{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.574 visninger | Oprettet:

Seneskedehindebetændelse - erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Min hest har i dag fået konstateret seneskedehindebetændelse i vestre forben. Jeg har aldrig hørt om dette ved heste, og kan ikke finde så meget på google. Dyrlægen har givet mig rådene at lade hende stå inde i mindst en månede i endnu med konstant ro, og varme på benet. Hun må skridte 10min om dagen ca.

Men jeg vil høre folks erfaringer. Med hensyn til genoptræning, udsigter for fremtiden, og alt andet hvad i kan komme på, som jeg kan bruge til noget. Og hvad stiller man lige op med sådan en hest? Jeg har nemlig en hest der har det rigtig dårligt med at stå inde, men hun må overhovedet ikke komme på fold, da senen er meget belastet, og hun må ikke løbe .. Så hvad gør jeg lige for ikke at ende med en hest der mister grinsten, og bliver stresset? Håber på gode råd og hjælp

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskedehindebetændelse - erfaringer?
  • #2   29. okt 2011 Tror vist bare det hedder betændelse i senen, når det er heste, men i principper er det vist det samme smiley

Tricks osv er helt klart en mulighed, det biver hun allerede brugt til . Problemet er bare, at det ej heller til daglig, kan aktivere hende nok - og hun mister hurtigt interessen, og bliver uopmærksom, for det keder hende. Hun er mere den fysiske type (-;

• #3   29. okt 2011 Min gamle pony stod med seneskedehindebetændelse, og måtte jo selvfølgelig ikke komme ud. Min mor gik rigtig mange ture med den, for den var helt fuldstændig vild og voldsom. Stejlede i boksen og teede sig som en tosset. Men udover at gå ture, bruge lang tid på at græsse med den osv., fik hun staldpersonalet til at lukke den ind i alle mulige forskellige bokse mens de andre heste var på fold, så fik den tiden til at gå med at undersøge de nye bokse.

• #4   29. okt 2011 Det var også en idé, tak smiley

Har du ellers nogle erfaringer med det? Kan nemlig bare slet ikke finde noget om det, og vil så gerne vide hvordan det ser ud fremover, og hvordan med genoptræning osv?

• #5   29. okt 2011 nu ved jeg ikk om det hjælper på heste. men man kan til køer med ømme yver for noget pebermynte varme massagecreme. nu har jeg som mennesker kronisk seneskedehindebetændelse flere steder i kroppen, og har prøvet mange ting, og det der faktisk virker bedst, er det pebermyntecreme til køer.

måske det virker på heste også? der er uanset hvad ikke noget der skader

• #6   29. okt 2011 Jeg synes du skal spørge din dyrlæge, situationen kan jo variere meget fra hest til hest. Specielt ang. genoptræning skal du spørge din dyrlæge smiley
    For at give mine erfaringer, mener jeg den stod stille i 2-3 måneder, hvorefter vi genoptrænede i 2 måneder. Vi var også meget forsigtige, og havde den ofte til kontrol på Ansager. Men det er nogle år siden, så jeg husker det ikke helt præcist.
    Da den så havde været rengående i et stykke tid igen, og vi fik grønt lysfor at lukke på fold, skulle den selvfølgelig komme til skade igen, så den stod i 5 måneder igen og desværre ikke kom sig.

Men forhør dig med din dyrlæge, så du får et godt genoptræningsprogram!

• #7   29. okt 2011 Min DV havde seneskedehindebetændelse før jeg fik hende. Hun skulle have boksro i 3 mdr, og så skånsom genoptræning. Hun kom sig fint - og der har ingen problemer været :o)

• #8   29. okt 2011 Min har også haft det, han var ved at blive opgivet af dyrlægen men overlevede heldigvis. Jeg brugte genoptrænings programmet på netdoktor tror jeg det hedder, hvor jeg så forlængede ugerne. Vi kom godt igang med træningen og den blev så halt, hvor vi så gik til behandling ved tove due i nogle mdr, men da han så begyndte for alvor at tage en masse bæring så fik han betændelse i benene igen også igen, så jeg besluttede at pensionere ham da han sagtens kan holde til tur ridning og meget let dressur, syntes ikke jeg ville blive ved med at gennemgå en masse behandlingsperioder pga mit ønske om at ride en masse dressur smiley
    Håber du kan bruge det til noget og at jeres historie ender bedre smiley
    Min gik forresten på en lille fold for sig selv på nok ca 5*5 m han kunne heller ikke det med at stå inde alene smiley

• #9   29. okt 2011 Mange tak for jeres svar. Der er vel ikke så meget andet at gøre, end at se tiden an ..

• #11   29. okt 2011 Min Olivia havde seneskedebetændelse i begge forben for 2 1/2 år siden efter hun fik beskåret hove. Hun blev behandlet med metacam mikstur de første 10 dage. Derudover stod hun med benene i koldt vand to-tre gange om dagen i 10-15 minutter, og havde støtte bandager på resten af tiden.
    Hun gik på stor døgnfold på det tidspunkt og skulle iflg. dyrlægen endelig blive ed med det, da det bevægelse hun fik derude kun var med til at holde blodomløbet igang, så hævelsen kunne fortage sig. Hun blev ikke redet i 7uger, og derefter genoptrænede vi i lige så lang tid, først 5 min skridt om dagen, og så længere og længere tid til vi var oppe på at skridte i en time om dagen. Så satte vi gradvis lidt trav ind og til sidst galop. I genoptræningsfasen fortsatte vi med støttebandager og kolde fodbade.
    Efter genoptræningen har vi ikke mærket noget til Olivias seneskedebetændelse. Hun har været rengående lige fra vi startede ridningen op igen, og går LA dressur og har sprunget op til en meter på enkeltspring (MA for treer)
    Så man kan bestemt også slippe godt fra en gang seneskedebetændelse. Held og lykke med behandlingen.

• #12   2. nov 2013 Hej!
    Ved godt det er lang tid siden at indlægget blev oprettet, men nu er det sådan at min lille babyhest Cracker har fået seneskedehindebetændelse i hasen i højrebagben.

Jeg vil derfor gerne høre om din "klarede det" og er fit for fight i dag? smiley

Glæder mig til at høre fra dig!

Hilsen Emma og Cracker smiley

• #13   2. nov 2013 Kan desværre ikke rigtig hjælpe, da diagnosen seneskedehindebetændelse blev trukket lidt tilbage, da jeg konsulterede en anden dyrlægen smiley

Min fik aldrig en anden diagnose på trods af røntgen og lignende, men hun har ikke haft problemer siden - hvad end det så var.

• #14   2. nov 2013 Hvad gjorde du for at "kurrere" din? smiley

• #15   2. nov 2013 Hun fik noget pencilin i pastaform som hun fik noget af hver dag i ca. 14 dage. Derud over havde hun boksro i nok 3 måneder sammenlagt, og stod stille i næsten et halvt år, fra ridning og sådan.

• #16   2. nov 2013 Hold da op det var lang tid.. Min har stået i 5 uger på tirsdag, og er lige ved at dø over ikke at kunne ride ham - det skal lige siges at jeg er konkurrence rytter smiley

• #17   2. nov 2013 Ja okay, det var - og er - jeg ikke. Og det var om vinteren min stod stille, så det var ikke så galt.

Min står så også skadet nu, med en fibersprænging. Har allerede stået skadet i 2 måneder .. Det er rigtig træls når de står skadet - konkurrencerytter eller ej smiley

• #18   2. nov 2013 Ja... Du er da godt nok lidt uheldig med din hest! - Ønsker dig og hesten god bedring smiley

Det føles også bare som lang tid, da jeg først efter sommerferien er begyndt at ride på ham, og ponyen jeg havde før, har aldrig stået halt.. smiley

Kommentér på:
Seneskedehindebetændelse - erfaringer?

Annonce