{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.310 visninger | Oprettet:

Jeres værste fald? {{forumTopicSubject}}

Tænkte at jeg ville lave et lille "hyggeemne"
Overskriften siger jo sig selv smiley

Har selv haft to fald hvor jeg er kommet slemt til skade.

Det ene løb hesten afsted med mig og jeg faldt af og brækkede skinnebenet
Det andet sad jeg fast i stigbøjlen og blev slæbt hen af jorden og fik slået er stort hul på mit knæ smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres værste fald?
  • #1   17. jun 2015 Jeg har faktisk været rimelig heldig når jeg er faldet af og har kun fået mindre skader smiley
    Men det værste var nok da jeg blev smidt af til spring og fik trykket ribben smiley
    ellers har jeg kun fået en mindre forvridning i min fod smiley

• #2   17. jun 2015 Åha tror det dengang da jeg red på en stor dv. jeg sad med benet over sadlen og spændte gjord da min veninde gør den forstrækket og min ridelærer stå og holder i den så den panikker og laver total rodeo. jeg ryger af og besvimer..

Da jeg vågner så vader hesten rundt omkring mig og ved jah stort helt ikke oven på mig så rullet mig væk. men han desværre ikke gå selv. Min mor og hendes veninde må komme og bærer mig op i bilen og bliver så sat i vores bagagerum (citoin berlingo så den har kæmpe rum) Køre hjem jeg nægter og ville til lægen (har sådan en læge skræk) efter nogle timer på langs kan jeg så stå på mine ben og gå lidt vis jeg hele tiden støtter mig op af noget da jeg ellers tilter. Men over og tage sadel af min stakkels hest som min ridelærer bare havde smidt af til min mor som intet ved om heste og hun er bange for dem så hun havde taget trensen af først så hesten begyndte og købe rundt i stalden til hun fik den i boks. så over i stalden af med sadel og min stakkels hest var også noget forvirret..

Men jah på anden dagen kunne jeg gå på mine ben sådan nogenlunde stabilt dog kunne jeg efter en måned ride dog ikke lave parader eller andet da det gjorde ondt i mine lår jeg jeg pressede..

Så jah det nok min den væreste der skete heldigvis ikke mere =)

• #3   17. jun 2015 puuha.. jeg hvilket var mit værdste fald.. smiley tror det enden er første gang min røde ven kylede mig af eller den 4 gang han gjorde det.

1 gang: red jeg tur med en flok venner, der var nogle der gerne ville galopere, og vi var nogle stykker der gerne ville skridte. Røde fik så et flip, bukkede og satte i fuld galop, jeg hang på halsen, han bukkede af chok, og jeg valgt af, 3 ruller i albuerne (har efter 4 år stadig mærkerne) fik næseblod og et kæmpe chok/skræk for at ride tur på ham.
    4 gang: red jeg på ham i hallen, han var ret hidsig den dag, så travede så meget som muligt, i en volte tilbage bukker han, kaster mig langt op i luften, han stikker af da han lander, og jeg smadre ryggen lige ned i frossen jord, og kunne hverken bevæge mig eller få luft (ren chok)
    Heldigvis har jeg nu haft ham 4 år, kender ham noget bedre 1 gang havde jeg ham ca. en uge og 4 gang var omkring 1 år sammen, han har ikke fået mig ud af sadlen i snart 2 år smiley

• #4   17. jun 2015 Puha.. Svært at afgøre.. Jeg har været heldig.. Men de der har sat størst spor er dengang jeg jordet i western sadelen på min gamle hoppe hvor gjorden gik op og sadelen begyndte at glide rundt.. smiley jeg klarede heldigvis at smide mig af før jeg havnet ind under de galoperende hove, endte med at luften blev slået ud af mig og jeg fik blodnæse og slog mig ret meget.

Endnu en der har sat sig er da jeg tidlig om foråret galoperede op ad en bakke hvor vi altid har stoppet på toppen. Jeg vidste at på den anden side lå der sne og is. Min part mente dog at vi skulle hjem så han ville fortsætte. Jeg vidste at der lå is i svinget så jeg tager fat i tøjlen og drejer ham rundt af alle kræfter. Han var så snedig så han hopper da bare videre rundt og løber videre ned ad smiley jeg mistede balancen da han drejede 90 grader og hænger ned ad siden på ham da vi nærmer os svinget..Jeg klarer at smide mig af men slår hovedet så alt er sort og jeg ser måner og stjerner. Pusten slåes også ud af mig. Jeg får lettere hjerne rystelse men jeg fik da i det mindste ikke hesten ovenpå mig i svinget smiley

Mvh TT

• #6   17. jun 2015 Ung pony + urutineret rytter + skæv springbane = en kolbøtte og et brækket kraveben, samt en hov med mordax på mit lår smiley
    Men ikke noget, som jeg husker nogen smerte ved, overhovedet - og egentligt husker jeg ikke ret meget af det. Men jeg sad på ponyen og var med på tidsler en uge efter - dog med armen i slynge smiley

• #8   17. jun 2015 Jeg blev smidt af på en grusvej og slæbt et par meter afsted. Havde hudafskrabninger på hele højre side af kroppen. Min hofte tog faldet. Efterfølgende fik jeg 35 fysioterapeut behandlinger, røntgen, scanning og ultralyd undersøgelser. Desuden krævede den voldsomme arvævs-dannelse efter hudafskrabningerne en kosmetisk operation samt 3 binyrebarkhormon-indsprøjtninger.

• #9   17. jun 2015 Jeg har vidst været utrolig heldig (7-9-13 bank ban) kan jeg læse mig til smiley

Mvh TT

• #10   17. jun 2015 Pi ha for ca 10 år siden skulle jeg prøve en haflinger vallak. Lige i det jeg sætter måsen i sadlen går han helt amok.. Efter en del bukkespring mm på gårdspladsen kaster han mig direkte ind i staldmuren. Jeg får kraniebrud trods hjelm, 4 brækkede ribben, brækket arm og kraveben. Har ikke siddet på en hest siden. Før jeg i vinter skridtede 2 gange 5 minutter på datterens islænder. I fredags flyttede min egen hest så ind og har nu redet hende 4 gange og i morgen er første undervisning . Havde aldrig troet jeg kom på hest igen

• #11   17. jun 2015 Hold da op smiley føler mig meget heldig trods at jeg også har brækket og forstuvet en del på ridebanen..

Ved ikke (til springryttere) om i har prøvet den der hvor i er på vej mod et semi-højt spring og i skal lige til at lette jer fra sadlen da hesten så vælger at løbe uden om og man smadrer ind i springet smiley
    Den har jeg vist også prøvet et par gange smiley

• #12   17. jun 2015 Jeg har glemt at sætte springet ned da jeg skulle springe på en ny hest. Hesten satte af alt for tidligt og da jeg ikke er så rutineret så flyver jeg i en bue hen over hesten og lander på ryggen på den anden side af springet smiley heldigvis trådte hun ikke på mig smiley

Mvh TT

• #14   17. jun 2015 Caro, det har jeg prøvet haha smiley

profilbillede
  • #15   17. jun 2015 Min værste oplevelse i forhold til fald var da hesten skred i et hjørne under dressurtræning og styrtede, heldigvis var jeg kommet væk, men jeg var simpelthen så bange for at der var sket hende noget! Det var en grim oplevelse, men heldigvis var hun okay smiley

Ellers er jeg blevet smidt af i et spring, hvorefter jeg fik en tur igen et kvarter efter, så ja, det var en ret dårlig springtime og jeg havde ondt i ryggen flere uger efter. Og så er jeg blevet kastet ned i en grøft, dog en meget sjov oplevelse, da ponyen selv stod med forbenene nede i den og gloede åndssvagt på mig smiley
    Og så var der også engang hvor jeg prøvede en pony første gang. Den blev så pludselig forskrækket, lavede rodeo igennem hele hallen og smed mig til sidst 2-3 meter op i luften, hvor jeg lavede en meget flot salto og derefter landede lige på numsen. De andre var bare flade af grin, men kunne nu godt se det sjove bagefter smiley

• #16   17. jun 2015 Jeg er 7-9-13 ikke kommet værre tilskade end små overfladiske skrammer indtil videre. smiley

Men værste fald var nok da jeg styrtede med en tidligere pony. Den fik et ben ned mellem for- og bagbom i en okser, så da den skal lande kan den ikke. Ender med både pony og rytter vælter i det samme og ponyen ruller henover mig.
    Der skete heldigvis ikke noget alvorligt og både rytter og pony slap med skrækken.

• #17   17. jun 2015 Jeg har også været rigtig heldig med mine fald fra hest. Det er faktisk rigtig sjældent, jeg er faldet af.
    Det værste, var engang da jeg red en knabstrupperhoppe. Hun havde rigtig trælse tendenser med at bukke, og det er først her efterfølgende, at det er gået op for mig, at hun nok havde ondt i ryggen. Nå, men hun var ifol, og skulle rides men uden sadel. Jeg red på ridebanen med min veninde, kommer ridende i trav i den ende, der ligger op til vejen, og pludselig kører der en bil forbi, som gjorde hesten skør i hovedet, så den bukkede. Den bukkede rigtig mange gange i træk, men jeg blev siddende. Lige indtil hun stejlede lodret op i luften, og da hun landede, landede jeg på halsen af hende. Så bukkede hun igen, og så røg jeg på røven - bogstavelig talt.
    Måtte en tur på skadestuen, fordi jeg besvimede, da jeg blev rejst op.

Det værste fald, jeg har prøvet på min egen hest, har været engang, da vi skulle springe. Hun er ikke særlig god til at springe, så hun refuserede, men besluttede sig for at springe alligevel. Hun fik bare ikke benene ordentligt med, så vi styrtede og hun landede ovenpå mig. På mirakuløs vis rejste vi os begge op igen og red videre! smiley

• #18   17. jun 2015 Caro: Det har jeg prøvet nogen gange xD Og så når standeren (staves ?) lige vælter ned over ens ben .. Mega fedt smiley

Har altid været rimelig heldig når jeg er faldet af, men det værste må have været sidst jeg gjorde det. Det var i nummer 2 spring i et dobbeltspring hvor ponyen refuserede. Har normalt en rimelig god balance på hesten men åbenbart ikke der for jeg røg direkte ned i jorden med min lænd/ryg og mit hoved. Hovedpinen stoppede efter et par dage men efter flere uger havde jeg stadig ondt i lænden .. Burde måske have fået det tjekket men nej .. xD
    I forhold til hvad jeg har set er jeg klart sluppet billigt med mine fald og har aldrig haft et decideret styrt (7-9-13) smiley

• #19   17. jun 2015 Caro: mit andet sald på Røde var på springbanen, vi skulle over en okser for første gang, han vil sætte af, jeg letter mig fra sædet, og han ombestemmer sig lige mens vi letter XD well... jeg fik et bom over håndledet (der er en rigtig dejlig knæklyd i det nu) og et chok smiley mit sidste fald indgik der osse en okser XD men denne var 70 cm høj, og hvad.. 5 cm bredere end normalt... nope det var for bredt for ham... XD

• #20   17. jun 2015 Har før oplevet hvor jeg er kommet over springet men så har jeg "glemt" min hest på den anden side haha smiley

• #23   17. jun 2015 hvor mange har prøvet at blive kylet af, og ende med at stå ved siden af eller foran hesten? den har jeg efterhånden prøvet nogle gange, og forstår stadig ikke hvordan XD

• #24   17. jun 2015 Har også prøvet hvor jeg har skiftet mit bid og det er gået fint under hele ridningen da jeg så finder på st ride en galoptur hen af en kæmpe mark som vi plejer at gøre en gang i mellem smiley
    Da jeg så kommer ud rider jeg ned for den ene ende og så vælger jeg at slippe tøjlerne.. da jeg ligepludselig får øje på det blafrende bid der hænger på halsen af ham.. Heldigvis er han trænet i cordeo så jeg svang tøjlerne om halsen på ham og fik ham stoppet smiley

• #25   17. jun 2015 Ja jeg har altid haft hjelm på.. Tør ikke tænke på hvad der havde sket med mit hovede uden.. smiley

• #26   17. jun 2015 Lunse: det er sket et par gange for mig haha.
    Ellers har jeg lavet den hvor at man falder af i galop og fordi man har haft så meget fart på er man bare røget af h til selvom man landede på benene smiley

• #27   17. jun 2015 Lunse - det har jeg kun oplevet en gang og det var på Tindur i december. smiley min datter lavede det nummer på min venindes pony sidst efterår.. Heldigt var det for hvis ikke havde hun landet ovenpå hegnet smiley

Mvh TT

• #28   17. jun 2015 haha det er så hyggeligt at have sådan en "åh nej nu ryger jeg, det kommer til at gå galt" *svup* kigger på hesten man står og holder i tøjlen, og ser lige så snot forvirret ud som en selv XD

• #29   17. jun 2015 Jeg tænkte. Sådan skal det gøres hver gang smiley i stedet for at ligge på ryggen med det ene ben siddende fast i bøjlen eller ligge og spise sand smiley

Mvh TT

• #30   17. jun 2015 Hesten blev bange for en sten i busken og stejlede, løb fremad og gav et kæææmmmmpe buk, så jeg ikke nåede at reagere, så jeg fløj bag ud over røven på hesten og ramte jorden direkte på ryggen. Blev fløjet ind på traumecenteret på Rigshospitalet i helikopter, da de troede jeg havde brækket ryggen.

Jeg fik heldigvis "kun" en skade i ryggen, som jeg stadig snart 5 år efter stadig er plaget af.

• #31   17. jun 2015 har aldrig sat fast i bøjlen, og er godt nok osse min største skræk som springrytter på en RØD hest smiley derfor jeg har købt mine elskede tåhætter smiley jeg har ikke noget imod at spise græs/sand/jord, bare ikke lige asfalt eller grus.. eller frossen jord, det gør jo ondt smiley

• #32   17. jun 2015 Ja jeg er "bange " for asfalten og grusen smiley heldigvis stopper min hest når jeg ryger af så jeg er fri for at blive slæbet afgårde(7-9-13 bank bank) . smiley

Mvh TT

• #33   17. jun 2015 Det værste ved da jeg sad fast i stigbøjlen var at det var sådan en sikkerheds en med elastik... smiley

• #34   17. jun 2015 Ja jeg har ikke sikkerheds smiley ønsker mig Bow balance smiley

Mvh TT

• #35   17. jun 2015 TT jeg var ikke bange for noget, det var så indtil jeg fik Sam smiley dumme krikke.. elsker ham nu alligevel selvom han har sine dumheder XD

Caro JEG STOLER IKKE PÅ DE BØJLER XD ejer ikke sådan nogle og kommer jeg ikke til, 1 er at jeg ikke stoler på elastikker, men falder de af, så er de bare væk XD

• #36   17. jun 2015 Mit værste fald var fra en hest der panikløb og bukkede. Det kostede min veninde en brækket finger (hun holdt den da jeg kravlede op) og jeg brækkede indtil flere ribben fordi jeg landene på siden med min arm under mig. Puha jeg husker stadig følelsen af ikke at kunne trække vejret.
    Den sjoveste var på en hoppe jeg red for første gang. Det gik i fin stil afsted i galop på langsiden og pludselig midt i et skridt bliver den forskrækket over en trøje på hegnet og slår i bakgear. Jeg fortsætter i fin stil fremad ud over krikkens hals (stadig i en holdning som hvis jeg sad i hesten) og da der ikke var mere tøjle at give af, resulterede det i en fin kolbøtte omkring min egen akse hvorefter jeg stod lige så fint på jorden foran hesten. Jeg ved ikke om hesten eller jeg så mest forundret ud

• #37   17. jun 2015 Jeg er ikke bange som sådan smiley både traver og galopperer på grus smiley men jeg klamrer mig des bedre fast på de underlag end på feks græs smiley

Mvh TT

• #38   17. jun 2015 TT jeg er heller ikke bange af mig, selvom skrækken var tæt på at jeg havde givet ham væk til den nærmeste smiley men idag galoper jeg da osse rundt over alt, med og uden bid, springer 80 cm og rider svære dressur øvelser smiley er kun bange for at han skader sig selv, når han ser køer XD

• #39   17. jun 2015 smiley smiley

• #40   17. jun 2015 Puha mange ting

1. Jeg var 11 år og red en stor varmblod på tur, den vælger at stikke af i galop ud på asfalten og med retning mod en stor hovedvej- det ville jeg sku ikk være med til så hoppede af kræet, ned på asfalten. Hele min mave og side var fyldt med et stort asfalt sår smiley

2. Til landsstævne og i færd med at ride sidste klasse og fejlfri mod dem sidste kombinationen, ponyen hopper over A'eren og sætter af på B'eren og drejer så rundt - jeg vælter støtten og bliver trukket i den ene stigebøjle( der ikke giver slip på min fod) en helt tur rundt i ridehallen i fuld gas da ponyen panikker over at slæbe mig bag sig, endelig klasker den mig til sidst op af barrieren smiley utroligt nok var jeg ok

3. Genoptræning med min hest, skal i sadlen og for et skub op med alt for meget power og hesten bliver forskrækket , 3 buk og jeg var på jorden , med 2 brud på anklen . Av

4. Springning. Falder fint og roligt ud over halsen og lander på ryggen , sætter mig op og rider videre, men kan ikke gå dagene efter . Af skræk for at blive fyret arbejder jeg 2,5 uge efter stadig hvorefter jeg må give mig og tage i røgten - knust/mast del på 3. Og 4 del af rygsøjlen - av smiley

• #41   17. jun 2015 Jeg skulle springe på min davarende part, springet var blot 30 cm. og jeg ejede ikke en springvest, men hvad pokker, springet var jo kun 30 cm. Men hesten stopper pludseligt brat, jeg ryger over skuldren på den, falder med ryggen lige ned i bommen og trykker 2 ryghvrivler, noget jeg ind i mellem stadig døjer med den dag i dag 7 år senere.

En anden gang, ja fald af gjorde jeg jo dårligt smiley
    Jeg bruger altid skammel/forhøjning da det jo er bedst for hesten, hesten var en fartbølle og havde aldrig lært helt at stå stille, trods sine 19 år. Der var sne og is over alt, og idet jeg giver "hoppet" op i stigbøjlen glider jeg, falder ned, imens min venstre fod stadig sidder i bøjlen. Jeg forvrider knæet, efterfølgende har jeg haft tildens til at forvride det knæ rimelig hurtigt. Det er 5 år siden, men jeg forvred knæet igen så sent som for 3 uger siden.

Men det har ligesom været det, jeg har aldrig brækket noget, eller kommer alvorligt til skade, heldigvis smiley

• #42   17. jun 2015 Det værste var nok da min pony blev bange og rejste sig lodretop og væltede ned bagover med mig på ryggen, på et beton gulv. Derefter da den rejste sig trådte den mig i hovedet, på armen og en del andre steder da den løb væk. Jeg brækkede min kæbe helt over et sted og langs kæben et andet sted. Brækkede også en tå og blev traume scannet da de mistænkede indre skader. Fik afvide at jeg havde været meget heldig og nu på søndag skal jeg starte mit første stævne siden ulykkken. Det var den der skete i nørre åby så folk har formegentlig læst om det i fyns stiftidense smiley

• #44   18. jun 2015 Har haft mange fald - men det der sådan er sket sidst.
    Jeg var ude at ride tur, på en hest, jeg red lidt for dens ejer. Den har altid været strid, til at gå tur alene, men da jeg først var kommet afsted, gik det rigtigt fint!
    Vi var i skoven, og vi havde galopperet, så ville tage en til, hun bliver bange for noget til højre for os, og drejer, jeg falder ned på venstre side, og tænker hurtigt, at jeg må have hende drejet mod det farlige, for så stopper hun måske. Skal siges, at vi gik fra kortgalop til fulde firspring.
    Men hun stopper ikke, hun forsætter i samme volde tempo, og jeg hænger stadig på siden, det næste der sker, er at et træ tager mig i farten! Fik den største mavepuster, og halvbesvimer. Hesten skynder sig at løbe væk fra den farlige, jeg kommer op på benene, og finder hende, kommer op rider hjem til stalden. Sadler af, og cykler hjem. Havde bøjet/brækket 3 ribben, og lægerne var meget forundret over, at der ikke var sket mere med mig, især med de høje kræfter smiley

Ellers lider jeg af dårlig ryg, fordi min egen gik bagover med mig, for snart 2 år siden smiley

• #45   18. jun 2015 Jeg var på tur med nogen andre og min hest skulle prutte, men de andre stadig travede. Han blev så irriteret over at de løb afsted uden ham at han kastede sig frem i galop og ud til alle sider. Tilsidst lavede han et mærkeligt hop, hvor han først stejlede og så stå på forben. Der kunne jeg alså ikke holde mig fast mere, trods det var uden sadel, så jeg faldet af lige i det han kastede jeg på på forbene og ned du en sten hår og frossen jord. Jeg landede KUN på hoften, så ja det siger jeg jo selv. Jeg går nu med en hofte der nogen gange skrider ud af led og går pisse undt når jeg har gået et stykke. Det siger min læge bare jeg skal leve med fordi jeg vil gå med den resten af mit liv, da der intet er at gøre fordi vi ikke gik til læge med det sammen smiley

• #46   18. jun 2015 Er ikke kommet så galt afsted med fald endnu, det har mere været fra jorden smiley

Men vil da stadig være med smiley

Var lige startet på mit nye arbejde - 3. dage om skal ride en af unghestene på udendørsbanen. Kommer travende ned af langsiden hvor der er buske som barrierer. Pludseligt kommer der en hund igennem busken, en halv meter foran os. Hesten giver mig første en skalde - smider mig af og sparker en sten i hovedet på mig da jeg lige nede på jorden. Fik et ordentligt blåt øje og et flækket øjenbryn.
    Et par dage senere er jeg ude at springe på min egen. Hun overser så lige en ret stor okser -__-'! Vi styrter igennem den og jeg lander hovedførst. med hesten. Jeg brækkede noget af 6 tænder, en tand døede helt og så fik jeg et flot blåtøje i den anden side og en blå næse X) Lignede mildest talt en vaskebjørn smiley

• #47   18. jun 2015 Jeg red mod et spring og hesten vælger så at rende ved siden af så jeg ryger ned på halsen og hang på halsen. Havde jeg bare givet slip var der intet sket. Men hesten drejer af og løber forbi en støtte som jeg rammer. Holderen på springet skærer hovedet op over øjet. Såret var så dybt at man kunne se kraniet. Havde det bare været 2 mm længere til den ene eller den anden side havde jeg mistet øjet eller så var jeg død fordi jeg så ville have ramt i tindingen. Såret måtte syges i 3 lag og jeg måtte ikke ride længe. Desuden fik jeg en kraftig hjernerystelse og skræk for at springe. Nu springer jeg igen men må da sige det stadig sidder lidt i mig. smiley

• #48   18. jun 2015 Jeg synes det er skræmmende at høre, hvor mange der sidder fast i deres bøjler! Enten må bøjlerne være for små eller ens fod for langt inde.

Det uheld jeg har haft med hest, som har sat sig mest på mig, har ikke været et styrt, men hvor jeg blev rendt ned på fold. Blev trådt på højre fod, i den allerøverste del af rygsøjlen og på højre arm, så jeg stort set ikke kunne bevæge højre side af kroppen. Slap heldigvis med en brækket arm, dog med varige men. Men det at være alene, og skal have fat i nogen der kan hjælpe, samtidig med at have svært ved at bevæge sig og jeg besvimede gang efter gang. Jeg kan kun huske små glimt der fra, og husker hverken smerterne, at min mor kom eller at hun prøvede at hjælpe mig ud til bilen, turen i ambulancen eller for den sags skyld ankomsten til sygehuset.
    Det har siden gjort at jeg er meget opmærksomme på heste der kommer bagfra, og de skal helst ikke gå for mange for tæt på.

• #49   18. jun 2015 Jeg har to uheld med hest..

Den ene var da jeg var teenager, hvor jeg red forbi et får som hesten blev bange for og hvor han så hopper til side og hopper ind i et hegn.. Det resultere i at jeg falder af og idet han løber væk, rammer hans hov (inkl sko) min hage, hvor jeg har et fint ar idag..

Den anden var sidste sommer, hvor hesten ikke ville over det spring som jeg ville og det ender med en knust lillefinger og flækket ridehjelm.. Idag er den finger stiv og ikke som før..

• #52   18. jun 2015 På trods af mange "vilde" heste, så er jeg endnu ikke kommet sådan rigtig slemt til skade smiley
    Jeg blev engang slæbt efter en pony flere runder i galop på banen (jeg var 6 og kunne absolut ikke ride) der fik jeg en stor hudafskrabning og brækkede 6 ribben og 4 blev bøjet, men det kom jeg mig over smiley

Så er jeg blevet kylet af min egen, og fik en slem hjernerystelse, men det kan jeg egentlig ikke rigtig huske noget af smiley

Og så stejlede en hest med mig og vendte rundt, så den fik trådt mig direkte på ryggen, men det var egentlig også okay smiley

• #53   18. jun 2015 Uha, tror midt værste fald, var da jeg var med mine veninder og ponyerne i sommerhus i 2011. Vi var redet til stranden, og jeg kom galoperende (læs: jordende) på en sti langs stranden på min lille fræser pony. Han har en ret gyngende galop, så da jeg skal have ham ned i trav igen, og hans galop dermed bliver kortet op, kommer de der hop oftere, hvilket resulterede i at jeg kom ud af balance, og slår en salto ud over halsen på ham, og kurer hen ad grusen pga. den høje fart - havde en del hudafskrabninger og var godt øm efterfølgende - det sidder dog mest psykisk nu, hvor jeg er nervøs for at galopere.

Det fald jeg er kommet mest til skade ved var dog engang jeg sprang på min pony i 2010. Kort fortalt kom jeg over springet, men det gjorde ponyen ikke. Havde desværre stadig fat i tøjlen, så da ponyen bestemte sig for at blive bange og begynde at bakke, blev jeg revet med tilbage, og rev springet ned med lænden. Har haft ondt i lænden lige siden - Vi ved stadig ikke hvad der er galt, og røngten viser ikke noget af betydning.. *suk*

Men er da sluppet billigt i forhold til så mange andre smiley

• #54   18. jun 2015 Det lyder til at jeg har været ret heldig, selvom at jeg da er røget af en del gange efterhånden. smiley

Mine værste fald, var ironisk nok på min egen shetlænder, der ikke var en cm. over 110 - 120 xD
    Begge dele er faktisk sket uden sadel.

1.) Da jeg synes det var nemmere at ride uden sadel, havde jeg faktisk bare givet hende hovedtøj på, og så op med mig. Jeg sprang på hende derhjemme med en veninde som der satte spring op - og det gik udmærket. Og jeg var så nede i stalden og børste hende lidt, før at jeg ville galopere ned mod folden, langs vores stald. Dog drejer hun for skarpt om hjørnet, og det betyder at min skulder blev totalt smadret ind mod den her væg, i fuld galop. Jeg faldt af, og min pony stod ved siden af mig, med tøjlerne over hovedet, og mig liggende tudende nede i gruset. Mit kraveben var slået i to stykker, og det tog utrolig lang tid om at hele. Den dag i dag kan mit kraveben stadig gøre ondt og knække lidt, hvis jeg laver en forkert bevægelse. Det er over 6 år siden.
    Mine forældre fortalte mig at hvis jeg ikke havde haft ridehjelm på, så havde jeg aldrig fået lov til at sætte mig op på en hest igen, påtrods af at det jo "kun" var en lille shetlænder.

2.) Det skete faktisk få uger, efter at jeg fik af vide at mit kraveben var i orden.
    Min veninde (samme veninde som før) og jeg red rundt oppe på marken, min veninde kiggede på/var selskab mens jeg red. Jeg havde øvet mig i at lægge mig ned på min ponys ryg, og derfor skridte sådan. Så synes min veninde lige at vi skulle da prøve og trave - mens jeg lagde der, uden at sige det til mig. Så jeg er ved at dø af grin da jeg får mig sat op, fordi jeg er ved at trille af.
    Det går faktisk sådan at jeg får grint så meget, at da min pony sænker hovedet, triller jeg ned, det har sikkert set sjovt ud. Men istedet for at min pony bliver stående pænt, så ville hun da ind i stalden, og ha' foder -.-' Såeh, istedet for at min veninde får fat i min pony, så kommer ponyen altså travende, og mener at den skal springe over mig, fordi jeg ligger stille på jorden. Hun springer, og træder mig lige under øjet. Fik af vide at hvis hun havde trådt mig lidt længere oppe, havde jeg været blind idag. Jeg rendte rundt med et blå/lilla hævet øje i 4 uger.

• #55   18. jun 2015 He he faldt af i mandags og kom ind som traume. Er heldigvis sluppet billigt med en forstuvet fod og to forstuvede fingre og en møg øm krop, det gør stadig ondt at trække vejret ordentligt.
    Men den værste har indtil nu været at styrte med min pony i et af hjørnerne i galop. Det sidder stadig i mig.

• #56   18. jun 2015 De var sidste sommer og det styrtede ned. Det var den sidste dag på min ridelejr, hvor vi havde opvisning. Da jeg tog Sas ud om eftermiddagen, da alle forældrene var kommet, rystede han af kulde, og han fik dækken på. Da jeg så skulle op var han ret bange og da min ridelærer står og beroliger ham, er der en der giver mig et ben. Jeg lander så bag ved sadlen og han går helt rodeo. Han smider mig ned på siden af ham hvor jeg hænger længe (!) og flagre. Jeg får dog kastet mig væk, men prøver igen med samme resultat. Kom slet ikke op.

• #57   18. jun 2015 7-9-13 for jeg ALDRIG har haft et slemt fald! smiley
    Men.... havde et fald her i mandags og nok en af de værste jeg har haft smiley Fik svedtur og blev meget svimmel nogen minutter efter faldet og så forstuvede jeg en lange-finger og fik forslået ringe-fingeren smiley

• #58   18. jun 2015 Jeg tror mit værste fald var her for en måneds tid siden. Jeg skulle springe, og får ikke rejst mig da min pony sætter af, så jeg blive kastet op i luften. Og da han så lander drejer han skarpt, så jeg bliver slynget ind i hegnet, og min fod sidder fast i stigebøjlen. Heldigvis, blev han stående så jeg kom fri. Men jeg slog min nakke/hoved rigtig meget, og slog også min lænd, da jeg landede på den. Kom dog op og skridte ham af efter noget tid. smiley

• #59   18. jun 2015 Jeg er godt nok røget af mange gange, og når man tænker over det været utrolig heldig! smiley

Det jeg husker som det værste er snart 8 år siden, hesten gled i hjørnet og landede oven på mig, mit knæ blev vredet rundt og er efterfølgende opereret 2 gange og døjer stadig med det.
    For 14 dage siden styrtede jeg så igen med min nuværende hest, afstanden passede ikke, den var sød og satte stort af men komme ikke ud over bagbommen, fik den imellem benene og kunne derfor ikke lande, så vi tog den begge så hovedet ned og lavede en koldbøtte. Der skete intet udover en lille hjernerystelse, men det skræmmende er at jeg intet husker i tidsrummet mellem jeg sadlede op ----- til jeg er på skadestuen, ca. 3 timer er bare væk...

Vi skal passe rigtig meget på, det er sku en farlig sport vi har kastet vores kærlighed på!

• #60   19. jun 2015 Flere gange igennem årene
    Den jeg husker bedst var for 3 år siden hade vi købt en haflinger vallak, han blev bange for et eller andet over i skoven, og for afsted og af måtte jeg da
    Slog mig ikke som sådan med min sjæl tog altså skade, den kom sig først da jeg fik Zarina og der gik godt nok et stykke tid hvor jeg måtte tvinge mig selv ud og ride
    Hesten selv blev så bange for mig i alt og den kom ikke over det, jeg solgte den altså
    VH
    Annette

• #61   19. jun 2015 Heldigvis er jeg ikke styrtet så mange gange, men den ene gang hvor hesten så valgte at løbe hen over mig er nok det værste fald jeg har haft.

Jeg kom skridtende stille og roligt uden sadel - skule lige skridte en tur inden jeg skulle ind på banen - da en pony kommer løbende lige ud foran os bag fra et par buske. Jeg kunne godt mærke at min pony var ret meget oppe på dupperne, så jeg var faktisk lige påbegyndt afstigningen da det skete. Min hest springer så baglæns, og eftersom jeg allerede var på vej af, så ender jeg på hans hals og falder af da han snurrer rundt. Det passer så lige med at han galoperer hen over mig.
    Længe leve sikkerhedsvest og ridehjelm siger jeg bare! Han fik sparket mig to gange i brystkassen, en gang i lysken og så snittede han lige min hofte inden mit hoved ramte jorden. Det gjorde pisse ondt på trods af sikkerhedsvesten (mest sparket i lysken), så jeg tør ikke helt tænke på hvordan jeg havde set ud hvis den ikke havde været der - Det havde sikkert givet et par inde blødninger.

• #62   19. jun 2015 puhh, vil sige der er en grund til at jeg næsten ikke springer mere..

første gang: rider på en natur bane med min daværende pony Lukas, han var en lille hidsig prop men som 11 års ved man ikke hvad frygt er, det var faktisk en tærrenbane for heste men jeg synes da det var sjovt, jeg sætter Lukas i fuld galop imod en hurdle der nok var højere end ham selv, men på vej der hen (vi jordede virkelig), springer min bøjle og jeg bomber ned i Lukas som så får så stort et chok over det at han bukker og jeg flyver sidelæns af og lander på hoften, brækker et par ribben og en arm, en flækket hjelm og ikke mindst en skæv hofte.

anden gang det gik slemt for sig havde jeg en hest i ridning, var vel 18 år på det tidspunkt, vi springer lidt små spring, måske en meter, men i det vi lander forkert efter et spring på langsiden mister jeg balance og hesten tonser bare afsted, først sving for jeg heldigvis begge fødder ud af bøjlerne, andet sving bliver jeg slynget ind i barrieren og ned på jorden, behøver jeg nævne at der tilsyneladende er utrolig dårlig bund i ridehuset så jeg lander praktisk talt på ren beton, det resulterede i at jeg Black outede i flere minutter og først vågner ved at hesten står og møffer mit hoved, jeg var alene i stalden så får mig revet op ved hjælp af hesten og ind i stalden med den og sadle af også på skadestuen hvor jeg så har knust to rygvivler og har voldsom hjernerystelse ????

• #64   19. jun 2015 Pyyha føler mig heldig... smiley
    Mit værste fald var da jeg var ude og ride, alene på en regnfuld og kold efterårsdag... smiley

Jeg kom i kort galop hen af en våd asfaltvej. Lige da vi er ud for et hus, starter en maskine meget højlydt omme bag en hæk smiley Min pony bliver meget forskrækket og glider, så vi vælter ned på siden. Jeg for en stor skramme på mit knæ, og det bløder meget. Ud over det var det blevet vredet lidt; men værst af alt skulle jeg ride hele vejen hjem, da jeg ikke kunne kontakte mine forældre smiley

• #65   21. jun 2015 jeg er faldet af viiiirkelig mange gange, men har altid været enormt heldig mht til skader. har kun været på hospitalet 2 gange, og det var da jeg blev sparket på knæet af en hest, og da jeg fik et par åbne brandsår efter min pony blev forskrækket og hev mig hen af jorden, mens jeg havde træktorvet i hånden - kan ikke anbefales smiley

men jeg har desværre døjet med angst, fordi jeg har været ude for nogle ret så traumatiserende oplevelser, med fald fra heste osv. så jeg fik angstanfald når jeg faldt af. var så på ridelejr med min pony, og efter en god omgang undervisning ville vi ned i badesøen som er på en af deres folde. min pony og jeg har kun været på stranden sammen før, aldrig ude i dybt vand, men eftersom stranden lå 2 min på gåben væk fra os, vores første opstaldnings sted, nåede han at blive virkelig glad og tryg ved vandet. så jeg hoppede op uden sadel, men var dog en smule nervøs for hvad han ville sige til det.. til min store overraskelse, synes han bare det var enorm sjovt, og vadede bare derud af med ørene fremme. fordi han er så ivrig, og altså bare skal ud og svømme, så vader han bare rundt, men pludselig havner vi ude på det dybe vand.. ingen af os var foreberedte, og det gik ekstrem hurtigt fordi det bare gik fra at han kunne bunde, til at jorden forsvandt under ham, så han røg altså bare ned og det gav et ordenligt plask, hvilket gjorde ham enorm forskrækket.. han fløj bare for fuld hammer op af vandet, og op på land, i mens han bukkede for at få farlige mig af, og jeg landede så lige på låret. fik et ret alvorligt angstanfald, og var ufattelig tæt på at besvime, men jeg var bare så chokket over det der var sket. rendte rundt med et enormt blåt mærke på låret i virkelig lang tid bagefter, det var simpelthen så vildt smiley han var heldigvis med ude i vandet igen dagen efter, dog uden mig på ryggen, og efter 5 min var han helt tryg og glad ved det igen, og havde glemt alt om hvad der var sket dagen før smiley

• #66   21. jun 2015 idag red jeg mit første spring stævne. det gik så perfekt de tre første spring. men så skulle man vende mega skarpt og så stoppede hun og jeg faldt af på siden af hende direkte ned i springet. smiley men hun er stadig min røde stjerne. og jeg sprang igen og de klappede på hvert et spring super smiley

• #67   21. jun 2015
    Jeg kan stå på hænder henover hesten :b.
    https://www.facebook.com/krikkenHG/videos/vb.588707674505548/919608648082114/?type=2&theater

Ellers har jeg ikke haft nogle alvorlige fald. Da jeg gik på rideskole, endte jeg med at hænge på halsen af hesten, under halsen og kunne ikke holde fast, så jeg faldt ned foran, så hesten gik henover mig.

• #68   21. jun 2015 Da en hest landede på mit ben under et styrt smiley

• #69   21. jun 2015 Krikken! Sikke et yndigt fald! smiley

• #70   23. jun 2015 Mit værste fald må nok være for 2 år siden.
    Vi var til stævne, hvor vi sprang uden for konkurrence, da jeg ikke er ponyrytter mere. Jeg havde godt mærket, at min pony ikke var helt oppe på dupperne, men tænker ikke mere over det. På de første to spring inde på banene, rammer hun med benene og på det 3 spring, vil hun springe langtfra, men mister balancen og laver en slags kolbøtte med mig. Mit hovedet rammer bommen, som hun styrter ind i og hendes hov rammer også mit hovedet. Det tog mig ca. ½ år, før jeg låg og sprang højt på hende igen.

profilbillede
  • #71   23. jun 2015 Mit værste fald, eller i hvert fald slemmeste fald var for 2 år siden.
    Min veninde og jeg lå og sprang nogen naturspring, rundt om en sø. Jeg kommer galopperende mod et spring hvor jeg tænker at hun bare springer, men i det jeg rejser mig hopper hun til siden. Min fod sidder fast i bøjlen så jeg ryger ned på skulderen, det gik meget fredsligt for sig, men den brækkede noget så gevaldigt.... Jeg startede på Næstved hospital, hvor jeg så blev overført til Holbæk og der turde de heller ikke at gøre noget så jeg endte på riget. Jeg er sidenhen blevet opereret 2 gange.

Jeg har heldigvis fuld førlighed i armen, hvilket lægerne slet ikke havde turde håbe på.

• #72   24. jun 2015 Mit værste fald var nok i sommers, da jeg var sådan en idiot og springe en halmballe der nok var lidt større og bredere end jeg havde troet.... Jeg var på vej hjem fra en kanon god springundervisning med en afslappet hest, og ja.. Halmballer væltede rundt sammen med hesten og jeg, jeg fløj over hesten, den fortsatte hen over mig og jeg flækkede min tommelfingerknogle og gik en rigtig klam flænge på indersiden af tommelfingeren, - vi gætter på det var tøjlen der rev den, så er måske ret heldig, af jeg stadig har den finger. Plus jeg slog min anden arm noget så grusomt, at jeg INTET kunne med den i 3 uger. Dvs gips i 6 uger i venstre og slynge på højre i 3-4 uger.... Jeg har sprunget en gang siden, hvor jeg faldt af to gange.....

I morgen skal jeg have ny springsadel, og har tænkt mig at starte helt fra bunden og arbejde mig stille og roligt op til hvor, vi var før.

Mit gode råd..... Hold jer fra de lorte halmballer, hvis I ikke vil vaskes af jeres mor i badet i 6 uger som 17 årig. smiley

profilbillede
  • #73   24. jun 2015 Godt jeg ikke bor sammen med min mor så smiley har ej heller tænkt at springe halmballer før om nogle år smiley

Mvh TT

• #74   20. jul 2015 Mit værste fald var nok der jeg fald over et spring og knaldede rykken ned i bomen og bag efter hovet i jorden.... smiley En anden gang var der også vår jeg skritedede af og så blev den bange og LØB hen mod et kæmpe spring men den havede ikke fart nok på, så jeg fald og hesten fald jeg lande lige på bomen og brekker mit hale ben. smiley
    Det her handler moske ikke og fald, men en dag vår jeg var ude på folden og så kommer hele flokken stomene så var der en der blev jagted og den spaker efter en af de ander, og istedet for og rame den så ramte den mit i hovet det var lige 7 timer på syge huset....... smiley smiley

• #75   20. jul 2015 min værste fald, må være da jeg var ude og ride en lang tur i skoven på min tidligere hest, Han var lige færdig tilredet og turen havde været skøn så mig og hende jeg rider med beslutter os for at tage en lille galop inden vi var helt hjemme. Hesten vælger at skride for fuld hammer og jo mere jeg tager fat jo hurtigere løber han, da jeg går en smule i panik fordi vi nærmer os en stor vej, vælger jeg at råde af ham, det skulle jeg aldrig havde haft gjort for det resulterede i han slog helt fra, tabte den ene stigbølje og da nogle løbere der kommer i mod os kan se jeg ikke kan stoppe ham, prøver de at stille sig ud på stien så han stopper, i stedet, vælger han at hoppe til siden så jeg ryger af og lander med baghovedet først ned i en grøft (hesten stoppede først da han kom op til vejen) Jeg fik en slem hjernerystelse og har en del problemer med hukommelsen, fx har jeg svært ved at stave og huske ord, datoer, navne osv. ALT skal skrives ned ellers så er glemmer jeg det.

Kommentér på:
Jeres værste fald?

Annonce