{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
572 visninger | Oprettet:

Seneskedehindebetændelse (hest) {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at min hest blev halt d. 2
April. Inden da havde hun haltede lidt ind og ud fra folden, men hvor der så ikke har været noget i ridningen. Vi tænkte ikke så meget over det, for når man så tjekkede om hun haltede, så var der overhovedet ingenting. Hun døjer nemlig med galde, når hun har stået inde hele natten, så vi tænkte at det nok var det plus lidt "stivhed".
Men da vi så opdagede, at hun haltede i ridningen kontaktede vi smeden først. (Kunne måske være en hovbyld) Der var ingenting udover lidt ømme dragter. Hun var ikke meget halt. Det var kun en gang i mellem, når hun travede. På et tidspunkt var hun halt på begge forben og tilsidst var hun kun halt på den ene volte, hvor man næsten ikke kunne se noget. Vi får så dyrelægen ud, og hun ser hende i longe, og hun laver en bøje prøve, som hun går fint igennem. Efter det mærkede hun hendes sener og konstaterede at hun havde seneskedehindebetændelse.. Det skal lige siges, at hun har været passet rigtig godt på. (20 minutters skridten varm og af) og bliver kun sprunget på en gang om ugen, og ikke særligt højt. Hun har tidligere gået nået MB spring, men tror hun har været presset ud i noget, som hun ikke har været klar til i hendes fortid, og derfor tror jeg hun er blevet lidt slidt. Men hun er trods alt kun 12 år.
Hun kom så på smertestillende i 5 dage, og så fik jeg noget creme til senerne.
Vi var egentlig gået i gang med genoptræning som varer i alt 3-4 måneder, og hun må kun longeres de første 7 uger i et kvarter, så hun har ikke været redet på.
Men her i går er hun dsv blevet halt igen smiley Jeg går og er rigtig bange for hendes fremtid.. Og
om hun nogensinde bliver ridehest igen.. Så mit spørgsmål er, om der er nogen som har oplevet det samme og hvordan fremtiden så ud for jeres heste, og er de blevet ridehest igen og hvordan?:-)

På forhånd tak!l

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskedehindebetændelse (hest)
  • #1   13. maj 2016 Har jeg desværre ikke gode erfaringer med..
    Vi genoptrænede min tidligere pony utallige gange efter alle kunstens regler - sygefold i flere måneder, utrolig langsom genoptræning, tilskud med cortaflex, smurt med compagel, BOT gamacher osv., men det blev aldrig helt godt igen. Hun havde nogle gode perioder, men haltheden blev ved med at vende tilbage. Hun fik til sidst konstateret kronisk seneskedehindebetændelse i det forben - deraf var nogle af senerne vist også 'fortykkede' , og hun blev derfor desværre aflivet.
    Med hensyn til ømme dragter, så er det uhyre vigtigt at smeden IKKE tager for meget af i dragterne - en åndssvag smed gjorde dette ved min pony og resultatet blev at skaden sprang op igen.

• #2   13. maj 2016 Har kun erfaring med det hos mennesker, desværre :3

• #3   13. maj 2016 Min pony havde det. Hun stod i 6 måneder hvor vi bare gik en tur med hende, og da de 6 måneder var gået, sagde dyrlægen vi godt kunne begynde at genoptræne hende, eftersom hun var haltfri. Men lykke varede ikke længe og hun blev halt igen 2 måneder efter vi var færdig med genoptræningen... Det viste sig at hun havde fået sildgigt i stedet for, fordi hun havde gået og kompenseret på det andet forben.. Vi valgte at få hende aflivet.
    Så nej min blev aldrig ridehest igen.

• #5   13. maj 2016 Laser behandling kan behandle det. Har haft gode erfaringer med dette.

Kommentér på:
Seneskedehindebetændelse (hest)

Annonce