{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
839 visninger | Oprettet:

Vaske/skylle hest? {{forumTopicSubject}}

Hej (: Jeg har brug for hjælp. Jeg er ret ny i heste verdenen, og jeg vil gerne vide "regler" for når man skal vaske/skylle hesten. Ved ikke om jeg kan få en til at tage et billede af en hest og så skrive hvor man ikke må skylle osv. fordi jeg er ikke helt sikker, og vil gerne sørge for at jeg ikke gør noget forkert (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaske/skylle hest?
  • #6   21. sep 2016 Ok tusind tak (:

  • #7   21. sep 2016 hestene må vaskes over det hele (ikke i ørerne ;-))
    og de fleste nyder det hvis man bruger en svamp, nogle kan godt være rigtig bange for vandslangen smiley


  • #8   21. sep 2016 Heste må godt skylles over det hele, det fungerer jo ligesom regnvejr, men må ikke vaskes (skrubbes, etc) på krydset. Skyller man den kun praller vandet af, me vasker man dem rigtigt sidder vandet og fugten i pelsen i rigtig lang tid. De er ikke bygget til at blive gennemblødte, men kun våde på overfladen smiley
    Det er bestemt forskel. Er det fordi det er varmt kan de nyde godt af at blive skyllet over med tempereret ellerkøligt vand (ikke iskoldt!), eller hvis man skal til stævne, men ellers ser jeg ingen grund til at vaske dem.


  • #9   21. sep 2016 Jeg bruger at tørre sved af med en plaskvåd svamp, eller hælde vand over, en spandfuld af gangen, da vandhanen ikke kan nå.
    Hesten elsker det, og slår benet i jorden og ser meget selvtilfreds ud, når den har lært sit menneske at hælde mere vand ud over svedig pels...

    Jeg anser selv det med vand på krydset og frygt for nyreslag for en myte - men der er så meget sandhed i det, at man ikke skal gøre en hest våd, uden den har mulighed for at tørre. Og ingen isvand på ophedet hest, hund eller menneske - det er sund fornuft.

    Hvis du vasker med sæbe, kan du ikke undgå at vaske det fedt ud af pelsen som gør dyret vandtæt og pels isolerende. Ups. Min går i løsdrift, så det skal man ikke uden at tænke over opstaldningsforhold.

    Brug evt bare en halmvisk til at tørre sved af pelsen.


  • #10   22. sep 2016 Jeg vasker hestene en gang pr år. Med sæbe. Jeg bruger hundeshampo (samme ph som hest, bare billigere smiley ) Selvfølgelig om sommeren når der er varmt. Jeg har også lært at man ikke skal hælde rigtig koldt vand på krydset pga. Nyreslag. Så jeg hælder altid noget vand i spande og lader det stå lidt så det bliver lunkent. Dette bruger jeg på krydset smiley resterende får med slangen. Jeg skylder også Tindur på ben og bryst når han er svedig efter træning, dog ingen sæbe smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Vaske/skylle hest?

Annonce