{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

Snydt af køber {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg stod i en situation hvor jeg havde redet en pony på knap 2 år fra et forfærdeligt sted´. Jeg havde ikke råd til at have to heste så jeg skulle af med ham. Solgte ham så i Maj til en Pige der var for stor til ham (ifht at starte stævner osv) Vi lavede en aftale om at jeg skulle have forkøbsret, da det for mig er vigtigt at han ikke kommer ud for noget alt for stressende da han jo kom fra et rigtig dårligt sted. De har allerede flyttet ham to gange .Jeg har nu fundet ud af at de allerede har solgt ham og da jeg så spurgte om hvad grunden er og hvem de nye ejere var blev jeg blokeret herinde fra hendes side. Jeg skrev så en sms til hende men hun ville ikke give mig nogle oplysninger. Har så fået en besked at hvis ikke leg stoppede med at spørge vil jeg blive politianmeldt. Håber ikke de køber en ny for det ville være synd for både hest og gamle ejere.

Har jeg nogle rettigheder i dette?? Hvad jeg ved er en mundlig aftale ligeså bindende som en skriftlig.

HJÆLP mig da jeg meget gerne vil vide om han har det godt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snydt af køber
  • #1   16. jul 2009 Var der nogen kontrakt på at du skulle have forkøbsret?
    Mundtig aftale kan ikke bevises i retten, da køberen bare kan sige at det ikke passer. Det skal stå sort på hvidt

• #2   16. jul 2009 nej mundtlig er ikke ligeså bindende som skriftig for du kan ikke bevise at du har sagt at du vil have forkøbsret hvis den skulle sælges. (:

• #4   16. jul 2009 Ja mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftilig, problemet er du ikke rigtig kan bevise en mundtlig..

Men ud over det, så syntes jeg du skal kontakte en advokat og sende et brev til hende (især hvis du har vidner på den mundtlige aftale)

syntes det er SÅ unfair det hun har gjord, Mundtlig og skirftlig - en aftale er en aftale og er lige bindende

• #5   16. jul 2009 Mette: Men jeg tror ikke du skal tage truslen med politianmeldelsen til dig. Hvis de skulle melde det, så tror jeg altså politiet har bedre ting at tage sig til smiley Sådan nogle sager får for det meste bare lov til at ligge :O)

• #6   16. jul 2009 Oh my guard, hvor er det skrækkeligt...
    Jeg synes ikke du skal tage til dig, at hun kan andmelde dig, du har jo ikke gjort noget forkert..
    Træls at folk er så snotdumme..

• #8   16. jul 2009 Øv, øv, øv for en dum situation, du er kommet i... smiley

Hvad har du og køber lavet af kontrakt på jeres aftale? Og har der været en advokat inde over en eventuel kontrakt?

Der er ingen tvivl om, at en mundtlig aftale rent juridisk er nøjagtigt lige så bindende, som en skriftlig aftale - den skriftlige aftale er blot meget, meget lettere at bevise i en retssag, f.eks.

• #9   16. jul 2009 Ved der har været en del lignende sager på HN, og der er man alle gange kommet fra til at man desværre intet kan gøe, kontrakt eller ej.

• #10   16. jul 2009 Prøv evt. og finde den nye ejer, selv om det er svært men så kan du jo se om den har det godt smiley

• #11   17. jul 2009 Der er desværre ikke noget at gøre. Så lad være med at spilde penge på en retssag.. En advokat vil sikkert alligevel fraråde dig det, da du ingen chance har.

Når først man har solgt noget, kan man ikke bestemme over "det" mere.
    Selvom du havde fået det indskrevet i kontrakten, eller der er vidner på, at du har sagt det, ville den ikke "holde i retten". Sådan er det simpelthen.

Der er ikke noget, der hedder "forkøbsret ved videresalg". En venindes mor, som er advokat har forklaret mig noget om nogle regler, der gør, at sådanne tilføjelser i en kontrakt ikke kan være gældende.

Nu har jeg selv tilbudt min nye hests gamle ejer at skrive i kontrakten, at hun har forkøbsret. Og selvom jeg ved, at hun alligevel ikke har krav på det, ville jeg tilbyde hende at købe hesten tilbage, hvis jeg kommer i den situation - fordi jeg ved, at hun vil ham det bedste..

Politiet kan helt sikkert ikke gøre noget.

En anden gang må man så nøjes med at udlåne hesten, hvis man vil sikre sig.. Og så først sælge, når man ved, hvordan menneskerne er..

• #12   17. jul 2009 Forkøbsret betyder bare at du har ret til det, men ikke at du SKAL have det at vide..

Fx har vi i Danmark også ret til et sted at bo, men vi SKAL ikke have tag over hovedet smiley

Ja en mundtlig er lige så bindende som en skriftlig, men den er meget svære at bevise, og i retten vil det så blvie påstand mod påstand

Kommentér på:
Snydt af køber

Annonce