{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

Part vil bestemme over hesten! {{forumTopicSubject}}

Min mor og jeg har en part til vores pony, men vi har ikke haft hende så længe. Vi er ikke så erfarne indenfor parts-området og hvordan det normalt fungerer, så vi vil lige høre jeres meninger om dette + om I har haft lignende erfaringer, og hvordan I tacklede det.

Det er sådan, at parten gør en del ting, som vi ikke decideret har forbudt hende, men som hun heller ikke spørger om lov til. Hun havde fx ladet sin veninde ride ponyen flere gange, og ligefrem springe den. Det havde hun slet ikke spurgt om lov til. Men da vi konfronterede hende, sagde hun, at hun jo bestemte over hesten på hendes dage. Hun er også begyndt at ride med et hovedtøj, hun selv har medbragt, og bruge min sadel. Vi har ellers fra starten sagt, at hun skal bruge min mors sadel, og hun har ikke spurgt om lov til at tage eget udstyr med, hvilket vi egentlig ikke er så glade for. Men hun bliver ret "sur" når vi siger det til hende. Hun siger, at når man har part, har man en andel i hesten og så kan ejer ikke bare bestemme, hvad hun må på sine egne dage.

(Det skal lige siges, at hun ikke betaler for parten, hvis det har en betydning)

Så mit spørgsmål er - hvordan er jeres opfattelse af det? Får jeres parter lov til at bestemme udstyr, og lade deres veninder ride og springe på hesten uden at spørge jer om lov? Vi er nemlig lidt i tvivl om, om det virkelig er sådan det fungerer, så det ville være en stor hjælp hvis I gad bidrage med jeres erfaringer og holdninger smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part vil bestemme over hesten!
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   2. jan 2014 jeres hest - jeres regler. færdig slut..

i bliver nødt til at gøre klart for parten hvad hun må og ikke må, og kan hun ikke overholde disse regler, så må i finde en anden part.

• #2   2. jan 2014 Parten kan ikke bare bestemme da hun ikke ejer hesten. Heller ikke hvis hun betaler

Sig til hende at hun skal spørge jer om lov om ting og at i skal godkende det udstyr hun bruger, eller er det ud. Det havde jeg ihvertfald gjort.

• #3   2. jan 2014 Ja jeg havde bedt hende om at smutte og finde sig en anden hest at ride på.
    Man "ejer" ikke hesten i de dage man rider den.
    Det er JERES hest, og IKKE hendes.

• #4   2. jan 2014 Altså jeg har aldrig selv haft part men min veninde havde og hun skulle spørge om lov før jeg måtte prøve at ride parten. Dette syntes jeg også er helt fair specielt hvis det er mere end bare en enkelt skridt tur..

Samtidig syntes jeg også parten oversskrider nogle grænser når hun bruger din sadel i stedet for den sadel hun har fået at vide hun skal bruge. Dette er efter min mening ikke okey! Det med hovedtøjet ved jeg ikke rigtig syntes umiddelbart det er okey hun bruger noget hun selv har betalt for så længe at hun bruger samme bid eller lign..

• #6   2. jan 2014 Det er meget simpelt, det er jeres hest og jeres regler længere er den ikke, jeg ville sige omgående at hun ikke skulle komme igen, jeg har kun haft rigtige søde piger til at ride mine heste...

• #7   2. jan 2014 Drop hende. Hun lyder ikke særlig venlig, og hvad du beskriver taler hun meget nedladene til jer, og det er ikke i orden. I er partejere, og det er JER der bestemmer.

• #8   2. jan 2014 Det er jeres hest og hun har bare at indordne sig efter jeres regler, specielt når parten er gratis.

• #10   2. jan 2014 Altså vores parter må alt, de må bare ikke bruge deres egen sadel! Ellers må de pynte hende alt muligt shit. Den ene part har tit en veninde med, som skridter min pony af. De spørg ikke, men vi siger ikke noget til det. Hos os har de frie tøjler, de skal bare være søde ven hende, lave mad, muge, give wrap/hø og rive ridehuset. Men det er jo forskelligt fra ejer til ejer, hvordan de lader deres part gøre :-))

Men uanset hvad så må din part ikke bestemme over DIN hest :-))

• #11   2. jan 2014 Jeg var blevet rasende hvis det var mig.
    Jeg synes egentlig ikke det gør noget hun bruger hendes eget hovedtøj, men biddet skal godkendes af mig, hvis det var min!
    Men ikke nikke nej om en eller anden veninde bare skulle ride min hest uden jeg vidste det, og det er altså jer der bestemmer hvis udstyr der bliver brugt, jeg render da heller ikke og låner en masse af de andre tøsers udstyr ude ved min hest... Hvad fanden er det for noget.
    Bare sig at den sadel er DIN! og ikke hendes! Og den lader hun ederrøvme bare være!!!
    Jeg havde så nok set mig om efter en anden!

• #12   2. jan 2014 Nu er jeg selv "part" (eller, har faktisk hesten som min egen, betaler intet for det), og jeg har selv et hovedtøj til den, som jeg bruger nogle gange, men det ved ejer også godt smiley

Jeg må gøre stort set hvad jeg vil, bare Maggie bliver behandlet godt smiley

Jeg må ikke lade andre ride hende, men en trækketur en enkelt gang ville ikke gøre noget smiley

Selv syntes jeg at det er helt fair regler, men det kommer også an på personerne, jeg har spurgt ejeren om tingene først, og jeg kan håndtere det, samt jeg ikke gør noget jeg ved jeg ikke må, eller er usikker på om jeg må.

• #13   2. jan 2014 Jeg ville finde mig en anden part!

• #14   2. jan 2014 nejdet du beskriver er bestemt ikke normalt, og utroligt frækt.Selvfølgelig skal hun da følge de anvisninger i har givet hende. Tror i skal lede efter en anden part, eller få kridtet linierne skarpt op så hun ikke er i tvivl hvad der er ok.

• #15   2. jan 2014 Jeg havde helt simpelt sagt til parten,at hvis hun ikke kunne følge de regler der var,så kunne hun finde en anden pony at have part på,det er jeres pony og derfor jer der bestemmer

• #16   2. jan 2014 Hvis det var min part som tydeligt gang på gang gjorde ting, som ikke var en del af aftalen, så havde jeg simpelthen droppet personen. Der er jeg lidt hård, jeg gider ikke sådan noget fis. En part skal flette ind. - Selvfølgelig med en hvis frihed som ejer sætter. Men at begynde at sige at man bestemmer fuldt over hesten på sine partdage: IKKE OK.

• #17   2. jan 2014 jeg havde droppet personen det er ikke okay!

• #18   2. jan 2014 Selvfølgelig bestemmer hun ikke over hesten.
    og hun har ikke en ANDEL i hesten, før hun betaler en ligeså stor ANDEL af dyrlægeregningerne, smederegningerne, opstaldningen osv som i gør..

hvis hun vil noget med hesten så SPØRGER hun, men mindre i har en KLAR aftale..

lige angående sadel, så bruger hun selvfølgelig den sadel i siger hun skal, men mindre hun SPØRGER og FÅR LOV til at bruge en anden..

angående hovedtøj og underlag osv, har jeg altid haft den holdning at det står parten frit for, men at jeg gerne vil have lov til at se og godkende.. smiley (Biddet er selvfølgelig det samme som det JEG har valgt til MIN hest!)

kan parten til MIN hest ikke leve med MINE regler, så må hun finde en anden hest!

• #19   2. jan 2014 Nu så jeg at det også var dig der oprettede et emne ang part sidst.

Hun lyder utrolig upålidelig, og synes virkelig i skal droppe hende. Den opførsel er langt fra okay. I kan finde mange andre super gode parter, som bare vil hesten det bedste, og er mere end villig til og lave lidt staldarbejde bagefter.

• #20   2. jan 2014 Jeg har altid selv været en partrytter, og spørger om lov, hvis det er noget jeg mener jeg skal have lov til. Stævner, flytning af hesten fordi den skal med på ferie og sådanne ting. Men udstyr og om jeg må springe hesten spørger jeg godt nokke om lov til (jo første gang og om jeg måtte springe hesten overhovedet) Men nu har jeg også altid været den eneste der har redet dem jeg har haft part på, så har altid haft rimelig fri tøjler til, at gøre hvad jeg syntes. ¨

Men hun skal eddermanme ikke bestemme over hvad hesten skal, hvis i har andre regler, man følger ejers instrukser til punkt og prikke! ud med hende.

Kommentér på:
Part vil bestemme over hesten!

Annonce