12. maj 2011 Følger: 89 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 232
Dårligt vejr eller mistet interesse? {{forumTopicSubject}}
Hm, er det kun mig eller har i sommetider også utrolig svært ved at få taget jer samen til at komme ud til jeres heste/parter?
Jeg ved ikke om det er grundet det dårlige vejr, og at vores ridebane er helt ødelagt, og (igen) det faktum at jeg skal cykle hver vej der gør at jeg nogengange bare ikke har lyst til at skulle ud til min part?
I noget tid har jeg gået og tænkt på om det kunne skyldes at jeg er ved at miste interessen for ridningen, men så snart jeg er derude har jeg det super skønt og humøret stiger lige et par grader.
Hvad synes i? Har i også svært ved at tage jer sammen her om vinteren?
Ved mig ligger det nok også meget i, at vi ikke har nogen indendørs ridebane, og selvom det er skide hyggeligt, så er jeg efterhånden ved at køre død i kun at ride skovture
sep 2008
Følger: 32 Følgere: 7 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 171
Kan se at min datter heller ikke helt får taget sig sammen .....
Tror bare det er vejret ....
Seføli går vi i stalden og passer dem, men når det regner og blæser er vi slemme til at springe ridningen over....
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
- Jeg startede på ny skole i August, som tog ret hårdt på mig pga. meget lav selvtillid.
- Min scooter går i stykker, der går ikke busser ud til stalden, min far gider ikke køre mig og jeg har ingen cykel -.-'
- Min mormor døde her for et par dage siden, så det har også taget lidt på mig.
- Jeg går og roder med meget i hovedet og har ikke rigtig noget overskud. Når jeg kommer hjem fra skole er jeg vildt træt og kan sove indtil dagen efter.
- Men det at det er vinter gør det bare ikke bedre!
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 179 Svar: 633
Men mangler tit overskud, men når jeg så først er der, så stiger mit humør også ;-). Specielt om vinteren som dig, er jeg heller ikke særlig motiveret, dog har jeg ridehus osv, men jeg ville så gerne på ture engang imellem og det er lidt svært i sådan noget dumt vejr, men tror ikke du er ved at miste interessen :-). Tror det er normalt at man ikke hver eneste dag er lige oplagt, men men nogle dage er mindre oplagt end andre og specielt i disse kolde måneder.:-)
maj 2011
Følger: 89 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 232
maj 2011
Følger: 89 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 232
Maria K: Præcis
dec 2008
Følger: 56 Følgere: 43 Heste: 8 Emner: 14 Svar: 97
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men nu er der godt at ride igen.. Og så kan jeg slet ikke styre mig
sep 2008
Det kunne også hjælpe lidt med sne - så bliver det hele lidt lysere (men ikke nødvendigvis nemmere hvis hesten har sko på )
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Tror det er meget normalt, jeg har det på samme måde.
Især da jeg havde lang bustid derud, og så skulle gå 1 km ned til stalden.
Men nu hvor hun står 10 minutters kørsel herfra, og jeg selv kan køre derud i bil, så er det hele pludselig meget lettere.
Det er jo klart, at hvis der er noget negativt forbundet med det (dårligt vejr, lang/kold/træls transport derud, dårlige træningsmuligheder osv.), så mister man også lysten til det. Det betyder ikke nødvendigvis at du mister lysten til selve hesten, men du mister lysten til nogle af de ting der er forbundet med det.
Og vi mennesker har bare en irriterende tendens til at fokusere mere på det negative end det positive, og det er langt svære for os at vænne os til at tænke positivt, end vænne os til at tænke negativt.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
Jeg har hestene i egen stald, og har reelt ikke problemer med at komme ud og passe dem hver dag, Men det svigter lidt med at komme ud og ride. Især når det blæser som i dag. Dernæst har jeg kun mulighed for at ride om aftenen pga arbejde og familie når vi kommer hjem.
Jeg har ikke ridebane selv, låner en tæt på, men vi skal ride på vej derop, og der er ikke lys på banen. Jeg solgte min trailer, hvilket jeg fortryder nu, for vi bor ret tæt på et ridehus.
Så jeg får kun redet i weekenden, så længe det er mørkt om aftenen. Og den sidste 1½ måned har jeg kun været ude en gang, mest pga sne og glat føre.
Men nej, lysten er ikke størst i denne kolde tid, jeg hygger mest i stalden med dem. Og de holder pause. Men jeg savner at ride, og ser frem til foråret og de lyse sommeraftener
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Men når det øser ned, eller er -15 grader om morgenen, er det ikke sjovt.
Jeg kan godt ind imellem tænke, om jeg burde fortsætte med det der ridning, men jeg ville ikke stoppe pga. vejret, så skulle det være andre årsager.
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Og lige nu er jeg ved at tage sammen til og gå ud og ordne stald
okt 2004
Hvis man selv står for at passe hesten selv, så synes jeg heller ikke det er ok at blive væk, bare fordi man ikke gider. Da jeg havde hest i selvpas, var jeg der også hver dag. Men nu hvor hun står i fuldpas, kan jeg bedre tillade mig at blive væk engang imellem.
okt 2004
Tro mig, hesten er ligeglad med om du er der eller ej, så længe den har rigeligt med foldtid og kan være social med andre heste det meste af dagen, og så længe dens behov bliver opfyldt.
Springe over hvad? Når jeg ikke behøver muge ud og fodre, så har jeg den halve time ekstra til min hest. Det er da win-win for både mig og hende.
jul 2008
Nu har jeg hestene hjemme, og passer dem med glæde hver dag, men jeg har før haft opstaldet ude i fuldpas, hvor jeg nogen dage ikke kom, pga familien og de forpligtigelser der er ved det også. Men jeg syntes nu ikke at hesten ligefrem manglede noget, den fik sin mad og tørre boks, kom ud og ind fra fold, og tror faktisk ikke at hesten følte noget savn ved at jeg ikke kom hverdag.
Heste skal naturligvis passes og ikke mangle noget i forhold til mad og div i forhold til dens generelle tilstand. Men der findes andet i verden end heste, og at man betaler sig fra at andre passer den et par dage om ugen, er ikke verdens undergang. Det har hestene aldrig taget skade af.
okt 2004
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
okt 2004
Hvis jeg havde mulighed for det gjorde jeg det gerne, men det ville betyde, at jeg ca. 4 dage om ugen ikke ville have tid til andet end at passe stalden.
Det tror jeg ikke min hest får noget ud af. Jeg har jo ikke hest for kun at arbejde, jeg har også hest for at slappe af og have det rart derude - så hvis jeg 4 dage om ugen ikke ville have tid til andet end at arnejde, ville der ikke være nogen idé i at have hesten, fordi jeg så ikke ville kunne gøre det jeg egentlig har hende for.
Har aldrig helt forstået det der med, at man kun bør have hest, hvis man vil passe det hele selv. Hvorfor skal det være sådan, hvorfor skal det følge med? Hvorfor skal man tage det sure med det søde, når der er mulighed for at undgå det sure?
Hvorfor må man ikke springe over hvor gærdet er lavest, behøver man virkelig gøre alt så hårdt og surt som muligt, må man virkelig ikke sørge for at tilværelsen bliver så nem og rar som mulig?
jul 2008
Og som sagt, så tager hesten ikke skade af at vi ikke lige hver dag slider pelsen af den. Jeg er af den opfattelse at de reelt nyder dage hvor de bare er hest
Det lader sig kun gøre for mit vedkommende fordi jeg kan forene børn og heste, vi kan som familie bruge meget tid på at ordne stald, strigle og ride sammen, og det nyder jeg fuldt ud.
sep 2009
Herhjemme lærer børne at først arbejde senere fornøjelse.. netop de skal muge først også kan de hygge med ponyen bag efter. det høre med.. sådan er det og vil det altid være..
Og det tager jo kun 10 min og muge en boks og strø op og give hø.. så har man ikk tid til det har man ikk tid til hest..
sep 2009
det jo en del af og have hest og forstå ikk nogen kan mene det ligefrem er en sur tjans. udover det er let og hurtigt ordnet
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Faktisk ikke.. Fordi jeg nu har fået part et sted med ridehus, så selvom det ikke er stort og støver lidt så kan man lave noget uanset vejret.
Også elsker jeg at gå og nusse i stalden og sørger for en masse ponyer/heste. Har en masse jeg må træne og strigle hvis jeg har lyst.
jul 2008
Jeg har masser af tid til at ordne bokse, men det kan gå ud over tiden til at ride.
Mine børn lære også at der må arbejdes før der kan nydes, men da den yngste er 2½ år er det ikke lige hende der er mest hjælp fra. Ej heller hende på 5 år. I hverdagene kommer vi hjem 16.30. Der skal laves mad, vi skal alle i bad, og der er sengetider der skal overholdes, så jeg går først i stalden kl ca 20, ordner bokse og nusser med hestene når de kommer ind. Jeg elsker denne tid på dagen, hvor jeg har ro og fred i min egen stald.
Det var ikke ment på den måde sur tjans, men da jeg havde hest ude i opstaldning var jeg glad for ikke at skulle tænke på at muge boks, men at kunne have luksus tid sammen med hesten.
okt 2004
Sorry, men det er da en dårlig forklaring.
sep 2009
okt 2004
Jeg forstår fint, at man skal arbejde for at kunne nyde - og det synes da også at jeg gør. Jeg arbejder da for at få pengene til min hest - så allerede dér har jeg arbejdet før fornøjelsen.
Mon ikke hesten er ligeglad med om det er mig eller staldejer der muger dens boks? Mon ikke hun synes det er rarere at jeg kan give hende en ekstra lang strigletur i stedet for?
Og så må du da desuden have en dejlig nem hest at muge ud hus. Hos min tager det nemlig 15-20 minutter med håndkraft at muge ud, inkl. den tid det tager at køre 3 trillebører ud på møddingen.
Og ja, det er da mine penge, så hvis jeg vælger at jeg hellere vil bruge et par hundrede kroner mere, på at få mere tid til min hest, så kan jeg ikke se at jeg (og andre) skal sidde og have afvide, at vi ikke burde have hest.
Kan ikke se hvordan man kan sige, at man ikke skal have hest, hvis man ikke muger ud.
okt 2004
Så det er skam ikke fordi jeg ikke har prøvet at muge. Jeg synes bare det er rarere at bruge min tid på hesten, fremfor udmugningen, når jeg nu har muligheden og pengene til det. Det kan jeg ikke se noget forkert i.
Hvis jeg en dag kom i pengeproblemer, ikke fik hesten hjem at stå, ville jeg da også helt klart ordne stalden hver dag selv. Men når jeg nu har mulighed for at lade være, og min hest ikke lider under det - hvorfor er det så forkert?
okt 2004
sep 2009
det har intet med om hesten er ligeglad for det er de da men at man skal yde for at nyde.. og nej har jeg været staldpige og dengang kunne jeg gøre det på 5 min hold alle de saplige heste som stod i stalden både dem som sviner vildt og ikk så drop de dårlige undskyldninger du vil hurtigt komme i form og kunne muge nemt og hurtigt.
men jah dovenskaben længe leve..
Det har nok noget med opdragelse og gøre..
sep 2009
Jeg har jo ikke hest for kun at arbejde, jeg har også hest for at slappe af og have det rart derude - så hvis jeg 4 dage om ugen ikke ville have tid til andet end at arnejde, ville der ikke være nogen idé i at have hesten...
ren dovenskab og jeg har skam et liv ud over mine heste og holder skam også fri 2 dage om ugen fra mine heste.
jul 2008
Men nej, jeg nyder alle dele af arbejdet, med hestene, men derfor ser jeg nu ikke noget galt i at betale sig fra at kunne bruge mere tid på at hygge og ride med hesten. Det har jeg som sagt gjort før uden den mindste dårlige samvittighed.
sep 2008
Det handlede bare helt uskyldigt om, om der var andre der mistede lidt energi mht. ridning her i vinteren....
Personligt synes jeg faktisk det er rarere med minus 5-10 grader end blæst og regn - det er da det værste og jeg hader bare at ride i det. Så hellere lidt frost og så kende nogle gode stier - selvom jorden er hård.
Det kan også være svært at nå ridningen inden det bliver mørkt....
Men vi kan vel enes om én ting. Vi glææææder os til foråret.
jul 2008
Liza R: Holder helt med dig, både med at tråden drejede den forkerte retning. Men også at det er noget nemmere at komme ud i frostvejr, end som nu hvor det blæser og regner. Det kan virkelig ødelægge humør og ridetur at få vind og regn lige i hovedet.
Men jeg elsker rideture i klar frost hvor solen skinder. Alt bliver så flot omkring en.
okt 2004
Hvortil jeg spørger hvordan det hænger sammen med det jeg skrev. Og hvis du føler det er ok at have forskellig holdning, så giver det da ingen mening at du taler ned til folk der har anden holdning end dig.
Camilla - Synes ærligtalt ikke du kan udtale dig om min form eller om hvor lang tid det bør tage for mig at muge ud hos min hest. Du kender hverken mig eller min hest, så det kan du ikke tillade dig at sige noget om. Jeg har knæproblemer og rygproblemer, samtidig med at min hest er et kæmpe svin i boksen og skider rigtig meget over det hele. Derfor kan man ikke muge ud på 10 minutter. Måske kan du ved dine heste, men du har sjovt nok ikke min hest. Så lad nu være med at dømme folk så hurtigt, det er virkelig lavt, så stop da lige med det, tak.
Selv efter 8 år med udmugning dagligt, gik det stadig ikke hurtigere, da jeg fik min hest. så det er da virkelig uhøfligt af dig at sidde der og dømme uden grund.
Dovenskab også? ja wow, du tror da vidst du kender alle. Jeg siger bare, at for mig skal det være sjovt og rart at have hest, ikke et surt arbejde. At du så synes at udmugning er sjovt, betyder ikke at jeg skal føle det samme. der er ingen grund til at du hæver dig over andre (mig), ved at tale ned til mig på den måde. styr dig lige lidt.
sep 2008
okt 2004
sep 2008
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Dårligt vejr eller mistet interesse?