Bange... {{forumTopicSubject}}
Hej Hg folk!:D
Jeg har et problem.. For noget tid siden begyndte min hest, at stikke af med mig.. Det startede med, at vi havde flyttet nogle bomme, så de lå et sted hvor de ikke plejede.. Og dem synes hun altså var liiidt farlige. Så hver gang vi red forbi det sted med bommene spidse hun øre og blev vildt anspændt. Men når jeg var på jorden og trak hende forbi bommene var hun helt rolig.
Det med hun stak af blev så være og være og hun gjorde det flere gange på en dag..
Jeg begyndte, at blive lidt halvbange for, at ride hende så jeg tænkte, at noget jordarbejde ville hjælpe så det gjorde jeg i noget tid(:
Så her i forgårs tvang min papmor mig op på ryggen af hende.. Selvom jeg var bange fik vi både travet og galoperet, hvilket jeg var vildt stolt af:D
Men i går og i forgårs har jeg været så MEGA bange for, at komme op på ryggen af hende.. Igår gik min papmor med rundt det meste af tiden og jeg fik kun travet en smule..
Idag var jeg endnu mere bange end igår.. Da jeg skulle op på hende begyndte jeg, at græde fordi jeg var så bange og jeg rystede helt vildt.. men det endte så med jeg kom op.. min papmor gik rundt med mig hele tiden.. Jeg både töltede og travede (og passede, men det var altså ikke med vilje), men jeg var stadig mega bange..
Jeg ved godt det måske lyder som noget mega pylder og I sikkert bare sidder og tænker 'helt ærligt?!'.. men jeg er virkelig bange.. Det er rigtig svært for mig, at beskrive det.. Men jeg vil jo heller ikke sælge hende for jeg elsker jo min hest?! Jeg vill jo ikke give op 'bare' fordi jeg er bange..
Så kender I også dette og hvad gør i når I for det sådan?(:
Det skal lige understrejes, at det altså ikke er min hest der er skør eller noget, men det altså HELE tiden har været min skyld, at hun har opført sig sådan(:
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Håber det kan hjælpe! Det ikke fedt at være utryg ved sin hest
sep 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 94 Svar: 1.320
Nej det virkelig ikke fedt..
Men tak(: det betyder meget når nogen prøver, at hjælpe, så tak(:
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Kender du ikke en dygtig rytter der kunne hjælpe?
sep 2010
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Og ja give dig redskaber til hvordan tackler du forskellige ting, så du ikke kommer ud i at hesten stikker af.
Og så giv det tid, din tillid er ikke opbygget igen på en uge måske tager det en måned måske 3 eller mere men det gode er man opbygger tillid sammen med hesten ved hjælp af undervisning og jeres bånd så blir stærkere.
Så klap dig selv på skulderen og drop tanken om salg, det hårdt arbejde at være hesteejer både mentalt og fysisk.
God træning og husk gentagelser, er hesten bange så start fra jorden når det ok så op og rid bange så af og gå igen. Og op og rid. Hav gerne lidt godbidder med og masser tid. Kan hjælpe altid at arbejde i den ene ende hvor der er farligt i en periode så blir det meget bedre.
Go træning.
sep 2010
Jeg får på en måde også undervisnig af min papmor, altså hun er der og for mig til, at slappe af og sådanne ting(:
I starten var det i en bestemt ende af banen hun var bange, men nu er det lidt forskelligt hvor det er henne(:
Men tak tak(:
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 5 Svar: 26
Jeg troede på et tidspunkt ikke jeg kom op at ride igen, men har fået hjælp og vejledning af mine gode veninder og jeg er ikke så modig længere men jeg rider, der var noget om det i hestemagasinet sidste gang artiklen hedder få kontrol over den sky hest - og dig selv. Ved ikke om din hest er sky men der står noget om angsten hos rytteren, og at have kontrol over hesten. Håber du kan bruge det til noget og bliver glad for at ride igen.
sep 2010
Nej min hest er helt sikkert ikke sky(: hun re meget kælen og glad for at snakke:D
Men tak tak'(:
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Og så lidt om nogle måneder hvis du får hjælp og har gå på mod, er du helt sikkert en mega stolt hesteejer.
Men ja det kræver arbejde forståelse og tolmodighed i stor stil
feb 2011
Følger: 68 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 104
sep 2010
Ja det med, at hun er føren, eller hvad man skal sige er rigtig nok. Og det er også det vi arbejder meget med:-)
Bange...