Drømmehesten men med et problem {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg har været ude og prøve en rigtig dejlig hest, og skal prøve hende(det er en hoppe) her igen på mandag.. Der er bare nogle rideproblemer ved hende som jeg ikke er helt sikker på om gør at jeg tør købe hende når vi kommer der til..
Hendes problemer lyder sådan:
Da ejeren hun har nu rider hende meget for hånden er hun ikke særlig nem at ride ned ved hjælp fra sæde og ben, hvilket jeg ikke ved om man kan ændre?
Hun er en hoppe med stort H! Hun er ret hys, dette er dog ikke det sværeste problem..
Hun er "kun" 8 år, så hun skal stadig lære en masse, dette betyder dog at hun er bange for en masse ting, og ikke rigtigt "tør" gå ude på hovslaget..
Hun er en hest der gerne vil frem, og derfor ikke svær at holde tilbage, men hun bliver ret "spændt" efter galop..
Hun går med hovedet sky højt, og ligner lidt en Lama når hun gør det...
På den gode side:
Hun er noget af det dejligste på en staldgang.
Jeg havde allerede fra første gang jeg så hende en kemi med hende, hun opsøgte mig, og ville mig gerne.
Hun vil kunne nå langt med den rigtige hjælp, men der er langt vej.
Ville i ture købe sådan en hest? Og fortæl gerne om jeres hests gode og dårlige sider håber der er nogle der kan hjælpe, fordi jeg har forelskede mig i denne hoppe...
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.388
Følg dit hjerte. Føler du det er det rigtige jamen så køb den. At den er nervøs for ting og rides for hånd det kan sagtens ændres.
sep 2011
Følger: 58 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 105 Svar: 442
Hun var ret "sød" at ride, tror bare at nuværende ejer misforstår hende... Hun bliver også solgt pga. Manglende kemi mellem hest og rytter...
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.388
feb 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 5 Svar: 108
Men bliver jeg spurgt til råds, vil mit svar altid være, at man skal købe en hest, som man uden de store problemer kan ride rundt i skridt, trav og galop i nogenlunde balance, og som man føler man kan få lov at dirigere.
Ikke dermed sagt at det hele skal gå perfekt, men der skal være en god bund.
Resten må så afhænge af hestens alder (hvor meget man kan forlange af den) samt rytterens erfaring (i hvor høj grad rytteren besidder kompetence til at uddanne hesten).
Hvis hesten allerede fra starten har åbenlyse mangler eller problemer i ridningen, af den ene eller den anden art, skal den være tilsvarende billig.
Der vil altid være undtagelser, dette er min overordnede mening for hobbyryttere og hobbyheste. Det giver størst glæde på den lange bane.
Og til sidst er det min erfaring - det gælder også for mig selv - at den der helt-ondt-i-maven-hvis-den-her-hest-ikke-bliver-min kan man sagtens få med mange heste.
sep 2011
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
sep 2011
Men lover at skrive på mandag når jeg ved mere
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men hvis du har den følelse omkring hesten, at du mener, I vil kunne få det til at fungere - og hesten ikke har andre skavanker end utilpasset ridning - her skal du f.eks. være sikker på, at den ikke "skaber sig" pga. ondt i ryggen eller lignende.
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Personligt har jeg aldrig købt eller fået en hest hvor arbejdet er gjort. Har netop købt ny hest da jeg savnede en stor hest, har redet ham 3 gange og alle 3 gange har han stået på bagbenene med mig 1/3 af tiden - Men det er en fysisk rask hest der har nogle psykiske problemer jeg glædeligt vil arbejde med. Så set er op til en selv - Ellers foretrækker jeg helt rå heste som jeg har fra start, men de spolerede er også sjove
sep 2011
At hun skal gøres mere følsom er intet problem, jeg rider alt for let tøjle da jeg ikke har kræfterne i armene/hænderne.. Planerne er hellere ikke at hun skal starte stævne før hun er klar, jeg har jo intet at nå..
Jeg vil nemlig rigtigt gerne træne hende, og ved også hvis dage får lov til at købe hende så skal der lægges en masse arbejde i hende, men det er jeg klar på... Men hun har også stået i 1 1/2 år uden en rytter der havde kemien med hende...
Tog det som et godt tegn at hun gerne ville snakke, nusse, og hun var opmærksom på mig på den gode måde, hun puffede til mig for at få opmærksomheden, og hun er en hest der gerne vil arbejde...
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Hvis hesten giver en DÉN følelse, så havde jeg ikke tøvet.
Jeg har selv lige købt en rå 3 års hingst på 120, selvom jeg burde have købt en godt redet stabil ældre mulle på gerne mindst 140, MEN, jeg var ikke i tvivl om at det skulle være ham, han gav mig nemlig dén følelse.
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Det er da nemt at svare på din undervisers råd: Vi er ikke alle millionære, og hvis det var min undervisers råd ville jeg godt nok finde en anden træner meget hurtigt.
Hvis man som underviser ikke kan komme af med så små problemer som ts skriver om, så må man ikke være ret dygtig. Det er så bitte småproblemer at jeg synes det er skræmmende hvis en der underviser siger således - Samt en lille smule nedværdigende, jeg har i hvert fald ikke lige 100.000,- at kaste efter en hest, og havde nogle sagt sådan til mig var jeg nok blevet rimelig sur.
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
jeg ville langt hellere købe en, hvor der er noget konkret at arbejde med, og hvor det giver god mulighed for at i kan bruge de første 3 mdr på at træne jeres problemer og knytte bånd.
sep 2011
Selvom den på videoen hvor jeg rider går som en kamel/lama har jeg stolt vist den til alle jeg kunne for at vise dem min meget muligt kommende hest.. Og som sagt det er en hest der er misforstået ved nuværende ejer, og ja alle tingene kan arbejdes "væk"...
sep 2011
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
sep 2011
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg selv købte en hest i august - den dejligste, modigste hest. Men efter jeg fik ham hjem så er han den største kylling og ridemæssigt kom vi ned i et sort hul og kunne ikke rigtig finde og forstå hinanden. Jeg var tudefærdig, for det var slet ikke det jeg havde drømt om ved min nye hest. Nu 3 uger efter skift af ridelærer og ændret min ridestil fuldstændig, så har vi udviklet os helt vildt og han er en drøm - men der er stadig lang vej endnu.
Det jeg prøver at fortælle er, at der vil altid komme "problemer", men om man er villig, har styrke til at det kan være træls, men hive dig op igen, har du mulighed for at få og bruge de fornødne redskaber, osv.
Pøj pøj med hestekøbet
sep 2011
Hun burde meget gerne ankomme på søndag
sep 2011
Er rigtigt spændt
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Drømmehesten men med et problem