At miste parter.. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere.
Ja som overskriften siger vil jeg høre om I har prøvet at miste jeres parter? Jeg fik min første part i 2012, på Sirocco og Shadow som ses på min profil. I juni 2013 valgte Siroccos ejer at sælge hesten, og først give mig besked om det en uge inden jeg skulle sige farvel. Shadow beholdt jeg, indtil jeg i 2014 måtte sige hende op for at komme videre til hest. Jeg fik part på en anden hest Stetson og sagde ham op, da jeg faldt for en anden med bedre kemi. Den nye som er Ziff, som også ses på min profil, red jeg i 1 1/2 år, on/off, men ejer valgte flere gange at pille mig af hesten, til en rytter som endte med at ødelægge hende i længere perioder, og her i januar valgte de helt at sætte mig af hesten, da jeg gik fra deres søn. Hvilket er fair nok! Nu er jeg kommet tilbage ud og ride derude hvor Stetson er, og jeg rider på ponyen Diva. Jeg vidste godt at hun var salgshest, men havde regnet med at ejer ville sige hvis nogle skulle købe hende eller have hende på prøve. I dag valgte jeg så trods min meget dårlige periode at skrive til ejer at jeg ville komme ud og ride, men fik da at vide at Diva er på prøve små 14 dage endnu..
Rider dog stadig 2 andre heste, men det har altid været de heste jeg har haft den bedste kemi med som er blevet solgt eller jeg er blevet pillet af. Alt sammen over SMS.. Hvad er jeres holdninger til det? Og er der andre der har prøvet at miste deres parter på den måde?
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.167
Startede dog et nyt sted i sommers, hvor jeg startede med at træne en på 1½, den kunne ikke få grime på og man kunne faktisk ikke nærme sig den på folden, så sky var den. Efter nogle måneders arbejde (kun mig) var den faktisk blevet rigtig sød. Så lige pludselig kunne jeg læse på facebook at den var solgt, og dette var selvom jeg kom der næsten dagligt.
Jeg blev SÅ tosset, og ked af det, og laver de noget der bare minder om én gang til, så er jeg den der er skredet, for det kan man fandme ikke være bekendt!
Men ja det kan godt være svært, når man ikke selv ejer hesten, man må jo bare prøve at have en god dialog med ejeren
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Når man rider på heste der er til salg, så skal man gøre sig klar fra start over om man kan håndtere det når de bliver solgt - evt. også håndtere at man ikke er så involveret i processen og ved så meget om det.
Den store i et af mine albums jeg har redet på siden maj sidste år, har været uofficelt til salg hele tiden men røg på nettet her i april/maj måned. Jeg har vist ham frem de dage jeg kunne, ellers har en anden gjort det.
Da han blev solgt fik jeg det af vide dagen efter og at han blev kørt der op dagen efter. Men sådan er det når det er en hest til salg.
Det var da vedmodigt, men han var ikke min hest - jeg ku' ha købt ham hvis det var jeg ikke ville ha' det. Jeg så det dog ikke som en part, men bare en hest jeg red for ejeren.
Det er en smule fesent at sige på sms, men på den anden side, så er du det med det samme istedet for at skulle vente på at hører det til næste gang du kommer - så på den måde, ganske pænt gjort, at du ikke skal hører det fra andre.
Hvis du ikke kan tåle og "miste" på den måde, er det nok bedst at finde heste der ikke er til salg :o)
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 46 Svar: 299
mar 2008
okt 2006
mar 2008
okt 2006
mar 2008
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Lad være med at knytte dig til andres dyr.
Du betaler små beløb i forholds til hvad det koster at have hest. Netop fordi du så ikke har fornøjelsen ved beslutningerne.
Og når man vælger at have hest på den måde. Så må man også være forberedt på at hesten kan blive snuppet mellem hænderne på dig.
Jeg personligt ville ikke kunne leve med at have den form for usikkerhed. Jeg har min egen hest. Og tanken om at nogle andre kunne beslutte noget omkring hende er total utænkelig.
Det betyder ikke at jeg ikke rider andres heste eller træner med dem. Men jeg lader være med at knytte mig til dem. For når de så en dag ikke er der længere. Jamen så er det ikke noget problem.
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
Har ikke oplevet noget helt voldsomt, men er ofte blevet irriteret eller så er tingene bare gået så skævt tilsidst.
Ligenu har jeg bl.a "part" (ved næsten ikke om man kan kalde det det?) på en pony. Jeg har ikke set ponyen i snart to uger, fordi den er flyttet (forhåbenligt til en anden fold på stedet) men jeg har intet fået af vide.
Ejer kræver også tit at jeg kan komme ud på alle slags tidspunkter. Både når jeg er i skole og på arbejde. Derudover kommer ejer forsent til alle aftaler. Sidste gang endte jeg med at vente i over 4 timer på hende.
Som en afslutning på det hele har ponyen også fået endnu en part. Det er også okay, men det er generelt lidt øv når man skal dele sin part med pludseligt mange mennesker. Det gør hele træningen meget begrænset og jeg har nok kun tid til at være ude ved hesten én gang om ugen, fordi de andre skal have ham mindst 3 gange om ugen.
Surt opstød herfra, men føler mig sku lidt nedværdig bare fordi jeg ikke kan ride på ponyen og udanne den på det punkt.
Men den her manglende kommunikation (også omkring salgsheste) syndes jeg ikke er okay, når man hjælper med hesten.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Desværre kom jeg der ud for at arbejde (havde min egen, Tequila og arbejde det samme sted) hvor stald personalet kommer ind til mig og siger hun er blevet aflivet.. BOM! Tequila var aflivet.. og jeg har intet hørt fra ejer.. og fik intet af vide af personalet før hun var aflivet...
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2135 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
Det har været meget få heste hvor jeg virkelig har knyttet mig til hesten og når jeg har det, har det været fordi jeg har stolet så meget på ejerne.
Tror nok der har været 3 heste ud af mange heste...
Den ene er blevet aflivet, ham passede jeg i 3 år og grunden til jeg stoppede var fordi han blev aflivet, måtte desværre ikke være med til aflivningen... Der har jeg faktisk en følelse af at jeg svigtede ham til det sidste...
Dog passede jeg ham hverdag i det halve år hvor han stod skadet.
Den anden hest var en speciel hest som jeg virkelig havde nogen store kampe med, ejeren gav mig virkelig lange tøjler og jeg måtte hvad jeg ville med ham, på trods af hans tossede temperament.
Der kunne jeg ringe til ejeren når der var problemer og hun kom altid med det samme og hjalp, dog stoppede jeg på ham da ikke råd da jeg fyldte 18... Men kom ud og besøgte ham så tit jeg kunne, dog er han blevet solgt, men følger med i hans nye eventyr sammen med hans nye fantastiske ejer! Og der fik jeg en besked om at han blev var blevet solgt og til hvem
Den sidste hest er min gamle araber som jeg har passet i 4 år og tja hvad skal jeg sige, ejer er bare fantastisk! Dog skal jeg selv spørger indtil hvis jeg gerne vide et eller andet, men hvis hun husker det fortæller hun også mig de forskellige ting
Så har jeg haft parter hvor ejer pludselig valgte at sælge eller flytte hesten uden at fortælle mig om det få af dem har været dagen før har jeg fået det afvide....
Så har jeg blandt andet haft lånehest hvor ejer pludselig stod et problem der hjemme om noget fold problem og valgte at hente hesten hjem meget pludseligt.
Så vi selv stod i et kæmpe stor foldproblem..... Heldigvis lånte jeg en hest af min træner, så min trænings hest ikke stod alene...
Helt ærligt så er hesteverden bare ikke en verden hvor man skal stole på nogen andre end sig selv...
Der køre rygter osv...
Efter den sidste havde jeg mange overvejelser om at jeg skulle holde en pause indtil jeg fik råd til min eller om at jeg skulle lede videre... Nu har jeg været SÅ heldig at have fundet en ny låne hest, hvor det indtil videre bare lyder til at komme til at fungere med det samarbejde!
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
synes det er nok være tøse fnider. nyd tiden med hesten hver gang.
nogle heste bliver jo akut aflivet.
okt 2006
Måske er der også forskel på hvordan man har hest. Her ude ved mig, er der en helt stak hestedamer som har minimum 3 heste. Ud af de 3 heste er der maks 1 der bliver redet jævnligt, ellers står de alle 3 bare.
Jeg har være røvhamrende heldig, at ride hos nogle ejere, som bare har stolet på mig 100% og givet mig nærmest helt frie tøjler + jeg aldrig har betalt for det. Har jeg spurgt om noget, er det jævnligt blevet svaret "det bestemmer du Tine, det er din hest."
Jeg har kunnet komme med foreslag, som er blevet taget til efterretning. Jeg er altid blevet tilbudt at være der hvis hesten har skulle have en behandler ud af en art, ind i mellem har jeg også stået der selv med behandler eller dyrlæge uden ejer var til stede.
Jeg er MEGET pligtopfyldende, jeg bliver også ved selvom hesten ikke nødvendigivs kan rides. Jeg holder altid mine aftaler. Og så passer jeg hamrende godt på hestenene. Jeg har haft én enkelt part, som jeg kun red i et år, inden den blev aflivet. De andre har jeg redet (som eneste rytter og mere eller mindre dagligt) i 3-6 år. Så jo jeg ville blive skuffet, hvis jeg ikke måtte komme med til aflivningene af eks. Topper, og det syntes jeg også godt jeg ville kunne tillade mig. Men fred være med det, ejeren ønskede selv at jeg skulle være der.
jan 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 93
for mig er det at have part på en hest både en gevinst for mig men også for ejeren af hesten. jeg hjælper med at holde hesten ved lige og videruddanne den sammen med ejer, det kræver kommunikation og samarbejde at have en part- og både ejer og part skal behandles med respekt.
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2135 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Nu havde jeg selv pony da jeg begyndte at passe Tequila ganske gratis, og købte hest, mens jeg stadig passede Tequila. Såmænd søger jeg selv part til min hest. Skulle min nogensinde sælges eller aflives, ville jeg i det mindste sige det, så man kan sige farvel til hesten inden.. det er ikke tøse fnider, i mine øjne ren respekt at en anden får et forhold til en hest, som ikke er deres..
Fornærmet over Tequilas pluslige aflivning (grundet ejers skilsmisse) er jeg ikke, rettere ked over jeg ikke fik muligheden for at give hende det farvel hun fortjente.
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
Da jeg ikke har tid til at komme hver dag, har jeg valgt at få en part til ham. Jeg regner ikke med nogensinde at sælge ham, men hvis jeg gør ville jeg ikke opsige min part via SMS. Det synes jeg man skal gøre ansigt til ansigt.
At miste parter..