Hvad er ro for hjernen? {{forumTopicSubject}}
Jeg fik midt i sommerferien konstateret stress, min psykolog mener dog det er en belastnings ting fordi mit hjem ikke er det mest harmoniske.
Jeg har dog fået problemer med hovedpine, kvalme, synsforstyrelse og tankerne der går helt amok. Derfor har jeg valgt at følge min læges råd og virkelig tvinge mig selv til ro. Noget ejg merner jeg har prøvet at følge men det har åbenbart ikke været nok.
Men hvad er ro når det kommer til stress?
Er det HELT stilhed, at kigge op i loftet 2 timer om dagen, eller er det at sidde stille og høre noget roligt musik mens man kigger ud af vinduet, at se en film man har set 30 gange før?
For der er jeg splittet. jeg vil have svært ved bare at slukke alt og bare lytte til stilheden, for stilhed er der ikke meget af her hjemme. Så jeg vil nok ty til at ligge med musik for at blokere det andet ude, men hvis det ikke giver ro til hovedet så hjælper det jo ikke meget.
Det bedste ville nok være hvis jeg kunne sove, men det kan jeg nu engang ikke gøre hele tiden heller.
Så hvad er ro?
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Ro kan være mange tid
Ro for mig, er når jeg tasker en tur ud af landevejen, med min hest.... Ro for min dreng på 8 år, er når han sidder og slapper af med sin iPad.
Ro er den tilstand, hvor du føler at du kan slappe af og give dig hen
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
https://www.youtube.com/watch?v=GlzPKeeA76Y
https://www.youtube.com/watch?v=4lpsdKuhJ-g
Sådan noget musik hører jeg til dagligt. Det beroligere mig rigtig meget. Jeg tænder det så snart jeg kommer hjem, lytter og mærker.. og sidder i det. Når jeg mediterer fokuserer jeg ikke rigtig på andet end at være. Jeg fokuserer på et roligt åndedrat.Jeg fokuserer på at sanse musik, lyde, underlaget jeg sidder på osv.
For mig er det ro. Det er også ro, at sidde ude ved hesten i stilhed. Mærke hesten, lytte til hesten eller lade hesten lytte til mig. Ro for mig er også en gåtur i skoven, alt der forbinder mig til naturen er for mig = ro. Derfor bruger jeg meget af min tid der.
Jeg fokuserer også til dagligt, at lade mig selv være afslappet, også i skolen hvor jeg indimellem kan have brug for en pause fra folk fordi jeg både er særligt sensitiv og introvert. Det accepterer både jeg og mine venner. Det er ikke fordi jeg er asocial, men indimellem har jeg brug for at få 5 min. for mig selv. Og det er rigtig rart at have dem.
Som regel er det svært at meditere i starten. Folk siger, at tankerne har længe om at forsvinde og andre gange slet ikke. Det tager tid at opbygge den ro og stilhed inde i dig. Et godt råd kunne være at forestille dine tanker som balloner, som du så herefter giver slip på og lader flyve til vejrs, væk fra dig. Der findes mange gode måder at arbejde med sig selv. Du kan prøve at søge på nettet - ellers er du velkommen til at skrive.
Jeg har selv stået i samme situation, dog ikke konstateret af en læge, at jeg havde stress.
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
jeg lider af angst. for kun sovet tre timer og har voldsomme smerter i ryggen som ikke ligefrem gør det bedre. men ro kan være mange ting. og det kan være når man er ude og ride er mest roligt i hverdagen
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Måske kunne noget yoga være noget? De siger man bliver lidt afhængig af det skidt.. Men der kobler man hjernen fuldstændig fra og bare fokuserer på at være afslappet..
Det kan være rigtig svært i starten, især hvis man er meget aktiv på sociale medier, men det er en vanesag..
maj 2013
Følger: 20 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 60
Jeg stresser meget mere hvis jeg ikke har noget at lave fordi jeg tænker sygt meget..
Så bare jeg laver noget og kan tænke på noget fuldstændig ligegyldigt slapper jeg af! Og så at være ved hestene klart!
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Det med hesten er bare også forbundet med stress og ikke helt den samme ro. Jeg kan sagtens slappe af hos hesten og bare være til stede der, men turen frem og tilbage er svær at klare mentalt
Jeg er rigtig god til at lave ingenting når jeg først er gået igang, men kan godt mærke at jeg ikke slapper af med fjernsynet kørende, altså at lave ingenting med fjernsynet kørende. Det dur ikke. Heldigvis er jeg ikke super afhængig af de sociale medier, jeg er faktisk lidt træt af dem så de er ikke et problem
Yoga.. Tjoo. Det kunne godt være. Har i prøvet det selv?
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 293
Jeg tror bare det handler om at du finder det, der kan få dig til at tænke på noget helst andet eller slet ingen ting. Om så det er at høre musik, gå ture, tage ud til hesten eller hvad der nu ellers er lige dig. Det handler ikke kun om at minimere mængden af input til din hjerne, men at "aflede" den/dig, så du ikke føler stress.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
kombinationen af at have hænderne beskæftiget og noget at lade hjernen fokusere på er lige det jeg skal bruge for at "tømme hovedet".
Det hænder osse at jeg slæber lydbog (har en audible-app på mobilen) + hund + strikketøj med i skoven og slår mig ned et par timer -ren hygge.
Derudover syer og fotograferer jeg -begge dele noget der kræver lidt større fokus, så det er mere til dage med lidt mere overskud. Men begge dele er osse noget jeg finder afslappende og som jager evt tanker lidt i baggrunden.
Jeg kender ikke mange der opnår rigtig ro ved blot at stirre ud i luften, hvis de har tendens til at blive bombarderet med tanker (af den negative slags altså).
Noget andet du måske kan have glæde af, er mindfullness eller andet af den slags -på youtube findes der "fantasirejser" og mindfulness-videoer du kan prøve at lytte til -find en med en stemme du kan holde ud at lytte til, og prøv så ellers at lægge dig behageligt til rette og bare følge med... Det kan være en hjælp til afstresning hvis man ikke selv kan falde rigtigt til ro.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Arbejd på at finde ud af hvad DU har behov for for at kunne få lidt ro både fysisk og mentalt -det er jeg sikker på vil hjælpe dig mere i længden.
-og kniber det med at falde i søvn om aftenen, så findes der i øvrigt både apss til tlf og videoer på youtube med "afslapning" -en slags guidet meditation eller afslapningsøvelse. Super at falde i søvn til, jeg brugte det meget i forbindelse med stress/depression.
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Det der hjalp allermest, var at trække min pony en tur i hedeland (ridestier i utroligt smukt kuperet terræn, til jer der ikke kender hedeland). Det var balsam for min sjæl. Nær vi var afsted kunne vi snildt gå 15 km.
Dog var det langt fra ofte jeg kunne tage mig sammen til det, (Det var en kamp bare at komme ud af sengen) så ofte tegnede jeg istedet. Det fandt jeg også meget ro i
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Sove
Læse en roman hvor jeg kan leve mig ind i historien.
Sidde lidt ude ved Tindur og bare være og hygge (dette er dog vi at jeg føler jeg har tid til, for hvis ikke dugger det ikke)
Når jeg rider tænker jeg ej heller på andet end Tindur og mit samspil.
Dog tænker jeg ekstremt meget i mens jeg sadler op.. men når jeg tager tøjlerne og er på vej ud er det kun mig og Tindur
Disse ting gør at jeg kobler af
Mvh TT
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Håber det er til at forstå, det jeg prøver at skrive
dec 2011
Følger: 13 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 4 Svar: 27
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Fugle der kvidre, bladene der rasler i vinden, og er der en å med noget liv i, så man kan høre vandet, er det endnu bedre.
Det er for mig, den ultimative ro.
mar 2011
Hjerneaktiviteten øges ikke selv om man stresser.. Man tænker hverken mere eller mindre eller har flere tanker..
Det er tanke mylder man skal kunne holde væk for at kunne slappe af. For nogle hjælper det at læse, andre skal bevæge sig. For.nogle dugger ikke det at sidde at lytte for så kommer tankene snigende af sig selv osv. Mærk efter hvad der hjælper dig og brug det
Mvh TT
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.267
nov 2011
maj 2013
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Men noget som måske også generelt kan give dig ro er at lave et ugeskema, så det bliver nemmere at sætte "roen" ind i et skema, så det ikke bliver noget diffust noget, som man skal gøre i løbet af et ubestemt tidspunkt på dagen i et ubestemt tidsrum.
Så måske sæt dig ned og lav et uge skema. Start med at sætte dine måltider ind- de er vigtige :-)Så en dag kunne se sådan ud:
Mandag:
kl. 9 spise morgen mad
kl 10 gå en tur ca. 30 minutter/handle ind/ordne vasketøj/støvsuge etc men husk at tidsafgræns det.
Fra ca. 10.30-11.30 "Ro"- en time med en bog, med tegning, med en serie
11.30 Middagsmad
kl 13 "Ro" igen- hvad der end giver dig det
kl 15. "eftermiddagskaffe"
- for beredelse til aftensmad
- spise aftensmad
- oprydning efter mad
- Ro
- sengetid
Det er et forslag- også fordi du skriver at det er svært at finde ro hjemme hos dig. Hvis du sætter det i skema, kan du dels sætte "roen" ind i det tidsrum på dagen, hvor det er lettest at få ro derhjemme og dels aftale med din familie at den næste time skal du have ro
nov 2011
jan 2012
Gå ture og sådan noget kunne godt være en mulighed. Jeg bor i villakvarter og kan de dage jeg har tidligt fri bruge mange timer på at ligge i haven i en hængekøje og kun kunne se blå himmel og lytte til fugle og fly og alt sådan noget. Men det er som om det ingenting hjælper
jan 2012
maj 2013
jan 2012
maj 2013
jan 2012
Jeg er ikke på vej tilbage i en depression, den følelse kender jeg alt for godt og det er bestemt ikke det jeg er i nu. Mit problem er som nævnt at jeg lever i en stress situation hvor jeg har svært ved at finde ro pga. støj og forstyrelse i hjemmet. Jeg tror ikke på en sygemelding ville hjælpe mig meget, for jeg har som nævnt svært ved at overskue at være der hjemme, og jeg har ikke bare bedste forældre eller veninder jeg vil være ved under en sygemelding
mar 2011
Mvh TT
jan 2012
mar 2011
Mvh TT
nov 2011
Mvh Hippie
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
nogle følger det ved mind fullness, og andre ved at være aktiv...
personligt følger jeg det når jeg er ude ved hestene... kan lige pludselig tage mig selv i enten når jeg rider, strigler, nusser, eller muger ud, at ikke en muskel i min krop er spændt og ikke EN ENESTE tanke i mit hoved.. min kammerat har det sådan når han er ude og fiske fx, så du skal finde DIT sted hvor du følger ro i kroppen og hovedet
apr 2013
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 61
mar 2011
Mvh TT
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 42
Jeg gør det hver morgen og aften og jeg har aldrig haft det bedre
apr 2012
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 669
Det samme sker når jeg laver styrketræning. Jeg skal lige bryde 'muren', men derefter lægger jeg ikke mærke til andet end mine muskler der arbejder. Fantastisk følelse
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Mange af de ting, som jeg finder ro i, foregår i naturen - det værende sig gåture med hesten, samle svampe/bær og jagt.
Derudover har jeg også gode erfaringer med at læse romaner, at give mig selv tid og lov til at forsvinde ind i en god roman. Men det kræver også, at der er ro omkring én - at omgivelserne ikke er forstyrrende.
Motion i diverse afskygninger kan også hjælpe.
Hvis jeg har en stresset periode, synes jeg desuden, at diverse små gøremål bliver uoverskuelige og forværrer "tilstanden" - så jeg har en "to-do"-liste på min telefon, hvor jeg streger ud, efterhånden som jeg får tingene ordnet. På den måde føler jeg, at jeg bevæger mig fremad og ikke bare står i stampe.
God bedring!
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Nu ved jeg ikke om du overhoved kan holde den slags ud, men det er måske forsøget værd at finde et band som du kan gå med?
jan 2012
Men jeg bruger musikken meget når der er for meget larm i huset eller i klassen i pauserne eller ligende
jan 2012
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Derudover cykler jeg tur, går tur, løber, sover
Hvad er ro for hjernen?