Efter styrt... {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg står lige nu midt i et dilemma, som jeg håber at i vil og kan råde mig i - evt. har nogle af jer nogle erfaringer med samme situation.
D. 13. april i år havde jeg et styrt med min hest, som resulterede i et brækket kraveben og en del psykiske mén. Styrtet foregik således, at hesten i galop snubler, mister forparten under sig, så han laver en kolbøtte med mig (hesten lander på ryggen).
Hele situationen var en rigtig ubehagelig oplevelse for mig, især da jeg i forvejen lider af angstanfald.
Der gik rigtig lang tid før jeg fik tilliden tilbage til hesten, og det er først inden for den sidste måned at jeg igen har turde galopere - og kun på langsiderne på ridebanen.
Indtil idag, har jeg følt at jeg var på rette vej igen, og har haft håbet oppe på at det måske kunne blive som i gamle dage. Men... Idag var min hest og jeg tæt på at tage samme tur igen...
Jeg er derfor nu kommet på tanker om at ville sælge min hest, som jeg faktisk også havde inden jeg besluttede mig for at give det hele en chance til for 1 måned siden ca.
Jeg føler mig ikke tryg når jeg galoppere på min hest, og er næsten angst for det.
Ridningen har før været mit fristed, hvor jeg har kunnet slippe tankerne (angsten) og bare være i nuet. Men det føler jeg ikke at jeg kan længere. Ridningen er blevet overtaget af endnu en angst - en angst for at det samme skal ske igen, og jeg næste gang ikke er lige så heldig..
Jeg vil så gerne have mit frirum og ridningen tilbage, men jeg føler ikke at jeg kan opnå dette med min nuværende hest, på grund af den konstante angst for et nyt lignende styrt...
Men... Ville det være en god ide at sælge min nuværende hest, og evt anskaffe sig en ny?
Meget af min frygt er bundet til det at det netop er dén hest jeg er styrtet på - personligt tror jeg ikke at jeg vil have den samme frygt for at skulle galoppere, hvis det var en anden hest, men det er jo aldrig til at vide...
Undskyld den lange roman, men håber virkelig at der er nogle derude, som måske kan rådgive mig - måske også har været i en lignende situation før.
Emma
feb 2013
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 189 Svar: 1.662
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 6 Svar: 23
Nu er der ikke så mange af mine veninder som rider, men det kunne helt sikkert være en mulighed at prøve af
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.893
Jeg droppede fuldstændig galoppen og fokuserede kun på, at vi skulle blive trygge ved hinanden igen. Og min plan var faktisk, at jeg ville lade en anden rytter 'lærer' ham at galopere igen (han har hele tiden haft svært ved anspringet). Men det ene tog det andet, og jeg er blevet tilpas tryg ved ham igen og så sent som i onsdags galopperede vi for aller første gang! Jo...Han bukkede godt nok i anspringet som han plejer, og som sidst resulterede i en tur med ambulance. Men fordi jeg har fokuseret så meget på, at få gode oplevelser, slog de små buk spring mig ikke ud. Jeg er SÅ lykkelig for, at jeg tog 'kampen' op og det er virkelig en succes oplevelse, at jeg selv er kommet igennem denne kamp.
Så min anbefaling til dig, er at tage den helt med ro! Du behøver ikke at galopere. Nyd nogle gode rideture i skridt og trav og opbyg en selvtillid til dig selv og en tillid til hesten. Det betaler sig! I har ikke travlt, tag dig den tid du har behov for! (:
Det tog mig 9 måneder.
Held og lykke med det!
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 6 Svar: 23
Men der er bare det, at jeg også nemt kommer til at kedes ved ridningen. Før styrtet sprang vi en del, og det er nok ligeså meget det jeg savner.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jeg er selv er nervøs rytter, og der kan let gå 6 måneder før jeg overhovedet overvejer galoppen..
følger du dig ikke tryg med galop lader du være med det, men følger dig dig okay med skridt og trav, ja så behold hesten og fokusere på det i stedet for, og så kan du altid se på galoppe senere hen, når du følger dig tryg
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
Hvis du virkelig elsker din hest, så nyd den! For det i kan sammen - nu (: fokuser på nuet, og lad vær at kigge tilbage! (;
nov 2010
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 61
Jeg kæmper videre (har tænkt samme tanker som dig -salg osv), men jeg er så glad for ham, at jeg bare vil have at det skal komme til at fungere! Held og lykke med det!
Efter styrt...