8. dec 2006 Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
Cirkusheste genstand for kritik {{forumTopicSubject}}
Dyreværnsaktivister i England retter nu et alvorligt skyts mod et cirkus' brug af heste og ponyer. De mener, at hestene er udsat for intensiv træning næsten hele året igennem, hvor de blandt andet tvinges til at stå på bagbenene.
Dyreretsforkæmper Brendan Jones hævder, at hestene bruges i forestillinger fra februar til oktober i op mod mere 330 shows. Dyrene er stressede og har mistet gnisten, siger han.
"Hestene er på i 8 minutter og så er de tilbage i deres bure indtil næste show. Det er ikke andet end et ondskabsfuldt roadshow", hævder en anden aktivist, Mr. Bromley.
Men direktøren for det omtalte cirkus Zippo, Martin Burton, tager til genmæle ved at påpege, at der naturligvis er brodne kar i branchen. Men han afviser, at hans eget cirkus anvender tvangsmetoder, eller at hans heste er stressede.
"Træningen er ikke intensiv, der er ikke tvang, og vi belønner dyrene med godbidder. Det er sådan vi træner dem", siger han, og tilføjer, at det er naturligt for hestene at stejle. Det gør alle vilde hingste jo, forklarer han.
En talsmand for den kendte britiske dyreværnsorganisation RSPCA tilføjer, at han tror på, at brugen af dyr, herunder heste i cirkus, vil blive forbudt. Primært fordi cirkus almindeligvis flytter fra sted til sted. Det er dermed vanskeligt for et cirkus netop at tilbyde naturlige omgivelser for hestene i overensstemmelse med deres naturlige behov, siger han.
I England har modstanden fra de magtfulde dyreværnsorganisationer medført, at mange cirkusser slet ikke anvender dyr i deres forestillinger længere. I 23 af de turnerende cirkusser, har 12 slet ikke dyr på programmet, ifølge www.circus-dk.dk
Herhjemme i Danmark, har Justitsminister Lene Espersen netop nedsat en arbejdsgruppe, som skal gennemgå forholdene for cirkusdyr og udarbejde regler herom. Brugen af vilde dyr i cirkus er allerede forbudt ifølge § 17.
jeg ved virkelig ikke hva jeg skal mene/tro.
hvad synes du
?
jul 2006
Følger: 674 Følgere: 1053 Heste: 1 Emner: 917 Svar: 18.955
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
sep 2005
Følger: 18 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 750
Synes dog ikke dyrene har set ud til at lide nød de gange jeg har været i cirkus, men kan dog se logikken i at det ikke er decideret sundt for dem at flytte fra sted til sted, og nu er jeg en af dem der lukker min hest på fold så meget som muligt. Ville da gene vide hvordan de lufter deres heste. Jeg har ikke set nogen indhegninger omkring cirkusteltene når de har været i byen.
jan 2006
det da dyrene vi først skal tænke på.. bagefter vores egen lyst til at ha det sjovt..
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
og jeg har været til sådan noget vinter noget ved et cirkus, og der virker hestene altså glade nok?
jan 2006
Hvem tænker i først på.?
Dyrene eller jer selv.?
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
jan 2006
sep 2005
Følger: 110 Følgere: 106 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 2.334
Det er rigtig synd for de stakkels heste, men man kan jo ikke rigtigt gøre noget ved det ..
Hvordan skulle de også få plads til alle de heste rundt om cvirkusset ?
jul 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 946
JEg syntes de skulle gå i dagens Dk og se hvor mange heste der egentlig har det VILDT dårligt!!
Cirkusheste genstand for kritik