på 500 kr når jeg er ude og handle. Så mad er en dyr post synes jeg. Det jo selvfølgelig også alt efter om man vil have bøf eller toastbrød...

Penge er en ting, men så kommer der heller ingen kære mor og rydder op efter en. Ingen mor til at støvsuge, vaske tøj, og lave mad. Jeg savner sku min moar en gang imellem! smiley

• #21   9. nov 2010 Uha.. tro mig det er altid 2000 kr dyre end du tror.

der er ikke tid til guf en fredag aften, og ikke råd til byture. ja det er dyrt.. men det skal jo prøves af før elller siden. smiley

• #22   9. nov 2010 Jeg vil så mene at man SAGTENS kan få mad for 1000kr om måneden :o)
    Jeg kender endda et par, der tilsammen spiser for 1000kr om måneden, og det er bestemt ikke fordi de ikke spiser godt! De spiser bare vegansk smiley

• #23   9. nov 2010 Jane H

du glemte mobil telefon og internet.... SMIL

• #24   9. nov 2010 jeg tror man skal være meget standhaftig for at kunne fastsætte madpenge til en måned til kun 1000 kr til 31 dage med 3 måltider pr. dag, uden mellemmåltider, kantinemad eller gæster til middag ville det give dig 10,75 kr. pr. måltid at rutte med... og hvis 2 personer skulle klare sig for de 1000 kr, så er det lige knapt 5,50 pr. snude pr. måltid... de fleste jeg kender budgetterer med mindst 50 kr/pr. pers.pr. dag- og så skal der laves storkøb og det er ikke super luxus varer der er på menuen...

det skal nok kunne lade sig gøre for 1000 kr/ md. men så længe du er "nybegynder i egen husholdning" må du nok lægge lidt til indtil du har fået en god fornemmelse af priser, madplaner og hvor meget din egen indsats skal være dit køkken, og om du er tilfreds med at "nøjes" med det der er til rådighed for 1000 kr.

• #25   10. nov 2010 <'3Fie Davidsen >'3

Nob står nederst, har bare ikke skrevet priser :o)

Kommentér på:
overvejelser - flytte hjemme fra?

Annonce