{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

Tid, skole, hest?? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,
på et tidspunkt spurgte jeg jer om i som studerende, eller gymnasieelever havde/har tid til en hest. Jeg går i 8 kl. og regner med at enten tage en 10 kl. eller direkte på en HTX, da jeg gerne vil være dyrlæge, eller noget af samme art. Jeg har her på det sidste stresset over at: Jeg kan måske snart få en hest. Jeg har ud fra en tidsplan fundet ud af at jeg skal bruge ca. 2-3 timer om dagen (maks) på hest. Jeg syntes 8 kl. sådan erfaringsmæssigt er en perf. alder... men jeg ved ikke helt om jeg har tid og hvor meget gymnasiet eller uddannelse kræver af ens fritid. Min højeste prioritet er helt klart hos hesten, så det er ikke det det handler om. Men jeg vil meget gerne høre jeres mening! For mit største ønske har i 10 år været at få min helt egen hest! (har lige nu en part 3 gange om ugen)
Håber på et svar for jeg er en meget stresset 8 kl. over denne her besluttning... smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid, skole, hest??
  • #1   27. nov 2016 Jeg havde hest fra folkeskolen af og i gymnasie tiden også + jeg arbejde ved siden af.. jeg kunne godt få det til at hænge sammen og nå projekter og lektier i gymnasiet samtidig.. man skal bare priotere sin tid godt og selvfølgelig være afklaret med man har en del at se til, men jeg elskede det smiley

  • #2   27. nov 2016 Nu kan jeg ikke helt hjælpe med hest eller okay lidt kan jeg vel men synes klart du skal tage 10 klasse da men både får et år og blive bedre i men også mere affaring også har du i primsippet også et år mere med hest, jeg ved at jeg ikke skal have hest mens jeg går på HF går i 10 klasse lige nu og er rigtig fald for det. Men det du skal tænke er at det tager meget tid at have hest jeg har en veninde der sælger hendes fordi hun skal rejse meget i år også har hun heller ikke tiden mere. Jeg har knap nok nogen gange plads og tid til mine parter. Men igen det handler om at skubbe nogen ting væk for at have tiden smiley har også en veninde der er på HTX lige nu og hun solgte hendes mule fordi der simpelhen var for mange lektier. Mit råd er find en part eller vent til det er færdig med gym eller bare færdig uddannet smiley

  • #3   27. nov 2016 Jeg har haft hest lige siden 5 klasse, og nogle perioder kan det godt være lidt stressede mht. Lektier osv. Jeg når ud til min hest hver dag, jeg kan blive stresset hvis der sker lidt for meget så det er ikke lige hver dag jeg får longeret eller redet. Men jeg synes at det går fint med at gå i 8 klasse + et arbejde i stalden og hest. Håber du kunne bruge det til noget smiley

  • #4   27. nov 2016 Jeg går i 9 klasse.
    Jeg har fri kl 15 hver dag, og nogen gange en times lang bustur hjem bagefter.
    Jeg har dog hesten hjemme. Jeg kan nå det de dage jeg bliver hentet fra skole her om vinteren. Om sommeren er det ingen problem:)


  • #5   27. nov 2016 Jeg går i 1.g og har egen hest.. altså jeg kan da godt mærke at tiden ikke er den samme som den var sidste år da jeg havde hende med på efterskole med planlagt undervisning i skemaet, men jeg når ud til hende hver dag. Havde jeg mit eget kørekort blev hun reddet stort set hver dag, og ellers bare hygget om. Desværre er jeg afhængig af min mor kører for mig, så det hænger ikke helt sammen og derfor er det altså ikke altid - og lidt for ofte pt da hun er skadet- jeg lige når at få gjort andet end det nødvendige. Når det så er sagt er jeg evigt taknemmelig for min mor gider at køre, og til sommer er det intet problem, men hun synes altså det er koldt om vinteren (vi har ikke ridehus). Jeg arbejder ca 1 gang om ugen, så der passer min mor hende, og hvis jeg har vagter i weekenden står vi bare tidligt op. Det handler lidt om hvor meget man vil det. Med hensyn til lektier skal man selvfølgelig helst have lavet dem, men lærerene er altså ikke så slemme, så hvis der lige er noget man glemmer, eller ikke når, er det ikke vildt slemt. Dog skal man altid sørge for at få lavet afleveringer, da de giver meget fravær. Du må endelig spørge indtil det hvis der er noget du vil have uddybet eller har andre spørgsmål smiley

  • #6   27. nov 2016 Til - Nikoline H
    TUSIND TAK for svaret det er jeg rigtig glad for. Jeg ville høre dig, nu når du har lidt erfaring. Jeg har både min mor og 2 veninder til at hjælpe. Min veninde skulle måske havde part 2 gange om ugen. Jeg skal (som det ser ud nu) på et gym. der ligger 5 min fra opstaldingstedet og det ligger 15 min. fra der hvor jeg bor - på cykel! Kan det ikke godt hænge sammen med skole til kl 14-15 stykker, og lidt lektier?? Jeg er normalt ret hurtig til de der lektier;)


  • #7   27. nov 2016 Umiddelbart ville jeg ikke mene det skulle være et problem - jeg vil anbefale at du tager hesten før lektierne så du ikke køre træt i skole arbejde - synes det bliver for tungt at sidde med lige efter skole personligt. Men ellers vil jeg mene det ikke er et problem, så længe du er motiveret nok til at ville det hele.

    Angående at have en veninde som fast part/passer - genovervej og tænk det virkelig meget igennem mange gange, hvis du nu bliver utilfreds med noget, eller ikke synes det fungerer optimalt kan det ødelægge jeres venskab, så du og hun skal virkelig være indstillet på det, og være enige om hvordan tingene skal være og behandles.

    Jeg er godt nok lidt sart med mit udstyr, men da jeg havde en part til min hest blev jeg irriteret over noget så simpelt som at hun vendte den nederste næserem modsat. smiley det er jo egentlig fjollet, men det kunne jeg bare ikke have - mit udstyr er tilpasset min hest. smiley


  • #9   28. nov 2016 Jeg læser til lærer (er færdig til sommer) og har haft hest de sidste 8 år. Jeg oplever perioder, hvor jeg bare ikke har tid og overskud til at få redet, og jeg er afhængig af, at staldejer kan passe min hest de perioder, hvor det virkelig er presset med studiet. I år er det slemt, fordi der er mange store opgaver - men jeg er alligevel i stalden de fleste dage. Det kan godt være svært og en ekstra stressfaktor, men jeg ville også have svært ved at undvære det.

    En anden ting er økonomien. Det er jo dyrt at have hest, og du skal huske, at du nok ikke bliver boende hjemme for evigt. De fleste vil være nødt til at arbejde en del ved siden af studiet, hvis der skal være råd til at beholde hesten - og det tager jo også en del af tiden. Det er ikke umuligt, men noget, du skal have med i dine overvejelser.

    Held og lykke med det hele. smiley


  • #10   28. nov 2016 Tror det kommer lidt an på hvor effektiv du er i skolen, og hvor meget ekstra tid du skal bruge på at få lavet tingene derhjemme. Jeg går på HTX, og har ingen problemer med at nå både hest og lektier, men jeg sørger så også for at få lavet så meget jeg kan ovre i skolen og jeg er generelt dygtigt fagligt, så bruger mindre tid på tingene end de fleste andre gør. Har fri ved en 14-15 tiden, og er nede ved min hest mellem 15 og 18. Bruger nok 2-3 timer om ugen på lektier, hvilket jo ikke er så slemt. Har så oven i købet ekstra tid om aftenen hvor jeg kan lave hvad end jeg nu har lyst til ^^ Nu går jeg selvfølgelig også kun i 1g nu, og kommer nok til at have en del mere at lave de næste 2,5 år, men så har jeg jo stadig en masse timer om aftenen at tage af.
    Så ja, tror sagtens det kan lade sig gøre for dig både at have tid til skole og hest smiley


  • #11   28. nov 2016 Jeg har haft min egen hest siden 9. klasse og passet heste som mine egne siden, ja.. jeg kan huske.
    Det er langt fra stressende i folkeskolen, og jeg synes heller ikke, at det var stressende i gymnasiet (jeg gik selv på mat/fys linjen på HTX), men nu hvor jeg går på en videregående uddannelse og læser til sygeplejerske, synes jeg godt, at det tit kan være stressende. Det kræver virkelig prioritering og der er somme dage, hvor jeg bare må undlade at læse alle lektierne, også høre ekstra efter i timerne, eller undlade at ride. Min hest bliver aldrig forsømt, og der går ikke en dag, hvor jeg ikke tager mig tid til at passe og pusle om ham. Men han bliver kun redet 4 dage om ugen og jeg må nedprioritere min egen træning.

    Sådan er det, og jeg regner ikke med at det bliver bedre. Glæder mig bare til, at jeg er færdig smiley


  • #12   28. nov 2016 Hvis du allerede er stresset over det i 8 klasse kan det godt blive et problem smiley At have hest gennem gymnasiet er en prioritering. Jeg valgte det. Men jeg fravalgte så indimellem sociale aktiviteter, og jeg havde et arbejde ved siden af = meget tid gik også med det. smiley
    Jeg er lige startet på universitet og købte min nye hest 14 dage forinden jeg startede.. Så jeg har valgt igen at have hest, fordi jeg prioriterer det. smiley Jeg skemalægger min uge, så ved jeg hvornår jeg skal hvad og ja det er et stramt program men det fungere! smiley Dog har jeg igen arbejde ved siden af, som tager en del tid, for ellers kan det økonomisk ikke gå op.


  • #14   28. nov 2016 Tusind tak allesammen. Jeg er nået til den konkludering at jeg har tid til en hest. Det er min eneste interasse og mine venner høre inde under hest, da vi deler den interasse. Det er simpelthen et for stor ønske for mig, så jeg ikke kan lade vær med at tænke på det. Jeg tror også min hest vil kunne hjælpe mig med skolearbejdet, da den sørger for at få mig ud og få en masse frisk luft smiley Tusind tak for alle jeres svar! Jeg kunne bruge det hele!! Nu glæder jeg mig bare til at starte et ny kapitel med en hest ude i fremtiden smiley

  • #15   29. nov 2016 Inden du køber en hest. Så se om du ikke kan finde en du kan leje eller låne som din egen først, så du ser hvor meget det rent faktisk kræver - inden du køber en, som du måske sælger videre, af en eller anden årsag smiley

Kommentér på:
Tid, skole, hest??

Annonce