Part vil bestemme over hesten! {{forumTopicSubject}}
Min mor og jeg har en part til vores pony, men vi har ikke haft hende så længe. Vi er ikke så erfarne indenfor parts-området og hvordan det normalt fungerer, så vi vil lige høre jeres meninger om dette + om I har haft lignende erfaringer, og hvordan I tacklede det.
Det er sådan, at parten gør en del ting, som vi ikke decideret har forbudt hende, men som hun heller ikke spørger om lov til. Hun havde fx ladet sin veninde ride ponyen flere gange, og ligefrem springe den. Det havde hun slet ikke spurgt om lov til. Men da vi konfronterede hende, sagde hun, at hun jo bestemte over hesten på hendes dage. Hun er også begyndt at ride med et hovedtøj, hun selv har medbragt, og bruge min sadel. Vi har ellers fra starten sagt, at hun skal bruge min mors sadel, og hun har ikke spurgt om lov til at tage eget udstyr med, hvilket vi egentlig ikke er så glade for. Men hun bliver ret "sur" når vi siger det til hende. Hun siger, at når man har part, har man en andel i hesten og så kan ejer ikke bare bestemme, hvad hun må på sine egne dage.
(Det skal lige siges, at hun ikke betaler for parten, hvis det har en betydning)
Så mit spørgsmål er - hvordan er jeres opfattelse af det? Får jeres parter lov til at bestemme udstyr, og lade deres veninder ride og springe på hesten uden at spørge jer om lov? Vi er nemlig lidt i tvivl om, om det virkelig er sådan det fungerer, så det ville være en stor hjælp hvis I gad bidrage med jeres erfaringer og holdninger
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
i bliver nødt til at gøre klart for parten hvad hun må og ikke må, og kan hun ikke overholde disse regler, så må i finde en anden part.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Sig til hende at hun skal spørge jer om lov om ting og at i skal godkende det udstyr hun bruger, eller er det ud. Det havde jeg ihvertfald gjort.
dec 2008
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 333
Man "ejer" ikke hesten i de dage man rider den.
Det er JERES hest, og IKKE hendes.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Samtidig syntes jeg også parten oversskrider nogle grænser når hun bruger din sadel i stedet for den sadel hun har fået at vide hun skal bruge. Dette er efter min mening ikke okey! Det med hovedtøjet ved jeg ikke rigtig syntes umiddelbart det er okey hun bruger noget hun selv har betalt for så længe at hun bruger samme bid eller lign..
jul 2008
Følger: 58 Følgere: 56 Heste: 5 Emner: 30 Svar: 207
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
okt 2012
Følger: 34 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 49 Svar: 569
Men uanset hvad så må din part ikke bestemme over DIN hest :-))
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 181
Jeg synes egentlig ikke det gør noget hun bruger hendes eget hovedtøj, men biddet skal godkendes af mig, hvis det var min!
Men ikke nikke nej om en eller anden veninde bare skulle ride min hest uden jeg vidste det, og det er altså jer der bestemmer hvis udstyr der bliver brugt, jeg render da heller ikke og låner en masse af de andre tøsers udstyr ude ved min hest... Hvad fanden er det for noget.
Bare sig at den sadel er DIN! og ikke hendes! Og den lader hun ederrøvme bare være!!!
Jeg havde så nok set mig om efter en anden!
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Jeg må gøre stort set hvad jeg vil, bare Maggie bliver behandlet godt
Jeg må ikke lade andre ride hende, men en trækketur en enkelt gang ville ikke gøre noget
Selv syntes jeg at det er helt fair regler, men det kommer også an på personerne, jeg har spurgt ejeren om tingene først, og jeg kan håndtere det, samt jeg ikke gør noget jeg ved jeg ikke må, eller er usikker på om jeg må.
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 902
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
dec 2008
Følger: 149 Følgere: 160 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 416
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
og hun har ikke en ANDEL i hesten, før hun betaler en ligeså stor ANDEL af dyrlægeregningerne, smederegningerne, opstaldningen osv som i gør..
hvis hun vil noget med hesten så SPØRGER hun, men mindre i har en KLAR aftale..
lige angående sadel, så bruger hun selvfølgelig den sadel i siger hun skal, men mindre hun SPØRGER og FÅR LOV til at bruge en anden..
angående hovedtøj og underlag osv, har jeg altid haft den holdning at det står parten frit for, men at jeg gerne vil have lov til at se og godkende.. (Biddet er selvfølgelig det samme som det JEG har valgt til MIN hest!)
kan parten til MIN hest ikke leve med MINE regler, så må hun finde en anden hest!
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Hun lyder utrolig upålidelig, og synes virkelig i skal droppe hende. Den opførsel er langt fra okay. I kan finde mange andre super gode parter, som bare vil hesten det bedste, og er mere end villig til og lave lidt staldarbejde bagefter.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Men hun skal eddermanme ikke bestemme over hvad hesten skal, hvis i har andre regler, man følger ejers instrukser til punkt og prikke! ud med hende.
Part vil bestemme over hesten!