{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.074 visninger | Oprettet:

Et fri år efter 9 klasse? {{forumTopicSubject}}

Hej søde mennesker smiley
Jeg er bliver færdig med 9 klasse i morgen. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal lave når ferien er slut, jeg overvejer at fortsætte i skolen (går på specielskole) og jeg har rigtig mange ting i bagagen, familie ting, kommunen osv osv. de ting er ikke rigtig relevante for jer smiley men jeg kunne rigtig godt tænke mit et slags fri år også tage en 10 klasse efter det fri år.
Hvad kan, og må man lave i et fri år? jeg vil personligt rigtig arbejde på en gård eller et stutteri.
Er der nogle der har prøvet at tage et fri år? og hvad har i så lavet?
vh. Nicoline smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et fri år efter 9 klasse?
  • #1   26. jun 2014 Du skal endten i noget arbejde, eller skole. - Ellers får du udannelses vejleder (mener jeg) på nakken, da man ikke må gå og ''lave ingenting'', når man er under 18. smiley

• #2   26. jun 2014 Hejsa smiley
    Efter 10 klasse, startede jeg på SOSU, men da det ikke interesserede mig, valgte jeg at stoppe efter en måned eller to. Derefter arbejdede jeg resten af året, indtil jeg i august 2013 begyndte på STX. Jeg har aldrig fortrudt at jeg tog det fri år. Det har gjort mig mere sikker og mere klar til at komme i skole smiley
    Så hvis du selv føler du har brug for et fri år, synes jeg bestemt at det er værd at tænke over. Dog vil jeg sige et arbejde er nødvendigt, for at det ikke bliver for kedeligt, og så kan du jo nå at tjene en del penge på det fri år smiley
    - Sabina

• #3   26. jun 2014 vil også helst gerne ud i noget arbejde smiley
    Kender du nogle sider hvor man evt, kan læse om ens muligheder and arbejde? kan ikke rigtig selv finde noget smiley

• #4   26. jun 2014 føler virkelig også selv at jeg har brug for et fri år, hvor jeg kan få brugt min krop og mine hænder, så jeg ikke bare skal sidde i et klasselokale en hel dag smiley

• #5   26. jun 2014 Altså hvis du skal ud og finde et arbejde, er det bare at skrive en ansøgning og printe en bunke ud og bare gå ud til samtlige steder hvor der er mulighed for arbejde smiley Og hvis du gerne vil arbejde på et stutteri eller stald, er det bare ud og snakke med dem på stutterierne smiley
    Men hvad vil du efter 10. klasse?

• #6   26. jun 2014 Man skal havde minimum 15 timers arbejde eller praktik. Er selv i gang med et fri år, noget jeg virkelig er glad for. Jeg har været i praktik i et halvt år et sted hvor de har jagtheste, jeg blev så senere ansat. Det har givet mig rigtig meget modenhed, som jeg selv syntes jeg manglede for at være klar til at tage en uddannelse. Det har også givet mig mere mod på at skulle på skole bænken igen. Også alle de fantastiske oplevelser jeg ikke ville havde været foruden smiley

• #7   26. jun 2014 Undskyld det ikke er til emnet, men hvad er det for en slags special skole du går på? smiley

• #8   26. jun 2014 mit ønske er at blive veterinær sygeplejerske og er i fuldgang med at lede efter praktik sted så jeg kan komme ind på uddannelsen, hvis jeg altså bliver så heldig, men ellers overvejer jeg noget med noget landbrug smiley

• #9   26. jun 2014 jeg går på en speciel skole, for folk med misbrug, ordblindhed, vrede problemer og jeg går der så selv pga depression som endte ud i fravær og angst, heldigvis er jeg kommet langt med mig selv siden jeg startede på skolen i 7 klasse smiley skolen hedder Tambohus den ligger i skive og nu hvor jeg ikke har ''problemer'' mere ønsker jeg ikke at være der smiley

• #10   26. jun 2014 Jeg tog et år fri efter min 9. klasse. Jeg gik egentlig og lavede ingenting i et par måneder, inden jeg begyndte at arbejde. Det var der ingen problemer med for mig, hvorfor ved jeg ikke smiley Jeg sad i kassen i Føtex (som var virkelig surt) men jeg er rigtig glad for at jeg tog det år fri smiley

• #11   26. jun 2014 Hvis du gerne vil være veterinærsygeplejerske, så se da om ikke du kan få noget "studie"-relevant arbejde hvis du gerne vil have et friår smiley
    Ved det er rigtig svært at finde praktikplads, men måske hvis du nu fik et job og evt lavede noget frivilligt arbejde på et internat eller sådan noget at det så kunne hjælpe..
    Nogle gange er der internater i forbindelse med dyrlægepraksiser, kunne da være du kunne møve dig ind den vej..

• #13   27. jun 2014 Har du overvejet et år på produktionsskole? Det er en god måde at holde skole pause og stadig have noget at stå op til smiley

• #14   27. jun 2014 Hej smiley nu kan jeg læse du er fra skive, hvor jeg selv bor. Ved der ligger marienlyst produktionsskole - måske det ville væte en god mulighed for dig? smiley

• #15   27. jun 2014 http://skivephs.dk

• #16   17. jul 2014 Mange tak for hjælp og svar alle sammen smiley

• #17   17. jul 2014 hvis du vælger produktion skole så husk det er din UU-vejleder der skal godkende dig :3
    for mig indså han det forsent at jeg havde problemer (havde været til 2 samtaler ang. den skole jeg gik på og at den kørte mig psygisk ned) så efter 3 måneders kæmpen og en masse problemer fordi han ikke ville indrømme at det ikke gik med min skole -.-
    men ja 1 fri år giver en del ro og modenhed :3 ville ønske jeg kunne have startet i arbejde i stedet for at bruge mit produktionskole år (du får kun 1 med mindre det forlænges)

Kommentér på:
Et fri år efter 9 klasse?

Annonce