{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

ny hest-stejler {{forumTopicSubject}}

jeg står fået min hest hjem igår og ville idag bare lige prøve og skridte en tur på 2.5 km efter ca 700 meter kommer vi til post kasse og der vil den ikke forbi ok den vender om og jeg vender den om jeg rider frem igen og så stejer den ik ret højt rundt igen og frem men nu rejser den sig helt op så den næsten vælter de går hun 4 gange og da jeg så beslutter at det her er for farligt og rider hjem er der intet vi kommer hjem og jeg tænker ok vi prøver igen så red den modsatte vej og det gik os ok indtil hun ikke ville længere så stjeler hun igen og så rider vi den modsatte vej er der intet så når den bestemmer hvor turen går hen er der intet men det er altså ikke det jeg forbinder med en børne hest som kan rides af alle hvad pokker gør jeg ?? kan heller ikke rides med andre på tur der gør den det os smiley så hvad ville i gøre gi den mere tid sende den retur ?? den er for resten redet med samme sadel og hovedtøj som altid

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny hest-stejler
  • #1   29. jul 2013 Havde du ikke prøvet hesten på tur før du købte den?

Den lyder ikke lige som en børnehest i mine øre. Har du prøvet at trække den forbi først?

• #2   29. jul 2013 tur og tur red den på bane og på meget stor mark da det ikke lige nå så man kunne ride tur smiley hesten er 14 og ikke en unghest jeg skal bruge en stabil tur hest da jeg har gigt. den vil hverken selv eller med anden hest medmindre den bestemmer hvor turen skal gå hen

• #3   29. jul 2013 Ja, det er altid et problem. Men det er rigtig ærgeligt at du ikke prøvede den rigtig på tur for at se hvordan den ville reagere.
    Kender det godt selv, jeg har selv leddegigt som har ødelagt mit knæ/ankel så må ikke falde af, for så er det slut med alt for mig. Så ved det er vigtigt med en stabil hest.
    Synes ikke lige umiddelbart at du skal ride hesten selv, når den gør det. Når du har brug for en stabil hest. Har du mulighed for at sende den i træning en måneds tid? Ved godt det er en dyr løsning, og ikke lige det man har lyst til når man lige har købt en hest og regner med man skal ud og ride på.
    Derudover har du snakket med dem du købte den af? Hvis de kunne være til at snakke med.

• #4   29. jul 2013 ja det har jeg og kan sende hesten retur men det har man jo heller ikke lyst til. hesten er super sød fra jord og os ryg så længe den bestemmer hvor turen går hen. kunne sagtens sende den i træning men den 14 og har været redet i mange år og når den bliver solgt som børne hest sys jeg ik det skule være nødvendigt

• #5   29. jul 2013 Prøv at gå en masse ture med hesten? Eller rid den med en person ved siden af.. Der må jo være en grund til at hesten vender om? Prøv at find den.. Synes den måske ikke det er rart? Underlaget er ubehageligt? Hvad ved jeg? smiley

• #6   29. jul 2013 alt udstyr er det samme som den har gået med før. jeg kan ikke holde til at gå tur pga gigt havde det været en unghest så havde jeg kunne forstå men det her er en hest der efter signe skulle ha været redet i naturen i 10 år med alle mulige rytter men må jo prøve igen men bare rigtig træls gør jo jeg ikke stoler på hesten forløbig i hvert fald

• #7   29. jul 2013 Altså har en part som er 11. Har redet ham i skoven i 4 år nu.. Han rider i skoven hver uge. Alligevel kan han finde på at stikke af i galop, springe ind i marken og bukke.. Mine 2 andre parter er lige så dygtige til at stoppe op midt i det hele og vender snuden hjemad..

Hvis du ikke kan gå med hesten.. Så prøv at se om der er en anden der kan? At få i træning kunne også være en løsning. Men som du siger. Den har gået i naturen i 10 år? Prøv at find ud af som hesten bliver urolig? Bange? stædig? Hvilke tegn viser den når den ikke vil længere.. smiley

• #8   29. jul 2013 Nej selvfølgelig burde det ikke være nødvendigt. Men ja, det kunne også være en idé hvis du red hesten og der gik en ved siden af den.
    Dog synes jeg også at du skal tænke over at du købte den som en børnehest, og det viser den sig åbenbart ikke at være. Når det er så "gammel" en hest, burde den altså ikke være sådan hvis den har været redet så længe. Selvom det er træls, så synes jeg du skulle overveje at levere den tilbage. Det er jo ikke sjovt at have en hest man skal være nervøs for og som stejler osv. Så synes jeg det ville være dejligere for dig at finde en anden, der er 100% stabil på alle måder smiley

• #9   29. jul 2013 det sagen udvedkommene hvor hesten købt har dialog igang med ejer og hun tager den os bare hjem igen hvis det er. men nu vil jeg gi det en chance den viser ingen tegn det kommer som lyn fra en klar himmel den gør glad der ud af og lige pludselig vender den om eg vender jeg den om igen stejler den og prsser man stejler den bare endnu højere

• #10   29. jul 2013 det os det jeg tænker den er jo købt som 100% børne hest og det er den ikke o har givet pris efter den var børnehest å ikke billig på nogen måde. ja vi kunne sagtens træne men det kan jeg jo os med min unghest så ?? arg troede bare lige det var hesten

• #11   29. jul 2013 Det kan være den tester dig?
    Du er en ny rytter. Måske prøver den at teste hvad den kan gøre med dig?
    Det gør mine heste. Aldrig for at være onde.. Men det som om de bare vil se hvad der sker hvis de prøver at gå deres egen vej. smiley

• #12   29. jul 2013 Ja.. Der skal trænes..
    Og det tror jeg der skal med de fleste heste..
    I skal lære hinanden at kende.. Osv.. Prøv at giv hesten en chance for at lære dig at kende og se hvad der sker? smiley

• #13   29. jul 2013 Hvis det er en børnehest burde den altså ikke skulle "trænes" eller vænne sig til en ny rytter. Så går børnehest jo lidt af den smiley Så vil jeg da ihvertfald ikke sætte nogle op på den, hvis sådan et lille barn kommer op på den og den stejler højt. Ikke god kombination.

• #14   29. jul 2013 Nej selvfølgelig ikke.
    Men fx en af mine. Han er tooootalt børnehest! Passer virkelig meget på dem der er oppe og har været handicap hest.. Men alligevel når han kan mærke det er nogen der kan ride kan han godt finde på at lave noget..

Det med folk siger at det er en børnhest.. Det kan siges på så mange måder. Nogle mener det er en børnhest når børn kan gå rundt og klappe uden den gør noget og blive trukket rundt på.. Andre mener at det er en børnehest når et barn kan ride på den selv.. smiley

• #15   29. jul 2013 det viser sig den bange for ride på stranden og komme i vandet og vi rider kun strand og husene lægger ned til vandet så det nok derfor ikke postkassen jeg prøver den uges tid og så ser vi men tak for råd

• #16   29. jul 2013 Det var så lidt. Håber det kommer til at gå godt for jer! smiley

• #17   29. jul 2013 det finder vi ud af i løbet af ugen smiley skal nok skrive update

• #19   29. jul 2013 jeg er bestemt selv erfarn har redet i islænder og belgier heste i 22 år den fik skam os en blev drejet rundt vi red et stykke tilbage og prøvede igen forsøgte og tølte forbi ja alt hvad man normal ville gøre men den gjorde det otte gang på 1,2 km vi red hjem igen da jeg sys det var for farligt når den var lige ved at vælte red forbi vores gård op af vejen vendt og red den vej vi lige var kommet fra der gjorde den det igen. jeg kunne sagtens sætte den på plads få undervisning men den er 14 og ikke 5 år

• #20   29. jul 2013 Okay, fair nok smiley

• #21   29. jul 2013 men hesten er ellers sød og rar og ved kke om den bare havde en dårlig dag det finder jeg ud af i morgen når jeg prøver igen

• #22   29. jul 2013 Havde du ikke fået den hjem dagen før?

Jeg ville gå 10 skridt baglæns hvis jeg var dig. Det er en hest, og tilmed en ældre hest. Den kender jer ikke og den kender ikke dens omgivelser.

Vær hjemme 4-10 dage, lær hinanden at kende og start så småt ud. Stoler den på dig følger den dig overalt, selv den mest erfarne hest har det svært med at falde ned fra månen smiley

Vi har haft flere problemheste som med rette tålmod viser sig at være børnheste smiley

De bedste hilsner her fra

• #23   29. jul 2013 gået som turist hest i otte år og redet flere stævne den burde kunne

• #24   29. jul 2013 Nej, ikke nyt sted med nye mennesker og nye heste...
    Jeg ville starte langsommere, og jeg tror det er derfor den stejler.

At stejle er jo konfliktadfærd

• #25   29. jul 2013 det er det. hvad skal jeg gøre hvis jeg skulle ha været til stævne fx det os nyt sted og nye hest dog ikke ny rytter men det børne hest en alle skal kunne ride jeg tager en tur mere i morgen og ser

• #26   29. jul 2013 En børnehest alle skal kunne ride har også brug for tryghed og lederskab.
    Du kan træne hans tillid og dit lederskab ...

Held og lykke på turen

• #27   29. jul 2013 nej den bør den bestemt ikke ha brug for. for det kan børn på 4-8 år kke gi den jeg skal ikke ha en hest der skal bygget dens tillid op ført så kunne jeg lige så godt ha beholdt min unghest

• #28   29. jul 2013 Nej, men så lad den kende dig? Børn på 4-8 skal ikke ride alene alligevel jo smiley Det gør mine i hvert fald ikke...

Tilliden skal ikke bygges op, skal den det er det en forkert hest, det giver jeg dig ret i, men den er helt alene, et helt fremmed sted, ...det er godt nok meget for langt af et flokdyr, syntes du virkelig ikke det ?

• #29   29. jul 2013 En hest der ikke har brug for tryghed og lederskab ER lederen og dén kan børn IKKE ride ...de nemmeste heste til børn, syntes jeg, er lidt bløde, vældig styrbare og gerne følsomme. Med en god stopknap, og veltrænet på stemmen.

Efter bare få dage kan du garanteret se en stor forandring, bare igennem at den kender lyde, lugte, vaner osv
    ...Det ville da være ærgeligt ikke at invistere bare et par dage (4-10) i at lade den falde til...

• #30   29. jul 2013 det gør jeg skam os bare rolig har aftalt med ejer 14 dage og går det så ikke kommer den retur

• #31   29. jul 2013 Du gør dig selv en kæmpe tjeneste ved så at lade den stå de første 4 ...men du må gerne lade være at tro mig smiley

• #32   29. jul 2013 det gør jeg sikkert men det giver helt sig selv rider i morgen derefter tager jeg på mini ferie til lørdag aften

• #33   29. jul 2013 Så er den nok landet når du kommer hjem igen smiley

• #34   29. jul 2013 Jeg ville give den en chance.
    Nogle heste skal bare være trygge ved deres rytter, før de finder sig i hvad som helst.
    Jeg havde engang en unghest, som jeg i starten havde mange problemer med.
    Hun var bange for ALT, og stejlede (så højt, så hun flere gange væltede bagover med mig og landede på mig), hoppede til side, stoppede og nægtede at gå osv.
    Jeg overvejede at sende hende retur, men besluttede at give hende en chance. Dén dag, hvor hun lærte at stole på mig, fik jeg den skønneste hest ud af hende! Hun var simpelthen SÅ fantastisk, men havde blot brug for at kunne stole på mig, før hun selv turde bevæge sig ud i verden.
    Det er bare at give din nye hest lidt tid, og bliver den ved, ja - så må du sende retur.

• #35   29. jul 2013 Jeg har ikke læst hele tråden.

For mig lyder det som en tillært adfærd. Alt afhængigt af hvor "indgroet" adfærden er kan den relativt simpelt trænes væk, men der er jo altid en risiko ved at udfordre sådan et adfærdsmønster (f.eks. at hesten vælter bag over). Men det kommer også an på hvordan man griber det an. Og om det er den tillærte adfærd der ligger til grund for det.
    Jeg vil anbefale, hvis du vælger at beholde hesten, at få en underviser på. Jeg kører selv i østjylland, men der findes også rigtig mange andre dygtige - bare sørg for at spørge ind til deres metoder! Skriv evt. pb for uddybning smiley
    Hvis ikke du selv har mod på opgaven kan du jo også vælge at sætte hende i træning i en periode, indtil problemet er løst. Vær igen lidt kritisk med hvem smiley

Ellers synes jeg du skal overveje om den er det "værd" - risikoen, bekymringerne, bøvlet m.m. Der findes jo mange andre søde heste, der er stort set fejlfrie. En adfærd som denne, som hesten har haft succes med mange gange, vil højest sandsynligt blusse op igen på et senere tidspunk - typisk hvis hesten bliver udsat for ændringer eller længerevarende stress og så er man nødt til også på dette tidspunkt at være klar til at løse problemet på ny.

• #36   30. jul 2013 Jeg ville have skrevet nogenlunde det samme som Pernille. Giv den et par dage, så se om ikke den falder til ro. Hvis ikke, så lad handelen gå tilbage.

• #37   30. jul 2013 handel er idag gået tilbage da den stadig stejler hvis den bliver presset

• #38   30. jul 2013 Jeg synes du har taget den rigtige beslutning smiley
    Hvis hesten først stejler, ligger det altid i den på den ene eller den anden måde...
    Har desværre også selv haft en hest der stejlede, som gav en en vis frygt.

• #39   30. jul 2013 den stejlede os dag på tur 2 gange og kan ikke gå på tur selv så gør den det med det samme og vender rundt og vil hjem og jeg vil ikke presse og evt ødelægge noget som ejer mener skal være sådan så heller sende den retur

Kommentér på:
ny hest-stejler

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce