1.574 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 76 Svar

Beskrivelse af alternativ træning Beskrivelse af alternativ træning

Hej med jer! smiley

Jeg har over en længere periode bemærket rigtig mange opslag på Facebook af denne karakter, men også få herinde på HG. Måske er det kun mig, der har set dem, men ja.. jeg forstår det simpelthen ikke, så nu må jeg spørge! smiley

Det er sådan, at specielt i de lidt mere alternative hestegrupper jeg er medlem af på Facebook (bl.a. Horsemanship, Bidløs Ridning) bemærker flere og flere opslag, som kommer fra mere "kendte" hestetrænere. De "kendte" hestetrænere skriver bare så alternativt, at jeg ikke forstår en dyt af det. Jeg vil selvfølgelig ikke lægge nogle navne ud, så derfor kopierer jeg heller ikke fra deres opslag, men det er noget i stil med: "Min læremester har givet mig et helt nyt syn på mig selv" - og der kommer ofte rigtig mange kommentarer med "hvor er det smukt skrevet!"... Og så sidder jeg her bag min skærm, og forstår overhovedet ikke meningen. Jojo, det er da fint skrevet, men ja - hvad er meningen?

Og sådan har jeg det faktisk ret tit, når "kendte" hestetrænere skriver om at deres hest har vist dem vejen til deres "selv" og hvad de nu ellers skriver.

Jeg kunne bare godt tænke mig at høre, om der er nogle herinde, der nogensinde tænker det samme? Kan det ikke blive lidt for alternativt-hippie-kærlighedsagtigt (... siger hende, der tulrer rundt i skoven på sin bidløse/bomløse barfodspony i boots)?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beskrivelse af alternativ træning
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   14. jun 2015 Aldrig i livet..

Det er simpelthen for hippie agtigt og sukkersødt for mig.. smiley

• #2   14. jun 2015 Så du forstår heller ikke de der laaaange lange tekster? Eller du har slet ikke bemærket dem? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #3   14. jun 2015 Bidløse: har set masser af dem, syntes bare at de er ret kvalmende smiley

• #4   14. jun 2015 Enig! Der florerer meget af den slags BIIIIIIP på FB. Folk må selvfølgelig mene og slå op lige hvad de har lyst til, men f.eks. for nylig gik alle i selvsving over en opdigtet samtale mellem to fostre hvor den ene talte om at der ikke var noget efter fødslen og den anden forstår livet først fik mening efter fødslen. Det bliver bare så kvalmende banalt og pinligt. Jeg ignorerer det selvfølgelig bare, da det kun vil skabe negativitet at kommentere på det, men forstår ikke folk er så .....forudsigeligt sentimentale smiley

• #6   14. jun 2015 AMT
    Synes nemlig også de er overalt, selvom jeg ikke følger nogen på facebook.... Og ja, det er nemlig rigtig kvalmende.

Camilla T
    Den har jeg heldigvis ikke set. Ja, folk må slå lige det op, de vil, men det bliver godt nok for meget, når der kommer 3 af sådan nogle lange tekster om ugen. Det virker som noget opmærksomhedssøgende noget... Meget sentimentalt, ja!

• #7   14. jun 2015 nogengange bliver det os bare en tand for alternativt for mig, havde en gang en bekendt der var noget så ked af at hun ikke kunne styre sin hest, på nogen måder når hun sad på ryggen af den, jeg spurgte så ind til hvad hun jo så gjorde, hun havde fået en alternativ underviser og der måtte hun ikke styre hesten andet end med tankens kraft, hun skulle sidde helt roligt på hesten, ikke bruge ben, sæde, stemme eller hænder, men udelukkende tænke "frem, tilbage, venstre, højre, trav, galop, stop" osv.. og når hun så snakkede med sin underviser om at det ikke virkede for dem så fik hun afvide at hun bare ikke var god nok endnu og hun bare skulle blive ved med at øve og øve. da jeg så foreslog ben og sæde sagde hun "nej for gud skyld, det siger min underviser jeg slet ikke er god nok til endnu"... jeg var simpelthen målløs, hesten forstod jo intet af hvad hun tænkte når hun end ikke måtte demonstrere det med sin krop (jeg tænker at formålet med at ride hesten med tanken er at når man tænker det så gør man det os ubevidst med sin krop) men nej, tror hende her underviseren havde misforstået konceptet og mente at heste var fuldstændig tankelæsere ??

• #8   14. jun 2015 Åh, jeg kender det godt!
    Det bliver nogle gange lidt for "spirituelt" for mig. Når folk skriver: "I dag fortsatte vi vores eventyr ... bla bla ... sjæl... noget med rendyrket lykke... vi smelter sammen som 1 væsen"

Jeg mister det fuldstændigt, jeg gider ikke engang at læse det, for det er nogenlunde det samme de fyrer af - om de har longeret, redet tur eller bomtrænet.

Er glad for at jeg ikke er den eneste, der ikke kan se pointen i denne "trend" smiley

• #9   14. jun 2015 Hestino
    Hm, hvad mon sådan en træner får for undervisningen? "Du er nødt til at have flere timer hos mig, du er slet ikke dygtig nok endnu!" smiley Det kan man sikkert tjene mange penge på da! smiley

Signe
    Ja, spirituelt er netop det, jeg tænker, men ikke lige helt kunne formulere smiley Forstår det simpelthen ikke, men det er fedt, at vi er flere herinde, som heller ikke er helt med på det. Jeg følte lidt, at jeg sad tilbage som "Palle alene i verden", fordi der kommer så mange "hvor er det smukt skrevet" og "du har helt ret", mens jeg ikke engang forstår, hvad vedkommende har ret i......

• #10   14. jun 2015 Jeg er så enig det er ikke rigtig til at holde ud smiley
    Jeg læste på et tidspunkt noget med en der red tur med to heste på samme tid og var forbundet til dem begge, men samtidig kunne hun også føle alle tingene omkring hende eller sådan noget.. Tænkte bare wow det lyder som en fantastisk roman hun har gang i at skrive smiley

• #11   14. jun 2015
    Jeg tænker præcis det samme. Det er skrevet som om, der skulle skrives en sød romantisk novelle. Masser af metaforer/synonymer og der bliver kogt virkelig godt på en masse søde ord.

Kan virkelig slet ikke beskrive noget på samme måde, overhovedet. Jeg kan heller ikke beskrive hvad jeg synes om det, sådan rigtigt - fordi jeg mangler ordene og evnerne til at sætte dem rigtigt sammen så de opsummere min mening.

Det er virkelig nærmest det samme der bliver skrevet - bare på forskellige måder. Jeg kan på INGEN måde forholde mig til det, overhovedet ikke.

• #12   14. jun 2015 Det er det samme der bliver skrevet om og om igen - og så bliver der skrevet (om hesten) noget i stil med "min ven, min partner, min læremester, min soulmate." Altså, i samme sætning. Der bliver med vilje skrevet rigtig mange ord på, og teksten skal også helst prydes med mange formelle ord, så det lyder som noget, man aldrig ville sige højt uden at læse op fra et papir.

• #13   14. jun 2015 Ja underviseren måtte jo nok tjene kassen, jeg har ret ondt af de elever for det må da smadre deres selvtillid fuldstændig at det bare ikke fungerer for dem smiley

med vilje så gider jeg heller ikke følge særlig mange på Facebook, sorry to say men det bliver bare lige en tand for ynkeligt og sukkersødt til min smag, jeg følger kun dem som virkelig har noget at byde på, jeg gider virkelig heller ikke at læse om "min soulmate, min bedste ven, jeg føler jeg svigter dig når jeg gør sådan og sådan, du forstår mig som ingen andre og ingen forstår bare det vi har sammen". jo vist mine heste er os mine buddy's og mine trænings partnere som jeg elsker over alt på jorden, men de er altså os heste og jeg tillægger dem ikke menneskelige følelser, de for lov at være heste og gør det da os når vi arbejder!.

• #14   14. jun 2015 THE TRUTH HAS BEEN SPOKEN! smiley

Tror også efterhånden jeg, på nogle andre opslag, har givet udtryk for, at jeg absolut ikke bryder mig om denne her sukkersøde mentalitet. Jeg kan simpelthen ikke klare alle de her fyldeord, der siger absolut nul og niks om den virkelige verden. Om det er her på HG eller på FB, så er det så trættende at læse om den "perfektionisering" der foregår. smiley

Samtidig kan det også være god terapi-læsning, hvis man har behov for at komme ud med nogle aggresioner smiley smiley

• #15   14. jun 2015 Conradsen
    Hahaha - det har du sikkert ret i! Men faktisk føler jeg en vis vrede, når jeg læser nogle af de opslag, for jeg synes at det bliver gjort så sukkersødt - en dans på roser - at have hest. Og det er det dæleme da ikke lige altid. Hvor blev "du er min soulmate, og jeg elsker dig af hele mit hjerte" af, den dag det stod ned i stænger og du ikke lige gad cykle de 10 km ud til krikkedyret, der iøvrigt var et nervesammenbrud uden lige, fordi det ovenikøbet også blæste en halv pelikan? smiley Det skriver de aldrig om...

• #17   14. jun 2015
    Jeg har hest for at træne med den, at udvikle mig. Jeg har ikke en hest for at tøffe rundt i skoven, ligge på folden og kigge på den, at " være her i verden ", lære mig at lytte ( til hvad end folk åbenbart hører fra dyret ), omfavne livet og hvad end der beskrives.

Og det er nok foreskellen - grunden til jeg læser det som en omgang romantisk vollapyk der lige så godt kunne have været en novelle til dansk eksamen. Og grunden til jeg overhovedet ikke kan forstå, finder det ubrugeligt, ligegyldigt og slet ikke finder det som en side jeg vil følge; fordi det består af ingenting, det består af en dansk novelle, men jeg gider ikke læse historier, jeg vil følge fremgang i træning.

• #18   14. jun 2015
    Fordi det aldrig sker Bidløse Madsen - det bliver bare vent til noget positivt som livet og hesten har lært dem.

• #19   14. jun 2015 Og så er det ikke engang forkert, det du skriver, Krikken..... det er jo netop sådan, det er!

• #20   14. jun 2015 Ja, uhadada det er træls! Det der med at skabe en "drømmeverden" omkring at have hest er bare ikke lige mig. Måske har det noget at gøre med, at dem jeg har kendt, der selv skriver "min soulmate" (altså dem, der virkelig er integrerede i pink-and-fluffy-hesteverdenen) aldrig i deres liv SELV har været udsat for det hårde arbejde omkring at holde krikker.

Misforstå mig ikke, der findes sikkert også ganske flinke personer, der er med på sukkersødtrenden, men mine erfaringer siger taler efterhånden ret meget i mod det smiley

• #22   14. jun 2015 Kender faktisk ikke meget om Hempfling, udover at jeg har hørt hans navn mange gange... Måske jeg lige skulle lave en lille research på ham! smiley

• #23   14. jun 2015 ... men hvis han gør sådan, så er det måske derfor, der er så mange andre, der også gør?

• #25   14. jun 2015
    Kodeordet er Marianne Flormann og " hvis du ikke kan forstå det, så har du ikke ledt længe nok og vil det nok " var hvad jeg fik besked på ;o).

• #26   14. jun 2015 Se hvad jeg fandt! Et fint essay om bid, meget poetisk smiley

https://www.facebook.com/KlausFerdinandHempflingOfficialPage/posts/512197045555398:0

• #27   14. jun 2015 Jeg møder ikke den slags opslag, eller også er jeg ganske enkelt bare ikke opmærksom.....

som mange af jer skriver af eksempel så bliver det også for rosen rødt til mig, og alligevel må jeg erkende at jeg for efterhånden mange år siden faktisk oplevede at "finde mig selv" i heste træning, men det handlede ikke som sådan om hesten, men om den underviser der lærte mig om et alternativ, til den traditionelle træning, et alternativ der både var nemt, forståeligt og ikke mindst uden vold.
    ja jeg så jeg lyset og fandt sandheden, og jeg har brugt den form for træning siden, nej jeg smelter ikke sammen med krikken, men jeg bliver da lidt høj hvis noget der har voldt problemer pludselig lykkes. Når det bare er en ganske almindelig træning der går godt, hvilket de fleste gør, ja så er jeg da bare glad, men føler ikke et større behov for at skrige det ud til verden, det må være nok at fortælle krikken at den har været dygtig, og så fortælle manden at det gik godt.

• #28   14. jun 2015 hahaha, nogen af de der lyserøde, "min hest er bare så perfekt, smukt blød og dejlig" hestepiger måtte faktisk godt komme ud og arbejde med nogen af mine heste en dag, mine heste er for det meste velopdragne men på sådan en rigtig blæsende marts dag, hvor det bliver mørkt kl. 16, hvor (hvis det da ikke står ned i stænger) der både kommer slud og hagl og hvor det netop har blæst så meget at den ene pæl er knækket med lys på banen, ja der er det altså ikke særlig meget en dans på roser med en hest der bare allerhelst vil ind og stå i stalden igen i varmen ved de andre heste og som ser spøgelser overalt pga blæst og mørke.. der må jeg altså os erkende at der er mine heste sgu ikke mine soulmates, eller os skal jeg bare referere til mit tidligere Emne ??

• #29   14. jun 2015 Haha, og så er der sikkert en hyp, som er faret i hegnet og har ødelagt det - og mens den står bundet til en pæl og man reparerer hegnet (som man først har glemt at slukke for strømmen til, avav) binder den sig op og løber over stok og sten. Og når ponyen er fanget, den vil i øvrigt ikke tilbage, og kæmper med liv og lemmer, skal man til at fodre. Ponyen er desværre stadigvæk oppe at køre, så den træder liiige én over tæerne som prikken over i'et smiley smiley

• #30   14. jun 2015 Hestino
    Lige præcis.... Men de dage er hesten altså stadig ens soulmate, også selvom man blev pissesur på krikken, fordi den bare stod og kiggede dumt på én, efter den havde været rigtig "slem" - for der lærte man jo endnu en ting om sig selv! smiley

Conradsen
    Og efter den har trådt én over tæerne, så skal den lukkes ind i sin boks, men vader direkte igennem inden bokslågen er ordentlig åbnet, fordi den skulle tjekke om krybben var blevet fyldt, så man bliver mast. Når man er kommet sig, og har fået taget tovet af grimen af den hest, som endnu er oppe at køre, så skal man også til at feje staldgangen, fordi dyret har skidt på gulvet 20 forskellige steder. Og nå ja, så var der lige den der 10 km cykeltur hjem igen i rigtig lækkert regnvejr.....

• #31   14. jun 2015 Haha, ja! smiley

• #32   14. jun 2015 ... men til gengæld lærte man netop den dag, noget om sig selv! smiley

• #33   14. jun 2015 Og det skete faktisk slet ikke, fordi man har en love peace and harmony hest der aldrig kunne finde på at gøre sådan noget - fordi man jo er " i nuet " sammen med den og hesten er ens enhjørning smiley

• #34   14. jun 2015 Og fordi hesten er ens enhjørning er det at feje staldgangen en fornøjelse fordi den prutter guld smiley

• #35   14. jun 2015 Se hvordan jeg lever i harmoni med min hest! Når vi er sammen, er vi som et individ, og vi svæver over lyserøde drømmeskyer, når vi tölter mellem sommerens blomstrende kornmarker! Og fra jorden har vi aldrig problemer, vi samarbejder som var vi soulmates! smiley

profilbillede
  • #36   14. jun 2015
    Beskrivelse af dagens træning.

" Min fantastiske enhjørning vrinskede og løb mig i møde, vi løb sammen, var bare der i nuet og løb. Hun nød og blive kløet, viste mig lige hvor hun gerne ville. Viste med hendes kærlige væsen, var i nuet sammen med mig. Der rørte mig dybt, vi stod der i vores eget eventyr.

Hun fortæller mig så meget, så mange smukke historier og lære mig at gavne om livet. Vi dansede ud på folden og fandt uberørte stier, udforskede og mødte kærlighed over alt hvor vi gik "

( bare rolig folkens, jeg er faktisk et venligt menneske, sådan helt på bunden ;o) )

• #37   14. jun 2015 Så smukt Maria. Jeg måtte fælde en tåre.

• #38   14. jun 2015 Krikken
    Og det var så på trods af at den lille tykke shetlænder (enhjørning, om man vil...) stod i boks, da man kom og i virkeligheden slet ikke kan løbe, fordi den netop har forspist sig i alt det lækre græs, så dens vom slæbes hen ad jorden...

• #39   15. jun 2015 Hahaha. Fed tråd!
    Jeg giver jer helt ret. Det kan blive alt for sukkersødt og eventyyyyrligt.
    Min hest kan fandme også bare være træls noglegange, selvom han nu i sidste ende er min bedste ven smiley

Men når alt det så er sagt, vil jeg nu også sige, at jeg HAR et specielt forhold til min hest. Han har nu faktisk lært mig nogle ting, som andre heste aldrig har lært mig, fordi han er som han er. Sær, speciel og et nervevrag mange dage smiley
    Så på den måde er han vel min lærermester. Han lærer mig meget! Også om mig selv!
    Jeg bliver nemlig nødt til at være i nuet og ikke forstille mig alle mulige ting, når jeg er sammen med ham, ellers afspejler han mig fuldstændig. Det kan godt være det virker romantisk, men det er nu engang min erfaring smiley om han bare er ekstra sensitiv... Måske.

Men ja, når det så er sagt kan han satme også bare være møg irriterende nogle dage!! xD

• Maria A
    Maria A Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #40   15. jun 2015 Jeg kan i den grad følge dig.!
    Jeg sidder også tit tilbage med følelsen af at fatte bjælde.!

Genial tråd smiley

• #41   15. jun 2015 Altså jeg bliver ikke rigtig påvirket af det, jeg vil hellere se en helt kærlighedsroman om at de har ligget på folden, end en der rider helt forfærdeligt, som der desværre også er rigtig meget af på fb smiley

• #42   15. jun 2015 Hestino haha det er fandeme langt ude smiley Ligefrem kun at styre hesten med tankens kraft...det er faktisk sjovt og dybt latterligt. Hvis man betaler penge for sådan en type træner, så er man da vist også selv ude om det smiley Alt det der "alternative" der efterhånden er, er til at lukke op og sk*de i efter min mening smiley

• #43   15. jun 2015 MN HORSES, hahahaha. hold da op, kan du ikke det?, jeg skal da bare kigge på mine og tænke piaff også er der lige der, 4 heste der piaff'er helt af sige selv ??, nej det er sgu os noget af det mærkeligste jeg længe har hørt, jeg er selv tilhænger af alternative metoder, men det er metoder der rent faktisk gavner mig og hesten og i vores vidre færd, noget der bidrager til at hestene for lov at være heste og ikke ENTEN bare sports effekter ELLER lyserøde my little pony's;)

• #44   15. jun 2015 Altså jeg er fan af denne tråd!! Enig hele vejen igennem smiley

• #45   15. jun 2015 Haha, det er meget rart at vide, at man ikke er den eneste! smiley

• #46   16. jun 2015 Dét kender jeg godt! Har set flere opslag, især på Facebook-blogs der popper op på min startside, om hvordan dagens træning er gået, og at den "har vist mig så meget tillid og kærlighed" eller skriver om hvornår deres "rejse" begyndte - uden at ville gøre grin faldt jeg forleden over en der skrev at hesten havde så "fint og skrøbeligt et sind"; øh, er det fedt at hesten er skrøbelig - vil man ikke gerne arbejde væk fra at hesten har et skrøbeligt sind?
    Generelt alt det dér med at hesten har delt sin kærlighed og åbnet sit sind og taget imod én som et makkerpar... og jeg tænker bare... what??

Så ja - for mig bliver det tit for melodramatisk og det forholder sig jo sådan at forholdet mellem hest og rytter ikke kan transcendere tid og sted men nogen gange føles det sgu sådan når man læser det smiley
    Hver sin smag, selvfølgelig, og det er helt fair at beskrive sine følelser på den måde. Det bliver bare lidt for melodramatisk og urealistisk til min smag - man glamouriserer lidt det dér med at have "problemheste" og svælger i at hesten er "skrøbelig".

• #48   16. jun 2015 Mathilde B
    Det har jeg faktisk ikke set, men jeg har tilfældigvis gratis tv2play i denne måned - så det må jeg lige få set!

• #49   17. jun 2015 Jeg synes personligt at nogen af indlæggende siger ret så meget, og jeg kan godt lide at læse dem - MEN! Er enig med jer i, at der bliver pyntet godt på sandheden. Det er efterhånden tabu indenfor "natural horsemanship" verdenen at lægge mere pres på hesten end en flue.. + At som andre siger; så kan hesten pludselig kommunikere via tankens kraft. - Det tror jeg så heller ikke en dyt på, det er for langt ud haha. Til gengæld popper der enkle indlæg op som ret faktisk er sigende og som giver mening - uden alt eventyrs pladder. smiley Det med Marianne F. og hendes TV indslag, har jeg simpelthen droppet at se. Dét bliver aaalt for sukkersødt for mig. smiley

• #50   17. jun 2015
    Godt ramt Anna ;o)

"Det er efterhånden tabu indenfor "natural horsemanship" verdenen at lægge mere pres på hesten end en flue.. + At som andre siger; så kan hesten pludselig kommunikere via tankens kraft. "

• #51   17. jun 2015 Haha, fik lige set det der med Marianne Florman.. Hm, sikke dygtige heste, hun har! De kan virkelig reagere på energier.... eller også har de lært signalerne med vejrtrækningen....... smiley

• #52   17. jun 2015 Hvorfor har jeg ikke tv2 play.. Gad godt se den udsendelse der xp.

• #53   17. jun 2015 Man kan få TV2play gratis i en måned for at prøve det, uden at være bundet af det! Det har jeg gjort smiley

• #54   17. jun 2015 Uuuuh. Det tror jeg lige jeg tager et kig på :P.

• #55   18. jun 2015 Grinte lidt over din fortolkning Maria.. smiley
    I har ret på nogen områder. Sjældent for man oplysninger om hvad der rent faktisk er foregået under træningen/legen..
    Jeg har en ven, der var ude i samme stald, som en blogger har sin hest. Hun fortalte at der havde været meget konfliktadfærd og hesten havde sparket. Selvsamme dag kom et harmonisk indlæg dumpende.

Jeg finder det trist, at min 12 årige lillesøster og andre, tror at nogen kan være så perfekte.
    Og at alt hvad hesten gør, er et tegn og ikke bare mangel på opdragelse.

• #56   18. jun 2015 Jeg bliver næsten nysgerrig for at høre, hvilken blogger det var, AMHT...... smiley

• #57   18. jun 2015 Beklager jeg lige lagde sådan en "bombe".. Forstår din nysgerrighed, men har ikke lyst til at skabe fnidder på nettet smiley

• #58   18. jun 2015 Haha, nej det ville jeg heller ikke selv gøre! :b Jeg kunne også nemt have taget stykker ud af de her bloggeres tekster, men det ville jo ret meget synliggøre, hvem jeg mente.. smiley

• #60   18. jun 2015 Mathilde
    Haha, ja lige præcis! Og til sidst får hun at vide, at hun bare skal rive den op, og holde godt fat i tøjlerne, hmmmm....

• #61   20. jun 2015 Jeg synes simpelthen det er så ærgerligt, at man ikke kan lave noget i denne verden, uden at det skal hånes og latterliggøres fordi det ikke følger normerne.

Jeg er af den overbevisning at alle er lige præcis som de skal være, og de gør det de må gøre! Dette er et sørgeligt indlæg i mine øjne, da jeg synes at det viser intolerance i stor stil overfor det fremmede og ukendte.

Hvorfor kan vi alle sammen ikke bare acceptere at vi er dem, som vi er? Jeg bliver mildest talt lidt ked af at læse hvordan folk piller andre ned og håner dem, fordi de ikke opfører sig eller skriver på samme måde som dem.
    Jeg skriver det jeg skriver i mine indlæg, fordi at det er det jeg har lyst til i givende situation, og jeg kan derfor, i min vildeste fantasi, ikke forestille mig hvorfor det skulle være forkert eller "for meget/sukkersødt/romantisk/"?

Nogle har lyst til at fordybe dem i deres skrivning, andre har lyst til at beskrive hvordan deres dag gik.
    Ingen af delene er forkerte, og burde ikke latterliggøres på nogen måde.

• #62   20. jun 2015 Så det er heller ikke forkert at gøre det man må gøre, hvis det er at begå et røveri i en butik, for at få råd til stoffer? smiley Bare lige for at forstå, hvad du mener.....

Det viser da ikke intolerance, blot at vi er flere, der ikke forstår det. Hvis du er en af dem, som skrier sådan, så er jeg sikker på, at vi er flere, som godt vild have forklaret meningen... smiley

• #63   20. jun 2015 Overdrevet eksempel. Jeg vil ikke sammenligne at have en speciel skrivemåde med at begå en forbrydelse.

At have en speciel skrivemåde, og føle at man har lyst til at skrive lange, detaljerede indlæg som kun påvirker dem der lader sig påvirke og har lyst til at læse det, værende det med en positiv eller negativ attitude, kan på ingen måde sammenlignes med den destruerende handling det er at begå røveri, som efterlader en hel masse individer efter sig, der er påvirket på en traumatiserende og negativ måde.

Det viser en intolerance i mine øjne, fordi at der ikke er nogen accept at finde i jeres kommentarer. Dette er et indlæg dedikeret til folk, som finder det at skrive på denne måde; mærkeligt/overdrevet/underligt/pladder romantisk osv, og det indeholder kun hån og latterliggørelse.
    Meningen af hvad? Skal lige sørge for at jeg forstår dig helt.

• #64   20. jun 2015 Jeg synes på ingen måde det er forkert; og jeg kan skam også lide at fordybe mig i skrivning. Bare på en anden måde, end dem der - ifølge mig - skriver lidt for melodramatisk. Der dér med "han viste mig vejen til sin kærlighed og nu er der intet der står i vejen for vores tillid", det er ifølge mig ikke at fordybe sig i skrivningen, men at fordybe sig lidt for meget i en metaforisk drømmeverden smiley

Så det er ikke fordi, at den måde de skriver på er forkert, vi har forskellige måder at være på og det er helt i orden. For mig er det IKKE den alternative træning, men mere måden, de beskriver forholdet på (meget overdrivende og melodramatisk), der godt kan være lidt sjovt, fordi det nærmest er blevet en trend smiley

• #65   20. jun 2015 Fünke:
    Men hvem siger at det er for meget? Deres sandhed - det de tror på, og vælger at putte ned i deres ord - kan vel være lige så god som din, om at deres skrivemåde er for meget? Det jeg er uforstående overfor, er hvorfor at alt det der ikke følger normerne, (for de fleste på facebook siderne skriver vel "normalt"? Det er kun disse sider som vælger at beskrive på en anden måde, som bliver set skævt på) skal latterliggøres, jordes og hånes?

Nogle eksempler fra jeres indlæg for at vise hvad jeg mener. Jeg har på ingen måde kigget personligt på trådejeren, men har blot taget diverse ting ud, som jeg personligt blev stødt over:
    - "Jeg tænker bare de nok ikke har styr på hvad de egentlig laver, siden de ikke formår at kommunikere det videre."
    - "Og grunden til jeg overhovedet ikke kan forstå, finder det ubrugeligt, ligegyldigt og slet ikke finder det som en side jeg vil følge; fordi det består af ingenting."
    - "Og det skete faktisk slet ikke, fordi man har en love peace and harmony hest der aldrig kunne finde på at gøre sådan noget - fordi man jo er " i nuet " sammen med den og hesten er ens enhjørning."
    - "Se hvordan jeg lever i harmoni med min hest! Når vi er sammen, er vi som et individ, og vi svæver over lyserøde drømmeskyer, når vi tölter mellem sommerens blomstrende kornmarker! Og fra jorden har vi aldrig problemer, vi samarbejder som var vi soulmates!"

Det er bare nogle enkle eksempler, uden tilknytning til ejeren som skriver, men det er selve de ord der bliver skrevet, jeg fokuserer på.

Jeg synes det er ærgerligt at der findes det her behov, for at håne noget som ikke er normalt. Eller noget som man mener er blevet en "trend" og som lige skal pilles ned igen.

• #66   20. jun 2015 Katja: jeg siger da heller ikke det er sandheden, jeg siger jo lige præcis at ifølge mig skriver de lidt for melodramatisk. Det er jo altså ikke lig med, at sandheden er, at det er "for meget" smiley

Jeg kan ikke se hvad det har at gøre med "ikke at følge normerne" ?? Altså jeg ville da have det på samme måde om det så var "almindelig" dressurtræning eller "alternativ" træning der blev beskrevet på denne måde. Det har intet at gøre med "det der ikke følger normerne" eller "noget som ikke er normalt". Medmindre du mener, at "alternativ" træning ikke er normalt?

• #67   20. jun 2015 Fünke:
    Det er også helt i orden, at have den holdning, men det jeg ikke forstår er hvorfor at et helt debatindlæg skal dedikeres til at udtrykke den her holdning på sådan en ukonstruktiv og nedgørende måde. De ord der bliver skrevet, er kun til for at I kan sidde og more jer over andre. Når dem som ordene er henvendt til så læser dette, så bliver de selvfølgelig kede af det og føler sig "for meget". Det er dét jeg ikke synes er i orden.
    Helt okay at I har jeres egne meninger, men hvorfor udtrykke dem på et offentligt fora, hvor man ved at man risikerer at såre andre?

Det jeg mener er at som I selv skriver, så er det blevet en trend, der er dukket op i de seneste måneder. Altså har man ikke altid gjort det, og det er ikke "normen" at skrive på den her måde. Jeg snakker ikke om de diverse forskellige træningsgrene, men mere måden folk formulerer sig på. At det er noget nyt at bruge så farverig beskrivelse for at udtrykke sine følelser indenfor hestetræningen og blogging omkring samme.

• #68   20. jun 2015 Katja: det er vel ikke værre end at et helt debatindlæg bliver dedikeret til at udtrykke en holdning om, hvor dårlige man synes ryttere er, når de sælger deres heste for at komme videre i sporten.
    Ærlig talt, sådan noget med at "udtrykke sine holdninger på et offentligt fora, hvor man ved at man risikerer at såre andre", det findes jo overalt herinde smiley

• #69   20. jun 2015 Fünke:
    I mine øjne retfærdiggør det stadigvæk ikke handlingen, at den bliver udført gentange gange. Dyremishandling findes også overalt, men det gør det ikke mere okay.

Det var et ret overdrevet eksempel, men essensen af det er det samme; man sårer/skader andre, og et eller andet sted er det jo bevidst, netop fordi man poster i et offentligt fora og man er bevidst om at alle kan se det. Også dem som bliver hånet.

• #70   20. jun 2015 Ej, men så går det jo ind i cirkel hvor man aldrig kan kommentere på andre fordi "tænk nu hvis de opfatter det...."
    Man kan jo også vende den og sige, at hvis man har en offentlig side er man jo et eller andet sted forhåbentlig også bevidst om at alle kan se det, man skriver; kan man ikke klare, at andre mennesker ser det man skriver og måske mener at det er "for meget", så skulle man måske ikke have lavet en offentlig side smiley

• #71   20. jun 2015 Så... Man må ikke skrive noget, som kan såre andre i debatter?
    Jamen, så er der jo aldrig nogen, som kan sige noget.. Jeg kan fx. skrive "jeg kan ikke lide kartofler, de smager klamt", og så sidder der én eller flere derude og tænker "hun kan ikke lide kartofler, så må det være den generelle holdning til kartofler. Dem kan jeg ikke spise igen uden at tænke på, at folk synes, at kartofler er klamme, selvom jeg elsker dem".

Sådan fungerer det jo ikke - i hvert fald ikke for alle. Nogen får måske meget ud af at læse sådan en tekst eller skrive den, og de har da ikke tænkt sig at stoppe, fordi andre ikke kan lide det. De måske ligefrem ryste på hovedet af vores uvidenhed og manglende forståelse.
    Det er et debatforum og her skal der være plads til forskellige holdninger, og det er skønt at du er af modsat holdning.

• #72   20. jun 2015 Det kan jo heller ikke kun gå den ene vej - at man som blogger må skrive alt det man vil, men andre mennesker må bare under INGEN omstændigheder være kritiske, for DE skal tænke på "hvordan opfatter hun nu det, jeg skriver..." - mens det samme ikke gælder bloggeren, for uha, hun bør bare slet ikke forholde sig til hvordan hendes ord bliver opfattet, for så bliver hun jo såret!

Man har lov til at skrive PRÆCIS som man vil på sin blog. Intet i vejen dér. MEN skal den dér regel gælde med, at man skal tage såå meget hensyn til, hvordan ens ord bliver opfattet for uha, folk bliver jo såret hvis man siger at det er "for meget", så gælder den altså også den anden vej rundt smiley

• #73   20. jun 2015 Fünke:
    Nej, fordi det jeg fokuserer på, er at det kommer ud på så ukonstruktiv en måde i dette tilfælde, som kun er til for enten at humorgøre eller latterliggøre. Man kan sagtens føre en saglig debat, og stadig være uenige, det gør vi jo også lige netop i dette øjeblik. Men når det kommer ud til det punkt hvor det sårer andre og er decideret rettet mod at håne en bestemt ting/gruppe personer, så er det jeg bliver ramt.
    Det kan jeg sagtens se pointen i, men jeg forstår simpelthen ikke at bare fordi man kan, at så skal man? Jeg kan ikke se grunden til det her indlæg, og jeg må indrømme at der er noget inde i mig som bliver dybt provokeret, af at se folk der har et behov for at nedgøre det bare fordi de kan.

Signe:
    Selvfølgelig skal der være plads til forskellige meninger og holdninger. Men dette er jo ikke en debat? Der er ikke nogen i denne debat, udover mig, som har tilført et andet syn. Hele debatten har omhandlet at gøre nar af den skrivemåde, og "love peace and harmony" og "være i nuet", og det er dét jeg bliver provokeret af.

Fünke:
    Problemet her er at det er envejskritik. Dem som skriver disse indlæg gør intet andet end at passe sig selv, og skrive deres indlæg i fred og ro. De kritiserer ikke nogen, men alligevel bliver hele denne forsamling voldsomt provokeret af deres måde at skrive på, og starter en debat der indeholder hån og latterliggørelse. Det er dét som "grinds my gears" i den her situation, fordi jeg slet og ret ikke kan sætte mig ind i behovet for at more sig sådan og håne andre menneskers måde at skrive på.

• #75   20. jun 2015 Jeg skal indrømme at jeg startede ud med at hoppe langt udenom tråden da den blev oprettet.. Men det var en sætning der ramte mig da jeg hurtigt bladrede igennem emnet.. Jeg har ikke læst alle indlæg..
    Det der ramte mig var en sætning om at ride på tankens magt var noget værre pladder.. Jeg må så oplyse om at det er det bestemt ikke da man med sine tanker ubevidst gør ting med kroppen som hesten opfanger og agerer ud fra! Du tænker.. Nu skal vi dreje til højre.. Så gør din krop klar til at dreje og dette opfanger hesten da du har gjort dette utrolig mange gange med kroppen tidligere smiley så nej det er ikke noget pladder!
    Ift sådan som emnet startet ud med så er jeg ikke helt enig i det nogle af disse såkaldte rosenrøde ryttere eller hvad nu I kalder de. De snakker et fagsprog om brugen af kroppens muskler, led og åndedræt som bruges i træningen der optimerer og finpudser den. Dog bliver dette ofte for omfattende for mig da jeg godt kan lide at gøre det simpelt. For mig skal ridning være "nemt", sjovt og med fokus på samarbejde og på at hesten ikke lider overlast ved forkert brug. Det skal ikke være raketforskning at ride for mit vedkommende.
    Dog må andre da ride og hygge på hvilke måder de selv lyster så længe det ikke skader hesten.

Hvem er jeg til at diktere og nedgøre hvordan andre træner sine heste så længe de ikke påføres hesten smerte??

Mvh TT

• #76   20. jun 2015 Nu kan jeg ikke tale for de andre, men jeg mener helt bestemt ikke, at der bliver nedgjort en alternativ tilgang til hesten. Men der bliver lavet sjov med folks måde at beskrive deres træning på.

Jeg kan nikke godkendende til at være i nuet, at forsøge at arbejde med så små signaler som muligt og at finde en forbindelse til sin hest. Men jeg synes, at folk overdriver beskrivelsen af disse ting. Nu følger jeg ikke selv andre end 2 hestepersoner, som bruger meget romantiske beskrivelser om deres træning. Jeg følger dem stadig, fordi jeg er enig i deres træningsform og de kan have brugbare indlæg. Men når hvert indlæg er så pyntet, så pisser det mig af. Jeg kan jo være ligeglad, men for mig er alle dage hos hesten ikke så "oplysende", og derfor virker det provokerende for mig, at der ikke bliver skrevet realistisk.
    Der filmen knækker er, når folk beskriver noget som ikke lige er gået som det skulle i dagens træning, men så bliver vendt om til noget super positivt. Det bliver pakket ind på en måde, som undskylder hesten eller rytteren for fejlen og dét er latterligt.

• #77   20. jun 2015 Ligeværdig hestesamværd jeg kan da hurtigt svare på hvorfor jeg personligt synes de bliver for meget.
    Når en FB side gang på gang skriver om at træning er gået fantastisk godt og man har fundet hinanden på ny hver gang jamen så sidder lille Lise måske ude på sidelinjen og føler sig dårlig fordi hun med sin egen pony ikke formår at gøre dette hver gang.
    Det er ikke så meget det at de skriver på en bestemt måde men simpelthen det at de fravælger alt negativt og vi ved vidst alle sammen godt at man kan have en dårlig dag ved hesten uanset hvilken måde man træner på.

TT jeg tror ikke på at du kan styre hesten UDELUKKENDE med tankens kræft for som du selv siger så gør kroppen ubevidst noget men det tilfælde der omtales her i tråden er jo netop at en lille pige har fået besked på at sidde helt stikke og intet må gøre og så skal hun tænke og så bevæger ponyen sig når hun tænker. smiley

• #79   20. jun 2015 Min mening har ikke været at nedgøre "bare fordi jeg kan".
    Men fordi jeg ærlig talt finder noget humoristisk i det. Ikke for at spille bedrevidende, nedgøre og hæve mig op over andre, men fordi det bare i nogle tilfælde kan være morsomt.

Der er intet der provokerer mig ved de her "lyserøde fortællinger" og det tager heller ikke noget fra mig.
    Det er bare så simpelt som at jeg synes det (i nogle tilfælde - ikke alle!) kan gå hen og blive for melodramatisk. Og det er ganske enkelt bare noget jeg finder en smule morsomt - hvis folk skriver stolpe op og stolpe ned om, hvordan "deres sjæle har fundet hinanden og tilliden er blevet oprettet".

Jeg tror måske der er nogen af jer, der forstår det lidt skævt. Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for mig selv, men for mig har det intet at gøre med selve træningsmåden, jeg føler mig på intet tidspunkt provokeret eller ramt af det de skriver i de "lyserøde fortællinger":

- Jeg accepterer fuldkommen at de fortæller som de har lyst til. Det er HELT OG ALDELES deres ret og det er der INGEN der mener, at de skal stoppe med. Jeg mener ikke at de skal træne på en anden måde, skrive på en anden måde, eller vil pådutte dem noget!! smiley (så blev det slået fast)

MEN når folk på deres offentlige "sider" skriver ting som "jeg kunne se i hans øjne at tillidsbåndet var genoprettet" (et eksempel), så synes jeg ærlig talt det er en melodramatisk forestilling om, at forholdet transcenderer tid og sted. Jeg føler mig på intet tidspunkt ramt eller provokeret og går virkelig all in for at folk da bare skal skrive hvad de vil, MEN det betyder ikke, at jeg ikke er i min gode ret til at mene, at det er melodramatisk smiley

• #80   20. jun 2015 Helt enig med Fünke smiley

• #82   20. jun 2015 At lave sjov med det, er lige som at lave sjov med det at ride med glidetøjler e.l - jeg har adskillige memes ( billeder med tekst ) der gør grin med alverdens hesteting ( ja og alt muligt andet for den sags skyld ) - fordi det er SJOVT, ligesom det er sjovt at hører en stand up komiker lave sjov med ting, han gør grin med alt.

Hvis man ikke vil have folks mening, så skal man holde sig fra nettet. Og man skal i det hele taget holde sig fra andre mennesker, kun omgive sig med noget man er enig med alt i.

Det duer ikke at leve i en verden, hvor man hver gang man åbner munden lige skal tænke " nå, kan jeg såre nogen ved at sige, at DF er nogle klaphatte? " eller " kan jeg såre nogen ved at sige, at jeg synes gildetøjler er noget møg? ".
    Men det understreger for mig også hele den rosenrøde tilgang til tingene - om at det hele bare skal være så skønt, rosenrødt og vi alle helst skal sidde ned i en cirkel med jesus sandaler på, holde i hånd og alle sammen være enige.

• #84   20. jun 2015 "Jeg spørger så men også bare, hvor behovet for at grine af det og latterliggøre det, kommer fra?"

Det kommer af, at jeg finder det humoristisk når folk er melodramatiske. Bum. Intet andet. Præcis på samme måde, som når man tager en dramatisk passage fra Twilight og kommer til at smile lidt, fordi det er så intenst melodramatisk.

Nu kommer det nok ud på et sidespor, men for mig har det sådan set ikke engang noget med hverken træningsmetode eller overhovedet heste at gøre (nu var det lige det, emnet handlede om) - det er måden, hvorpå folk nogen gange har tendenser til at skrive så følelsesladede og melodramatiske opdateringer, som jeg bliver lidt forbavset over.

Det har ganske enkelt - for mig - bare noget at gøre med, at jeg finder det lidt for dramatisk når folk skriver for meget melodramatisk følelsesporno smiley
    (Og det er LANGT fra alle der gør det, men jeg er da stødt på flere - og faktisk ikke engang i sammenhæng med heste og "alternative" træningsmetoder)

• #85   20. jun 2015
    Det har så mænd for mig heller intet med træning og gøre - det er hele måden der skrives på, intet andet. Og jeg gør grin med det, lige præcis som jeg gør grin med alt andet jeg finder morsomt.

Følelsesporno er nok et meget godt ord :o).

• #87   20. jun 2015 Mht. det der med tankens kraft...

Med tankens kraft KAN man altså ændre meget. Man kan ændre ens tankemønstre, hvilket ændrer hele ens kropsudstråling, ens signaler bliver mere præcise og blidere.

Min erfaring er f.eks. at hvis jeg er småirriteret, så kan min hest f.eks. føle det, SELVOM jeg ikke viser det til den.
    Og hvis jeg er i godt humør, er han også meget mere samarbejdsvillig.

Desuden kan man med tankerne faktisk få en ukoncentreret hest i fokus. Jo mere fokus jeg er i mht. opgaverne jeg stiller ham, jo mere jeg fokuserer på hvad jeg gerne vil have han skal gøre, og hvad vi skal gøre næste gang osv., jo mere forberedt og fokuseret bliver min hest.
    Det er altså ikke noget pladder, det er sgu noget af det vigtigste, især når jeg træner min egen, da han er så siiindssygt sensitiv. Han mærker den MINDSTE spænding fra min side. smiley og hvis jeg spænder og er ukoncentreret i tankerne, bliver han det lige med det samme.

Kommentér på:
Beskrivelse af alternativ træning

Annonce