{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

bange? {{forumTopicSubject}}

hej allesammen..
jeg har haft det sådan her i de sidste par år, og det er at fx. hvis jeg skal ringe ned og bestille en pizza så kan jeg ikke fordi der er noget i mave der bare siger NEJ DET KAN JEG IKKE....
jeg ved ikke om man kan kalde det at være bange med sådan noget som at gå i butikker og betale har jeg det også meget svært med...
hvis der er nogen der har det på samme måde vil jeg meget gerne høre om hvad der måske kan gøres?? og hvordan man håndtere det.

på forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bange?
  • #1   27. apr 2015
    Måske et snært af social angst :o) Det ville være bedst hvis du hev fat i en lærer på skolen, evt. hvis skolen har tilknyttet en psykolog, så du kan forklare hvordan du har det og få hjælp.

• #2   27. apr 2015 Det kaldes social angst eller social anxiety. Jeg har det på samme måde som du smiley

• #3   27. apr 2015 har det også på samme måde jeg "løser" problemet ved at gå ned og bestille pizza eller snakke samtalen igennem inde i hovedet inden jeg ringer til pizza manden

når jeg skal betale så sørger jeg for også at have samtalen snakket igennem og have beløbet passende eller udregnet så jeg ved hvad jeg skal have tilbage

• #4   27. apr 2015 Har det på samme måde. Det er pænt træls og virkelig besværligt på alle leder og kanter smiley

• #5   27. apr 2015 Spørg dig selv, hvad det præcis er, at du er bange for.
    Hvad er det værste der kan ske? Og hvor slemt er det virkelig, hvis du tænker godt over det?

• #6   27. apr 2015 Jeg har nøjagtig de samme problemer, og jeg bøvler pt med kræft så er tvunget til at ringe og snakke med folk hele tiden. absolut ikke for de jeg syntes det er sjovt, men det hjælper at få det gjord! Jeg kan bla. Ikke snakke i telefon fordi jeg ikke kan se den person jeg snakker med, og kan derfor ikke vurdere personens træk, det gør mig bange xD det er noget plat noget, men sådan er det, og det bedst du kan gøre er at snakke med en der har erfaring der kan give dig nogle hjælpemidler smiley

• #8   27. apr 2015 Jeg har det på helt samme måde, så jeg undgår altid at ringe og bestille mad, f.eks... Faktisk undvære jeg hellere maden, hvis jeg er nødt til selv at ringe..
    Jeg tænker, at det måske kan være en lille smule social angst - men lad være med at diagnosticere dig selv, tag til læge og fortæl ham/hende, hvordan du har det. smiley

Jeg klarer det der med at købe noget et sted, ved at tvinge mig selv til at gøre det, selvom jeg har det rigtig svært med det. Tænker ikke der er så meget andet at gøre end at arbejde med det og få tingene gjort - omend det kan være rigtig svært!

• #9   27. apr 2015 Jeg er diagnosticeret med social fobi og panik angst, og har det på samme måde. smiley
    Jeg er dog blevet bedre til det, jo mere jeg har gjort det og øvet mig i det.
    Inderst inde tror jeg det bunder i dårlig selvtillid (ihvertfald i mit tilfælde).
    Kan ikke sige andet end - øv dig i det og overskrid dine grænser. Så bliver det lettere smiley

• #10   27. apr 2015 ej hvor er jeg glad for at det ikke kun er mig:) tusind tak for alle jeres svar smiley

• #12   27. apr 2015 Jeg har det lige sådan, og kan heller ikke bestille mad selv på en restaurant og kan knap nok heller ikke tale med min egen familie (jo den derhjemme, men onkler, tanker osv.) når vi er samlet..
    Og endda ude ved min hest dukker der også noget slags angst op hos mig, og andre dage ikke.

Min mor har fri fra arbejde og ringer derfor til lægen i morgen, så vi kan komme til at samtale og evt. blive henvist til en psykolog.

Men diagnotiser ikke dig selv som at have social angst eller noget, før en læge eller anden har sagt du har det, for det kan også bare være generthed (:

• #13   27. apr 2015 Jeg kan virkelig ikke holde ekspedienter, sygeplejerske, tjenere, eller andre ud.. Føj! Jeg er så bange for at snakke til dem, og jeg bliver så skide nervøs hver gang jeg skal købe et eller andet. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal vænne mig at med det, og dem jeg siger det til griner bare af mig. Jeg bliver faktisk lidt ked af det. Dette har nu stået på i omkring 3-5 år, og jeg kan virkelig ikke se min 'frygt' i øjnene. Hvis der er noget i en butik jeg ikke kan finde kan jeg slet ikke tage mig sammen til at spørge en medarbejder om hjælp.

Folk siger at det er mega tåbeligt, og det er det nok også, men jeg kan virkelig ikke lide det..

• #14   27. apr 2015 Det er ikke social angst - det er blot at man er genert! Lad nu være med at sige en diagnose, når det ikke er medmindre man får anfald. Anfald er ikke at gå lidt i panik - anfald er når du har svært ved a falde til ro og trække vejret optimalt, og når man kommer i en tilstand hvor der ikke we kontakt til verdenen.

Jeg har selv været igennem den periode om at jeg ikke kunne snakke med mennesker i telefon, eller gøre noget der krævede at jeg stod i centrum og snakkede. Men jeg var bare pisse genert smiley jeg har haft social angst, og troede også det her var det, men jeg mærker tydeligt forskellen mellem social angsten og når jeg ikke havde lyst til at snakke i telefon eller med nogen, fordi jeg var genert.

• #15   27. apr 2015 Det forsvinder for mange når man bliver ældre. Få dine forældre til at tvinge dig til at ringe hvis det er madbestilling eller tid til læge. Små ting - og så kan de klare de andre ting. smiley Press dig selv med små ting igennem længere periode, så kommer du lidt ud af skallen.

• #16   27. apr 2015 Munk og Jasmin : Hvis læge eller psykolog stiller diagnosen, er det vel sandt? Nu kender du jo ikke disse mennesker personligt eller ved hvordan de reagere i disse situationer, så medmindre du er læge eller psykolog, så forstår jeg faktisk ikke at du kan fortælle os, at hvad uddannede læger og psykologer siger er forkert smiley

• #17   27. apr 2015 Det er det ja - men jeg snakker om de par herinde som skrev det er social angst smiley jeg har ikke nævnt noget med at lægerne ej har ret......

• #18   27. apr 2015 Det var bare min opfattelse. Det må du undskylde smiley

Det fil for mig det bare lidt til at lyde som om, at du var imod de stillede diagnoser smiley

• #19   27. apr 2015 Og jeg snakker om trådstarter- ikke om de andre der har svaret :-kr

• #20   27. apr 2015 Er imod stillede diagnoser når det ikke er af læger ja - og dygtige læger! Vi har i dag desværre et stort misbrug af medicin, og så snart du føler dig lidt træt og ked af det så får du en diagnose, eller hvis du som barn bare er lidt mere glad for sport end andre, så bliver du diagnoseret med ADHD, hvilket jeg synds er synd, da det altså ikke alle er med den diagnose... Diagnose og medicin er desværre en stor del i vores hverdag i dag smiley

• #21   27. apr 2015 Jeg har siden jeg var 12 været diagnosticeret med angst - er idag 22. smiley Jeg har været igennem flere vurderinger og udredninger af forskellige psykiatere og psykologer, og er idag ''endt op'' med social fobi, OCD og panik angst - jeg har det nøjagtigt som TS, MEN når jeg får et panik anfald er det ikke bare lidt generthed, det er et anfald, hvor jeg tror jeg skal dø.
    Det er en meget ubehagelig sygdom, så man skal bestemt ikke diagnosticere sig selv eller andre, fordi de har svært ved noget - det skal der helt sikkert professionelle til. Men derfor kan man jo godt komme med gode råd. smiley
    Men lige mht. det at ringe til fremmede eller spørge en ekspedient er jeg blevet meget bedre til. Jeg har det stadigvæk svært med det, men det er lige til at overkomme. Det er jeg kommet over ved bare at gøre det - også selvom man HADER det. Man bliver nød til at springe ud i det og komme over det, og det er der kun en måde at komme på. smiley

• #22   27. apr 2015 Man har altså ikke nødvendigvis angst anfald når man har social angst.

Jeg er diagnosticeret med social angst, og jeg har IKKE angst anfald i sociale situationer. Jeg har kropslige symptomer, men der er forskel.
    Jeg har oplevet angst anfald, men ikke i forbindelse med en social event, og derfor kan jeg sagtens skelne mellem angst og angst anfald.

Jeg synes dog umiddelbart heller ikke at det lyder som social angst, det TS beskriver. Men det kan udvikle sig til social angst, hvis man ikke arbejder med det. Social angst er oftest en blanding af både tanker og kropslige reaktioner fordi, at hele ens trussel system simpelthen er på overarbejde. Det er vores dyrehjerne og vores instinkter der er på overarbejde, når vi oplever angst.

Kommentér på:
bange?

Annonce