{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Hvad er ro for hjernen? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik midt i sommerferien konstateret stress, min psykolog mener dog det er en belastnings ting fordi mit hjem ikke er det mest harmoniske.

Jeg har dog fået problemer med hovedpine, kvalme, synsforstyrelse og tankerne der går helt amok. Derfor har jeg valgt at følge min læges råd og virkelig tvinge mig selv til ro. Noget ejg merner jeg har prøvet at følge men det har åbenbart ikke været nok.

Men hvad er ro når det kommer til stress?

Er det HELT stilhed, at kigge op i loftet 2 timer om dagen, eller er det at sidde stille og høre noget roligt musik mens man kigger ud af vinduet, at se en film man har set 30 gange før?

For der er jeg splittet. jeg vil have svært ved bare at slukke alt og bare lytte til stilheden, for stilhed er der ikke meget af her hjemme. Så jeg vil nok ty til at ligge med musik for at blokere det andet ude, men hvis det ikke giver ro til hovedet så hjælper det jo ikke meget.

Det bedste ville nok være hvis jeg kunne sove, men det kan jeg nu engang ikke gøre hele tiden heller.

Så hvad er ro?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er ro for hjernen?
  • #1   10. sep 2015 Ro er den tilstand, der giver DIG en følelse af ro, tryghed og velvære.
    Ro kan være mange tid smiley
    Ro for mig, er når jeg tasker en tur ud af landevejen, med min hest.... Ro for min dreng på 8 år, er når han sidder og slapper af med sin iPad.
    Ro er den tilstand, hvor du føler at du kan slappe af og give dig hen smiley

• #2   10. sep 2015 Jeg mediterer. For at finde ro, for at være i ro. Jeg sætter noget meditationsmusik på, eller noget musik som f.eks det her: https://www.youtube.com/watch?v=X_WYLNVSE3U
    https://www.youtube.com/watch?v=GlzPKeeA76Y
    https://www.youtube.com/watch?v=4lpsdKuhJ-g

Sådan noget musik hører jeg til dagligt. Det beroligere mig rigtig meget. Jeg tænder det så snart jeg kommer hjem, lytter og mærker.. og sidder i det. Når jeg mediterer fokuserer jeg ikke rigtig på andet end at være. Jeg fokuserer på et roligt åndedrat.Jeg fokuserer på at sanse musik, lyde, underlaget jeg sidder på osv.
    For mig er det ro. Det er også ro, at sidde ude ved hesten i stilhed. Mærke hesten, lytte til hesten eller lade hesten lytte til mig. Ro for mig er også en gåtur i skoven, alt der forbinder mig til naturen er for mig = ro. Derfor bruger jeg meget af min tid der.
    Jeg fokuserer også til dagligt, at lade mig selv være afslappet, også i skolen hvor jeg indimellem kan have brug for en pause fra folk fordi jeg både er særligt sensitiv og introvert. Det accepterer både jeg og mine venner. Det er ikke fordi jeg er asocial, men indimellem har jeg brug for at få 5 min. for mig selv. Og det er rigtig rart at have dem. smiley

Som regel er det svært at meditere i starten. Folk siger, at tankerne har længe om at forsvinde og andre gange slet ikke. Det tager tid at opbygge den ro og stilhed inde i dig. Et godt råd kunne være at forestille dine tanker som balloner, som du så herefter giver slip på og lader flyve til vejrs, væk fra dig. Der findes mange gode måder at arbejde med sig selv. Du kan prøve at søge på nettet - ellers er du velkommen til at skrive. smiley
    Jeg har selv stået i samme situation, dog ikke konstateret af en læge, at jeg havde stress. smiley

• #3   10. sep 2015 . du skal være glad for du kan sove...
    jeg lider af angst. for kun sovet tre timer og har voldsomme smerter i ryggen som ikke ligefrem gør det bedre. men ro kan være mange ting. og det kan være når man er ude og ride er mest roligt i hverdagen smiley

• #4   10. sep 2015 Da min mor fik konstateret stress var det minimumsbrug af computer, tv, mobil,bøger osv.

Måske kunne noget yoga være noget? De siger man bliver lidt afhængig af det skidt.. Men der kobler man hjernen fuldstændig fra og bare fokuserer på at være afslappet..

Det kan være rigtig svært i starten, især hvis man er meget aktiv på sociale medier, men det er en vanesag..

• #5   10. sep 2015 En af de ting der hjælper mig med at slappe af er at tegne.. Eller mere bare at farve et papir..
    Jeg stresser meget mere hvis jeg ikke har noget at lave fordi jeg tænker sygt meget..
    Så bare jeg laver noget og kan tænke på noget fuldstændig ligegyldigt slapper jeg af! Og så at være ved hestene klart!

• #6   10. sep 2015 Nårh ja... De sociale medier. Puha ja - dem tog jeg en laaaaang pause fra i næsten en måned. Det var den bedste måned jeg har haft i MEGET lang tid. Jeg syntes nemlig jeg var så stresset af alle de ting jeg hele tiden skulle svare på og se på. Så jeg tog en lang pause, og den gav mig også ENORMT meget ro. smiley

• #7   10. sep 2015 Bare det er noget du slapper af med så er det godt nok. Jeg stresser mere over at sidde stille og lave ingenting faktisk.

• #8   10. sep 2015 Jeg takker mange gange. Jeg har aldrig tænkt på meditation som en udvej men det kan da godt være det er en god idé. Jeg har altid været fan af at ligge fladt på gulvet med øjnene lukket og bare være, problemet er så bare blevet at jeg, fordi jeg er udmattet, ender med at falde i søvn midt i det hele. Og det dur ikke.

Det med hesten er bare også forbundet med stress og ikke helt den samme ro. Jeg kan sagtens slappe af hos hesten og bare være til stede der, men turen frem og tilbage er svær at klare mentalt

Jeg er rigtig god til at lave ingenting når jeg først er gået igang, men kan godt mærke at jeg ikke slapper af med fjernsynet kørende, altså at lave ingenting med fjernsynet kørende. Det dur ikke. Heldigvis er jeg ikke super afhængig af de sociale medier, jeg er faktisk lidt træt af dem så de er ikke et problem

Yoga.. Tjoo. Det kunne godt være. Har i prøvet det selv?

• #9   10. sep 2015 Jeg gik ned med stress som følge af en overbelastning/belastningsreaktion her i foråret. Det der har hjulpet mig mest har været en lang gåtur eller at sætte en god serie på, lægge mig på sofaen og så ellers bare tillade mig selv at lave absolut ingen ting. Det er det eneste der rigtig kan få mine tanker til at slappe lidt af.

Jeg tror bare det handler om at du finder det, der kan få dig til at tænke på noget helst andet eller slet ingen ting. Om så det er at høre musik, gå ture, tage ud til hesten eller hvad der nu ellers er lige dig. Det handler ikke kun om at minimere mængden af input til din hjerne, men at "aflede" den/dig, så du ikke føler stress.

• #10   10. sep 2015 Jeg læser eller løser Sudoku. Hjernen er beskæftiget, men ikke med noget der stresser den. At tænke på ingenting er faktisk temmelig krævende, og derfor vælger jeg de metoder smiley

• #11   10. sep 2015 Nu der ikke er ro derhjemme, har du så måske noget natur (skov, bakke, lignende), som du kan gå ud til og bare sidde, trække vejret stille og roligt, og nyde roen? smiley

• #12   10. sep 2015 Hvad der er ro, er jo forskelligt for os hver især. Personligt ville jeg ikke kunne sætte mig og stirre ud i luften og så forvente at stresse af ved det... skal jeg stresse af, så sætter jeg mig med en bog (en lidt letlæselig af slagsen -du ved, den slags der ikke kræver helt vildt fokus og tankevirksomhed at følge med i) eller jeg finder hæklegrej, strikkegrej e.l. frem og smider en lydbog eller en film på...
    kombinationen af at have hænderne beskæftiget og noget at lade hjernen fokusere på er lige det jeg skal bruge for at "tømme hovedet".

Det hænder osse at jeg slæber lydbog (har en audible-app på mobilen) + hund + strikketøj med i skoven og slår mig ned et par timer -ren hygge.

Derudover syer og fotograferer jeg -begge dele noget der kræver lidt større fokus, så det er mere til dage med lidt mere overskud. Men begge dele er osse noget jeg finder afslappende og som jager evt tanker lidt i baggrunden.

Jeg kender ikke mange der opnår rigtig ro ved blot at stirre ud i luften, hvis de har tendens til at blive bombarderet med tanker (af den negative slags altså).

Noget andet du måske kan have glæde af, er mindfullness eller andet af den slags -på youtube findes der "fantasirejser" og mindfulness-videoer du kan prøve at lytte til -find en med en stemme du kan holde ud at lytte til, og prøv så ellers at lægge dig behageligt til rette og bare følge med... Det kan være en hjælp til afstresning hvis man ikke selv kan falde rigtigt til ro.

• #13   10. sep 2015 Og bare at sove fra det hele er næppe en god ide -det lyder lidt "depressionsagtigt" det der med at sove istedet for at forholde sig til problemerne.

Arbejd på at finde ud af hvad DU har behov for for at kunne få lidt ro både fysisk og mentalt -det er jeg sikker på vil hjælpe dig mere i længden.

-og kniber det med at falde i søvn om aftenen, så findes der i øvrigt både apss til tlf og videoer på youtube med "afslapning" -en slags guidet meditation eller afslapningsøvelse. Super at falde i søvn til, jeg brugte det meget i forbindelse med stress/depression.

• #14   10. sep 2015 at bruge sig selv fysisk giver ofte også en ro i kroppen bagefter. Jeg mener ikke løbe maraton, men gå en tur o rask tempo, pilates, styrketræning og som afspænding bagefter yoga, mindfulness eller kropsscanning. Det hjælper tit at 'komme ud af hovedet' og mærke sig selv fysisk.

• #15   10. sep 2015 Jeg havde ikke stress, men en svær depression.
    Det der hjalp allermest, var at trække min pony en tur i hedeland (ridestier i utroligt smukt kuperet terræn, til jer der ikke kender hedeland). Det var balsam for min sjæl. Nær vi var afsted kunne vi snildt gå 15 km.
    Dog var det langt fra ofte jeg kunne tage mig sammen til det, (Det var en kamp bare at komme ud af sengen) så ofte tegnede jeg istedet. Det fandt jeg også meget ro i smiley

• #16   10. sep 2015 For mig er ro for hjernen disse ting :
    Sove
    Læse en roman hvor jeg kan leve mig ind i historien.
    Sidde lidt ude ved Tindur og bare være og hygge (dette er dog vi at jeg føler jeg har tid til, for hvis ikke dugger det ikke)
    Når jeg rider tænker jeg ej heller på andet end Tindur og mit samspil.
    Dog tænker jeg ekstremt meget i mens jeg sadler op.. smiley men når jeg tager tøjlerne og er på vej ud er det kun mig og Tindur smiley

Disse ting gør at jeg kobler af smiley

Mvh TT

• #17   10. sep 2015 Når det kommer til stress, er det ikke et spørgsmål om at sætte sig ned og kigge ind i en væg i en tid og forvente, at det giver ro. Det handler ligeså meget om, at du får ryddet op i dit liv - hvad er det, der gør, at stressen opstår? Det er det, du skal tage udgangspunkt i. Man kan jo sagtens lide af stress, selvom man ikke skal løbe fra A til B og nå 117 ting på alt for lidt tid. Det stammer ligeså vel fra andre faktorer, som man ikke helt kan rumme eller håndtere, som så kommer til at fungere som en stressfaktor. Det kan f.eks. være en så "simpel" ting som at skulle forholde sig til en person, som man ikke kan lide - hvadend det er ens mors nye kæreste eller en der mobber i skolen. Og i de tilfælde er det ikke nok at sætte sig med en Sudoku eller en kryds og tværs, for stressfaktoren vil stadig være der, når man går fra sit "frirum" igen smiley
    Håber det er til at forstå, det jeg prøver at skrive smiley

• #18   10. sep 2015 Hvis du skal have følelsen af ro i kroppen er noget med musik, bøger eller tv en mulighed, men hvis din hjerne skal slappe af, er du nødt til ikke at lave noget OVERHOVEDET! Hvis der er for meget uro i dit hjem, kan du tage ud og side i en skov eller på en mark eller hvad du nu har til rådighed, så længe du er alene og ikke bliver forstyrret. Du skal ikke sove, men gøre det der nok er det kedeligste i verden... Nemlig ingenting.... Det behøver ikke være i to timer for 30 min. Er fint smiley

• #19   10. sep 2015 Det minder mig forresten om, at noget jeg bliver mega træt af er "ASMR"-videoer - det er ofte lyde af at børste hår, massere hovedbunden osv, og man føler helt at man får nusset sit eget hår, hvilket jeg æælsker. Jeg bliver i hvert fald helt døsig af det og afslappet smiley

• #20   11. sep 2015 Jeg ved intet bedre, end at tage en tur ud i en skov, sætte mig ned, lukke øjnene og lytte, bare lytte.
    Fugle der kvidre, bladene der rasler i vinden, og er der en å med noget liv i, så man kan høre vandet, er det endnu bedre. smiley
    Det er for mig, den ultimative ro. smiley

• #21   11. sep 2015 Jeg vil lige fortælle jer noget sjovt om hjernen.. smiley
    Hjerneaktiviteten øges ikke selv om man stresser.. Man tænker hverken mere eller mindre eller har flere tanker..

Det er tanke mylder man skal kunne holde væk for at kunne slappe af. For nogle hjælper det at læse, andre skal bevæge sig. For.nogle dugger ikke det at sidde at lytte for så kommer tankene snigende af sig selv osv. Mærk efter hvad der hjælper dig og brug det smiley

Mvh TT

• #22   11. sep 2015 Hvad med sådan noget som at gå en tur, sætte dig ved en bænk, opservere naturen og stilheden? smiley

• #23   11. sep 2015 Jeg sover bare alt for meget, når jeg er stressewt.

• #24   11. sep 2015 det er kroppens måde at 'lukke ned ' på - at minimere indtryk.

• #25   11. sep 2015 Ro er jo mange ting- dels er der de ting, som du ved, kan give dig ro nu og her- fx. meditation, gå en tur, lytte til musik, læse en bog og alle de andre mange gode forslag der er her i tråden.

Men noget som måske også generelt kan give dig ro er at lave et ugeskema, så det bliver nemmere at sætte "roen" ind i et skema, så det ikke bliver noget diffust noget, som man skal gøre i løbet af et ubestemt tidspunkt på dagen i et ubestemt tidsrum.

Så måske sæt dig ned og lav et uge skema. Start med at sætte dine måltider ind- de er vigtige :-)Så en dag kunne se sådan ud:
    Mandag:
    kl. 9 spise morgen mad
    kl 10 gå en tur ca. 30 minutter/handle ind/ordne vasketøj/støvsuge etc men husk at tidsafgræns det.
    Fra ca. 10.30-11.30 "Ro"- en time med en bog, med tegning, med en serie
    11.30 Middagsmad
    kl 13 "Ro" igen- hvad der end giver dig det
    kl 15. "eftermiddagskaffe"
    - for beredelse til aftensmad
    - spise aftensmad
    - oprydning efter mad
    - Ro
    - sengetid

Det er et forslag- også fordi du skriver at det er svært at finde ro hjemme hos dig. Hvis du sætter det i skema, kan du dels sætte "roen" ind i det tidsrum på dagen, hvor det er lettest at få ro derhjemme og dels aftale med din familie at den næste time skal du have ro smiley

• #26   11. sep 2015 I mit hoved er det værste man kan gøre ved tankemylder at give det stilhed. For så får tankerne rum og plads til at vokse, hvilket som regel kun gør det hele værre. Musik er måske en god idé? En gåtur med musik endda?

• #27   11. sep 2015 Jeg kan desvære ikke "ryde op i mit liv" for det er hele min familie situation der ikke spiller. Der ud over har jeg tidligere været igennem depression så det er også mit eget hoved og kampen mod de tendenser der stadig er ind i mellem. Det er blandt andet mit eget hoved der stresser mig, der for er jeg nød til at få min hjerne til at holde kæft ind i mellem bare lige i en halv time af gangen.

Gå ture og sådan noget kunne godt være en mulighed. Jeg bor i villakvarter og kan de dage jeg har tidligt fri bruge mange timer på at ligge i haven i en hængekøje og kun kunne se blå himmel og lytte til fugle og fly og alt sådan noget. Men det er som om det ingenting hjælper

• #28   11. sep 2015 Og at aflede min hjerne er også okay i øjeblikket, men det slår bare alt for hårdt tilbage og påvirker mig meget når jeg så vender tilbage til virkeligheden efter en lille pause med distraheringer

• #29   11. sep 2015 Det lyder til du skal have noget professionelt hjælp. Synes klart du skal gå til egen læge og fortælle alt det du skriver her

• #30   11. sep 2015 Jeg er i samarbejde med psykolog og har været det i 2 år efterhånden. Lægen kan ikke andet end at sygemelde mig og det er jeg nu heller ikke sikker på hjælper

• #31   11. sep 2015 en sygemelding kan sommetider give lidt mere overskud, så det var måske ikke en dårlig idé. du skriver du har haft en depression - hvordan kan du være sikker på du ikke er på vej ned igen? hvordan har du det med evt medicin? jeg ved af bitter erfaring man skal være ekstra opmærksom når der først har været en depression . måske du skulle overveje om en psykiater eller en anden psykolog ville være godt, hvis du føler du er kørt fast med din nuværende

• #32   11. sep 2015 Chastine: Jeg føler mig bestemt ikke kørt fast hos min nuværende psykolog. Hun er yderst dygtig og kompetent, jeg har bestemt ikke lyst til at skifte. Det ville kræve jeg skulle summere 2 års behandling op til en anden.
    Jeg er ikke på vej tilbage i en depression, den følelse kender jeg alt for godt og det er bestemt ikke det jeg er i nu. Mit problem er som nævnt at jeg lever i en stress situation hvor jeg har svært ved at finde ro pga. støj og forstyrelse i hjemmet. Jeg tror ikke på en sygemelding ville hjælpe mig meget, for jeg har som nævnt svært ved at overskue at være der hjemme, og jeg har ikke bare bedste forældre eller veninder jeg vil være ved under en sygemelding

• #33   11. sep 2015 Hvad med at få kommunen til at flytte dig til en institution/ botræningssted??

Mvh TT

• #34   11. sep 2015 TT: det er prøvet. Der køre en sag i forhold til vores situation der hjemme. Kommunen er bedøvende ligeglade, lige pt ligger min sag hos ankestyrelsen der har 7 måneder behandlingstid, det er til januar og der er jeg fyldt 18 år, så der tror jeg de er lidt ligeglade med mig. Men jeg har direkte udtryket overfor dem at jeg ikke ønsker at bo der hjemme

• #35   11. sep 2015 Øv øv altså smiley ja der er desværre altid nogle der formår at trække tingene ud smiley

Mvh TT

• #36   11. sep 2015 Håber snart der kommer orden på det TS. Ak ventetid er det værste!

Mvh Hippie

• #37   11. sep 2015 ro er der hvor DU, følger ro, både i kroppen, og du slet ingen tanker har..
    nogle følger det ved mind fullness, og andre ved at være aktiv...

personligt følger jeg det når jeg er ude ved hestene... kan lige pludselig tage mig selv i enten når jeg rider, strigler, nusser, eller muger ud, at ikke en muskel i min krop er spændt og ikke EN ENESTE tanke i mit hoved.. min kammerat har det sådan når han er ude og fiske fx, så du skal finde DIT sted hvor du følger ro i kroppen og hovedet

• #38   11. sep 2015 Jeg synes at jeg finder den bedste ro når jeg er optaget af et eller andet. Når alle de der stressende tanker om hvad jeg skal nå bagefter, hvor meget tid jeg har, om jeg skal skynde mig osv. bliver overflødige, og jeg bare koncentrerer mig om det jeg har at gøre med. Det er oftest når jeg er ude at ride, løber med musik i ørerne, ser en film. Min hjerne slapper af fordi jeg bare skal koncentrere mig om en ting - nemlig det jeg er i gang med. Fysisk udfoldelse eller simpelthen bare noget spændende og underholdende at følge med i(film, bøger osv.), blokerer for det meste altid de her stressende tanker fra mit hoved smiley

• #39   12. sep 2015 Julie - har det på nøjagtig samme måde smiley

Mvh TT

• #40   12. sep 2015 Jeg lider af angst og bruger derfor mindfullness smiley Det er så fantastisk! Søg på det på google og der kommer flere lydfiler frem hvor du bliver guidet igennem.
    Jeg gør det hver morgen og aften og jeg har aldrig haft det bedre smiley

• #41   12. sep 2015 Min hjerne er roligst når jeg laver noget aktivt. Fx. når jeg løber, når først jeg bryder grænsen til tomhed, er der tomt i mit hoved. Det eneste jeg lægger mærke til er den eventuelle musik i mine ører og lyden af mine skridt mod jorden. Dét er noget der giver mig ro i hovedet.
    Det samme sker når jeg laver styrketræning. Jeg skal lige bryde 'muren', men derefter lægger jeg ikke mærke til andet end mine muskler der arbejder. Fantastisk følelse smiley

• #42   13. sep 2015 Jeg finder ro på flere måder - men gennemgribende er, at de alle er nogle beskæftigelser, som jeg giver mig helt hen i, så jeg ikke spekulerer over det der stresser mig.
    Mange af de ting, som jeg finder ro i, foregår i naturen - det værende sig gåture med hesten, samle svampe/bær og jagt.
    Derudover har jeg også gode erfaringer med at læse romaner, at give mig selv tid og lov til at forsvinde ind i en god roman. Men det kræver også, at der er ro omkring én - at omgivelserne ikke er forstyrrende.
    Motion i diverse afskygninger kan også hjælpe.
    Hvis jeg har en stresset periode, synes jeg desuden, at diverse små gøremål bliver uoverskuelige og forværrer "tilstanden" - så jeg har en "to-do"-liste på min telefon, hvor jeg streger ud, efterhånden som jeg får tingene ordnet. På den måde føler jeg, at jeg bevæger mig fremad og ikke bare står i stampe.
    God bedring!

• #43   15. sep 2015 Jeg havde samme problem som dig med alt for mange tanker og en følelse af at nu måtte de da gerne bare holde k*ft. Min løsning har været at lytte til håd rock, metal og lignende. Det er helt fantastisk så meget man kan koble af til den type musik fordi det ofte er super indviklet og giver en noget helt andet man bare kan synke ned i.
    Nu ved jeg ikke om du overhoved kan holde den slags ud, men det er måske forsøget værd at finde et band som du kan gå med? smiley

• #44   15. sep 2015 Jeg har altid været betaget af rock genren og hørt meget af det. Jeg er vokset op med linkin park og har hørt meget af det fra 4. klasse. Så det kan jeg sagtens klare. Men jeg kan virkelig ikke holde til det når jeg først har bare lidt ondt i hovedet. Det er for voldsomt og for meget til jeg kan klare det. Akustisk musik er bedre.

Men jeg bruger musikken meget når der er for meget larm i huset eller i klassen i pauserne eller ligende

• #45   15. sep 2015 Motion og gå ture i skoven kan være en mulighed. Problemet der er at jeg ikke kan rive mig selv igang med at træne her hjemme og jeg tør ikke træne i firness. Gåture.. Jeg ved ikke hvorfor det er så svært at komme afsted og nyde turen og gå længe nok til at det faktisk hjælper noget. Men som nævnt er de der midislatdige afløsninger ik helt nok til at fjerne problemet. Jeg tror jeg skal prøve at meditere lidt, det kan være det kan give noget ro i hovedet uden det vender tilbage med dobbelt styrke bagefter

• #47   15. sep 2015 Det her lyder måske lidt fjolle haha, men jeg farver i malebøger når mit sind skal have ro og så hører jeg indiansk musik, det får mig til at slappe helt af.

Derudover cykler jeg tur, går tur, løber, sover smiley

Kommentér på:
Hvad er ro for hjernen?

Annonce