{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.951 visninger | Oprettet:

JJ
JJ
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282

Stressede dyr i zoologisk have - Zoo tavs? {{forumTopicSubject}}

Godaften HG.

Jeg står lidt i vildrede. Historien er som følger: Jeg besøger zoologisk have i københavn søndag d. 1 December. Jeg er kommet der siden jeg var barn, men har ikke besøgt haven siden vinterferien 2012 og der var jeg primært mest på legepladsen (var der med 2 børn fra en daginstitution, så dyrene var ikke så spændene så længe). Sa da jeg besøger haven søndag, ser jeg selvfølgelig frem til at se dyrene og selvfølgelig den nye flotte arktiske ring med bland andet isbjørnene.
Da jeg først kommer til den arktiske ring, ser jeg et skilt med at kun én isbjørn er ude, da hunnerne viser tegn på drægtighed, så de må ikke gå sammen med hannen, nuvel fint nok, der ser jeg ingen problemer i. Da jeg så kommer ind er isbjørnen i fuld gang med at lege med en "stor gajol" som jeg tror har indeholdt nogle godbider, da han ihærdigt førsøgte at få noget ud af den (Lige som hunde har sådan noget legetøj). Vi så derfor ikke isbjørnen svømme under vand, som jo er den helt store attraktion, så vi beslutter os for at komme tilbage senere.
Vi søger ned mod elefanthuset, og noget af det første der møder mig er en stor han-elefant, der står alene i et bur. At den står alene er ikke det der strejfer mig, men derimod at han ser enormt deprimeret ud - Ved det lyder dumt at sige at en elefant ser deprimeret ud, men den så virkelig ked ud. Oven i det bevæger den sig robot agtigt og meget ulysten frem og tilbage på et lille stykke jord den havde udvalgt, samme bevægelse om og om igen. Fint tænker jeg, den kan kede sig.
Jeg går videre og går fordi leoparderne, og her møder det samme syn mig. 2 leoparder går i hver deres ende af det relativt lille bur, frem og tilbage i samme bevælgelse om og om igen uden nogen bræk i det.
Videre går jeg, og jeg tænker at se om der er mere action ved isbjørnen, og her bliver jeg nu mødt af en isbjørn der nu står oppe på tørområdet. Har står den så og svinger sin krop fra side til side, fuldstændig mekanisk.

Adfærden jeg så ved disse dyr forbinder jeg med stresset adfærd og/eller for lidt plads og jeg skriver derfor søndag aften en mail til zoologisk have. Jeg har stadig ikke hørt tilbage fra dem og er nu begyndt at undre mig.
Hvorfor vil de ikke svare på mine spørgsmål og hvorfor er der ikke nogle der har bemærket dette før.

Min mail til zoo:

Kære Zoologisk have.

Jeg skriver til jer, da jeg i dag d. 1 December 2013, var gæst hos jer og desværre oplevede adfærd hos jeres dyr, som man umiddelbart forbinder med forstyrret og stresset adfærd hos dyr. Jeg havde en fint besøg, og de mange flotte huse er imponerende at se, men en adfærd gik igen ved i hvert fald tre af jeres dyreracer. Umiddelbart drejer det sig om én elefant, to leoparder og den ene isbjørn der var ude dags dato.
Adfærden der gik igen, var at jeres dyr, gik robot-agtigt og ulysten frem og tilbage, på et meget lille stykke jord denne havde udvalgt, ligesom man ser ved slagtegrise i meget små bure. Umiddelbart kunne jeg jo godt se at jeres dyr er velplejede og isbjørnen havde f.eks den "store gajol" at lege med, som man kunne se den fandt nydelse i, men stadig undres jeg over denne adfærd.

Her ses en film af slagtegrise: http://www.youtube.com/watch?v=aEu6qrgVdeQ – hvor man kan se at slagtegrisene holdes på for lidt plads og udøver en adfærd med munden, hvor den kører hovedet fra side til side, med jernstang i munden
Her ses en film af en tydeligt stresset elefant: http://www.youtube.com/watch?v=0qHDmQ_Z0MU – Og noget af adfærden fra denne video så jeg ved, han elefanten med stødtænderne alene i buret i dag.
Her ses en film af en isbjørn i zoo: http://www.youtube.com/watch?v=W6S1cYjsJPI – Tydeligt stresset og adfærden næsten identisk til det jeg så i dag ved jeres bjørn.

Jeg undres blot over denne adfærd, og vil høre om jeg har antaget forkert at nogle af jeres dyr er stresset, og tildels mistrives.

Dette er ikke en diskution om hvorvidt "vilde" dyr skal holdes i bur, for mange af deres dyr har det rigtig rigtig godt, hvis ikke ligefrem luksuriøst, men hvorfor bygger man ikke anlæg hvor pladsen er der? Hvis dyrene ikke kan tilpasse dig området og bur-forholdene burde man da ikke holde netop disse racer.

Og jeg ved ikke hvad mit næste træk skal være, for jeg ønsker svar på min tiltale.

Hmm, håber nogen gider læse min lange smøre og har noget klogt at sige smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stressede dyr i zoologisk have - Zoo tavs?
  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#3   4. dec 2013 Lykke Theis: Jeg har ikke opfattet det så voldsomt som du beskriver, for jeg mener bestemt at mange af deres dyr havde det rigtig rigtig godt - men jeg faldt umiddelbart bare over disse tre episoder. Jeg så ellers glade og tilfredse dyr med rene bure og masser af mad, plads og legetøj.
    Kan du linke til noget hvor zoo har udtalt sig om det?
    Og det burde ikke passe at man skal ringe til direktionen - de burde da svare på min mail, tænker jeg smiley

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#4   4. dec 2013 Lykke theis: Og at jeg boycutter stedet, gør nok hverken fra eller til - Zoo er en af de mest indtjenende attraktioner i københavn. Forstå mig ret, min boycut gør jo ikke det store. Jeg vil bare gerne have svar.

• #5   4. dec 2013 For nogle år siden døde en okapi hos dem, fordi der blev spillet en koncert i nærheden og lyden var høj - så ikke så underligt hvis de andre dyr også er stresset og lider under støj...

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#6   4. dec 2013 Calla: Altså zoo kan vel ikke stå til regnskab for en koncert der blev holdt "i nærheden". Lydniveauet fra gaden når jo ikke ind til de fleste dyr? smiley

• #7   4. dec 2013 Der kan jo være mange ting, der kan stresse dyrene, og mange grunde til, at de har små indhegninger. Elefanten kunne måske være syg, eller også er de i gang med at bygge større indhegning til den. Det sker jo desværre bare ikke på en dag.

Isbjørnen kan være stresset af, at den ikke kan være sammen med "sine" hunner, eftersom de jo er lukket væk.

Der kan være så mange grunde til, at dyr udviser stress-adfærd, og synes det er rimelig voldsomt at sige, at de bare har det røvdårligt allesammen, som der jo bliver gjort her.

Nu har jeg ikke selv været i Kbh zoo, så kan ikke rigtig sige, at jeg kan tale af erfaring, men har da været i praktik i en anden zoo. Har var de 2 servaler ufatteligt gode til at gå frem og tilbage, som du beskriver det, når der kom mennesker. De trives altså fint, men de finder det bare enormt spændende at vandre rundt foran hegnet og kigge på de besøgende.

• #8   4. dec 2013 Jeg kommet ret ofte i zoo og jeg synes bestemt ikke jeg kan nikke genkendende til det du har oplevet, eller jo en enkelt gang lige da eleganterne var flytter over i deres nye bur, var hannen stresset, men det nu altså meget normalt at dyr stresser når de bliver flyttet.

• #9   4. dec 2013 JJ:

nej og dog, de har valgt at ligge den hvor den ligger og have dyr der bliver stresset over det, og da det er deres dyr må de stå til ansvar over for dyrenes sundhed..

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#10   4. dec 2013 Alexandoria: Jeg er med på der kan være mange grunde, derfor jeg har kontaktet zoo, men når jeg møder tavsheden derfra, vil jeg gerne bryde den.

Og for lige at pointere noget, skriver jeg altså at jeg mener at flertallet af deres dyr har det rigtig godt.

Og mht. til at detr kunne være for at se på mennesker, så gjorde alle dyrene det langt væk fra hegnet og tilbagetrukkent, så det har IKKE været et "show-off"

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#11   4. dec 2013 Calla: Nu har zoo altså ligger der siden 1800-tallet og dermed ikke så nem bare lige at flytte - og zoo ligger midt mellem søndermarken og frederiksberg have, men dem råder de ikke over. De udendørs koncerter der er kommet til der, har zoo ligesom ikke bestemt skulle ligge der. De kan jo ikke rykke hele haven op og rykke, fordi frederiksberg vil holde koncert.

• #12   4. dec 2013 JJ: Kan jo egentlig bare være, at de ikke har haft tid til at svare endnu. Nu er der jo netop kommet stormvarsel, så kan ske, de skal til at forberede en del til det.

Jeg mente nu heller ikke dig med hensyn til det.

Nej, det forstod jeg det heller ikke som - Tænkte bare, jeg ville komme med et eksempel ^^

Hmm.. er der egentlig ikke også noget med, at dyr mærker og reagerer, når storme er på vej? Nu ved jeg ikke, om de ville reagere så tidligt, men... kunne det være det?

• #13   4. dec 2013
    Det kaldes stereotypisk adfærd og ses også ved heste. Ved heste kommer det frem ved boksvandring eller vævning.

Men jo, det gør en del dyr - især rovdyrene. Hantigeren i Odense Zoo har en sti han konstant går rundt i, som man kan se der er spor efter. Var til en aften der inde med det firma min far er ansat ved, hvor de fortalte at de forsøgte at aktivere dem bedst muligt med legetøj, klikkertræning mm.

Men den størrelse bur sådan en har, kan jo aldrig nogensinde blive det samme som i virkeligheden. Buret er vel på størrelse med en 20*60 bane, også kuperet i tærren og ikke helt firkantet.

En ting de dog skal have ros for i Odense er deres løver. De har også en del større område og gå i, en flok mm. og får hængt døde dyr ud til og spise.

Girafferne i Odense Zoo forstår jeg personligt ikke forholdene for, de er bedre end før ombygningen, men stadig meget små. Københavns er blevet bedre efter deres ombygning, men forstår dog ikke hvorfor de stadig bruger en del tid inde.

• #14   4. dec 2013
    En ting jeg fik afvide til den aften vi var inde på "alene"tur i Zoo var at dyr ikke koster noget for en zoo. Det er en aftale der er indgået for at undgå for det første dårlig økonomi og for det andet at nogen er mere attraktive end andre - så man fx. ville avle på dem for at sælge dem.

Det er en fed aftale :o)

• #15   4. dec 2013 Jeg oplevede det samme for år tilbage da jeg skulle derind - har ikke haft lyst til at komme der siden, men var der sidste år ifm. mit studie alligevel, hvor jeg oplevede det endnu engang. Netop elefanterne og leoparderne viste stærke tegn på stress begge gange.

Når zoo ikke har større areal til rådighed, så havde jeg foretrukket, at de havde skåret ned på antallet at dyr og indhegninger og givet mere plads til dem de beholdt. Og sørget for et mere varieret naturligt miljø i de forsk. indhegninger med aktiveringsgenstande m.m. smiley

• #16   4. dec 2013 Jeg er under uddannelse til dyrepasser og går lige nu på skole.
    Den adfærd som du beskriver har vi næsten lige haft oppe og vende i en af vores adfærdsfysologi timer.
    Den stereotype adfærd som at vandre frem og tilbage, kan sammenlignes med vores heste hvor de væver eller kryppebider, det skyldes stress, ubehag eller simpel kedsomhed - De gør det for at få udløst nogle endogfiner i hjernen som giver en næsten umærkelig velbehag i kroppen.
    Man kan sammenligne det lidt med at når vi keder os, har vi tendens til ofte lige at tjekke køleskab og skuffer for noget sødt og godt, det er igen endogfinerne der er på spil og 'roser' os for vores handling smiley

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt, ellers må du skrive hvis der er noget du vil have uddybet smiley

• #18   4. dec 2013 Der var Krikken lige lidt hurtigere end mig smiley

• #19   4. dec 2013 JJ:

Jeg er da ligeglad med om det koster dem penge og de har liget der i århundreder, de skal ikke have dyrene der, hvis dyrene tydeligvis ikke trives og lider overlast af at være der!
    De skulle gerne være et godt forbillede for deres publikum, men det lyder det ikke ligefrem til at de er...

• #20   4. dec 2013 synes det er utroligt ingen af jer nævner tigerburet!
    jeg har været der inde 1 gang om året med børnedagen, da jeg personligt ikke har lyst til at støtte dem, men er da alligevel nysgerrig for at se forbedringer

men tigerne reagerede jeg på og skrev til zoo, for de viser netop rigtig meget stereotyp adfærd, vandrer frem og tilbage uden pauser osv.
    de har ingen plads overhovedet!

jeg sendte dem en besked om at jeg var rigtig ked af at se det og håbede at de ville overveje at lave forholdene om

jeg fik et svar tilbage der lød på at de havde "solgt" den ene tiger, men at de umiddelbart ikke havde nogle planer om at ændre på noget

føj! smiley

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#21   4. dec 2013 Alexandoria: Tror bestemt ikke på at de kan mærke stormen. Tror ikke på de kan mærke det før de står midt i den, så at sige. Men tanken var jo reel nok.

Krikken: Ja sammenligningen med vævning er jo god - det havde jeg selvfølgelig ikke tænkt over. Men jeg synes at det tegnede mere på stress, end på kedsomhed.

Julie H: Jeg er meget enig med dig. Færre dyr = større bure må være en vej frem, såfremt adfærden kommer af for lidt plads.

Calla: Ej, jeg er altså dybt uenig her. Det er jo ikke placeringen der stresser dem - at en enkelt koncert har medført et dødsfald blandt dyreflokken er da dybt forargerligt, men du kan ikke bare flytte en zoo fra den ene dag til den anden.
    Og hvad skulle zoologisk have gøre ved det? Trampe i jorden og være børnesure over det, indtil de ikke fik deres vilje og måtte bygge en zoo for milliarder af kroner, skattekroner vel at mærke? Et byggeri der sikkert ville tage 3-7 år? Så skulle det gør en forskel, fordi der holdes en koncert i ny og næ, som de ikke råder over?

• #22   4. dec 2013
    Stereotyp adfærd kommer af manglende udfoldelse af naturlige instinkter. Dvs. for en hest kan det komme af at den ikke kommer nok på fold, ikke har nok og tygge i, sure stald kammerater, for meget stress osv. :o)

• #23   4. dec 2013 Det var også bare en tanke. Det er set før, at dyr har reageret før storme er startede.

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#24   4. dec 2013 Krikken: Præcis - you just said it: stress. Og her mener jeg bestemt at en direktionsgang burde have noget at sige om situationen. Som kommende journalist-studerende, ser jeg da en historie i det. Somehow.

Alexandoria: Det er selvfølglig en helt anden diskusion, men der er jeg altså uenig. Jeg mener bestemt at hvis nogle dyr har reageret, har det været mens vejret allerede ER begyndt at ændre sig smiley

• #25   4. dec 2013 JJ:

Nu må jeg lige understrege, jeg tror du ikke har forstået, mine udtalelser handler ikke kun om at der blev holdt en koncert (der er sikkert holdt flere som også har stresset dyrene, men hvor de bare ikke er døde af det) men at det lige så meget handler om de forhold dyrene går under...
    Og ikke for noget, men med den holdning du har, skal vi så også sig "go" for spiltove til heste igen, for det var da også synd for alle dem der måtte bygge deres stalde om, så hellere lade deres heste stå og stresse. Nej, gu nej skal det gå ud over dyrene, så må de skærer ned i dyrehold, til de mere "hårdføre" dyr indtil der er kommet forbedringer.
    Men at bruge deres placering og alder som grund til at dyrene gerne må gå under ringe forhold er bare ikke i orden..

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

#26   4. dec 2013 Calla: Som jeg har skrevet mener jeg også at visse af forholdne derinde pladsmæssigt er kritisable, og at det kunne ændres ved f.eks færre dyr, som vil skabe mere plads. Du skrev at de burde flytte dyrene ifht. larm fra få udendørskoncerter.
    Og nej, jeg mener BESTEMT ikke at det kan sammenlignes med spiltove. for det første går ingen under så dårlige forhold som spiltove er og for det andet, kan det dreje sig om kedsomhed.
    Jeg siger ikke at placeringen retfærdiggør dårlige forhold - jeg siger at zoo ikke råder over parkerne omkring, og man ikke kan flytte en zoo fra den ene dag til den anden.
    Desuden mener jeg ikke at forholdene derinde er så ringe at man ikke burde holde dyrene.

• #27   5. dec 2013 Der er nogen der har bemærket den stereotype adfærd hos dyrene. Årsagen til at isbjørnen har fået noget aktivering, er for at ødelægge dens rutine i stereotypien

Men når man skal se på en god zoologisk have, så er københavns zoo ikke lige den bedste.
    -Det er alment kendt blandt dyrepassere. De har ikke plads nok i parken, så deres anlæg kan ikke blive store nok.

Han elefanter kan ikke gå med hunnerne hele året rundt, da de kommer i brunst i en periode, og i denne periode er de til fare for alle. Inkl. dem selv.
    Den kan i et split sekund se sig sur på et andet individ og slå det ihjel.

Isbjørne hanner og hunner lever kun sammen i parrings perioden i naturen, derfor adskilles de, når hunnerne er drægtige, da de ellers vil blive slået ihjel af hannen. Ungerne vil også blive slået ihjel. når de fødes.

Nu er jeg selv uddannet dyrepasser i zoologisk have. Og selvfølgelig skal de svare tilbage på din mail, men jeg var i en lille zoo, og her fik min chef ca. 50 mails om dagen. Så kan forestille mig Københavns får mange hundrede.
    -Men når det er sagt, så kommer der nok omkring 40 henvendelser om dagen fra gæster, der mener der er noget galt med et af dyrene.

Husker at vi sommers havde en gæst, der var helt i koma over, at en vaskebjørn var sluppet løs. Vi var nede og tælle efteri anlægget, og alle var der. Det var ikke godt nok for den her gæst, så gæsten gik rundt og sagde det videre til andre gæster, så til sidst stod der 50 mennesker ude foran vores foderkøkken og ville vide, hvorfor vi ikke fangede vores vaskebjørn. Det skal lige siges at vi jo kiggede efter en ekstra vaskebjørn, når vi gik rundt ude i parken, men ingen kunne se en ekstra vaskebjørn.
    -Det viste sig efter et stort postyr, at gæsten havde set en kat.

Kan fortælle flere historier af samme art, bare for en enkelt sommer.

• #28   5. dec 2013 Vil tilføje, at jeg kender en del der arbejder som dyrepasser i københavns zoo, og de gør rigtig meget for at undgå stereotyp adfærd hos dyrene.

Vil også tilføje at det at gå på arbejde ikke bare er et arbejde, men at vi græder, når vores dyr skal aflives, vi hader den dag, hvor ungerneskal afsted til en anden zoologisk have osv. For de dyr vi passer, kender vi rigtig godt, og ønsker det bedste for dem.
    De dyr, jeg har haft på mit arbejde har samme betydning som mine heste.

Kommentér på:
Stressede dyr i zoologisk have - Zoo tavs?

Annonce