{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Hvem køber hest på markeder? {{forumTopicSubject}}

efter alt den debat den seneste tid så undre jeg mig lidt over hvem det egentlig er der køber deres hest på et marked som Vorbasse og vildsund og hvad de ellers hedder nu om dage?.

nogen der kender nogen?.

jeg synes nemlig kun man høre om at så har folk købt en hest fri eller os er det indbyrdes handler mellem hestehandlerne , men burde det kunne svare sig for hestehandlerne?.
Eller er der rent faktisk nogen som tager en pose penge med og køber deres fremtidige ridehest på et marked eller er det lille lise's forældre der lige impuls køber en pony til hende hun har forelsket sig i?.
jeg undre mig??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem køber hest på markeder?
  • #2   25. jul 2015 Jeg købte min shetlænder på marked for mange år siden. Hun var i god stand og han havde kun hende og en anden shetlænder i lige så fin stand med. De var blevet striglet pænt og havde både hø og vand, så ham turde jeg godt købe af. Og så kiggede min ridelærer også lige på hende før vi sagde ja.
    Men det er snart mange år siden og hun blev egentlig kun købt som selskab til min pony, så det var ikke min fremtidige ridehest der var tale om. Men en skøn hest uden tvivl smiley

• #3   25. jul 2015 Mange der køber hest på markederne er hestehandlere som så vil sælge videre og sådan fortsætter det. Så er der sommetider Hr. og Fru Danmark som ikk ved bedre og derfor tror på at de køber en god hest.

De hester man ser på markederne er hestehandlernes kastebolde og det burde slet ikk være lovligt.

• #4   25. jul 2015 Jeg har købt 2 heste på marked. Begge købt ved samme hestehandler som jeg kender. Jeg har også handlet hest ved ham som ikke var på marked.

• #5   25. jul 2015 Noglegange har man lyst til og købe en, dem der er sørgelige, tynde og triste bare for at give dyret er godt hjem. (Y)
    -Men vil simpelthen ikke støtte op, om markederne.. Vil gerne have det var forbudt, og dermed vælger jeg at lade være. smiley

• #8   25. jul 2015 Jeg har købt en hest på ørbækmarked for nogen år siden..

min shetter var så plaget af sommereksem, og havde længe overvejet at han skulle aflives, så da jeg så den her lille welsh plag på max 1 år (ingen vidste hans alder helt præcist),så tænkte jeg han kunne kunne blive en god børnepony til mine niecer, samt ny selskab til min anden hest så ja jeg købte ham på marked, solgte dog efter 2år men det er en helt anden historie..

Den dag i dag kunne jeg ikke finde på at købe hest på marked, vil gerne have heste på markeder sløjfet så derfor vil jeg ikke støtte det mere..

men folk der køber på marked er for det meste selskabsheste evt. avl, det er sjældent jeg har hørt om heste der er blevet købt til ridning

• #9   25. jul 2015 Jeg var på Vorbasse igen i år, men uden at købe hest.

Har dog fundet heste på markederne 9 gange til min gamle genbo, og det har været uden problemer at handle hest på den måde. At der er nogle skravl imellem er noget juks, men jeg synes nu også at folk hidser sig for meget op indimellem. Travhoppen der var på markedet i år var mager, ja. Men det er nu ikke et sjældent syn med travhopper der malker godt.

Der var også et par andre i ringe forfatning, men ikke noget livstruende. De burde givetvis ikke have været med, men det er jo så dyrlægens arbejde at vurderer, om de kan klare at stå til salg, eller om de er for svækkede til at deltage.

De heste jeg har fundet gennem de sidste 5 år har været helt fine, der var lidt at arbejde med hos de 2, men de resterende 7 var i fin stand, havde glimrende temperamenter og gør/gjorde stor glæde hos ham som ride/køreheste.

Markederne er et glimrende sted at handle hest, hvis man ikke er helt grøn og ikke har noget imod at arbejde med nogle småting med hesten. Men det er ikke tophestene der ender på de danske hestemarkeder, og det ved alle jo.

• #10   25. jul 2015 Min første pony købte min bror og jeg for vores sparepenge på ho fåremarked for mange år siden. Vi blev snydt så det basker (hvem sælger osse pony til to små børn uden forældre) men ponyen havde jeg (min bror sprang hurtigt fra) i 25 år så helt skidt var det ikke.

Min far købte sin første belgier samme sted. Hun var så i fin stand, havde gode papirer mm. Hvorfor hun blev solgt på marked ved jeg ikke, men der var intet at komme efter ved hende eller sælgers andre heste.

Og en enkelt shetter har jeg impulskøbt. Den havde det frygteligt og vi var ikke sikre på den ville klare hele weekenden. Markedets dyrlæge var ligeglad, politianmeldelse hjalp ikke de ville slet ikke se den, så min mor og jeg købte den for 500, og var klar til mere eller mindre at aflive ved hjemkomst.
    Men ponyen kom på højkant igen og levede et langt liv hos nogen bekendte

• #11   25. jul 2015 Korskro marked pony her smiley
    er hverken godtroende og ville redde en pony som allerede dengang så rigtig fin ud, så vel er jeg heller ikke hestehandler der bare byttede, heller ej er jeg lille lise som bare fik en lille pony smiley ponyen blev købt til ridebrug, både som min ejen, og lånt ud til rideskole smiley

Nogle folk køber altså rideheste på markeder, og ved hvad de laver, det er altså ikke alle sælgere der er frygtelige frygtelige mennesker, han jeg købte ved havde 3 fjoller, en blanding og en shetter (shetteren og den ene fjolle var deres nabos, og de havde ikke haft hæld men salg så de kom med der i håb om salg), jeg fik mig min elskede fjolle/araber blanding, flot i huld, pæne hove, ny striglet og super godt sind, dog ikke tilredet, men tilkørt smiley hvad fik jeg ud af det? en masse små rideskolepiger der elskede Trolle, ikke bare at ride på ham, men at snakke med ham, og hvor var mange bare kede over jeg flyttede ham smiley jeg fik mig en super sød og god springpony, som efter salg osse spring på LA smiley der er gode sælgere, der er gode ponyer/heste, og det er ikke kun handlere og uvidne folk der køber heste der smiley

profilbillede
  • #12   25. jul 2015 Jeg har aldrig købt en hest på marked. Men har kigget på nogle (for sjov) som så fine nok ud. Jeg kan ikke sidde og sige at jeg aldrig kommer til at købe en pony på et marked.. For hvis det er den rette pony så hvorfor skal jeg lade det at det er et marked jeg ser den på, afholde mig fra at købe den? Og så er jeg jo ikke helt grøn.. smiley

Mvh TT

• #13   25. jul 2015 Min papmor har købt en del ponyer på Hjallerup marked i sin tid.

De første 2 hun købte var en lille og en stor 3'er pony på 1 1/2 år, Ingolf og Mads.
    To super søde ponyer som vi senere tilred og solgte.
    Ingolf endte hos en sød familie som havde en dreng der døjede med lidt problemer i dagligdagen. Ham ved jeg desværre ikke hvor er i dag.
    Mads har været nogle steder efterhånden, han har ca 4-5 år da vi solgte ham, han er 10 i dag - har gået dressurstævner til og med LA3, og spring til og med MB smiley
    Han bor i dag i Sverige ved en rigtig sød familie

Et par år senere købte hun to ponyer mere, Felix og Skipper på henholdvis 2 og 3 år.
    Felix havde fået stød af en grisestøder hos hestehandleren, og muligvis også en del tæsk da man nærmest ikke kunne komme til hans hoved.
    Han blev tilredet og blev købt af en dame der skulle have en pony til sin datter. Det er flere år siden nu, og der bliver han til han engang ikke skal være her mere.

Skipper er endt hos vores dyrlæge, og der kommer han nok heller ikke fra smiley

Det er dog mange år siden hun stoppede med at have ponyer med hjem fra Hjallerup marked, og det er heller ikke noget jeg kunne finde på.
    Men vi har nok også været heldig at få 4 raske ponyer, hvor "kun" den ene har været udsat for dårlig behandling

• #14   25. jul 2015 Jeg har ikke købt på et marked, men har købt to billige en pony ( der var ifolet) og en plag til 4000+2 boergeder. Vi vidste ikke der var et føl i ponyen. De så "okay" ud. Turde godt tage chancen,når de var så billige. Manden ville ikke have jeg brugte ret mange penge på at købe dem. Han vidste jo også godt der er masse udgifter bagefter. De skulle have været slagtet, hvis han ikke snart fik dem solgt. Skal bare være hygge ridning smiley

• #15   25. jul 2015 Jeg tror det for mange af Hestehandlerne er en tradition og "hyggeligt" at tage på markeder - lidt som at tage på champing med vennerne i weekenden, sælge nogle heste/ponier, drikke nogle øl og hygge sig.

Det er altså ikke mange år(tier) siden, at internettet ikke var tilgengængelig for alm mennesker, så skulke man købe heste/ponier, så var det hos enten hestehandlere i lokalområdet eller også på et marked, hvor der måske kom handlere fra et større område = flere heste at kigge på/vælge imellem.

Da jeg var barn i slut 80'erne var det helt naturligt at købe heste på markeder. Den gang var det ellers små avisannoncer uden billeder i lokal avisen, hvor folk så solgte heste/ponier.

Nu til dags er det jo nemt at kigge efter hest/ponier på nettet, og ofte er der jo både billeder og videoer af dyrene.

Mvh Charlotte

• #16   25. jul 2015 Ja traditionerne uddør jo..Nogle til gavn for os..andre ikke smiley
    Cest'la vie smiley

Mvh TT

• #17   26. jul 2015 dem der købte hest for år tilbage forstår jeg skam godt. det kender jeg os mange der gjorde da det ligesom var der man havde muligheden.
    men nu til dags, f.eks sidste år, i år og årene frem, det er alt andet end lige lidt mere besværligt at købe hest på et marked nu end bare at sidde derhjemme foran sin computer og udvælge også tage ud og kigge/købe:). hvis man køber hest på Vorbasse har du jo ikke en ærlig chance for at vide hvordan hesten er i vante omgivelser osv.

• #18   26. jul 2015 Nej men modsat ved man ikke hvordan hesten er i byen.. Om den kan køre trailer Osv... smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Hvem køber hest på markeder?

Annonce