Part og pligter *debat* Part og pligter *debat*
Jeg må liiige høre jeres holdning...
Foruden min egen pony har jeg part i en hoppe. Det har jeg haft i ca. 2 måneder. Jeg er meget glad for hende, men der er en ulempe - den enorme (i mine øjne) mængde af staldarbejde!
Jeg betaler 500 kr. om måneden for at ride 2 dage om ugen. Hver gang jeg er der, skal jeg udover ridningen: Muge og ordne 3 bokse, fylde 18 hønet, blande foder, skure foldens vandtrug og sørge for vand, feje staldgangen og lukke alle hestene ud om eftermiddagen og ind om aftenen. Desuden skal jeg hver tredje gang pudse sadel og hovedtøj. Ofte når jeg slet ikke at ride, for al dette arbejde tager mindst 2 timer.
Jeg synes egentlig ikke helt det er fair, at jeg skal lave mindst 2 timers staldarbejde hver gang (plus weekendvagter) når jeg betaler for parten. Min mor har en part på sin pony, og hun skal kun muge en boks og fylde et hønet - og hun har gratis part.
Hvad mener I? Er ovenstående fair? Det skal lige siges at hesten, som jeg har part på, kun går LB niveau.. Hvis I var ejerne, ville I så blive provokerede hvis jeg bad om mindre arbejde? Har I selv en part til jeres hest - og hvad er arbejdsfordelingen og prisen så? Er dette normalt?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
maj 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 470
Jeg har part et sted hvor jeg må ride så tit jeg vil, og passe de andre plage på gården… Jeg muger 5 bokse, fodrer, giver hø og lukker ind en gang om ugen ^^. Hvis der er brug for hjælp giver jeg gerne en hånd med, der er 2-3 heste jeg kan ride på, en avlshoppe hvis føl jeg må passe og en unghestder snart skal tilrides ^^
Jeg rider der gratis
Jeg ved godt at den deal jeg har er exceptionelt god, men den deal du har, synes jeg tilgengæld er exceptionel dårlig…
Men snak med hestens ejer om det og hør om ikke i kan finde en anden aftale
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.156
Der hvor jeg rider nu og den sidste hest jeg red og alle de andre faktisk, der har jeg betalt skoene og så skal jeg slet ikke gøre noget. Pudser self. selv, da det kun er mig der rider, og hjælper så ellers til, hvis der bliver bedt om det. Det sidste sted jeg var ordnede jeg stld+heste når de skulle noget (2-3 gange om mdr.) med 12 heste. så var jeg med til at vaske stald og sådan. Men jeg har ingen faste pligter.
jul 2010
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.235
du burde kun muge den pony du riders boks og vel fylde dens hønet? og feje er normalt man skal det
det samme med at sørge for foder til den.
lukke alle hestene ud og ind forstår jeg ikke du skal når det ikke er din hest. vandtro og tjekke vand er vel også mere eller mindre normalt.
vi har vandkopper på foldene
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
sep 2012
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 32
okt 2008
Følger: 140 Følgere: 134 Heste: 8 Emner: 68 Svar: 286
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Jeg har været i en lignede situation, og det gik simpelthen ikke. Jeg synes at du skal tale med dem om det, og hvis de ikke er villige til og sænke prisen, eller arbejdet så sig parten op. For det vil ødelægge det hele til sidst, big time.
nov 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 51 Svar: 119
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
ved mig er der godt nok også en del arbejde men da slet ikke i den grad som du beskriver. her muger parten også ud, sørger for vand og foder for begge mine heste, og deltager på lige fod som alle andre i ind og udlukning. og rydder selvfølgelig op efter sig selv
apr 2012
Følger: 59 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 188
jeg giver 600,- for en part 2 gange om ugen på en "lille" dv. jeg skal kun muge hendes boks når jeg er der, og udover det fylde to poser hø. udover det skal jeg intet! så synes helt klart du kan spørge om mindre arbejde.
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Og ja, det er hendes hest, men hesten har jo ikke noget og gøre med staldarbejdet.
For mig set, er de 500 mere end rigeligt, for 2 gange om ugen måske + hestens boks, men ikke mere!
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Jeg havde for nogle år siden en part på en hest, som jeg skulle sørge for og der stod en anden hest, som jeg måtte låne, hvis jeg havde en veninde med der også gerne ville ride, uden at betale mere. Hvis jeg lånte den anden hest, så skulle jeg også sørge for den med det hele, de dage jeg havde lånt den. Det synes jeg var helt i orden.
Hvis jeg skulle lave så meget arbejde og passe næsten en hel stald med det hele, så ville jeg mene at jeg ikke skulle betale i kroner og ører, når nu jeg betale med en hel masse arbejde.
mar 2013
Følger: 98 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 211
Min gamle part, som jeg delte med min veninde var gratis, vi skulle kun muge ud én gang om ugen, give hø og lukke ind de dage om ugen vi var der. Udover det havde vi den som vores egen
Min nuværende part giver jeg 200kr for om måneden, jeg har den som min egen, faktisk føler jeg også han er min.
Jeg skal faktisk ikke rigtigt gøre noget. Somme tider hjælper jeg med at fodre og lukke ind, hvis jeg er der når det skal gøres
Og så muger jeg ud de dage jeg har tid.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.017
Jeg ser ingen ting galt med man selv muger boks/tager klatter når man er der eller er med til at fodre/blande foderet. Den gamle part jeg havde strøede jeg da også i boksen hver gang, ejer tog klatter hver dag så jeg smed bare mere halm der ind. Ofte hjalp jeg også med at fodre når jeg var der men ikke mere end det
Men jah, det lyder meget voldsomt at du har så meget arbejde og stadig betaler 500 kr, hvilket jeg syntes generelt er mange penge for en part. Staldarbejde plejer jo at arbejde prisen ned, det lyder næsten til du NÆSTEN betaler for at arbejde.. Ik helt fair i mine øjne
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 769
Du skal selvfølgelig passe din part, muge på dine dage og fodre, osv....og hvis man så aftaler det, kan man hjælpe med en ekstra ind/udlukning eller lignende, men så skal parten også være tilsvarende billigere.
Hvad siger dine forældre?
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 769
apr 2012
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 667
Min part betaler jeg 750 (inkl. undervisning) og jeg skal muge de dage jeg har hende samt holde udstyr ved lige
Jeg ville tage en snak med ejeren om at du ikke synes det er fair at ja, nærmest betale for at arbejde. Hvis ejerne ikke vil gå med til at du ikke betaler/betaler lidt eller laver mindre staldarbejde ville jeg sige parten op.
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 50 Heste: 3 Svar: 235
okt 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 23
jul 2012
Følger: 13 Følgere: 23 Heste: 5 Svar: 362
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg har været så heldig at min mor og jeg gratis rider en pony for hendes kollega. Da det ligger en halv time væk fra os og togtransport tager for lang tid, er vi nødt til at køre derud sammen hver gang (jeg har ikke kørekort). I sommers fik vi så tilbudt, at vi kunne ride en anden hest samtidig, da den ikke rigtig bliver redet ellers, så vi havde muligheden for begge at ride hver gang, og ride sammen. Det var lidt en "lang" historie, men vi har i hvert fald - gratis - to heste at ride og hygge om næsten når vi vil, og vi skal ikke muge ud eller andet. Det er jeg bare utroligt glad for - jeg tror det handler om at finde de rette steder, hvis man kan sige det sådan
Part og pligter *debat*