Seneskedehindebetændelse - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Min hest har i dag fået konstateret seneskedehindebetændelse i vestre forben. Jeg har aldrig hørt om dette ved heste, og kan ikke finde så meget på google. Dyrlægen har givet mig rådene at lade hende stå inde i mindst en månede i endnu med konstant ro, og varme på benet. Hun må skridte 10min om dagen ca.
Men jeg vil høre folks erfaringer. Med hensyn til genoptræning, udsigter for fremtiden, og alt andet hvad i kan komme på, som jeg kan bruge til noget. Og hvad stiller man lige op med sådan en hest? Jeg har nemlig en hest der har det rigtig dårligt med at stå inde, men hun må overhovedet ikke komme på fold, da senen er meget belastet, og hun må ikke løbe .. Så hvad gør jeg lige for ikke at ende med en hest der mister grinsten, og bliver stresset? Håber på gode råd og hjælp
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Tricks osv er helt klart en mulighed, det biver hun allerede brugt til . Problemet er bare, at det ej heller til daglig, kan aktivere hende nok - og hun mister hurtigt interessen, og bliver uopmærksom, for det keder hende. Hun er mere den fysiske type (-;
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
dec 2006
Har du ellers nogle erfaringer med det? Kan nemlig bare slet ikke finde noget om det, og vil så gerne vide hvordan det ser ud fremover, og hvordan med genoptræning osv?
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
måske det virker på heste også? der er uanset hvad ikke noget der skader
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
For at give mine erfaringer, mener jeg den stod stille i 2-3 måneder, hvorefter vi genoptrænede i 2 måneder. Vi var også meget forsigtige, og havde den ofte til kontrol på Ansager. Men det er nogle år siden, så jeg husker det ikke helt præcist.
Da den så havde været rengående i et stykke tid igen, og vi fik grønt lysfor at lukke på fold, skulle den selvfølgelig komme til skade igen, så den stod i 5 måneder igen og desværre ikke kom sig.
Men forhør dig med din dyrlæge, så du får et godt genoptræningsprogram!
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 1.283
Håber du kan bruge det til noget og at jeres historie ender bedre
Min gik forresten på en lille fold for sig selv på nok ca 5*5 m han kunne heller ikke det med at stå inde alene
dec 2006
aug 2007
Følger: 196 Følgere: 190 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 58
Hun gik på stor døgnfold på det tidspunkt og skulle iflg. dyrlægen endelig blive ed med det, da det bevægelse hun fik derude kun var med til at holde blodomløbet igang, så hævelsen kunne fortage sig. Hun blev ikke redet i 7uger, og derefter genoptrænede vi i lige så lang tid, først 5 min skridt om dagen, og så længere og længere tid til vi var oppe på at skridte i en time om dagen. Så satte vi gradvis lidt trav ind og til sidst galop. I genoptræningsfasen fortsatte vi med støttebandager og kolde fodbade.
Efter genoptræningen har vi ikke mærket noget til Olivias seneskedebetændelse. Hun har været rengående lige fra vi startede ridningen op igen, og går LA dressur og har sprunget op til en meter på enkeltspring (MA for treer)
Så man kan bestemt også slippe godt fra en gang seneskedebetændelse. Held og lykke med behandlingen.
maj 2009
Følger: 144 Følgere: 145 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 51
Ved godt det er lang tid siden at indlægget blev oprettet, men nu er det sådan at min lille babyhest Cracker har fået seneskedehindebetændelse i hasen i højrebagben.
Jeg vil derfor gerne høre om din "klarede det" og er fit for fight i dag?
Glæder mig til at høre fra dig!
Hilsen Emma og Cracker
dec 2006
Min fik aldrig en anden diagnose på trods af røntgen og lignende, men hun har ikke haft problemer siden - hvad end det så var.
maj 2009
dec 2006
maj 2009
dec 2006
Min står så også skadet nu, med en fibersprænging. Har allerede stået skadet i 2 måneder .. Det er rigtig træls når de står skadet - konkurrencerytter eller ej
maj 2009
Det føles også bare som lang tid, da jeg først efter sommerferien er begyndt at ride på ham, og ponyen jeg havde før, har aldrig stået halt..
Seneskedehindebetændelse - erfaringer?