{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

Når hesten "græder" :-( {{forumTopicSubject}}

I går eftermiddags når jeg kom op i stalden, fik jeg et stort vrinsk af Tindur. Hans krop "falder sammen" og han står og hænger. Da jeg kommer over til ham står han "brækker" sig og foran ham lå der en dam med slim/bræk. Jeg trækker ham ind i stalden og ringer dyrlægen. Han har fået spiserørsforstoppelse smiley I mens vi venter på dr.dyr står han og piber/græder og trækker sammen i smerter. Og der står man som hesteejer og intet kan gøre..Man er så magtesløs og må bare forsøge at massere hestens spiserør og give ham støtte til at holde smerterne ud. Han står og piber og piber. Hvorfor blev man ikke dyrlæge så jeg bare kunne gå ud i bilen og hjælpe ham med det samme... Endelig var hun der. Han fik noget for de værste smerter og så skulle slangen ned. Dette var Tindur ikke helt enig i. Efter lidt kamp var han så udmattet at han ikke kæmpede mere og vi fik slangen i og kunne begynde at rense ud. Til sidst fik vi det løs og Tindur var så taknemmelig og udmattet. Han blev sat i boks og måtte ikke spise på et par timer. Jeg kørte så hjem efter at have forsikret mig om at han var ok. Han "brækkede" sig over mig før jeg kørte..Men da havde jeg allerede blevet "dækket" til af "bræk" både i hår og øjne fra tidligere så det var lige meget så længe han var ok. Da jeg kom tilbage 1 time senere stod han og sparkede sig under maven..jeg så en flue og tænkte ikke mere over det og han fik sit "krybbefoder" (ølgær, gulrødder, hvidløg, æbler, lucerne, vitaminer og olie) Han spiste det. Så blev han ved at stå og sparke sig under maven, stå og kikke/bide i den og gå hvileløst rundt..Så forstod jeg hurtig at han havde kolik symptomer. Jeg ringede dr,dyr igen og Tindur begyndte at stå og "græde" igen... Dyrlægen var på vej til en syg hest i Odense som er 40 min væk..men hun skulle skynde sig alt hvad hun kunne.. Jeg ringet min søster for psykisk støtte..I mens jeg snakkede med hende, stod Tindur og græd..jeg kunne ikke holde det ud og sagde til min søster at nu tager jeg og gør som i gamle dage bare for at gøre et eller andet...Jeg la på og tog Tindur for vi skulle ud at gå.. Vi gik frem og tilbage, frem og tilbage med en grædende hest. Pludselig klappede den ene dør i. Tindur blev forskrækket og hoppede frem og tog nogle travskridt, vi gik nogle skridt videre. Han stoppede op og sked smiley Yes det virkede..endelig lidt gang i maven.. Jeg gik lidt til med ham og han græd stadig. Efter nogle gange til op og ned af staldgangen kunne han ikke mere så jeg satte ham tilbage i boksen.. Der stod han og hang. Så pruttede han pludselig en ordentlig en. Han "sank" sammen i lettelse, og begyndte at spise af sin hø.. smiley Jeg ringede dr.dyr og snakkede med hende hvor hun sagde at så var det fint, hun behøvede ikke at komme men at jeg skulle kikke til ham i nat. smiley Så kl 01.30. kørte jeg op til min hest. Han stod og havde det fint og spiste. smiley Nu er jeg på vej op til ham igen og regner med at vi klarede den. smiley
Min hest når nok at blive 4 år smiley I går var jeg ikke så sikker. Han har fødselsdag om 12 dage. Utrolig hvad det gør ved en at de bliver syge. Jeg føler vores forhold er meget stærkere nu. Men at stå magtesløs med en hest der "græder" har jeg aldrig oplevet. Jeg har set heste i smerte. Men Tindur er den første hest der nogensinde har "grædt" foran mig.

Mvh TT der er psykisk smadret lige nu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten "græder" :-(
  • #1   16. sep 2014 Puha sikke en grim oplevelse. God bedring til hesten.

• #2   16. sep 2014 nej puh sikke en grim oplevelse... hvor må du have følt dig magtesløst.. årh den lille stakkel. Håber han kommer dig helt igen

• #3   16. sep 2014 Stakkels lille Tindur! jeg håber i finder årsagen til stoppelsen så i kan undgå den for fremtiden. Det er jo helt forfærdeligt når man står der med hesten og bare kan se på at den har ondt uden at kunne gøre noget smiley

• #5   16. sep 2014 Han var næsten helt fin til morgenen og havde skidt mange flere klatter end normalt smiley Jeg tager dog en tur op til ham i eftermiddag for at være helt sikker + så vil min datter også se at han har det ok. Jeg tør ikke puste lettet ud endnu..måske i aften..

Mvh TT

• #6   16. sep 2014 Sikke en oplevelse :(. Jeg forstår dog ikke helt om du mener at hesten græd, sådan i bogstavelig forstand? Det har jeg aldrig hørt om at en hest kan :). Fortsat god bedring med ham.

• #8   16. sep 2014 Stine - Han græd ikke som i tårer ud af øjnene græde.. Men som i hulk hulk..bare små vrinske vrinsk lyde.. smiley til trods for at jeg har set heste i smerter nogle gange så har de aldrig "grædt" før. De har stønnet..men ikke små vrinsket i smerte, som et barn græder/hulker af smerte.. smiley Derfor ekstra hårdt.. men også en "glæde" over at min hest er så tryg sammen med mig at han tør vise sig svag. smiley

• #9   16. sep 2014 ååååh, stakkels lille mand! smiley
    Men godt at det gik som det gjorde og godt at du gjorde som du gjorde! smiley
    Tænk at i først er ved, at være igang nu, det ville da ikke være til at holde ud, hvis det allerede skulle ende her smiley

• #10   16. sep 2014 Puha... Godt han klarede den og du var der for ham!!
    Pøj Pøj med ham søde smiley

• #11   16. sep 2014 Æv for en oplevelse smiley

Kan helt sikkert relatere til følelsen af at båndet bliver mere sømmet sammen efter sådan en oplevelse, hvor man ikke ved om hesten overlever eller ej.
    Det er virkelig hårdt, sådan et par måneder havde jeg med min unghest i foråret smiley

Håber han er helt fin igen i løbet af dagen. Sender varme tanker, og en god bedring.

• #12   16. sep 2014 Puha, sikke en omgang:-( Får helt ondt i hjertet ved tanken om det. Godt han har det bedre og at du kunne være der for ham:-)

• #13   16. sep 2014 Puha, jeg stod også med Maggie med spiserørsforstoppelse i søndags smiley Det er hårdt at se sin baby lide...

• #14   16. sep 2014 Tak for de varme ord alle sammen.
    Tine - lige de tanker tænkte jeg imens jeg ventede på dyrlæge for anden gang...

Nu er jo en spiserørsforstoppelse ikke det værste..de færreste heste dør af det...men når man ikke ved det (har aldrig oplevet det før) og hesten står og skumsveder, der ryger slim ud af næsen på den og den står med tydelige smerter så bliver man sku bange.
    Da dyrlægen var nødt til at ringes gang nr. 2. Da var jeg sikker på at det skulle gå virkelig galt. Har oplevet flere kolikker der har endt galt så da var jeg ret panisk til sidst..SÅ den hest SKULLE bare ud at GÅ!!!
    Bliver jo nok lidt ekstra øm når man for lidt siden hørte om en rigtig sød person der desværre mistet begge sine kæreste ejendele..Det skulle bare ikke ske for mig..

Mvh TT

Kommentér på:
Når hesten "græder" :-(

Annonce