{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

Mig !
Mig !
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 124

Parten vil bestemme {{forumTopicSubject}}

Jeg har et "lille" problem. Hende der har part på min hest vil helst bestemme det hele. Hun betaler ikke noget for at ride, bare hun hjælper til da jeg ikke har mulighed for at komme i stalden hver dag.
Alt jeg gør er simpelthen forkert i hendes øjne. Biddet, underlaget, trensen, dækknet, foderet, hestens opdragelse etc. Jeg er ved af være SÅ træt af det. Men det er en ældre dame, og det nytter simpelthen ikke noget at skændes med hende, for jeg ved jeg ikke for noget som helst ud af det. Hun er alt for stædig! Og jeg vil heller ikke "fyre" hende som passer. Hvordan skal man gribe sådan noget an?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parten vil bestemme
  • #1   9. feb 2007 Havde det været min hest, havde jeg gjort hende klart at det var mig der bestemte, men at jeg selvfølgelig ville være åben overfor hendes ideer. Så lytte og se om hun faktisk siger noget fornuftigt. Hvis ikke og hun bare kun vil hvad hun selv vil, ville jeg nok finde en anden part, som jeg kunne samarbejde med.

• Mig !
    Mig ! Tilmeldt:
    mar 2004

#2   9. feb 2007 At "fyre" hende som part er udelukket da jeg havde meget svært med at finde en part til at starte med. Og hende jeg har er meget glad og sød ved hesten. Det er bare mig der får verbale tæv pga nogle latterlige ting. Hesten fik på et tidspunkt et sår fra gjorden. Så købte jeg et lammeskind og satte på. Hun tog det af "fordi det sad jo ikke ordenligt" (jeg havde INGEN problemer med det når jeg red). Det er sådan nogle småting. Og jeg kan altså ikke finde ud af hvordan jeg kan sige det på en pæn måde. Som sagt vil det slet ikke hjælpe at blive sur på hende, for hun er den der "my way or the highway"-type.

• #3   9. feb 2007 DIN hest - DU bestemmer!

• Mig !
    Mig ! Tilmeldt:
    mar 2004

#4   9. feb 2007 Ja men hvordan fortæller jeg hende det på en pæn måde uden hun bliver sur?

• #5   9. feb 2007 Hun betaler jo for at låne den, så du må behandle hende ordentlig. Hun er jo den voksne, kan jeg forstå. Måske ved hun mere end du tror. Og det er ikke godt at være bedrevidende. Få en god snak med hende.

• #6   10. feb 2007 Der er åbenbart ikke nogen pæn måde at sige det til hende på. Du må bare sige, at hvis hun ikke vil ride efter dine regler, så må hun jo finde en anden hest at ride på. Jeg havde aldrig fundet mig i at parten lavede om på de ting jeg gjorde for ikke at skade hesten.

• #7   10. feb 2007 Tag en stille og rolig snak med hende, og lav nogle regler, og sig at du kender hesten bedst( hvis altså du gør).

• #8   10. feb 2007 ONLY4U: Hun skriver at parten IKKE betaler for at ride.

• #9   10. feb 2007 Feks den med gjorden: Du kunne ha svaret; nu skal jeg vise dig hvordan jeg sætter den - synes det virker meget godt:)
    Og hvis hun så siger nej igen, siger du; Hmm, synes nu den skal blive - vil jeg gerne ha'!
    Og hvis hun er fortsat negativ: Er rigtig glad for at du har lyst til at komme og ride og ordne min hest - men jeg mener altså det skal på, og det er min hest!

Man har som regel sværere ved at give negativt svar på negativ tiltale,hvis denne også indeholder noget positivt:)
    Altså altid noget positivt før det negative - manipuler lidt, og du får din vilje...

Men jeg havde helt sikket smidt hende ud med 180 i timen - hvis det var mig...

• #10   10. feb 2007 At arbejde i stalden er at BETALE.

• #11   10. feb 2007 ""Smid hende væk!
    Det er DIN hest.
    jeg havde gået amok!"". Hold da op. Det lyder rigtigt pony pige agtigt.

• #12   10. feb 2007 ONLY4U: Hildes part betalte ikke. Mugede under hesten, når det var hendes dage. Det gav hende da ikke ret til at bestemme. At hun så i det store hele havde frie tøjler, er jo så hvad det er, men vi snakkede da sammen om alt og jeg skulle da sige god for det, hvis hun ville have ændret noget. Det var da stadig min hest og mig der kendte den bedst. Jeg ville da aldrig finde mig i hvis hun bare ændrede tingene til hendes måde og gjorde som det passede hende, hvis det var imod hvad jeg mente og der ikke var snakket om det.

Så på det punkt er jeg ikke enig.

Jeg mener at det at muge ud helt automatisk hører med når man rider. Betaler man penge udover, kan man have medbestemmelse.

• #13   10. feb 2007 Staldarbejde er at betale.

• Mig !
    Mig ! Tilmeldt:
    mar 2004

#14   10. feb 2007 ONLY4 U
    Du skriver "hun er jo den voksne". Der vil jeg lige tilføje at jeg også selv er voksen.
    Min hest har dårlig ballance, og vil derfor ikke finde sig i at smeden sætter benene op på den der "ting" når den bliver skoet. For den kan ikke holde balancen når han g'r det. Det har jeg trænet, og det er blevet MEGET bedre på kort tid. Har jeg så meget som fået at vide at det var godt? Nej, jeg har kun fået et "Nå...".
    Min part ved helt klart en masse ting om heste, og jeg har lært mange gode ting. Men jeg synes altså ikke det er særlig fedt med en part der synes bidet jeg har valgt er forkert, dækknet er for lille (selv om det er den samme størrelse som den altid har gået med), jeg ikke muger korrekt (!?!?), jeg opdrager den forkert etc. Plus hun vil kun bruge skridtdækken hvis det passer hende, og hun lukker hesten på græsfold meget længere end den må (dyrlægens ordre da den ikke kan tåle stærk græs). Det er jo mig der står med dyrlægeregningerne når det går galt. Det hele er bare ved at blive for meget for mig efterhånden, og jeg har virkelig brug for snart at have en stille or rolig snak med hende. Jeg er bare bange for at gribe det helt forkert an.

• Mig !
    Mig ! Tilmeldt:
    mar 2004

#15   10. feb 2007 Ang. det med at "behandle hende ordenligt". Jeg har ALDRIG gjort andet end det. Det er jo netop hende er træder på mig og siger alt jeg gør er forkert.

• #16   10. feb 2007 Det kan da godt være at hun "betaler". Men det arbejde hun udfører har så lille en værdi i forhold til hesten, at hun ikke skal bestemme hvad der er rigtigt og forkert.

Men forklar hende at du passer hest på din måde, og det er ikke noget hun skal blande sig i.

Kan hun ikke forstå det, så må du tage konsekvensen.

For der er ingen der får noget ud af at i er irriterede på hinanden. Og da slet ikke hesten.

• #17   10. feb 2007 Hvis hesten ikke tar' hverken fysisk eller psykisk skade, så er der vel ikke noget galt i det din part gør...at i ikke ser ens på hvordan man træner og rider en hest er da ikke så underligt..vi er vel alle individualister?
    Vær du glad for at hun vil ligge et stort arbejde i at træne og nusse om en hest som slet ikke er hendes..og så lev med at i er forskellige, træner,og omgåes heste forskelligt...det bør din hest bestemt ikke ta' skade af, men kun blive mere alsidig af....

• #18   10. feb 2007 *Kogle *

Dvs. du mener at bare hesten har det godt, så er det lige meget med om Mette er led og ked af sin part?

Og som jeg læser det, så gør parten en del ting, som hun egentlig ikke må.

• #19   10. feb 2007 Jeg havde ikke fundet mig i det.

Hun var godt nok røget ud til venstre hvis det havde været min part.

• #20   10. feb 2007 Sys du burde lytte til Camilse der plejer at komme fornuftige tips og andet fra hende . . .

• #21   10. feb 2007
    ¨ ˜°º•¤ AE ¤•º°˜¨ l R.i.P. Fox ! !: Haha, har det på præcis samme måde smiley

• #22   10. feb 2007 Så længe der ikke er misrøgt inde i billedet, så kan jeg ikke se problemet..
    Mette har selv godtaget "den voksne kvinde" som sin part...hvad nu hvis "den voksne kvinde" faktisk har en rigtig god viden omkring ridning og hestehold, og i bund og grund gør Mette en tjeneste ved at holde hendes hest sund og i god form....hvis ikke man er indstillet på at når der kommer en anden rytter ind i billedet, så følger der muligvis også enkelte ændringer med(når man altså ikke har været så fremadsynet at få klarlagt alle rutiner og regler på papir eller ved samtale inden) jamen så er man måske slet ikke indstillet på at have en part på sin hest...

jeg siger ikke at hun skal bære hendes part på gyldne laurbærblade, men måske lytte lidt til sin part og dele ud af sine egne erfaringer med sin hest og derved opnå en mere gensidig respekt...at det fungerer for mette at behandle sin hest på én måde, er da ikke ensbetydende med at det slet ikke fungerer for en anden person at behandle hesten på en anden måde?
    -og selvfølgelig skal de da snakke om tingene og nå til en eller anden form for enighed..men hvorfor skal den "enighed" bestå i at parten omlægger hele sin færden og rutine med hesten...hvis det altså fungerer imellem part og hest?

Jeg opfatter det som om at det eneste der er et problem er at de ikke gør tingene på samme måde, og at der ikke er blevet lavet nogle klare regler fra starten af..derved har parten fundet en rytme der passer imellem hende og hest, og det er så en rytme som ejer og hest ikke har....

• #23   10. feb 2007 Kan godt være der ik er tale om misrøgt eller noget.. men personligt havde jeg ikke acceptere at hun kom og bestemte... Hun er trods alt kun part/passer... - det er ikke hendes hest...
    Nu kommer det også an på vor meget i har aftalt for starten og hvad der står i kontrakten, hvis i fx har kontrakt på det.. - det ville jeg nok vælge at have hvis det var mig .. :o)

• #24   10. feb 2007 - jeg ville nok ha' gjort det helt klart fra starten af , inden hun blev "ansat" hvordan tingene ville komme til at hænge sammen... Desuden ville jeg så vidt muligt også prøve at finde en der har nogenlunde samme syn på tingene som mig... :o)

• #25   10. feb 2007 ... Gøre det klart at hun skulle fortsætte på min måde..
    - nu kommer det ingen også an på hvad passeren skulle lave.. (nu tænker jeg i mit eget sted) .. måske skulle hun kun komme og gå ture med wariant , ellers nusse om hende , ordne hende osv.. også skulle jegg nok selv stå for horsemanshippen, klikkertræningen og andet bare træningen fra jorden.. (hvis det var nu jeg skulle have passer - hvilket jeg bestemt ik ønsker )

Ville også gøre det klart, at hvis der var nogle ting som vi ik havde planlagt hun skulle, så skule hun komme og øre ad om det var okay.. og hvis ting skule laves om, skulle hun også.. - det er trods alt min hest smiley

• #26   10. feb 2007 Altså havde det været min part havde jeg fyret hende eller sagt til hende at det er mig der bestemmer over hesten, kan hun ikke indfinde sig i det må hun finde en anden hest at ride.. kort og godt...

Jeg havde en som måske skulle have haft part i min vallak joy... hun virkede rigtig sød de første par gange.. men pludselig blev det hele vendt rundt at det var hende der bestemte over MIN.. hest.. alt hvad jeg og min veninde gjorde var forkert... og hendes holdninger om longere arbejde var helt gal i forhold til den måde jeg træner med hesten... jeg valgte simeplthen at sige til hende at hun ikke skulle ride min hest... der kommer ikke noget godt ud af det hvis en part skal bestemme....

Det er altid iorden i mine øjne at parten kommer med idere med omgangen af hesten... og har også tildels lov til hvad de vil med mine heste.. sålænge de husker det mig der har første ret... og mig der siger ja og nej til ting jeg måske ikke syntes er godt..

Men igen.... få en god snak med hende... og fortæl at det altså er din hest.... kan hun ikke affinde sig med at det er dig der bestemmer og dig der siger ja og nej til ting... så må hun finde sig en anden hest.... der kommer intet godt ud af at du lader din part bestemme over hesten.... nu siger du hun ikke betaler noget.. der må være andre der gerne vil passe og ride din hest gratis... ??

• #27   10. feb 2007 Hvorfor ikke højre?

• #29   10. feb 2007 Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har læst alle indlæg, dog alle dine Mette.

At din part har mere erfaring med heste end dig, er ikke ensbetydende med at hendes måde at gøre tingene på er den rigtige, det har du helt ret i. Og jeg synes at du skal prøve at forklare hende at der er flere måder der er rigtigt, men med din hest er det din måde, selvom hun mener at noget andet er mere rigtigt, snak sammen som de voksne mennesker i er. Hun er heldig at få lov at ride din hest, mod kun at hjælpe med pasningen, mange skal betale også.

Jeg kan godt forstå at du ikke kan blive ved på den måde, selvom hesten jo ikke tager skade, så er det hårdt for dig, og hesten vil som regel kunne mærke jeres uoverensstemmelser, og det er jo heller ikke godt for hesten.

• #30   10. feb 2007 *Kogle *

At lukke en hest ud på en fld på denne tid af året med frodigt græs, vidner da på at parten ikke bare gør noget der ikke aftalt, men også ufatteligt dumt.

• Mig !
    Mig ! Tilmeldt:
    mar 2004

#31   10. feb 2007 Som sagt passer hun hesten fint, der er kun lige det der med græsset, skridtdækkenet og lammeskindet der skal over gjorden fordi den nogen gange gnaver. Problemet er hvordan hun behandler MIG og altid lige skal gøre mig opmærksom på at det hele er forkert. Det er til at blive helt ked af at blive kørt på psykisk på den måde. Men hun hjælper til i stalden når jeg ikke kan, og jeg kan altid regne med at hun vil tage fat hvis jeg ikke har mulighed for det. Derfor vil jeg ikke fyre hende som part selv om jeg godt kunne have lyst til det.

• #32   11. feb 2007 Mette - Forstår ,, men synes nu du skal tage en snak med hende... det ik fedt at gå og ha' det dårligt...

• #33   11. feb 2007 Tja... ikke tale om jeg ville gå med til at min part bestemte det hele..... forstår slet ikke at du lader dig bestemme over DIN.. hest.. det er for dumt af dig.. og det vil aldrig stoppe... når en først føler ejer fornemmelse over hesten så vil de blive ved... så enten må du sige stop.... eller også fortælle reglerne at det er dig der bestemmer selvom jeg tror næppe det hjælper nogen steder..

Kommentér på:
Parten vil bestemme

Annonce