744 visninger
|
Oprettet:
Parten vil bestemme {{forumTopicSubject}}
Jeg har et "lille" problem. Hende der har part på min hest vil helst bestemme det hele. Hun betaler ikke noget for at ride, bare hun hjælper til da jeg ikke har mulighed for at komme i stalden hver dag.
Alt jeg gør er simpelthen forkert i hendes øjne. Biddet, underlaget, trensen, dækknet, foderet, hestens opdragelse etc. Jeg er ved af være SÅ træt af det. Men det er en ældre dame, og det nytter simpelthen ikke noget at skændes med hende, for jeg ved jeg ikke for noget som helst ud af det. Hun er alt for stædig! Og jeg vil heller ikke "fyre" hende som passer. Hvordan skal man gribe sådan noget an?
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
mar 2004
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 124
okt 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 553
mar 2004
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
jan 2006
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.689
jan 2006
okt 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 553
Og hvis hun så siger nej igen, siger du; Hmm, synes nu den skal blive - vil jeg gerne ha'!
Og hvis hun er fortsat negativ: Er rigtig glad for at du har lyst til at komme og ride og ordne min hest - men jeg mener altså det skal på, og det er min hest!
Man har som regel sværere ved at give negativt svar på negativ tiltale,hvis denne også indeholder noget positivt:)
Altså altid noget positivt før det negative - manipuler lidt, og du får din vilje...
Men jeg havde helt sikket smidt hende ud med 180 i timen - hvis det var mig...
okt 2005
okt 2005
Det er DIN hest.
jeg havde gået amok!"". Hold da op. Det lyder rigtigt pony pige agtigt.
jan 2006
Så på det punkt er jeg ikke enig.
Jeg mener at det at muge ud helt automatisk hører med når man rider. Betaler man penge udover, kan man have medbestemmelse.
okt 2005
mar 2004
Du skriver "hun er jo den voksne". Der vil jeg lige tilføje at jeg også selv er voksen.
Min hest har dårlig ballance, og vil derfor ikke finde sig i at smeden sætter benene op på den der "ting" når den bliver skoet. For den kan ikke holde balancen når han g'r det. Det har jeg trænet, og det er blevet MEGET bedre på kort tid. Har jeg så meget som fået at vide at det var godt? Nej, jeg har kun fået et "Nå...".
Min part ved helt klart en masse ting om heste, og jeg har lært mange gode ting. Men jeg synes altså ikke det er særlig fedt med en part der synes bidet jeg har valgt er forkert, dækknet er for lille (selv om det er den samme størrelse som den altid har gået med), jeg ikke muger korrekt (!?!?), jeg opdrager den forkert etc. Plus hun vil kun bruge skridtdækken hvis det passer hende, og hun lukker hesten på græsfold meget længere end den må (dyrlægens ordre da den ikke kan tåle stærk græs). Det er jo mig der står med dyrlægeregningerne når det går galt. Det hele er bare ved at blive for meget for mig efterhånden, og jeg har virkelig brug for snart at have en stille or rolig snak med hende. Jeg er bare bange for at gribe det helt forkert an.
mar 2004
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Men forklar hende at du passer hest på din måde, og det er ikke noget hun skal blande sig i.
Kan hun ikke forstå det, så må du tage konsekvensen.
For der er ingen der får noget ud af at i er irriterede på hinanden. Og da slet ikke hesten.
okt 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 85
Vær du glad for at hun vil ligge et stort arbejde i at træne og nusse om en hest som slet ikke er hendes..og så lev med at i er forskellige, træner,og omgåes heste forskelligt...det bør din hest bestemt ikke ta' skade af, men kun blive mere alsidig af....
mar 2005
Dvs. du mener at bare hesten har det godt, så er det lige meget med om Mette er led og ked af sin part?
Og som jeg læser det, så gør parten en del ting, som hun egentlig ikke må.
mar 2004
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 130 Svar: 1.088
Hun var godt nok røget ud til venstre hvis det havde været min part.
mar 2006
Følger: 350 Følgere: 356 Heste: 8 Emner: 147 Svar: 654
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
¨ ˜°º•¤ AE ¤•º°˜¨ l R.i.P. Fox ! !: Haha, har det på præcis samme måde
okt 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 85
Mette har selv godtaget "den voksne kvinde" som sin part...hvad nu hvis "den voksne kvinde" faktisk har en rigtig god viden omkring ridning og hestehold, og i bund og grund gør Mette en tjeneste ved at holde hendes hest sund og i god form....hvis ikke man er indstillet på at når der kommer en anden rytter ind i billedet, så følger der muligvis også enkelte ændringer med(når man altså ikke har været så fremadsynet at få klarlagt alle rutiner og regler på papir eller ved samtale inden) jamen så er man måske slet ikke indstillet på at have en part på sin hest...
jeg siger ikke at hun skal bære hendes part på gyldne laurbærblade, men måske lytte lidt til sin part og dele ud af sine egne erfaringer med sin hest og derved opnå en mere gensidig respekt...at det fungerer for mette at behandle sin hest på én måde, er da ikke ensbetydende med at det slet ikke fungerer for en anden person at behandle hesten på en anden måde?
-og selvfølgelig skal de da snakke om tingene og nå til en eller anden form for enighed..men hvorfor skal den "enighed" bestå i at parten omlægger hele sin færden og rutine med hesten...hvis det altså fungerer imellem part og hest?
Jeg opfatter det som om at det eneste der er et problem er at de ikke gør tingene på samme måde, og at der ikke er blevet lavet nogle klare regler fra starten af..derved har parten fundet en rytme der passer imellem hende og hest, og det er så en rytme som ejer og hest ikke har....
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Nu kommer det også an på vor meget i har aftalt for starten og hvad der står i kontrakten, hvis i fx har kontrakt på det.. - det ville jeg nok vælge at have hvis det var mig .. :o)
jan 2006
jan 2006
- nu kommer det ingen også an på hvad passeren skulle lave.. (nu tænker jeg i mit eget sted) .. måske skulle hun kun komme og gå ture med wariant , ellers nusse om hende , ordne hende osv.. også skulle jegg nok selv stå for horsemanshippen, klikkertræningen og andet bare træningen fra jorden.. (hvis det var nu jeg skulle have passer - hvilket jeg bestemt ik ønsker )
Ville også gøre det klart, at hvis der var nogle ting som vi ik havde planlagt hun skulle, så skule hun komme og øre ad om det var okay.. og hvis ting skule laves om, skulle hun også.. - det er trods alt min hest
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg havde en som måske skulle have haft part i min vallak joy... hun virkede rigtig sød de første par gange.. men pludselig blev det hele vendt rundt at det var hende der bestemte over MIN.. hest.. alt hvad jeg og min veninde gjorde var forkert... og hendes holdninger om longere arbejde var helt gal i forhold til den måde jeg træner med hesten... jeg valgte simeplthen at sige til hende at hun ikke skulle ride min hest... der kommer ikke noget godt ud af det hvis en part skal bestemme....
Det er altid iorden i mine øjne at parten kommer med idere med omgangen af hesten... og har også tildels lov til hvad de vil med mine heste.. sålænge de husker det mig der har første ret... og mig der siger ja og nej til ting jeg måske ikke syntes er godt..
Men igen.... få en god snak med hende... og fortæl at det altså er din hest.... kan hun ikke affinde sig med at det er dig der bestemmer og dig der siger ja og nej til ting... så må hun finde sig en anden hest.... der kommer intet godt ud af at du lader din part bestemme over hesten.... nu siger du hun ikke betaler noget.. der må være andre der gerne vil passe og ride din hest gratis... ??
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
At din part har mere erfaring med heste end dig, er ikke ensbetydende med at hendes måde at gøre tingene på er den rigtige, det har du helt ret i. Og jeg synes at du skal prøve at forklare hende at der er flere måder der er rigtigt, men med din hest er det din måde, selvom hun mener at noget andet er mere rigtigt, snak sammen som de voksne mennesker i er. Hun er heldig at få lov at ride din hest, mod kun at hjælpe med pasningen, mange skal betale også.
Jeg kan godt forstå at du ikke kan blive ved på den måde, selvom hesten jo ikke tager skade, så er det hårdt for dig, og hesten vil som regel kunne mærke jeres uoverensstemmelser, og det er jo heller ikke godt for hesten.
mar 2005
At lukke en hest ud på en fld på denne tid af året med frodigt græs, vidner da på at parten ikke bare gør noget der ikke aftalt, men også ufatteligt dumt.
mar 2004
jan 2006
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Parten vil bestemme