{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.883 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? (Nabos hund i min have) {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Sagen er den at jeg har en pænt dyr lille, raceren hanhund.(Undskyld det lyder lidt af pral, sådan er det ikke ment, det er bare fakta) Der muligvis skal bruges lidt til avl på et tidspunkt. Min nabo har så en springerspaniel hun, der ALTID er uden snor når han lukker den ud, derfor springer den konstant over hegnet til vores have - hvilket han er fuldstændig klar over, han lufter den enda selv derinde nogle gange! - og min lille perv er meget glad for hende, og springer ALTID på hende (eller forsøger på det) så hvis hun kommer ind en dag hun er i løbetid, kunne det jo resultere i hvalpe. Jeg er altså IKKE interesseret i at min hund skal have hvalpe med hans. Jeg vil bestemt ikke betale noget som helst til de her hvalpe, og er egentlig heller ikke glad for at skulle 'donere' en gratis parring fordi han ikke kan holde på sin hund. Hvis man ser på det på den måde, så nedsætter det altså også værdien på min hunds fremtidige hvalpe, at få hvalpe med hende (har jeg fået at vide) Desuden, vil de her hvalpe ikke blive meget værd, og jeg vil være bekymret for hvor de ender.
Han har før lavet et lignende nummer, og ladet hans hund blive parret af en anden på en gå tur, hvilket resulterede i 6 små.
Jeg er godt klar over at jeg lyder noget snobbet.

Hvad ville i gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre? (Nabos hund i min have)
  • #1   18. jan 2014 Fortæl ham klart og tydeligt, at han må holde sin lille vovse på sin egen grund, han har bestemt ikke ret til andet. Hvis ikke han vil holde sin hund i snor, når den er i haven, så må han sætte noget højere hegn op.

Ved dog ikke om man kan få politiet ind over sådan en situation, hvis ikke han vil køre efter..

• #2   18. jan 2014 Helt klart snakke med ham!
    Ellers hvis det virkelig ikke hjælper, kan i så ikke enten tage politi ind over eller i sidste ende måske lave hegnet højere, så den ikke har mulighed for at springe ind?

Jeg kan godt forstå at når man har en dyr racehund som man vil bruge i avl, så er det sku ikke fedt at der kommer en eller anden, anden hund ind og måske ødelægger chancen for gode og smukke hvalpe af høj værdi.

Er næsten sikker på du kan få politiet ind over...

• #3   18. jan 2014 Jeg ville sige det til ham, og så ellers køre tæven til politiet, og forklare dem situationen. Altså at tæven konstant hopper over til jer, og ejer ikke lytter. Det burde de kunne gøre noget ved. Ellers kan I jo køre den til nærmeste internat, næste gang det sker, og så får ejeren en regning for dens "ophold", det kan måske få ham til at holde styr på sit kræ smiley

• #4   18. jan 2014 Hvis du allerede har snakket med ham - så tager du hunden og smider den enten til politiet eller internat og fastslår HVORFOR. Bare sørg for at fortælle den intet ondt har gjort, så den ikke bliver aflivet.

• #5   18. jan 2014 Han må holde vufferen inde hos sig selv, men skulle uheldet være ude, må din nabo jo selv tage sig af evt afkom, din vovse, som jeg går ud fra er en han, får vel lidt fornøjelse ud af det smiley
    Og lidt hundehygge skal der vel også være plads til smiley

• #6   18. jan 2014 Jeg går lidt ud fra, at du har snakket med ham om det?
    I så fald, fang hunden og aflevere den på et internat.

Kender nogle der heller ikke havde styr på deres hund, den rente frit rundt hele tiden, den blev afleveret på et internat, og ejeren fik lov til at betale en pæn lille slat penge, for at få den tilbage - det kan være det hjælper i dit tilfælde, og får ham til at passe bedre på sin hund?

• #7   18. jan 2014 Læs dette: http://www.juraeksperten.dk/en_vanskelig_kamp.html

Der står bl.a.:

"Kommer naboens hund ofte ind i din have, har du ret til at jage den ud, fx ved at sprøjte vand på den. Denne ret har du efter § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:
    "Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer"."

"I stedet for at jage en hund bort fra din ejendom har du ret til at fange den og kræve såkaldte optagelsespenge for at udlevere den til ejeren." - "Nægter hundeejeren at betale "løsepenge", kan du sælge dyret på en auktion. Det fremgår af lovens § 9 stk. 1, der fastslår følgende:
    "Indløses og afhentes et optaget dyr ikke inden 24 timer, efter at dets besidder eller en til dennes husstand hørende voksen person af optageren har modtaget underretning om optagelsen, eller inden 3 dage efter, at optagelsen er bekendtgjort, skal dyret bortsælges mod kontant betaling ved offentlig auktion efter forudgående bekendtgørelse med mindst 3 dages varsel. Dog skal dyr, der må formodes at indbringe mere ved slagtning end ved salg ved auktion, afhændes til et nærliggende slagteri eller slagtehus"."

Håber det kunne hjælpe dig lidt. :o)

Jeg ville starte med at oplyse naboen om problemet. Send et par breve til ham, hvor du pænt spørger om han vil holde hans hund fra din have. Vedlæg ovenstående § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred. Gør opmærksom på, at hvis han ikke holder hunden hos sig selv, så kan han hente den hos politiet næste gang. Sker det igen, ville jeg som sagt aflevere hunden hos politiet. Hvis det ikke virker, så ville jeg gøre som beskrevet i det sidste citat jeg har givet ovenfor, med optagelsespenge, auktion osv. :o)

• #8   18. jan 2014 Fornicator - En hanhund får ikke som sådan nogen glæde ud af at parre en tæve, det er jo et rent instinkt, der er jo ingen hanhunde som inderligt ønsker at blive far til et kuld hvalpe.

Jeg synes det er en rigtig dårlig ide at lade det ske, ikke kun fordi det går ud over værdien på hanhundens fremtidige hvalpe, men fordi man ikke aner hvad naboens hund er tjekket for, om den er sund og rask, om dens sind er godt at avle på, og så er der bare ikke rigtigt mangel på blandingshvalpe. Fint at TS vil bruge den til avl, men så skal den jo også bruges fornuftigt smiley

• #10   19. jan 2014 Først og fremmest: hveken din hunds eller dens hvalpes værdi nedsættes af at han laver et blandingskuld. Jeg ved ikke hvem der har påstået det, mn det er noget sludder.
    Det der er, er at hvis man er medlem af en kennelklub, så tillader de i reglen ikke at man osse (bevidst) avler blandingshunde/avler i andre klubber. Det kan betyde at hunden får avlsforbud/at man bliver smidt ud af klubben. Men der er altså tale om når folk helt bevidst udbyder deres hund til avl af blandinger, i andre klubber osv.. Ikke når der er tale om uheld.

Dernæst: du kan ikke komme til at skulle betale. Som tæveejer skal du nærmest hegne haven som et andet Fort Knox, før du i lovens øjne har gjort hvad du kunne for at undgå parring, og dermed ikke selv hænger på regningen. Så medmindre din hund ligefrem bryder gennem hegn mm ind i naboens have og parring foregår der, så kommer du ikke til at betale (men har fuld forståelse for at du ikke vil lægge hanhund til det alligevel -det vil jeg heller ikke)

Umiddelbart ville jeg i første omgang bede manden holde sin hund hjemme. Hvis/når det ikke virker, så præsenterer du ham for den regning han har i vente hvis hans hund en dag går he og bliver parret på sin springtur... En parring med en racehund kan da uden problemer koste flere tusinde, så det er self det du præsenterer ham for, når du meddeler ham at det er hvad det koster at få sin løbske tæve på besøg hos din hanhund.

Og til sidst: det virker måske super uretfærsigt, for det er self HAM der burde holde SIN hund hjemme, og ikke dig der skal holde den ude. Men hvis man oprigtigt vil undgå at lægge hanhund til den slags tåbeligheder, så kan man altså blive nødt til at hegne egen have tlstrækkeligt til at holde hunden ude, ikke bare at holde egen hund inde. Det burde ikke være nødvendigt, men nogen mennesker fatter bare ikke at tage ansvar

• #11   19. jan 2014 Fortæl manden, at hvis den render ind til dig igen, fanger du hunden og kør på internat, det koster en del at afhente igen.
    Mon ik at han ret hurtig bliver træt af det...
    Envidere oplyser du ham, at sku det ske der kommer hvalpe ud af det, vil ham blive frakturet for parring af racehund, for det koster jo sån noget.
    Og virker det ikke, ka politiet måske fortælle ham det - for det kør de ret faktisk ud og gør.

• #13   19. jan 2014 Mange tak for alle svar! smiley

Jeg vidste slet ikke at jeg har ret til at få hans hund slagtet eller solgt. Det kunne jeg godt nok ikke finde på, da hun jo er en sød lille hund, det er bare ejeren der er en idiot (Ja det er han, har ingen forståelse for mit og dit, og hvad der er okay)
    Haven er hegnet godt ind med et hegn på cirka 1 m. Da vi syntes at andet blev alt for højt, når nu det bare var for at holde vores inde, og ikke andres ude.
    Vores hunde kan ikke komme ud derfra (eller den ene kunne godt, det ved den bare ikke) men når naboens hopper over, så ikke nok med at hegnet bliver skævt - og på den måde gør at mine måske kan komme ud - så hænger dens ene pote tit fast eller den vælter lige ned i nogle sten. Jeg ved godt det ikke er mit problem, jeg syntes bare det er synd for den.
    Min han, er også fuldstændig oppe at køre hele resten af dagen, efter hun har været inde, hvilket heller ikke er skide fedt.

Jeg har som sagt ikke løst til at sponsorere en parring til ham. Jeg er endnu ikke helt sikker på hvad en fremtidig parring fra min vil koste, men bliver dyrt.
    Så kan jeg rent faktisk kræve at han betaler når nu det var en 'svipser'?
    Hvalpene bliver virkelig ikke meget værd, så som en anden også siger, der mangler jo ikke blandings hunde. Jeg syntes det er så synd hvis de skal ende på internater.
    Jeg har måske tænkt lige lovligt langt frem, men jeg er r*v træt af den nabo, og vil gerne vide præcis hvad jeg har tænkt mig at gøre hvis uheldet er ude.

• #14   19. jan 2014 Linnea:

Internatterne kontakter jo ejeren af hunden, og så må han tage derhen og hente den og betale for det, og hvis han ikke gør det, er jeg sikker på de sætter den til salg, og det er da bedre for den, at blive solgt så, hvis han ikke engang gider hente den? smiley

• #15   19. jan 2014 CALLA - Tjo, jeg tror han ville hente den, han er meget glad for hende. Det er allerede en tidligere internat hund, en meget skræmt lille forsigtig en, så jeg tror næsten jeg syntes det vil være alt for synd for den at den skal smides tilbage på internatet? smiley

• #16   19. jan 2014 Linnea:

Så kommer den jo ikke til at stå der længe, de vil jo forsøge at finde ejeren, og elers kan du jo give oplysningerne med på ejeren, så kontakter de ham smiley

• #17   19. jan 2014 Hvis ejeren tydeligvis ER klar over problemet men stadig ikke fatter, efter en klar og tydelig besked på at holde hans hund ude, at nu er det altså slut, så ville jeg også tage hunden direkte på internatet så han kunne få lov til at betale nogle penge for at hente den dér. Men hvis hunden er en skræmt, tidligere internat-hund, så er der jo måske nogle komplikationer ved det. Ellers ville jeg simpelthen, HVER evig eneste gang hans hund hoppede over, troppe op til hans fordør med hunden under armen og aflevere den med en besked om, at han måtte se at få opdraget sin hund.

• #18   19. jan 2014 Det er egentlig mest en klem ven mi nabo har boende, der ikke fatter at han skal holde på hunden. Han er altid ude med den og lusker rundt ved haven og kigger ind af vinduerne om natten. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan fatte at han skal holde sig væk. Men ja hvis ikke han snart finder ud af det, så indvolvere vi måske politiet, da bla min lille søster ikke tør gå udenfor hvis han er der.

• #19   19. jan 2014 Jeg ville involvere politiet med det samme. Det er nok lidt drastisk, men nogle gange må man ty til drastiske midler hvis der skal ske en forandring, og det lyder jo til at han bare ikke fatter noget som helst smiley

• #20   19. jan 2014 jeg tror jeg ville jage hunden ud af haven så snart jeg så den hoppe ind! løb efter den (evt med en flaske/spand vand) og råb med en vred stemme" kan du så komme ud" så skal den nok få halen mellem benene! hvis den ikke fatter det så kaster du vand på den
    det skal du måske gøre et par gange men så slipper du for at den kommer rendende når ejer nu ikke fatter en skid

og hvis det ikke skulle virke så ville jeg køre den til et dyreinternat og kræve penge til reperation af hegnet

du kunne også vælge at lave hegnet højere på den side den springer ind fra

• #21   19. jan 2014 Hvis du ikke bryder dig om at aflevere den på internatet, så start ud med at beholde hunden selv og kræve penge for at han henter den - som jeg har også skrevet længere oppe og sendt link til.

Hvis det er noget du bliver nødt til at gøre gentagene gange, så aflever den hos politiet og forklar problemet.

Men jeg tror, at når han skal betale penge for at få sin hund tilbage, så begynder han nok at tage det lidt mere seriøst. :o)

• #22   19. maj 2014 hvad hvis min hunhund er bundet i min have mens i løbe tid, og naboens hanhund bryder ud og løber ind til min og når at parre sig. hvem står med regningen for de hvalpe??

• #23   19. maj 2014 ingerlise - der findes heldigvis abortsprøjer til tæver, så hvis det er sådan en situation i står i, vil jeg anbefale sådan en. Efter min mening er det på hanhundeejers regning.

• #25   19. maj 2014 Line Z - Problemet med sådanne kuld er jo ikke, at hvalpene ikke bliver søde - for det bliver stort set alle hvalpe jo - det er sundheden. Man aner ofte ikke noget som helst om sundheden, for når det er en ups'er, er forældrehundende som regel slet ikke tjekket for relevante, arvelige sygdomme. Af den grund bør man få en abort på tæven i sådan en situation. smiley

• #27   19. maj 2014 Line Z - Så var det jo 'held i uheld' smiley Hvis ikke hunden er tjekket som i dit tilfælde (hvilket man jo ikke altid ved, hvis det er en ups'er med en fremmed han), så abortsprøjte. Hvis de to racer som blandes er helt hen i vejret, så abortsprøjte. Og hvis man ikke har råd til udgifterne på et kuld hvalpe, så abortsprøjte. Så må ingerlise jo bedømme, om det vil være smart at sætte et kuld hvalpe i verdenen smiley

Kommentér på:
Hvad ville i gøre? (Nabos hund i min have)

Annonce