662 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Part og pligter *debat* Part og pligter *debat*

Jeg må liiige høre jeres holdning... smiley

Foruden min egen pony har jeg part i en hoppe. Det har jeg haft i ca. 2 måneder. Jeg er meget glad for hende, men der er en ulempe - den enorme (i mine øjne) mængde af staldarbejde!

Jeg betaler 500 kr. om måneden for at ride 2 dage om ugen. Hver gang jeg er der, skal jeg udover ridningen: Muge og ordne 3 bokse, fylde 18 hønet, blande foder, skure foldens vandtrug og sørge for vand, feje staldgangen og lukke alle hestene ud om eftermiddagen og ind om aftenen. Desuden skal jeg hver tredje gang pudse sadel og hovedtøj. Ofte når jeg slet ikke at ride, for al dette arbejde tager mindst 2 timer.

Jeg synes egentlig ikke helt det er fair, at jeg skal lave mindst 2 timers staldarbejde hver gang (plus weekendvagter) når jeg betaler for parten. Min mor har en part på sin pony, og hun skal kun muge en boks og fylde et hønet - og hun har gratis part. smiley

Hvad mener I? Er ovenstående fair? Det skal lige siges at hesten, som jeg har part på, kun går LB niveau.. Hvis I var ejerne, ville I så blive provokerede hvis jeg bad om mindre arbejde? Har I selv en part til jeres hest - og hvad er arbejdsfordelingen og prisen så? Er dette normalt?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Part og pligter *debat*
  • #1   29. dec 2013 Jeg har aldrig betalt for en eneste part og kun muget boksen ud en gang pr.uge samt ryddet og fejet efter mig smiley Tog dog sadel hjem og pudset for at være sød smiley Drop din part! Det er IKKE fair uanset niveau hesten er på! Slaveri kaldes det smiley

• #2   29. dec 2013 Jeg synes bestemt ikke det er fair…

Jeg har part et sted hvor jeg må ride så tit jeg vil, og passe de andre plage på gården… Jeg muger 5 bokse, fodrer, giver hø og lukker ind en gang om ugen ^^. Hvis der er brug for hjælp giver jeg gerne en hånd med, der er 2-3 heste jeg kan ride på, en avlshoppe hvis føl jeg må passe og en unghestder snart skal tilrides ^^
    Jeg rider der gratis smiley

Jeg ved godt at den deal jeg har er exceptionelt god, men den deal du har, synes jeg tilgengæld er exceptionel dårlig…
    Men snak med hestens ejer om det og hør om ikke i kan finde en anden aftale smiley

• #3   29. dec 2013 jeg tror ikke jeg ville syntes det. Sagde selv en part op for nogle år siden da jeg ca. 4 gange om ugen ordnede hele stalden (4 bokse) samt hjalp hende når hun skulle til stævne med den jeg red på, ligeledes hjalp jeg hende også både med at køre og ride med hendes unge heste og da hun så fra den ene dag til den anden ville have 1000 kr. for at jeg red, så sagde jeg pænt stop.

Der hvor jeg rider nu og den sidste hest jeg red og alle de andre faktisk, der har jeg betalt skoene og så skal jeg slet ikke gøre noget. Pudser self. selv, da det kun er mig der rider, og hjælper så ellers til, hvis der bliver bedt om det. Det sidste sted jeg var ordnede jeg stld+heste når de skulle noget (2-3 gange om mdr.) med 12 heste. så var jeg med til at vaske stald og sådan. Men jeg har ingen faste pligter.

• #4   29. dec 2013 jeg ville ikke mene det er fair hvis du skal lave alt det skulle det være gratis.
    du burde kun muge den pony du riders boks og vel fylde dens hønet? og feje er normalt man skal det smiley
    det samme med at sørge for foder til den.
    lukke alle hestene ud og ind forstår jeg ikke du skal når det ikke er din hest. vandtro og tjekke vand er vel også mere eller mindre normalt.
    vi har vandkopper på foldene smiley

• #5   29. dec 2013 Synes det er fair du skal passe den hest du rider (muge osv.) men bestemt ikke lukke ud/ind osv. Du er part, ikke staldhjælp. Skal du endelig gøre alt det andet, så skulle parten i hvert fald være gratis..

• #6   29. dec 2013 det er da fuldstændig urimelig meget og slet ikke i orden jeg har selv en halvpart og jeg skal kun passe den ene hest de 5 dage jeg har hende og så lukker jeg alle 30 heste ud hver 2. weekend .med alt det arbejde du laver så burde din part være gratis

• #7   29. dec 2013 jeg syntes det er alt for meget stald arbejde når du betale for parten smiley ok med at havde lidt staldarbejde, og betale lidt, men passe så mange heste er for galt når du betaler for det. havde du nu ikke betalt havde det været en anden snak smiley

• #9   29. dec 2013 Det er overhovedet ikke fair! Langt fra. 500+ alt det staldarbejde.
    Jeg har været i en lignede situation, og det gik simpelthen ikke. Jeg synes at du skal tale med dem om det, og hvis de ikke er villige til og sænke prisen, eller arbejdet så sig parten op. For det vil ødelægge det hele til sidst, big time.

• #10   29. dec 2013 Tak for svar smiley Tænker bare lidt, at ejer måske bliver provokeret hvis jeg spørger, om jeg kan få mindre staldarbejde - det er jo hendes hest, hendes regler smiley

• #11   29. dec 2013 Så sig dog op! Gå til hende og sig det at du vil sige parten op med mindre du kun skal sørge for din part! smiley Så er det jo hendes valg hvad hun vælger. Så finder du også hurtig ud af hvad du betyder der i gården! Synes hun om dig så føjer hun. Er hun en bitc. så siger hun at ok så må du jo stoppe og så er vel det ligeså godt ikke?

• #12   29. dec 2013 Det er på ingen måde fair....... du betaler jo for at arbejde.... sådan noget plejer man at få løn for.

ved mig er der godt nok også en del arbejde men da slet ikke i den grad som du beskriver. her muger parten også ud, sørger for vand og foder for begge mine heste, og deltager på lige fod som alle andre i ind og udlukning. og rydder selvfølgelig op efter sig selv

• #13   29. dec 2013 du kan sagtens spørge om mindre staldarbejde!
    jeg giver 600,- for en part 2 gange om ugen på en "lille" dv. jeg skal kun muge hendes boks når jeg er der, og udover det fylde to poser hø. udover det skal jeg intet! så synes helt klart du kan spørge om mindre arbejde.

• #14   29. dec 2013 Hvis du forklare hende det stille og roligt, så er jeg sikker på hun nok skal tage det pænt smiley
    Og ja, det er hendes hest, men hesten har jo ikke noget og gøre med staldarbejdet.
    For mig set, er de 500 mere end rigeligt, for 2 gange om ugen måske + hestens boks, men ikke mere!

• #15   29. dec 2013 Jeg ville ikke gide at betale og skulle lave så meget arbejde. Fair at man passer den hest man har part på, med fx. at muge, blande foder, give hø og vand etc, men at nærmest skulle passe hele stalden.. Nej, det ville jeg ikke.

Jeg havde for nogle år siden en part på en hest, som jeg skulle sørge for og der stod en anden hest, som jeg måtte låne, hvis jeg havde en veninde med der også gerne ville ride, uden at betale mere. Hvis jeg lånte den anden hest, så skulle jeg også sørge for den med det hele, de dage jeg havde lånt den. Det synes jeg var helt i orden.

Hvis jeg skulle lave så meget arbejde og passe næsten en hel stald med det hele, så ville jeg mene at jeg ikke skulle betale i kroner og ører, når nu jeg betale med en hel masse arbejde.

• #16   29. dec 2013 Hold da op, det er slet ikke fair!

Min gamle part, som jeg delte med min veninde var gratis, vi skulle kun muge ud én gang om ugen, give hø og lukke ind de dage om ugen vi var der. Udover det havde vi den som vores egen smiley

Min nuværende part giver jeg 200kr for om måneden, jeg har den som min egen, faktisk føler jeg også han er min.
    Jeg skal faktisk ikke rigtigt gøre noget. Somme tider hjælper jeg med at fodre og lukke ind, hvis jeg er der når det skal gøres smiley
    Og så muger jeg ud de dage jeg har tid.

• #17   29. dec 2013 Det lyder noget voldsomt, jeg giver selv 200 kr. i måneden og har ingen staldarbejde ud over almindelig oprydning efter sig selv som at feje staldgang og samle lort i hallen. Jeg giver gerne en hånd med at lukke ind hvis jeg er der til det men det er frivilligt og KUN for at hjælpe til fordi jeg har lyst til det.

Jeg ser ingen ting galt med man selv muger boks/tager klatter når man er der eller er med til at fodre/blande foderet. Den gamle part jeg havde strøede jeg da også i boksen hver gang, ejer tog klatter hver dag så jeg smed bare mere halm der ind. Ofte hjalp jeg også med at fodre når jeg var der men ikke mere end det

Men jah, det lyder meget voldsomt at du har så meget arbejde og stadig betaler 500 kr, hvilket jeg syntes generelt er mange penge for en part. Staldarbejde plejer jo at arbejde prisen ned, det lyder næsten til du NÆSTEN betaler for at arbejde.. Ik helt fair i mine øjne

• #18   29. dec 2013 hvis du vil lave så meget arbejde bare for at ride på en hest så er du da mere end velkommen her smiley at betale for at arbejde er dæleme godt nok fucked?

• #19   29. dec 2013 Det er urimeligt ud over alle grænser. Det er udnyttelse, slet og ret.

Du skal selvfølgelig passe din part, muge på dine dage og fodre, osv....og hvis man så aftaler det, kan man hjælpe med en ekstra ind/udlukning eller lignende, men så skal parten også være tilsvarende billigere.

Hvad siger dine forældre?

• #20   29. dec 2013 PS - du må gerne komme og passe min hest. Det er ganske gratis smiley

• #21   29. dec 2013 Det er bestemt ikke fair at du både skal betale OG lave en masse staldarbejde.
    Min part betaler jeg 750 (inkl. undervisning) og jeg skal muge de dage jeg har hende samt holde udstyr ved lige smiley

Jeg ville tage en snak med ejeren om at du ikke synes det er fair at ja, nærmest betale for at arbejde. Hvis ejerne ikke vil gå med til at du ikke betaler/betaler lidt eller laver mindre staldarbejde ville jeg sige parten op. smiley

• #22   29. dec 2013 Ej! Det er ikke fair!

• #24   29. dec 2013 Jeg syntes slet ikke at det er fair! Jeg havde nogle parter sammen med min veninde på en lille flok shetlandsponyer som bestod af 3 hopper og 2 vallaker. Vi skulle ikke gør en eneste ting og måtte komme når vi havde lyst! Parterne var enda gratis! Så nej det syntes jeg overhoved ikle! smiley

• #25   29. dec 2013 det er ikke fair, du betaler jo penge for at arbejde! for det er jo ikke hver gang du når at ride.. og at du skal lukke ud/ind og gøre alt det der med de andre heste i stalden er jo ikke okay, det er jo ikke de andre heste du har part på... tænker jeg smiley

• #26   29. dec 2013 wow, det synes jeg også er alt for meget. Fair at skulle sørge for egen part, inklusiv udmugning og ind/udluk, men at muge hos de andre og lukke dem på fold, det ville jeg simpelthen ikke have gidet. Du må jo snakke med ejer om, at du synes det er for meget, at du også skal tage dig af de andre, og at du næsten ikke når at få redet ponyen.
    Jeg har været så heldig at min mor og jeg gratis rider en pony for hendes kollega. Da det ligger en halv time væk fra os og togtransport tager for lang tid, er vi nødt til at køre derud sammen hver gang (jeg har ikke kørekort). I sommers fik vi så tilbudt, at vi kunne ride en anden hest samtidig, da den ikke rigtig bliver redet ellers, så vi havde muligheden for begge at ride hver gang, og ride sammen. Det var lidt en "lang" historie, men vi har i hvert fald - gratis - to heste at ride og hygge om næsten når vi vil, og vi skal ikke muge ud eller andet. Det er jeg bare utroligt glad for - jeg tror det handler om at finde de rette steder, hvis man kan sige det sådan smiley

Kommentér på:
Part og pligter *debat*

Annonce