{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

Stress op til prøver {{forumTopicSubject}}

Et lidt privat emne, men føler det ville være en god idé og høre andres bud på det.

Der er sket MEGET i løbet af det sidste halve år både godt og skidt men bare meget så er i forvejen ret stresset over de meget store omvæltninger i mit liv.

Nu har jeg så prøver som starter her om en uges tid og jeg føler mig sindsygt stresset over det.

Tog lige forebygstress' stresstest og fik 200 point (max) såe det er vidst ikke bare piveri.

Men har i nogle gode idéer til hvordan jeg kan få det lidt bedre med prøve stressen? For resten kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.

Psykolog osv. er ikke en mulighed pt. Hvis problemet fortsætter vil jeg selvfølgelig søge hjælp. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stress op til prøver
  • #1   24. maj 2016 Følger lige med her. smiley

• #2   24. maj 2016 NADA (øreakupunktur) kan godt hjælpe lidt på det. Kan godt følge dig, for står selv i noget af det samme, og her er psykolog heller ikke en mulighed.

• #3   24. maj 2016 Jeg er selv sådan en som flere uger op til en eksamen er meget vred, har sindssyge humørsvingninger og ikke kan sove. Så frustrationen forstår jeg udemærket.

Vi VED at følgende reducerer ens produktion af stress hormoner:

- LET motion (gåture, yoga, pilates, osv - intet hvor pulsen kommer op da det øger stress)
    - Søvn. Som selvfølgelig kan være ualmindeligt svært - men forsøg at finde og fastholde et godt søvnmønster.
    - Kost. Ja, sund og nærende kost hjælper også.
    - Natur. Skov, strand, mark - hvor end du føler dig tilpas.
    - Meditation. Hvis man er til den slags.
    - At gøre ting man godt kan lide. For mig er det at være ude ved min hest, besøge min mor, undervise ryttere, tegne... Alt sammen hjælper.

På eksamensdagen er jeg altid ude og gå eller løbe en let tur. Min krop kan slet ikke være i ro - den forlanger bevægelse. Og det hjælper også en smule.

Der er også en fantastisk bog som hedder "træn dig til en god eksamen" - tror faktisk ligefrem at lydbogen er gratis måske? Den har nogle virkelig gode redskaber til hvad man kan gøre. I gymnasiet var min eksamensangst så voldsom at jeg brød grædende sammen et par gange. Øvelserne i den bog gav mig redskaber til hvordan jeg kunne nedsætte min angst / stress drastisk. Feks. Stod jeg konsekvent og hoppede op og ned lige inden jeg skulle ind, jeg begyndte at tage lidt vand mens jeg sad til eksaminationen og jeg lavede power-poses og var generelt opmærksom på min holdning. Har ikke haft tudeture under eksamen eller været tæt på siden - jeg hader stadigvæk at gå til eksamen og føler at min krop snart eksploderer, men jeg kan gå op uden at bryde fuldkommen sammen og når eksamen er ovre kan jeg (som regel) ligge angsten / stressen fra mig dér. Førhen blev det hængende flere dage efterfølgende også...

Nogle læger vil også gerne give noget let beroligende som kan dulme ens nerver op til eksamen - andre læger vil ikke. Nogle vil gerne give sovemedicin - andre vil ikke. Personligt er jeg mere til at løse roden til problemerne, men det kan måske være en fin hjælp i en overgang...

• #4   24. maj 2016 Synes det plejer at hjælpe at snuppe 10 km på cykel smiley

• #5   24. maj 2016 Baldrianpiller smiley
    Det er naturmedicin, der gør din krop ikke kan spænde op og stresse, hvilket gør dig afslappet og så sover du bedre smiley
    Det tager jeg altid op til eksamener, for ellers får jeg ingen søvn på grund af jeg overtænker alt!

• #6   24. maj 2016 Jeg har selv været til stress og eksamensangst behandling hos Thomas Pape som er den førende på feltet. Han har skrevet den bog som en af de andre referere til. Der ud over har han lavet en del selvhjælps artikler og videoer der kan findes på hans hjemmeside http://spine.dk/category/nyheder og ellers kan du tjekke hans Facebook gruppe ud. Jeg kan kun anbefale ham.

• #7   24. maj 2016 Jeg har lært af erfaring at det der hjælper for mig er faste rutiner hver eneste dag, også på en "fridag".
    op kl 9, spise morgenmad, lige lidt let motion (en gå tur, et 20 mins styrke program what ever bare det kan klares hjemme eller lige i området) og så et bad.

Sådan er mit liv struktureret hver læsedag, og jeg udføre det samme med Morgenmed, motion og bad, på en eksamensdag. Faste rammer med hvile og masser af mulighed for søvn. Jeg har ofte indlagt en middags pause på en time hvor jeg ik må lave noget skole relateret.

i planen (og det er i kalender hver time af dagen) ligger hvilke eksamern/emner jeg skal læse på, hvor længe og hvornår jeg skal op. Jeg er god til struktur når jeg stresser, og det gør jeg meget.

• #8   24. maj 2016 F&F: Gør allerede mange af tingene og det hjælper men er stadig så stresset at alting bare køre rundt.

Cecilie: Tager allerede baldrian piller for min angst men de virker ikke til at have nogen effekt på stressen.

ES_Foto: Det prøver jeg på ved at have små ting jeg SKAL gøre som rense negle osv. men at have struktur over hele dagen er desværre ikke en mulighed for min efterskole har ingen fast rutine med hensyn til fag for det meste aner ikke hvad jeg skal før jeg er der på dagen.

Men tak alle sammen vil forsøge og prøve lidt af de ting i har sagt smiley

• #9   24. maj 2016 Realiteten er nok at stressen op til prøver altid vil være der - så du kan ikke gøre andet end at forsøge og holde det nede. Jeg oplever stadig voldsom stress og angst op til prøver - bruger sindssygt meget energi på og konkretisere tingene for mig selv. "Jeg skal bare op på skolen - jeg har min synopsis" bla bla.

Men jeg er også begyndt at fokusere på de positive ting ved at jeg er nervøs. Feks gør min nervøsitet at jeg er pisse god til synopser. Jeg har altid vendt og drejet mine spørgsmål 100 gange og får altid gode karakterer når jeg er oppe i en synopsis. Generelt er jeg velforberedt og klar - selvom jeg ikke føler det har jeg ofte lavet meget mere end de andre fordi det hjælper en smule på nervøsiteten når jeg har gjort mit forarbejde godt. Så det er plusser som jeg selv oplever smiley

• #10   24. maj 2016 F&F: Det er så der hvor jeg ikke rigtig har nogle fordelen ved at være stresset... JEg er typen der bliver stresset så jeg undgår alt prøverelateret indtil dagen inden hvor jeg ligepludselig har et stort problem.

• #11   24. maj 2016 Så er dét et fokuspunkt at tage fat på - for det vil under alle omstændigheder forstærke din stress at du ikke er forberedt. Måske du skal planlægge dine dage og få mere system - bare en idé.

... altså det er jo heller ikke positivt at jeg feks kører i ring og kun læser og læser og læser flere uger op til eksamen. Jeg arbejder på at skrue ned - det er jo så fordi det er angsten der fylder rigtig meget hos mig og har utroligt mange katastrofetanker og negative automatiske tanker som driver mig til at fortsætte. Så jeg arbejder jo på at læse mindre - men det handler jo om at finde en balance. Hvad enten det er den ene eller den anden vej smiley

• #12   24. maj 2016 Det lyder klart som om at det er eksamensangst du oplever. Jeg kender det godt selv, man udskyder det fordi det er svært at gå i gang med og jo mere man udskyder det jo værre bliver det... ^besøg den hjemmeside jeg har givet dig og find noget behandling- det er ikke noget der lige går væk. Efter jeg har været i behandling har jeg nu nogle redskaber både i læseperioden og lige før eksamen der hjælper

• #13   24. maj 2016 Sandra P: Tak har kigget lidt på hjemmesiden dog er behandling ikke en mulighed pt. Så det må blive senere

Kommentér på:
Stress op til prøver

Annonce