28. jun 2012 Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
STRESS :/ {{forumTopicSubject}}
Igår fik min datter sin pony hjem som vi har købt. Det er den første hest som er helt vores egen så jeg er lidt grøn trods 17 års ridning 10 år tilbage ;)...
Igår startet hun ud med at gå alene på en fold nogen timer, da ejer af de andre heste gerne ville være til stede når de skulle lukkes sammen.
Sammensætningen gik over alt forventining med lidt spark og hvin (ikke noget vildt), men efter max 20 min var der ro på folden og alle gik i flok og græsset. de er 2 ponyer og en hest også vores, så en lille flok.
Hun har før gået på døgnfold og i en lille flok, men her skal hun ind i boks om aften da de andre ikke går ude om natten. Hun bliver lukket ud ved 6 tiden hver morgen og kommer så ind igen ved 20.00 tiden.
Jeg er selv ude og lukke hende ind og igår var alt jo meget farligt, så jeg kørte ud til hende i morges da mine børn var taget i skole og kunne se at der var helt ro på folden. Jeg valgte ikke at forstyr så stod bare og kigget.
Ved 13 tiden kommer jeg der ud med min datter, jeg henter Alfa op fra folden og det hele går helt fredeligt, dog er hun stadig meget opmærksom på udenfor folden og der skal ikke meget til før det gipper i hende. Min datter nusser så om hende og striler længe. Vi ligger en sadel og hovedetøjet på hende og hun er helt rolig. Jeg trækker så rundt med hende på ridebanen og hun er bare hel cool. Min datter hopper op og skridter rundt på hende i 20 min uden problemer. der efter slutter vi.
Her til aften skal jeg så trække hende ind sammen med de andre på folden. Men i stalden bliver hun meget usikker og skal lige have af vide at jeg går først ind af døren hvilket hun også accepter uden problemer.
Jeg har lagt lidt godt i hendes krybbe så det er hyggeligt at komme ind, men hun stresser virkelig meget Kaster med hovedet og går rundt.
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende med at falde til i sin boks? Jeg står udenfor boksen og snakker længe med hende før jeg tager hjem og hun vil gerne snakke, men kun kort tid af gangen.
Der er desværre ikke mulighed for hun kan stå ude om natten da jeg ikke synes hun skal stå alene.
Håber virkelig der sider nogen der ude der kan fortælle mig hvordan jeg bedst giver hende en god start på hendes nye hjem.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Bare sørg for, at hun hverken bliver trukket ind aller først, eller aller sidst, da hun så kan føle, hun bliver efterladt og får en dårlig oplevelse med det.
Sørg for at boksen er rar at komme ind i. Mad i kryppen(hvilket du allerede gør), hø, en sliksten.. Gør den hyggelig. Hvis man kan åbne et vindue i boksen, så gør det, så hun kan følge med i, hvad der sker ude på staldgangen.
Det er nok bare en tilvænningssag, og det kan tage tid, når vi snakker om heste. Min egen er stadigvæk bange for det samme sted ude ved stalden, selvom vi har gået forbi det hver dag, det sidste års tid, og der er aldrig sket noget der
Så ja...tålmodighed og så gør som du gør, så skal det nok gå fint.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
da jeg flyttede min hest kastede han sig ofte rundt når han kom ind vævede og genaralt fik mange tiks, men han er faldet helt til pg tager alt med ophøjet ro, det tog kun 5 mdr
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 562
Sådan var min også i starten da hun kom.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis hesten har gået på døgnfold hele sit liv kan det være svært for den pludselig at skulle ændre dens meget indgroede vaner, så giv det tid.
Giv måske hesten noget hø at tygge i natten over. For ja, det den laver er boksvandring og stress relateret.
Men nogle heste kommer bare aldrig til at trives i en boks
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Hun kommer ikke sidst ind da de kommer ind i samlet flok og de dage der ikke er hænder nok til at tage dem i samlet flok kommer den stor ind først også tager jeg og min kæreste Alfa og den anden pony ind samtidigt.
Men super mange tak for svar fra jer alle. Det er dejligt at vide at jeg gør alt jeg kan rigtigt og at det er tid hun skal have. Jeg ved jo godt at det hele er nyt og hun selvfølgelig stesser, men var nødt til at vide om der var andet jeg kunne gøre.
Har dog også lige fået svar af tidliger ejer som jeg også skrev til og super sød som hun er gav hun mig lige lidt råd med på vejen
jun 2012
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
og tillykke med hende da.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
det har jeg oplevet to heste der havde gået ude altid være
dog i noget værre grad end hvad det her lyder på
sep 2011
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 22
jun 2012
Men når det så er sagt så er mine arme lige oppe over hovedet nu!! Jasmin skulle til ridning idag, men vi var lige forbi Alfa først bare for at strile og nusse de 2 timer hun havde inden hun skulle på 4H.
Men Alfa stresset da vi stilte hende på staldgangen og var ved at masse Jasmin flere gange :(. Jeg stod selvfølgelig så dette ikke kunne lade sig gøre, men øv hvor var jeg frustrerret og Jasmin blev ked af det, men vi gav ikke op og Alfa fik igen og igen af vide at det der skulle hun ikke gøre. Vi smider hende på fold da vi skal køre og smutter så til ridning. Men selvfølgelig er der ingen der har skrevet at den pony hun rider er halt, så Jasmin striler hende og renser hove, men da hun vil løfte det ene bagben masser denne pony hende også og Jasmin bliver nu rigtig øv og synes ikke længer det er sjovt, men jeg klare lige den hov for hende, hun sadler op og trækker ud (uden rytter er hun ikke synligt halt), men da hun begynder at skridte kan jeg godt se den er helt gal og ridelæren er heldigvis så sød at sige hun kan hoppe med på næste hold på en anden hest.
Jeg sætter så Jasmin af hos sin far (hun er delebarn) og vælger så at køre ud til Alfa alene og bruge nogen timer på hende uden at skulle tænke på små børnefødder osv. Og allerede på folden er hun en hel anden pony. Jeg striler hende udenfor stalden og hun er bare et rigtig nusseøre også vælger jeg at trække en lille tur ned af vejen (lukket vej uden en masse biler) og det gik bare SÅ godt
I boksen var hun også meget mere rolig da hun kom ind JUBIIIII måske er alt ved at vende JEG HÅBER!!!
jun 2012
STRESS :/